Ta hästen/hästarna med på semstern?

Folshult

Trådstartare
Skulle du som hästägare vara intresserad av att kunna hyra sommarstuga med tillhörande hage till din egen häst/dina egna hästar?

I såfall, vad är det viktigt att det finns tillgång till i närheten? Och hur viktigt är det? Hur stor ska hagen/hagarna vara?


Saker jag förutsätter ska finnas är elstaket och vatten till hästen/arna. Förutom själva huset då... ;)
 
Sv: Ta hästen/hästarna med på semstern?

Jag tro många hästägare skulle gilla möjligheten! Den som normalt sett har hästen "på ridskolan i stan" kunde komma ut på landet och i samband med hästens sommarbete kunna rida i naturen och samtidigt göra sightseeing i närområdet!

Jag själv skulle tex mycket väl kunna tänka mig att hyra något dylikt "över en helg" om jag skulle vara med på nån medeltidsmarknad eller reenactmentträff där jag ville ha med hästen- men slippa att behöva ha den upptjudrad bredvid tältet eller i nån halvt livsfarlig provisorisk hage.

Jag skulle också kunnat uppskatta att ha med en häst tex till en ordentlig ridanläggning med ridhus etc med boende i närheten och så lyxa runt och rida ett pass om dagen med nån bra instruktör i en veckas tid och sedan så på kvällarna gå på nåt trevlig matställe eller på bio eller så i en stad! Rida/shoppa i nån sorts kombination :).

Tänk ett bete med en liten stuga nära en sandstrand där man får rida!

Eller ett område med härliga skogsstigar, där man kan rida i timmar utan att träffa på en enda bil!
 
Sv: Ta hästen/hästarna med på semstern?

Jag skulle definitivt gilla att semestra med min häst. Denna semester skulle nödvändigtvis inte behöva vara så "lyxig" i ordets rätta bemärkelse... för min del skulle det duga gott med ett torp med tillhörande trädgårdsplätt och hage. Jag tänker mig mina kusiners sommarstuga, idylliskt och idealiskt: Rinnande kallvatten i torpet, väldigt fräscht och välskött (viktigt!!) utedass, tillgång till varmvattensdusch t.ex. vid en allmän badplats eller i ett litet samhälle. Fyra bäddar, typ våningssäng i allrummet och dubbelsäng i eget rum - för att föräldrarna ska kunna ha lite semestermys också :D Möjlighet att få tillgång till madrass på golvet och/eller tältsängar om familjen eller kompisgänget är större, eller om man bjuder dit gäster över en natt. Trädgård med minst en hängmatta och en gunga i ett träd, stora gräsytor för barnen (och de vuxna för den delen) att leka på, tillgång till vanliga trädgårdsleksaker som frisbee, bollar, badmintonracket osv, som många stadsfamiljer ju faktiskt inte har hemma.
Till hästen en stor beteshage, måååånga fina ridvägar (annars fallerar det helt och hållet) och vattenslang som når ända från vattenkran i trädgården till ett vattenkar i hagen så att det är enkelt och smidigt att fylla på. Ett litet skjul där hästen kan gå in som skydd mot flugor och liknande i hagen, samt en liten inredd och låsbar bod med plats för ett par sadlar, träns och annat småplock som man kanske inte vill ha i huset. Det ultimata skulle ju vara om man kunde låna en ponny också, inte för ridning utan endast som sällskap om man bara har en häst med sig. Bör i så fall vara en tålig, trygg ponny som klarar att vara själv om man är ute och rider ett par timmar... Kanske till och med tillgång till hyra av en snäll ridhäst till eventuell sambo eller liknande. Närhet till hästtillåten badplats är absolut någonting jag vill ha på min hästsemester.

I mina kusiners stuga är köket jättelitet men de har en stor, inglasad altan där man kan dra ut bordsskivor och sitta säkert åtta-tio personer om man vill ha gäster på semestern. Utöver köket (snarare kokvrå i anslutning till hallen) finns det två rum plus den inglasade altanen, rummen är rätt små (kanske 15 kvm styck), men altanen är stor (~20 kvm). Man vill ändå inte sitta inomhus under ljumna sommarkvällar, allrummet används aldrig utan man umgås liksom på altanen.

Ovanstående idé är väl framför allt till för stadsfolk som inte har ett eget sommarställe men häst inne i stan och som behöver komma ut och få vila upp sig. För de ryttare som vill ägna en vecka eller två väldigt nära hästen men som vill kunna ha med hela familjen... och som inte har råd med en egen sommarstuga. Det blir ju enkelt sett en sommarstuga men med tillhörande beteshage till hästen.

Herregud vad sugen jag blir nu, jag tror att jag måste kolla lite på sommarstugeannonser... :D
 
Sv: Ta hästen/hästarna med på semstern?

På Österlen (Skåne) finna det flera ställen man kan göra det på.
Allt från lyx med varma badtunnor/god mat till enklare "vandrarhem" standar.
Gemensamt är att det finns hage till hästen och man är välkommen med häst.
Man kan antigen rida mellan de olika eller stanna på ett ställe.
Kallas Hö och hage och är väldigt populärt, det gäller alltså att boka i god tid
Är väl inte så många, om någon (?) som har tillgång till ridhus utan det är mer vacker natur som erbjuds.
På åtminstone ett ställe kan man dock få lektioner och det finns tillgång till en större paddock.
 
Sv: Ta hästen/hästarna med på semstern?

Jag tackar KungTulle, Praefatio och Zqathan för tipsen! :love:

Jag försöker inreda fräscht men kan inte köpa allt nytt. Pengarna tryter ju! Men däremot kan ju allt vara välstädat och snyggt!
Sadelkammare finns (låsbar) eller rättare sagt vedbod med tvättmaskin där man kan fixa några riktiga sadel- och tränshängare.
Vatten finns givetvis på "slangavstånd" och för avspolning av hästen.
Elstängsel givetvis och band. Hur högt måste jag sätta det? (Jag har ju inga hopphästar så jag sätter inte de så högt här hemma...)
Hage till medtagen häst/ar kommer att ligga precis jämte stugan. Så man kan ligga på gräset och prata med sin kompis.
Hagkompis kan jag ev. erbjuda om min shettis kan gå i en närliggande hage. Vi får se om han tycker det är ok. Annars får väl alla mina gå där.
Milslånga grusvägar finns, dock finns här varken strand eller ridhus. Men väl min ridbana. Inget fashionabelt men den funkar.
Tillgång till sjö; Jag måste kolla med de i grannbyn, där det finns en sjö. Kanske man kan åka dit med hästarna i släpen. Eller göra en dagsutflykt. (Ca en mil dit.)
Hyra av häst tror jag inte finns här. (Mina är inte lämpliga; en är för liten, en för sprallig och den sista osäker.)
Shopping är väl inte heller direkt i anslutning, vettig sådan finns på 4,5 mils avstånd men där finns både teater, bio, restauranger och shopping.
Instruktörer är det tyvärr fruktansvärt ont om. Jag kör 7,5 mil till min kompis och tränar...
Hängmatta; bra ide!
Frisbee, bollar, krocketgrejor kan lånad av oss, vi bor nära.
Cyklar kanske?
Dubbelsäng och två "barn"sängar i eget sovrum ska införskaffas till övervåningen. Hur bra måste "barn"sängarna vara? Räcker det med skumgummi eller måste det också vara resårmadrasser? Extrasäng finns och bäddsoffa i vardagsrummet.
Toa med dusch finns inne liksom kök med spis, kyl, micro och sånt. Ett matrum och ett vardagsrum med soffgrupp och kamin.

Når mer att tänka på eller som jag ska fixa?

Tar tacksamt emot tips! :laugh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 521
Senast: Linda_A
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp