Ta fler värktabletter än rekommenderat?

Om du är rädd för beroende av smärtstillande är det väldigt klokt att ta din paracetamol som ordinerat, den blir man inte beroende av, och är basen i smärtlindringen! Minskar risken för att du ska behöva ta dina starkare vidbehovsmediciner. (Visst finns det ordet?)

Dock är leverpåverkan större så det gäller att hitta en balans. Vore trist att vara utan lever ....
 
Dock är leverpåverkan större så det gäller att hitta en balans. Vore trist att vara utan lever ....

Nej. Risken för leverskada vid terapeutisk användning av paracetamol och oxikodon måste vara minimal. Vi använder det till alla våra patienter, även de med lite sviktande lever. Det finns även läkemedel som innehåller båda i kombination, men det har jag inte sett i Sverige.
 
Dock är leverpåverkan större så det gäller att hitta en balans. Vore trist att vara utan lever ....

Visst finns risk för leverpåverkan men tar man rekommenderad dos så är det ovanligt. Paracetamol är grunden för all smärtlindring. En kombination med paracetamol gör vanligtvis att man får bättre smärtlindring och kan ta lägre doser av det andra läkemedlet, dvs oxikodon i ditt fall. Paracetamol ger också i många fall jämnare smärtlindring, särskilt med alvedon 665 mg. Det är jätteviktigt att hålla uppe koncentrationen av läkemedlet i kroppen för det är mycket svårare att häva smärttoppar om man tar medicin först när det är outhärdligt. Då krävs mer smärtlindring och trots det är det svårt att häva topparna och kroppen blir ännu mer stressad. Det låter som att din läkare antingen har förklarat dåligt för dig eller att hen har dålig koll på hur effektiv smärtlindring ska ges.

För att din kropp ska kunna må så bra den kan trots svår smärta så är ordentlig smärtlindring jätteviktigt. Jag vet alltför väl att man på alla sätt försöker hålla nere doserna men fakta är att kroppen blir enormt stressad av ständig svår smärta och den stressen är bra mycket värre för kroppen än vad paracetamol är. Det är få om ens någon som blir smärtfri iallafall av sin smärtlindring när det handlar om långvarig svår smärta och då får man hjälpa kroppen så gott man kan och hitta den nivå man kan överleva med.

Om du är orolig för leverpåverkan så fråga din läkare om att få ta regelbundna leverprover. Det bör man få ta ändå när man tar mycket mediciner men kanske har det missats?
 
Cyklo f och Diklofenak hjälpte både mot blödningen och smärtan hos mig.
"Vanliga" värktabletter var som sockerpiller för mig.
 
Du ska inte blanda Naproxen och Ipren. Det är NSAID preparat båda två. Naproxen i kombination med paracetamol som tidigare nämnts är bra att kombinera. Har du väldigt ont så kontakta din läkare och hör om du kan få Alvedon 665 mg och kombinera med Naproxen.

På vilket sätt menar du att den högre styrkan av Alvedon är bättre än normalstyrkan?

Varningar har börjat utgå gällande den styrkan; fler överdoseringar och leverskador är rapporterade sedan det börjat användas mer 665mg tabl.
 
Värktabletter är en hel vetenskap :(. Jag har ordinerats Alvedon 665 3*2 tabletter om dagen men
det vågar jag inte ta trots ordination, försöker ge tusan i så många jag kan.

Beroende på din ålder kan det vara väldigt klokt att inte ta så hög dos.
Nya rekommendationer - som inte står i FASS men som vissa landstings läkemedelskommittéer går ut med, är max 3g per dygn till personer äldre än 65 år. Yngre kan fortfarande ta 4g/dygn.
 
Min lever är antagligen kass, men efter allt skit vården skrivit ut till mig och varnat för att det är beroendeframkallande så är nog det enda jag verkligen är beroende av ipren och panadol. Tyvärr har jag under årens lopp byggt upp en rejäl resistens mot dem så nu är jag uppe uppe i 3 ipren och 2 panadol på samma gång, inte bara för mens utan div annan smärta. Kan dock inte rekommenderas. Om jag tar det för ofta per dag flera dagar i följd blir det illamående och svårt att svälja tabletterna :)
 
På vilket sätt menar du att den högre styrkan av Alvedon är bättre än normalstyrkan?

Varningar har börjat utgå gällande den styrkan; fler överdoseringar och leverskador är rapporterade sedan det börjat användas mer 665mg tabl.
Bättre och jämnare smärtlindring. Jag har fått den både till mig själv och på min avdelning är den standard nu för tiden. Jag menar ju inte att hon ska äta den varje dag i tid och evighet, men om hon har sån hemsk värk är det värt ett försök.
 
På vilket sätt menar du att den högre styrkan av Alvedon är bättre än normalstyrkan?

Varningar har börjat utgå gällande den styrkan; fler överdoseringar och leverskador är rapporterade sedan det börjat användas mer 665mg tabl.

Hur kommer det sig? Totaldosen är ju mindre (om än marginellt) än de klassisk 1g x 4. Är det för att folk tar dem för tajt dvs fel? Vi har inga begränsningar i vårt landsting förutom för de med waran där man ska vara lite försiktig.

Ska vi vara petiga har vi ju en hel del taskiga biverkningar på nsaid (blödningar), morfinpreparat (beroende etc osv) så ingen smärtlindring är ofarlig. Det handlar ju om minsta möjliga skada för mesta möjlig vinst. Känns som att det blivit lite av en hetsjakt på paracetamol där man blundar för att andra preparat även de har sina nackdelar.
 
Jag tycker Naproxen är bäst mot halvstark mensvärk, och Diklofenak mot värre mensvärk. Cyklo-F (eller andra med samma verksamma ämne) hjälper mot riklig blödning.
 
Hur kommer det sig? Totaldosen är ju mindre (om än marginellt) än de klassisk 1g x 4. Är det för att folk tar dem för tajt dvs fel? Vi har inga begränsningar i vårt landsting förutom för de med waran där man ska vara lite försiktig.

Ska vi vara petiga har vi ju en hel del taskiga biverkningar på nsaid (blödningar), morfinpreparat (beroende etc osv) så ingen smärtlindring är ofarlig. Det handlar ju om minsta möjliga skada för mesta möjlig vinst. Känns som att det blivit lite av en hetsjakt på paracetamol där man blundar för att andra preparat även de har sina nackdelar.

Där feltolkar du.
Det är rapporterat fler intoxikationer med nya, högre styrkan. Dygnsdosen skiljer med fantastiska 10mg, så nej det blir just inte mindre dygnsdos.
Antagligen blir det för täta doseringstillfällen, ja.

Visst har du rätt i att det finns allvarliga och många biverkningar med andra smärtläkemedel också.
Och det är lika viktigt med alla preparat att man undviker att överdosera.

Problemet med leverskadorna av paracetamol är att de kan bli irreversibla dvs att levern ibland inte hämtar sig.
 
@kryddelydd min personliga tro om det hela är att folk käkar alvedon som godis för att "det är receptfritt och alvedon kan man ju ge småbarn så då är det ofarligt". Att just alvedon 665 mg har ställt till med problem tror jag beror på för dålig information från utskrivare och apotekspersonal men också att folk som aldrig skulle ge bort annan receptbelagd medicin ger bort alvedon 665 mg till andra "för det är ju bara alvedon" och dessutom utan att vara tydliga med att det är tre doser/dygn som gäller. Jag blir fortfarande förvånad när folk tror att tre gånger/dygn innebär att det är okej så länge medicinen tas tre gånger, att det bör vara med jämn intervall, dvs med 8 timmar emellan varje dos för bästa effekt inser inte folk i gemen.
 
TS - jag har fått förklarat för mig att panodil/Alvedon kan öka effekten av tex naproxen och att det är därför man ska ta dem tillsammans för bästa smärtlindring.

Själv har jag naproxen på recept från min gynekolog för menssmärtor. Funkar jättebra. Voltaren funkar också bra (särskilt högre styrka på recept) men har hört otäckt om biverkningar där..
 
Ipren - nope. Alvedon- nope. Kombo- nope. Naproxen :heart
När det var som värst för mig och 2x500mg inte hjälpte så gick jag till VC igen men hade flyttat så det var en ny läkare. Fick prova en tablett jag inte minns namnet på + nån som eg används som antidepp. Hur tänkte han där när smärtan inte lindrades men jag fick in/utsättningssymptom på tabletten istället.... Jag tyckte att en remiss till Gyn kunde vara något men nä då var det bättre att skicka i mig beroendeframkallande Oxynorm = välja på smärta eller krama toaletten :yuck: yippi... Gissa vad jag tillsist fick ut av det hela? Halverad dos naproxen mot vad jag hade när jag först kom :banghead:

Slutade med att jag självdoserat naproxen 250mg. Blir givetvis en rejäl ökning jämfört vad som står på den receptfria förpackningen. Bra i längden? Säkert inte men vad gör man när man tappat förtroendet för sjukvården? Kan tillägga att värken blivit bättre :up:så jag kunnat sänka intaget även om det fortfarande är i överkant
 
Hur kommer det sig? Totaldosen är ju mindre (om än marginellt) än de klassisk 1g x 4. Är det för att folk tar dem för tajt dvs fel? Vi har inga begränsningar i vårt landsting förutom för de med waran där man ska vara lite försiktig.

Ska vi vara petiga har vi ju en hel del taskiga biverkningar på nsaid (blödningar), morfinpreparat (beroende etc osv) så ingen smärtlindring är ofarlig. Det handlar ju om minsta möjliga skada för mesta möjlig vinst. Känns som att det blivit lite av en hetsjakt på paracetamol där man blundar för att andra preparat även de har sina nackdelar.
Jag tycker tvärtom, i mitt landsting där jag jobbar förespråkas det bara paracetamol nuförtiden vilket jag tycker är bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
14
· Visningar
1 803
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 217
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 922
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp