Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm vilken spets? Eller ska jag bara vika in kanterna och fålla?
IMG_20180729_194905.jpg

Är inte så förtjust i rosa men den blev lite söt. Den andra är lite för blek tycker jag nog.
Lutar på att bara fålla (säger man fålla om halsar med?). Eller om någon har tips om fin spets som kan passa?
 
Alltså hur stora armar /axlar har jag egentligen? Har fått rita om ärmarna tre gånger och det passar fortfarande inte :banghead: har ökat minst 5 cm nu, och nu passar inte ärmen i hålet längre.. Kan jag bara klippa upp ärmhålen lite eller blir det konstigt då?
Försökt hitta info på nätet och i böcker men hittar inget jag kan använda mig av.. På de flesta ställen står det att man ska öka i sidorna istället men då blir det ju för stort i livet :confused: jag är för varm för sånt här!
 
Alltså hur stora armar /axlar har jag egentligen? Har fått rita om ärmarna tre gånger och det passar fortfarande inte :banghead: har ökat minst 5 cm nu, och nu passar inte ärmen i hålet längre.. Kan jag bara klippa upp ärmhålen lite eller blir det konstigt då?
Försökt hitta info på nätet och i böcker men hittar inget jag kan använda mig av.. På de flesta ställen står det att man ska öka i sidorna istället men då blir det ju för stort i livet :confused: jag är för varm för sånt här!
Mindre tyg i ärmhålet = större hål.
Beroende på vart du har lagt till på ärmen tror jag det skiljer sig vad du ska göra i ärmhålet. Har har försökt göra tre tjusiga skisser... 1 klippa upp mönstret och dra isär, ungefär som när du breddar en ärm, gör ett större bystinsnitt osv. Drar isär och jämnar till linjen så du får ett bra ärmhål.
Nr 2, kapa bort lite på axeln och på fram/bakstycke. Borde dock göra livet trängre iom mindre tyg.
Nr 3, kapa bort lite under ärmhålet, men kommer sänka ärmhålet och förmodligen göra det snävare att lyfta armen. Mina mönsterkonstruktion kunskaper är rostiga så nur det mest lösa tankar 8ch inget "så här är det".
 

Bifogade filer

  • IMG_20180730_161133.jpg
    IMG_20180730_161133.jpg
    119,9 KB · Visningar: 65
@sthu det kan ju vara så att din kropp passar bättre i en annan typ av ärm? Mina axlar passar bäst i en raglan eller en holkärm, alltså inte en insydd ärm.
 
@Trott tusen tack! Tror jag testar att kapa lite undertill ärmhålet, det borde fungera.

Ja, det kanske är så enkelt. Har samma problem med köpta kläder. Får prova en annan modell :up:
 
Synd bara att de flesta klänningsmönster har vanliga ärmar.. Jobbigt att behöva rita om allt. Brukar göra ärmlöst men ibland vill man ju variera sig.
Mina mönster är nästan tvärt om, men då syr jag ju främst i trikå så det kan ju vara därför.
 
Jag har påbörjat det ena linnet, har gjort fram och baksida. Väntar nu på min beställning så jag kan sy dit det sista och sy ihop fram och baksida, samt även klura ut hur sjutton jag ska göra med halsdelen eller vad man ska kalla det. :)
 
Sådär ja, då blev jag klar med mitt ena linne, som jag ska ha på jobbet.
Blev väl inte jättebra, men det duger. Enda nackdelen verkar vara att ryggpartiet faller ner lite, men vågar inte göra det tajtare för då är väl risken att jag inte kommer i eller ur. :o

censor.jpg
 
@RedHyuuga smart med reflexer på! Är det tillräckligt för att det ska vara godkänt?
Funderat på nåt liknande men inte kommit till skott.
Nja, jag tror inte det är godkänt som varsel, egentligen ville jag fått tag på det där gula varseltyget, men de hade inget sådant hemma när jag var och shoppade och hittade inget smidigt att beställa på nätet.
Sydde mest dit reflexerna för syns skull, dels skyddar de det gula från att bli smutsigt och dels syns de lite i alla fall.
Lär bli varse om kunderna tycker det är godkänt som "varselväst" på de ställen där vi bör ha varselväst.

Jag slaktade en gammal arbetst-shirt för att få tag i loggan, för att göra ett någorlunda godkänt tror jag man måste använda hela linnet varseltyg, vet jag läste någonstans om hur mycket yta som måste vara varsel för att det ska vara godkänt. Gömmer det jag hittade i en spoiler så kan den som vill läsa öppna den. :up:

Varselkläder
Färger
EU-direktiven har godkänt tre fluorescerande färger: gult, orange och rött. Tester har visat att gult har bäst lyskraft. Smuts syns dock inte lika bra på orange som på gult varför många väljer orange.

Reflexer
I mörker tappar de fluorescerande färgerna lyskraft. Därför har varselplaggen även reflexer som syns betydligt bättre då de reflekterar bilarnas strålkastarljus. Tänk på att bilarnas strålkastarljus först träffar den nedre delen av kroppen. Reflexer på benen syns bäst.

Regler
På varje arbetsplats där någon form av trafik finns skall varselkläder användas. Detta gäller även besökande på arbetsplatsen.

Klassificering
Varselkläder är indelad i tre olika klasser beroende på plaggets fluorescerande yta och reflexernas yta. Du syns bäst med kläder från klass 3. Arbetsgivaren har skyldighet att tillhandahålla personlig skyddsutrustning om så krävs. Oftast är det arbetsgivaren som bestämmer vilken klass av varselkläder som skall bäras på deras arbetsplats.

Klass 1:
Flourecerande yta: Minst 0,14 m. Reflexens yta: Minst 0,10 m.

Klass 2:
Flourecerande yta: Minst 0,50 m. Reflexens yta: Minst 0,13 m.

Klass 3:
Flourecerande yta: Minst 0,80 m. Reflexens yta: Minst 0,20 m.

I och med att vi inte har några krav att ha varsel på tröjorna (t-shirtarna är marinblå rätt igenom) så då gjorde jag linnet dels som ett test, kanske syr ett nytt med riktigt varsel någon gång i framtiden, när jag blivit lite mer kompis med min symaskin. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 309
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp