Bukefalos 28 år!

Svensk politik nr 3

Skola och polis uppmärksammar nu för tiden om ungdomar umgås med misstänkt gängkriminella etc och gör orosanmälningar till socialtjänsten, vilket är bra. Det som är mindre bra är att det inte tillkommit nya pengar till att hantera detta. Det skulle också behövas någon form av vetenskapsbaserat program för att fånga upp och stötta de som är på väg in i kriminella gäng till att få andra alternativ.
 
Möjligtvis kan det bero på att många som söker asyl har inte asylstatus vilket de är medvetna om. Så de söker och försvinner och söker om efter 5 år och försvinner. Risken att hamna i kriminalitet är stor. Ska man inte prata om riskerna med detta förfarande?

Var kan man hitta information om att risken att hamna i kriminalitet är stor? (Risken att utsättas för kriminalitet har ju redan tagits upp.)

Såvitt jag vet skiljer inte studierna av brott av misstänkta som inte är folkbokförda mellan personer som tillhör organiserad, gränsöverskridande kriminalitet och personer som saknar samordningsnummer. Oavsett så sjönk både andel och antal brottsmisstänkta ur denna kategori mellan 2016 och efter att ha stigit långsamt från 2000 med en topp 2015-2016(som dock inte motsvarar antalet icke folkbokförda som vistades i landet då). Rimligtvis borde brottsmisstankarna mot icke folkbokförda fortsatt stiga efter 2016 om papperslösa innebär ett så stort problem, men så var det alltså inte.

Att införa något slags angiverisamhälle där papperslösa inte ska våga söka sjukvård eller någon form av annan hjälp ökar förstås risken framför allt för att papperslösa blir offer för kriminalitet men även begår brott. Att göra det olagligt att gömma papperslösa, som vissa SD-toppar propagerat för, visar vad som driver dem.
 
Skola och polis uppmärksammar nu för tiden om ungdomar umgås med misstänkt gängkriminella etc och gör orosanmälningar till socialtjänsten, vilket är bra. Det som är mindre bra är att det inte tillkommit nya pengar till att hantera detta. Det skulle också behövas någon form av vetenskapsbaserat program för att fånga upp och stötta de som är på väg in i kriminella gäng till att få andra alternativ.

Det där med bristande resurser inom BUP och vården för ungdomar är något jag funderat över i samband med att vissa politiska grupperingar vill ha utredningar för ADHD/ADD/andra diagnoser i vissa områden, socioekonomiska grupper. BUP går ju redan på knäna och en utredning kan ta, med föräldrar som tjatar och kräver och arbetar aktivt för att deras barn ska utredas (minst) ett år. Vad spelar det då för roll om man får vänta på utredning i år. Med föräldrar som vill ha en utredning.

BUP och vården för barn måste tillföras mer resurser i vilket fall som helst. Tänk om vi kan ta hälften av vad en kriminell kostar, 10 miljoner, och lägga dem på förebyggande vård och behandling så ungdomen aldrig blir kriminell.
 
Hur tänker du?

Säg att straffet höjs från tio till 15 år. Den totala kostnaden är, 3773x365x15 Det ger en sammanlagd kostnad på 20 657 175 kr. 2 månader i häkte knappt 209 228 om personen sitter häktad i två månader. Till det tilläggs rättegångskostnaden. Den offentliga försvararen har en timtaxa på 1 531 kr. Säg att en försvarsadvokat lägger ca 15 timmar. Vet inte genomsnittliga timmar de lägger. @Lillgrådis vet säkert det. En sammanlagd kostnad är då 22 965 kr. Ett målsägandebiträde debiterar ca 10 timmar (igen siffror bara tagna ur luften). Fler timmar antar jag i mordrättegångar med gänganknytning. 16 310 kr. Lön till åklagare, rådman och arvode till nämndeman inte inräknade.

Total kostnad: 20 905 678 kr.

För varje person där samhället kan förebygga kriminalitet tjänar Sveriges skattebetalare nästan 21 miljoner. Per person.

För varje person där samhället kan förebygga kriminalitet och som jobbar och betalar skatt blir den totala skatteinkomsten 2 453 280 om du har en bruttolön på 20,000/månad och arbetar i 40 år. Detta plus arbetsgivaravgiften som med samma arbetstid uppgår till 3 016 320. Arbetsgivaravgiften går som du säker vet delvis till din pension.

Att förebygga brottslighet handlar om miljonvinster. Vilket är bäst för Sverige tycker du?
Men den gängkriminella måste ju ochså betala tillbaka 20milj till skattebetalarna vad den har ställt till med. Så det blir ingen vinst för samhället. Lås in så har vi kontroll vad den gängkriminella är och gör. På så vis skyddar vi våra medborgare. Vi skyddar inga medborgare genom att prata med gängkriminella. Det har vi provat bla polisen
 
Men den gängkriminella måste ju ochså betala tillbaka 20milj till skattebetalarna vad den har ställt till med. Så det blir ingen vinst för samhället. Lås in så har vi kontroll vad den gängkriminella är och gör. På så vis skyddar vi våra medborgare. Vi skyddar inga medborgare genom att prata med gängkriminella. Det har vi provat bla polisen

Hur exakt betalar de tillbaka 20 miljoner till skattebetalarna när de sitter i fängelse?

Det mest kostnadseffektiva (och då ska vi inte ens börja prata om alla förstörda liv) är förebyggande åtgärder, inte ökade straff och fler i fängelse. Det var en intervju med en polis, tror jag, som pratade om att många av de grovt kriminella är intelligenta och drivkraftiga personer. Om bara några av dem skulle kunna räddas till ett brottsfritt liv så kan de vara en stor tillgång till Sverige.
 
Alla män är alla.
Då köper jag det. Gängkriminella kvinnor då?

Jag lyssnade igår på en rättegång mot en gängkriminell ung kvinna med utlänsk bakgrund. Hon hade gömt typ 20kg dynamit i en väska i en garderob å så var det sprängdeg och stor rulle med stubintråd hemma där hon bodde i en lägenhet. Hon låstes in på 3år och får gott om tid att pluta framför spegeln om dom nu får ha spegel i cellen
 
Då köper jag det. Gängkriminella kvinnor då?

Jag lyssnade igår på en rättegång mot en gängkriminell ung kvinna med utlänsk bakgrund. Hon hade gömt typ 20kg dynamit i en väska i en garderob å så var det sprängdeg och stor rulle med stubintråd hemma där hon bodde i en lägenhet. Hon låstes in på 3år och får gott om tid att pluta framför spegeln om dom nu får ha spegel i cellen

Andelen kvinnor som är grovt kriminella är mycket liten minoritet jämfört med män, av alla dess slag.
 
Så då behöver man inte bekäpa dom då?

Naturligtvis ska vi beivra alla brott, oavsett vilka som utför dem. Men varje individ som samhället lyckas rädda från brottslighet är en enorm vinst, ekonomiskt och personligt. Det är därför strängare straff i sig bara leder till försämringar, och det förebyggande arbetet måste vara det viktigaste.

Hur mycket tror du att en 35-40 årig outbildad fd fängelsekund kommer att betala av på de 20 miljoner hen redan kostat?

Edit: Hur mycket kommer hen att kosta efter att hen blir frigiven? Särskilt om hen begår nya brott och får ytterligare års fängelse.
 
Naturligtvis ska vi beivra alla brott, oavsett vilka som utför dem. Men varje individ som samhället lyckas rädda från brottslighet är en enorm vinst, ekonomiskt och personligt. Det är därför strängare straff i sig bara leder till försämringar, och det förebyggande arbetet måste vara det viktigaste.

Hur mycket tror du att en 35-40 årig outbildad fd fängelsekund kommer att betala av på de 20 miljoner hen redan kostat?
Jag vet inte. Vet du? Är det skillnad på en som är 16, 20, eller 25 hur mycket dom betalar av
 
Då köper jag det. Gängkriminella kvinnor då?

Jag lyssnade igår på en rättegång mot en gängkriminell ung kvinna med utlänsk bakgrund. Hon hade gömt typ 20kg dynamit i en väska i en garderob å så var det sprängdeg och stor rulle med stubintråd hemma där hon bodde i en lägenhet. Hon låstes in på 3år och får gott om tid att pluta framför spegeln om dom nu får ha spegel i cellen
Fräsch sexism du lyckades klämma in där.
 
Var kan man hitta information om att risken att hamna i kriminalitet är stor? (Risken att utsättas för kriminalitet har ju redan tagits upp.)

Såvitt jag vet skiljer inte studierna av brott av misstänkta som inte är folkbokförda mellan personer som tillhör organiserad, gränsöverskridande kriminalitet och personer som saknar samordningsnummer. Oavsett så sjönk både andel och antal brottsmisstänkta ur denna kategori mellan 2016 och efter att ha stigit långsamt från 2000 med en topp 2015-2016(som dock inte motsvarar antalet icke folkbokförda som vistades i landet då). Rimligtvis borde brottsmisstankarna mot icke folkbokförda fortsatt stiga efter 2016 om papperslösa innebär ett så stort problem, men så var det alltså inte.

Att införa något slags angiverisamhälle där papperslösa inte ska våga söka sjukvård eller någon form av annan hjälp ökar förstås risken framför allt för att papperslösa blir offer för kriminalitet men även begår brott. Att göra det olagligt att gömma papperslösa, som vissa SD-toppar propagerat för, visar vad som driver dem.
Men nu har ju Regeringen steppat upp straffskalorna betydligt som har röstats igenom i Riksdagen.

Det blir allt vanligare att domstolarna dömer gängkriminella till livstids fängelse. Senast idag var det ju en åklagare som yrkade på livstids fängelse OCH utvisning. Så får vi se vad rätten säger. Så visst är det bevisligen problem med den typen av klientel.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 307
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 719
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 902
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp