Bukefalos 28 år!

Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

tommygun94

Trådstartare
Okey, jag vet knappt vart jag ska börja. Men nu är det så att jag kanske får chansen att ta mig an ett varmblod snart. Men den här hästen är inte som alla andra, han är speciell.
Hästen är hela 20 år, totalt omusklad och inte riden, eller ens sutten på under 10 års tid.. Under dessa år har han bara gått i en hage och skräpat som kompis åt en annan häst. Anledningen till det är att han är allt annat än pålitlig, han har väldigt svårt att lita på människor, och för exempelvis veterinärer eller hovslagare är det ren livsfara att hålla på med honom. Senaste hovslagaren som fixade honom fick en så rejälv spark av honom att han blev sjukskriver en längre tid och fick stora problem..
MEN, anledningen till att han är farlig är verkligen inte pga agression eller liknande, enbart pga att han är nervös och rädd. Egentligen är han världens goaste och och mest guldhjärtade häst. Det blir bara fel pga att han är så ängslig.
Han är väldigt skvättig och kan fly tvärs över hela beteshagen bara för att en kråka flyger förbi ungefär.
Det är SÅ många faktorer som spelar in som säger att jag kommer misslyckas brutalt om jag ens försöker med honom. Men OM inte jag tar mig an honom kommer han att fortsätta gå i samma hage resten av sitt liv och aldrig få göra något roligt igen.
Och jag vill sååå gärna ge honom en chans att få bli riden och aktiverad i alla fall NÅGOT år till, bara som promenadhäst. Istället för att han ska gå i den där hagen och bli uttråkad till döds sina sista år.

Vill nu höra vad ni skulle gjort i min sits. Till att börja med så är ägaren VÄLDIGT tveksam till att låta mig göra det, jag har precis börjat få henne att mjukna till idén att få pröva förvandla honom till ridhäst igen som han var för 10 år sen, jag är isf den enda som kommer få röra honom.
Tror ni det finns någon chans över huvud taget att jag skulle komma någonvart med honom, eller tror ni det är "för sent" så att säga? Med tanke på att han redan är 20 och så pass nervös och rädd för människor så man kan knappt gå in och ut ur hagen med honom..

Jag känner mig så kluven och vilsen i denna situation så jag vill jättegärna veta vad ni skulle gjort? Tagit risken och försökt, eller tror ni inte det går alls?
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Nej, låt hästen vara. Den lider knappast av att gå i hagen. Varför skulle du riskera livet? Jag antar att det kan låta lite romantiskt att rädda en häst, men jag tycker enbart att det skulle vara dumt att ge sig på det. Låt hästen vara, och hitta en annan vettig häst att hålla på med och rida i stället!
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Säger som föregående. Jag skulle inte riskera mig själv för någon häst! Hästen mår nog inte dåligt av att gå med hagen, tror faktiskt många hästar skulle byta liv med honom ;) då hästen som biologisk varelse i grunden egentligen är ganska lata djur.. Jag tror nog att han är nöjd som det är :)

Som sagt; jag tycker inte att du ska riskera dig själv för den här hästen. Skulle vara otroligt tråkigt om du blev skadad för livet.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag hade låtit hästen vara både för din men kanske framför allt hästens egen skull.
Den är gammal, utsätt den inte för mer stress och press utan låt den bara gå och ha det bra.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag förstår vad ni menar men det gör så ont i hjärtat vid tanken på att han ska gå i den där lilla hagen och skräpa år efter år tills han dör. Han är inte lycklig, han vill aktivera sig! Har haft upp honom på ridbana och pysslat lite med parelli "de 7 lekarna" och longering och han tycker det är ås himla roligt, då har han betett sig till 100% och är så mån om att vara till lags! Och när man är klar vill han verkligen inte tillbaks till hagen igen, han kämpar emot.. Medan han gladeligen går därifrån och jättegärna följer med till paddocken och jobbar!
Om inte jag tar honom så kommer han få gå där ensam när hans hagkompis försvinner och aldrig få göra något annat än att gå där, ensam och orörd, och bara äta, inget annat. Bara stå å äta i den där lilla hagen..

Älskar hästen mer än allt anat och vill göra allt för honom..
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag förstår vad ni menar men det gör så ont i hjärtat vid tanken på att han ska gå i den där lilla hagen och skräpa år efter år tills han dör. Han är inte lycklig, han vill aktivera sig! Har haft upp honom på ridbana och pysslat lite med parelli "de 7 lekarna" och longering och han tycker det är ås himla roligt, då har han betett sig till 100% och är så mån om att vara till lags! Och när man är klar vill han verkligen inte tillbaks till hagen igen, han kämpar emot.. Medan han gladeligen går därifrån och jättegärna följer med till paddocken och jobbar!
Om inte jag tar honom så kommer han få gå där ensam när hans hagkompis försvinner och aldrig få göra något annat än att gå där, ensam och orörd, och bara äta, inget annat. Bara stå å äta i den där lilla hagen..

Älskar hästen mer än allt anat och vill göra allt för honom..

Varför fråga om råd när du redan bestämt dig?

Och hur är det, går han i en LITEN hage och har det trist, eller går han i en stor beteshage? I första inlägget skrev du om att han kan "fly tvärs över hela beteshagen", men nu låter det ju som om han alltid går i en liten rasthage. Gå utan hästkompis ska den ju inte göra, hur som helst.

Vem sköter hovvården på hästen nu, med tanke på att fd (?) hovslagaren blev så illa sparkad att han blev sjukskriven? Det är fruktansvärt jobbigt att ha en häst som varken hovslagare eller veterinär får komma nära.

Den här hästen kommer att innebära enormt mycket arbete och bekymmer, och en stor risk för den som hanterar och rider att bli skadad. Om du vill hjälpa den så se i stället till att den hamnar i en trevlig situation med en stor fin hage och en/flera hästkompisar. Då blir den nog som lyckligast sina sista år.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag hade fortsatt med markarbete ifall det funkar.

En häst som är 20 år gammal och inte riden direkt på 10 år hade jag inte gjort så mycket åt. Kanske tömkört lite eller annat markjobb som du gjort innan.

Tänk på att en gammal häst har svårt att sätta muskler eller återuppbygga dem och på en 20 år gammal individ som kanske inte har muskler, styrka eller balans sedan flera år tillbaka hade jag helt enkelt inte utsatt för det.

Jag tror att det är mer stressande för kroppen att påbörja ridning igen och vem vet, realistiskt sett kan den avlida eller behövas tas bort inom 1 år också..det kan gå fort med äldre hästar från en dag till en annan.
Ta vara på det ni har i stället :)

Att dessutom få den i ridkondition överhuvudtaget kan ta lång tid, beräkna minst 1 år då man i så fall får tänka inridning och uppbyggnad på nytt men jag hade inte rekommenderat det på en så gammal individ.
Du har skrivit varmblod, men vilket varmblod? Syftar du på varmblodig travhäst så får du lägga på tiden ytterligare..de behöver flerårs träning och uppbyggnad för att bli stabilt ridmaterial. (Jag har själv fd travare och det är en realistisk syn man bör ha)

En häst som inte vet av annat än att gå i hagen tror jag inte lider någon akut nöd.

Är det något jag lärt mig med hästar så är det att ibland är det inte värt att ta tag i vissa problem eller mål man själv kanske har utan att man kanske för nöja sig och ta det som det är. Risken att utsätta sig själv, andra eller hästen för skada är stor nog som det är ändå många gånger att det kanske inte helt enkelt är värt det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag tycker nog du ska försöka se det ur en hästs synvinkel. Du förmänskligar hästen.

Går hästen i en stor hage med kompisar mår den bra. Om den går i en liten skithage skulle ev ett proffs på problemfall kunnat hantera en sån häst.
Men som jag förstår det är du rätt ung och har inte hållit på med problemhästar så mycket som man nog bör om man ska börja med en sådan.

Hade hästen bara varit orörd hade det varit betydligt enklare. Den har har varit orörd mellan misslyckanden. Den har alltså misslyckats med och då lärt sig en massa felaktigt för varje gång. Däremellan har den bara varit och skyggheten etc har byggts på mer.

Jag hade inte velat börja stressa en så gammal häst med en massa träning, fysiskt eller psykiskt.
Ska du ändå göra någonting tycker jag du kan hålla dig på marken.

Sköter någon hovvården etc på den nu?

Ska du börja göra något med hästen rekommenderar jag dig att ta hjälp av en problemlösare som iaf kan lära dig läsa hästar så att du minst kan fly och slippa skada dig. En häst kan råka döda en människa imisstag. Det får man aldrig glömma!
Det är lätt tyvärr att göra det för att man älskar dem och tror att de är en bästa vänner. Men de är flyktddjur med impulser och reflexer som styr dem. Trots att de i grunden är snälla djur så kan de råka skada oss eller tom döda oss som är så mycket långsammare och skörare iom mindre kroppshydda.

Tänk på att hästen är så gammal och så van vid sitt liv. Att börja träna den kan betyda stress för den om du inte gör det rätt.

Jag jobbar med problemlösning bla. Och jag har pga det sett väldigt mycket. Folk är för naiva omkring sina hästar. Det är därför skador sker.
Så bestämer du dig för att göra det här tycker jag du ska ta hjälp.
Jag vet inte om det finns någon bra problemlösare i Boden. Jag jobbade där för länge sedan. Då var det ont om dem.
Och nej, jag raggar inte kunder. Jag jobbar inte i Boden. ;)
Hittar du ingen tycker jag du ska låta bli.

Är hästen så pass skadad mentalt att man inte kan sköta hov- resp vet-vård tycker jag nog den kan avlivas om man inte är beredd att låta proffs jobba med den. Tyvärr!
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Låt hästen vara. Det kommer bli otroligt svårt bara att få hästen i ridbart skick fysiskt, sen psykiskt vet man ju inte alls vad som kommer ske.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag äger 4 hästar varav tre som är problemhästar så tidigare erfarenhet har jag rätt gott om. :) Enda anledningen till att jag tvekar med detta varmblod (han är ridhäst, till personen som tidigare frågade om han var rid eller travhäst) är lite av ett extremfall.
Men grejen är den att med mig är han lite av en annan häst, mycket lugnade och inte benägen att dra sig tillbaks från kontakt eller så. Jag tror att det är för att alla andra ser hästen som en börda som bara skapar problem, medan jag faktiskt älskar honom och gärna pysslar om honom. Mentaliteten och sinnestillståndet när man närmar sig en häst är ju oerhört viktigt och jag är den enda som inte bara är arg och frustrerad i hans närhet vilket förmodligen lugnar honom en hel del! :)

Och nej, jag kommer inte att försöka sätta igång honom som ridhäst, det var ägarens förslag bara. Men innerst inne så har jag nog redan bestämt mig, jag kommer att låta honom spendera sin sista år med mig. Inte som arbetshäst, men som kamrat. Jag ska göra allt för att han ska kunna lita på människor igen, fler personer än mig. Att mänsklig kontakt ska vara något roligt istället för något hemskt och läskigt..
Jag vet att det är en risk att ta även om det bara handlar om markarbete, ingen ridning, men det är enbart mitt val och om olyckan är framme kommer jag kanske ångra mig sen, men jag vill ge honom en chans. :)

Ska försöka lägga upp en bild sen, det syns att det gömmer sig en otroligt vacker häst under den skitiga pälsen och avsaknaden av muskler till trots. :)
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

För din egen skull rekommenderar jag att du använder hjälm och säkerhetsväst i närheten av den hästen
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Ta och umgås med hästen utan krav på att den ska bli ridhäst igen. Det fungerade ju bra på ridbanan så fortsätt lite kravlöst med det. Lite trickträning kanske? Är hästen lugn när du är ut och går med den? Ta små promenader med den i så fall. Med en häst som bara gått i en hage i 10 år så behövs det inte så mycket för att den ska bli psykiskt trött så ta det lugnt, kanske 2-3 gånger i veckan på max 15 min.

Med tanke på hästens historia så skulle jag mest umgås med hästen och försöka bygga upp ett förtroende. Ingen hovslagare ska behöva sko en farlig häst så har du kunskap och möjlighet öva på det, för hovslagarens skull.

EDIT: Såg att du tänkte ungefär som mig =)
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Börja med en ordentlig veterinärgenomgång. Det tycker jag absolut hästen är värd. Säkert finns det en del att åtgärda (kanske av massör eller ET?) på en häst i den åldern.

När de börjar komma upp i åren kräver de mer i omvårdnad (foder, veterinär etc). Är man beredda att lägga de pengarna tycker jag man kan ta sig ann hästen. Annars, låt den vara.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Till att börja med så är ägaren VÄLDIGT tveksam till att låta mig göra det, jag har precis börjat få henne att mjukna till idén att få pröva förvandla honom till ridhäst igen som han var för 10 år sen

Förlåt, men först säger du som ovan, men plötsligt säger du:
Och nej, jag kommer inte att försöka sätta igång honom som ridhäst, det var ägarens förslag bara

Jag tycker för övrigt att du ska låta hästen vara. Du kan ju tömköra, pyssla och gå promenader. Är hästen så svår att den inte kan hanteras av hovslagare bör den nog hellre avlivas.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag tycker inte man ska ta bort hästar hur som helst, men i detta fall låter det nästan bäst att låta den vandra till dom gröna ängarna. Hästen kan inte må bra om den tom är rädd i sin egen hage.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

em-pirre: Jag förstår förvirringen, borde formulerat mig bättre! Det jag menade var att när jag bad att få ge honom en chans föreslog hon att om han ska användas till något ska han vara ridhäst, inte bli körhäst eller dylikt.

Och som de flesta skrivit så nej jag kommer inte att försöka göra honom till ridhäst igen, det enda jag vill göra med honom är att bygga upp ett förtroende och visa för honom att mänsklig kontakt inte behöver vara något hemskt, så att han faktiskt han leva sina sista år gladare och lugn kring människor, istället för nervös, rädd och ängslig.

Och dressyrteamet, det är inte så att han alltid är rädd i hagen, jag menade bara att pga att han haft ett så hårt liv så är han väldigt skvättig, då det mesta han vetat i sitt liv är slag, obehaglig kontakt med människor och allmänna tråkigheter kring människor. Så han är nervösare och skvättigare än "normala" hästar, förståeligt.

Men med mig kommer han få en lugn, stressfri tillvaro och en massa kärlek som han inte fått förut. Kommer inte att ställa några krav på honom, ingen press. Jag ska bara visa honom en ljusare sida av livet i hans sista år.
Trots risken jag tar känns det riktigt bra, jag älskar hästen alltså, han är bara missförstådd.
Och ekonomiskt så kommer jag klara av det, det har jag såklart kollat upp innan, annars skulle jag inte ta mig an honom. Han har fått en genomgång och jag vet vad det är som måste åtgärdas, den nuvarande ägaren är inte villig att ge honom detta då han bara är skrot för henne, men det kommer jag att se till att han får hjälp med.
Hon hade dit en veterinär och en equiterapeut och kollade på honom och av nån anledning hade det tydligen inte varit en mardröm även om det såklart vart knepigt pga hur han är. Att kolla tänderna tog en evighet men gick till slut.

Eftersom jag har sett en liten positivare, gladare sida av honom de gånger jag tillåtits småjobba med honom så kommer jag inte att ge upp, tycker att han är värd en chans och tror starkt på att han kan bli en lycklig häst till slut. :)
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Tycker det låter helt galet . En 20 åring som knappt är hanterad eller riden . Varför skulle den må bra att få alla rutiner brutna och bli riden ? Projicera inte mänskligt tänkande på hästen .
 
Senast ändrad:
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Ta dig en liten funderare kring varför allt blivit som det blivit med den där hästen..

Varför har han först börjat bli sån att vissa människor slagit honom?
Har han gjort ngt som gör att de anser sig behöva slå?
Vad har han gjort och isf varför?

Det är aldrig ok att slå en häst ist för att utbilda den.
Men ibland så klarar hästen inte av vanliga utbildning av olika skäl. Och människor som inte kan nog misshandlar då hästen.
I en del av dessa fall, ganska många tom, så har hästen protesterat i början pga smärta.
Det kan inte all kärlek i världen bota tyvärr.

Om den även nu har varit "en mardröm" för vet, hovslagare etc att hantera så funderar jag iaf i banorna kring smärta.
Jag är inte heller för att ta bort hästar hur som helst. Men kan inte varken hovslagare, veterinär eller equiterapeut behandla hästen sitter man rejält i skiten! För de behöver både veterinär och hovis regelbundet.

Visst kan det vara annat som spökar, endast felhantering av okunniga människor sm varit för våldsamma. Men betänk att den här hästen har befäst det här beteendet i 20 år. Det är inget man tränar bort i en handvändning.
Så även om den är rar och fin med dig så måste den ju kunna verkas etc.
Går inte det tycker jag att man i en 20-årig hästs fall gör bäst i att ta bort den.

Du är av ditt användarnamn att döma 18 år?
Jag vill absolut inte förolämpa dig på något vis. Men 18 år och 4 hästar är inte så mycket erfarenhet. När man passerat 100 problemhästar börjar det likna någonting.:)
Om du dessutom redan har 4 hästar så har du ju redan fullt upp. En sån häst kräver mycket, mycket tid för att ändra på.
Det som ändrar ngt hos en häst är upprepningar. Och det tar tid. Att få till rätt respons i hästen och sen upprepa det, upprepa, upprepa och upprepa tills det ger sig.
Av din text av döma så kan jag också läsa att du har en rätt romantiserad bild av hästeriet. Det har man i din ålder. Jag hade också det! Och jag samlade också på mig alla krakar ingen annan ville röra.
Jag är lite likadan idag. Men jag har iaf dubbelt som då.

Du skulle ju inte själv försöka sy ihop ett fysiskt sår på en häst. Det överlåter du till ett proffs, veterinären. För annars kan det bli fel för er båda.
Tänk på samma sätt kring den här hästen. Den har ett stort sår, om än i själen.. Gör man fel kan det bli väldigt fel och farligt.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Hästen mår inte dåligt av att vara just häst. Det är uppenbart att den upplever stor stress i samband med människor/hantering, är det speciellt humant att utsätta den för det då? Det finns ju egentligen ingen poäng i att göra det, den är för gammal och har den skruttat i hagen så länge så är det tveksamt att den skulle hålla fysiskt för påfrestning.

Jag skulle nog överväga att låta en sådan häst vandra vidare, ifall det nu inte är möjligt att låta hästen fortsätta sin tillvaro som sällskapshäst. Om den nu ens mår bra av det, du beskriver hur den blir nervös bara av att den fågel fladdrar förbi :(

Tanken är god, men i detta fallet tror jag att du verkligen behöver ta dig en funderare... För både din och hästens skull.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Du skulle ju inte själv försöka sy ihop ett fysiskt sår på en häst. Det överlåter du till ett proffs, veterinären. För annars kan det bli fel för er båda.
Tänk på samma sätt kring den här hästen. Den har ett stort sår, om än i själen.. Gör man fel kan det bli väldigt fel och farligt.

:bow::bow::bow:
Så mitt i prick
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp