Bukefalos 28 år!

Systemkameraköp

Jolie_Madame

Trådstartare
Är inne på att köpa en systemkamera, är just nu mest inne på en Nikon D60 eller D80, ev 90. Hur mycket skiljer det? Och vad bör man skaffa för objektiv? Kanske ska tillägga att det är min första systemkamera, och att jag inte är särskilt fotokunnig, än ;)

Vill kunna ta blandade bilder, ridhus, natur, närbilder, "vanliga" a la semesterbilder osv.

Är det smartare att satsa på en billigare D60 och köpa kanske två objektiv till istället?

Har ingen exakt budget, har inte bestämt hur mycket jag tycker det är värt att lägga på kameran än. Så kom med tips!
 
Sv: Systemkameraköp

Råd och rön hade testat systemkameror i senaste numret. Där hade D60 fått bättre betyg än D90, 90n hade tom kommit allra sist i testet. Kanske ligger testet ute på deras hemsida annars får du hojta till kan jag leta upp tidningen och kolla vad som testats och så :)
 
Sv: Systemkameraköp

Endast om man betalar 250kr som man får tillgång till testet, så orkar du titta får du hemskt gärna kolla lite.

Nu känns det som om det blir en D60 med ett eller två objektiv till. Frågan är bara vilket/vilka? Vilka är bäst till vad osv? Någon som har tid och ork med en snabbgenomgång? Vad står VR för?
 
Sv: Systemkameraköp

Jag har inte läst testet, men kommentarer om det.
Testet har ju inte testat kamerahusen, utan kamerorna med respektive kitobjektiv. Testet verkar även i övrigt märkligt utformat.
Läs recensioner av de som vet något om kameror istället är mitt tips.
Att D90 är en bättre kamera än D60 finns det väl inget som helst tvivel om.
D60, eller för den delen även D40 är ju dock väldigt kompetenta kameror det också.
Det som framförallt gör D90 till en bättre kamera är många fler fokuspunkter, och bättre brushantering. Finns inte en chans att D60 presterar bättre i ett "normalt" kameratest.
Däremot kan man ju diskutera vad som är mest prisvärt. Det beror ju på vad man är ute efter.

En sak man bör lägga in i det ekonomiska resonemanget är det här med inbyggd fokusmotor i hust.
Köper man en kamera med inbyggd motor, kan man tex köpa ett Nikon 80-200 2,8 begagnat för samma pengar eller billigare än Tamrons och Sigmas motsvarigheter. Man får då väldigt mycket med objektiv för pengarna. Man kan hitta 50 i,8 tokbilligt på begagnatmarknaden osv.

Mao är det inte alls säkert att D60 är det billigaste alternativet i slutändan, utan det beror på vad man har tänkt sig ha för objektiv till.

* via med D40, D300 och D700 i familjen.*
 
Sv: Systemkameraköp

För mig som är okunnig, vad innebär det här med inbygd motor? Vad gör den, och vad gör det för skillnad?
 
Sv: Systemkameraköp

Med ett hus med inbyggs motor kan du köpa objektiv utan motor (=billigare!) och ändå få autofokus.
 
Sv: Systemkameraköp

Tillägg, har sett att endel försäljningsställen har D80 sjukt billigt (efterosm de har utgått ur prod och ersatts med D90). Hittar du något sådant fynd så skulle jag satsa på D80:n. Är väldigt nöjd med min kamera :)
 
Sv: Systemkameraköp

Hur stor prisskillnad är det på annars likställda objektiv, säg till D60 och D90?
Har D80 inbyggd motor?
 
Sv: Systemkameraköp

D80 har inbyggd motor.
Hur stor skillnad det är beror helt på vad det är för objektiv vi pratar om. Allt från knappt inget till många tusenlappar (80-200 2,8 kontra 70-200 2,8 VR).
 
Sv: Systemkameraköp

Jag kommer ju inte köpa något objektiv för 20000, utan omkring 6000kr. Hur mycket kan det tänkas skilja då?

*frågar som en galning* =)
 
Sv: Systemkameraköp

Nån som har erfarenhet av att köpa "refurbished" från tex Adorama i USA?
Snål som jag är börjar jag överväga det
 
Sv: Systemkameraköp

Lite ner än fokusmotor som skiljer nikon 80-200 och 70-200vr. Bildstabilisatorn är väl det första. Annat optik också troligen. Hur är detmed foluset? Internt fokus på 70-200? Finns mycket son kan skillja sig.
 
Sv: Systemkameraköp

Just nu är jag inne på att köpa en D90 "refurbished" från USA, plus en Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G VR IF-ED till, vilket när jag läser runt tycks vara ett bra allroundobjektiv?
 
Sv: Systemkameraköp

Givetvis finns det mer än AF-motror som skiljer, annars skulle priset vara detsamma. Det är ju dock en enorm prisskillnad mellan objektiven. VR är ju bra, men om man tex fotar hästar i rörelse har du inte mycket nytta av den.
80-200 är dessutom lite kortare och lite lättare än 70-200, vilket iallafall för mig är en fördel. Jag gillar tunga objektiv, men 70-200 VR är i mesta laget för mig. Då har jag ändå ett hyfsat stort hus, D300 att balansera upp det med.
Jag tycker att det är rimligast att jämföra ett begagnat 80-200 2,8 med Sigmas och Tamrons 70-200 2,8, eftersom det är de som ligger i samma prisklass. Vid den jämförelsen är det väl inget snack om att Nikon vinner.
Tycker man om skjutzoom kan man ju tom välja den varianten av 80-200 och komma undan med runt 4000:-

Jag/vi har en 70-200Vr, ett underbart objektiv, men som sagt var i tyngsta laget för mig. Eftersom jag alltför sällan har tillgång till det, då min man oftast har det med på jobbet, kommer jag att köpa ett 80-200 2,8 så fort ett lämpligt objekt dyker upp!
 
Sv: Systemkameraköp

jo, nog kan vi komm överens om att man hellre köper ett begagnat nikon 80-200 än de andra konkurrenterna med tanke på vad man får om priset har betydelse.. men som alltid med begagnat så har man inte garanti och man kan köpa grisen i säcken..

bara ett sidospår, hur är det med vädertätning i nikon 80-200? det finns ju fler olika, dels vrid/skjutzoom men även olik upplagor med/utan AF.. rätt dumt att köpa ett otätat objektiv till en d3 (i mitt fall)
 
Sv: Systemkameraköp

alltså, det vore kul om ni förutom att diskutera off-topic saker kunde svara på någon av mina frågor om ni orkar :)
 
Sv: Systemkameraköp

Hade. D90 är ju det bästa av husen du nämnt. Hellre ett bra objektiv än 2 dåliga. Hellre ett hus med fokusmotor än utan. Du har ju redan fått svar på tal och att ett begagnat nikon 80-200/2,8 är den mest prisvärda telezoomen.

Köp därtill en normal/vidvinkelzoom typ 18-50/24-70 eller dylikt. Alternativt ett fast 35 eller 50 till att börja med
 
Sv: Systemkameraköp

Men vågar man som totalt okunnig köpa ett begagnat objektiv?

Jag försöker bara tänka igenom olika alternativ, och frågar lite kring det.
 
Sv: Systemkameraköp

Det bästa för nybörjare är alltid att köpa nytt tycker jag, då får du garanti vilket du inte får när du köper begagnat av privatperson.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min gamla Nikonkamera har gått i graven och jag överväger att skaffa en ny. Men köpa en spritt ny blir alldeles för dyrt så tänkte att...
Svar
4
· Visningar
669
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 643
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Lii
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 256
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp