Bukefalos 28 år!

Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Ja? Jag svarade inte på ts inlägg, utan ett annat.

a1agnlju: Men hon (?) hanterar ju redan hästen. Jag ser ingen orsak till att hon ska börja rida in den eller ändra på nåt hon redan gör. Det har jag svarat på tidigare. Sen har ingen sagt att den mår dåligt av att leva som den gör. Det är det jag ifrågasätter.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jaha. Så hästen i ts fall är elak mot hovslagare och veterinär för att vetten och hovslagaren är elaka?

Ibland måste man tänka lite längre än vad näsan räcker. Man måste se till hästens och övriga inblandade människors behov också.

Elak .. Det är en mänsklig känsla.

Man får fråga sig varför inte hästen mår bra i veterinär och hovslagares sällskap. Vad man kan göra för att förändra situationen.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag har aldrig påstått något annat.:confused::confused::confused:
Det var ts som sa att hästen är galen, och jag använde ts uttryck i min text.

Läs mina inlägg innan du kommenterar.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Nej försök komma ihåg att hästen är 20 år gammal, att börja rida och utsätta hästen för pressen som det innebär gör hästen bara ont. Tänk på hästen i första hand här, han mår bättre av att få gå kvar i hage, eller om det inte är möjligt ta bort hästen.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Nej försök komma ihåg att hästen är 20 år gammal, att börja rida och utsätta hästen för pressen som det innebär gör hästen bara ont. Tänk på hästen i första hand här, han mår bättre av att få gå kvar i hage, eller om det inte är möjligt ta bort hästen.

Bra ide. Avliva alla hästar över 20.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

haha what? Alltså ursäkta men jag förstår inte hur du lyckas tolka _FiA_ på det sättet.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

*kl*

Jag brukar i vanliga fall också vilja "rädda" alla djur, men ibland så måste man se till djurets bästa, och inte att det känns bättre för en själv. I detta fallet så tror jag att hästen mår bäst av att bara gå i hagen eller hanteras det lilla den redan gör, eller ta bort den som _FiA_ skrev.

Inte sett någonstans att du svarat om den kan hanteras av nån hovslagare efter att den sparkade den förra? För kan inte hästen hanteras av varken hovslagare eller veterinär så vad händer ifall hästen blir sjuk? Och hur sköts hovarna på den?
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

men jisses! Ge människan och hästen en chans. Ts har ju resurserna och intresset. Har hästen möjlighet att få ett liv med lugn och ro med människor han trivs med (som tydligen är fallet med ts) så why not? Jag känner till flera exempel på "livsfarliga, elaka" hästar som blivit hur bra som helst bara genom att byta miljö/ägare. Och snabbt har det gått också. Det har gällt både yngre och äldre hästar.

Tackar och bugar för denna kommentar. :) :bow:

Sen har jag klargjort det ett antal gånger att HÄSTEN SKA INTE SÄTTAS IGÅNG. Herregud, jag har sagt det så många gånger så nu ger jag upp, om någon fortsätter att hänga upp sig på att den inte borde bli ridhäst igen så får ni inget svar eftersom jag rett ut det redan så många gånger. :)

Hur som haver så mår hästen inte bra som han gör nu för att han bor i en tråkig liten jordhage och får ingen chans alls att ta ut sin energi, som han faktiskt har trots sin ålder. Dessutom har inte hans ägare den inställningen man behöver för att ta hand om en häst som honom.
Efter att jag longerat honom (korta stunder såklart), promenerat eller dylikt så är han väldigt harmonisk sen, och söker gärna kontakt istället för att försöka slippa. Han tycker det är roligt helt enkelt, det märks. :)
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

HUR kan du genom att läsa den här tråden komma fram till den ironin?

När man väljer att rekommendera avlivning framför att lösa problemet så blir inte jag vidare glad.

TS har föreslagit att pyssla med hästen och ge den ett bättre liv och det är fantastiskt bra tycker jag.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Och hur knyter du då ihop det med att ta ihjäl alla hästar som fyllt 20 år? Hästar med problem mår ofta (inte alltid) bättre av att få somna in än att börja om.

Tack & lov finns undantag som bekräftar regel, men hur många hästar ska lida för att försvara en?
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Och hur knyter du då ihop det med att ta ihjäl alla hästar som fyllt 20 år? Hästar med problem mår ofta (inte alltid) bättre av att få somna in än att börja om.

Tack & lov finns undantag som bekräftar regel, men hur många hästar ska lida för att försvara en?

Då har du och jag inte mycket att säga varann.

Har jobbat många år med "galna" och "tokiga" hästar .. när det i dom flesta fall bara är fel på människan.

So i rest my case!
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Du har fortfarande inte lyckats svara på hur du kan tolka hennes inlägg som att man ska avliva alla hästar över 20 år...
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag tycker också man ska låta hästen vara. Satsa på att försöka ordna så att den får gå i en stor hage med flock och leva ett riktigt hästliv. Säkerheten måste komma i första hand. Om hästen är direkt farlig så att den inte ens kan verkas eller undersökas av veterinär kan det vara läge att fundera på om man kanske ska ta bort den.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Kanske lite sent att skriva ett inlägg nu men... gör det ändå!
jag och min mamma (efter som jag bara är 15 år) har ett 25 årigt varmblod som rids så ofta jag och min mamma har tid och kan få tag på honom;) han är inte den gosigaste men när det har gått en lång tid utan att jag eller mamma har haft tid att mysa och rida med honom, blir han hur glad som helst att få gå in på gången och bli ordentligt borstad och ompysslad.
Jag säger INTE att hon ska göra ridhäst av honom för som alla andra sagt tror jag inte att han klara av det!
MEN ALLA HÄSTAR mår bra av att bli ompysslade, och hon säger själv att han är hanterbar när hon är med honom. Det skadar inte att ta det lugnt och jobba lite smått från marken, med NH osv, och bara vara.
Blev kanske lite långt men....
och jag vet att jag är ung och oerfaren enligt många.......
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Vi människor har energier som hästar känner av mycket mer än vad många tror.Hästar har ett otroligt bra minne och det som gäller är att skaffa ett förtroende mellan häst och människa.Hästar är olika individer och man måste försöka läsa av varför hästen gör som den gör.Ett ex här en bekants häst hade gått i stor flock och var inga problem att hantera.Blev utlånad till en annan person och helt plötsligt var den svår hanterad agressiv och kunde ej gå i flock.Har fått veta i efterhand att den här personen är rädd av sej efter en olycka(hästrelaterad).Hästen känner av dessa energier av rädsla och blir själv osäker.Tålamod, förtroende,mycket beröm och goda energier ger en trygg häst.:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 199
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 275
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 632
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Trögt att sälja häst nu?
  • Älgflugor
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp