Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?
Jag tror att vi måste sluta se kött till varje måltid som en rättighet.
För mig är att köpa import-kött för att svenskt kött är "dyrt" lite samma som att skaffa ett djur man inte har tid/råd med - djuret blir lidande men jag får ju något att gosa med.
*KL*
Ang. priset så är det väl så att tillgång och efterfrågan som styr, som alltid, och då är det ju ur ett rent ekonomiskt perspektiv självklart att affärerna tar "så mycket de kan". Och så länge folk köper import-kött (alternativt så länge det är lagligt att sälja) så kommer det finnas i affärerna.
Förövrigt tycker jag att det är ett urkasst argument att skylla på priset och sen köpa importerat kött. Jag har levt långt under existensminimum i flera år och kunde ändå köpa huvudsakligen ekologiska varor och enbart svenskt, lokalslaktat utegångskött. Har man inte råd att köpa kött som är bra kan man äta vegetariskt! Svenskt kött är inte lyx, det är vad som borde vara norm. Det billiga importköttet är billigt i disken kanske, men dyrt om man ser till vad man får offra tidigare i produktionsleden.

Jag tror att vi måste sluta se kött till varje måltid som en rättighet.
För mig är att köpa import-kött för att svenskt kött är "dyrt" lite samma som att skaffa ett djur man inte har tid/råd med - djuret blir lidande men jag får ju något att gosa med.
*KL*
Ang. priset så är det väl så att tillgång och efterfrågan som styr, som alltid, och då är det ju ur ett rent ekonomiskt perspektiv självklart att affärerna tar "så mycket de kan". Och så länge folk köper import-kött (alternativt så länge det är lagligt att sälja) så kommer det finnas i affärerna.