Bukefalos 28 år!

Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Han har inte gjort sig förtjänt av slagen utan han har varit hos fel människor helt enkelt, hästhandlare, grymma travtränare under en kort tid osv.

Jag värderar varje ord i ditt svar och jag förstår precis vad du menar.
Ingen kommer förstå mig rätt när jag säger det jag väntar mig inte att någon ska hålla med, men för mig är erfarenhet och antal år mindre viktigt, vad som är viktigt är mentalitet, personlighet och synsätt.
Självklart är även erfarenhet viktigt, det förstår ju även jag, vem som helst kan inte ta sig an en svår häst och tro att det ska funka bara för att man har rätt tänk.
Men bara det faktum att hästen faktiskt går att arbeta med av mig, men inte av vuxna som tränat och sysslat med hästar i 20, 30, till och med 40 år säger mig att jag kan lyckas, trots att alla andra misslyckats, även om jag nu inte har lika många års eller antal hästars erfarenhet med mig.
Jag tänker inte ur min egen synvinkel, jag försöker tänka på hela situationen ur hästens synvinkel. Och eftersom han faktiskt är mycket lugnare, trevligare och mer lättarbetad när han är ensam med mig, så känner jag mig hoppfull att det faktiskt går att låta hästen leva ett par glada år och dö lycklig med mig.
Om det verkligen inte på något sätt går att få honom låta vet, hovslagare osv att hjälpa honom även efter träning och tålamod så fattar ju till och med jag att jag måste ta bort honom.
Men han ÄR värd chansen, jag ska hjälpa honom.

Och förövrigt så ja, jag har fyra hästar men jag bor på en stor gård med min familj som också arbetar med hästar så jag kommer ha allt stöd från dom när jag tar mig an den här hästen. Hjälp med dom andra hästarna när jag behöver alltså!
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Tycker det låter helt galet . En 20 åring som knappt är hanterad eller riden . Varför skulle den må bra att få alla rutiner brutna och bli riden ? Projicera inte mänskligt tänkande på hästen .

Håller med.
Om jag ägde en häst i den åldern med krämpor, fysiska eller psykiska, och inte kunde ha den kvar så skulle jag välja att avliva den, just för att slippa utsätta en så pass gammal häst för nya rutiner och händelser. Särskilt om de psykiska bekymren var av den extremt allvarliga sort som TS beskriver. Att göra så här är bara att förvandla problemet till en god samarit-samvetsfråga för en själv.

Hästen struntar i om den "dör lycklig" eller inte, att tänka så är definitivt inte att se det ur hästens synvinkel.

TS: Några timmar efter trådstarten är du varken vilsen eller kluven, du är ju helt övertygad om vad du vill trots alla motargument. Varför startade du tråden? Ville du bara ha en klapp på axeln och höra hur godhjärtad och snäll du är? Jag förstår inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Stormkast: Jag skrev tråden för att jag vill veta vad andra hade gjort i min sits, som jag sa tidigare så var hela situationen lite skrämmande och jag kände mig osäker, men att jag innerst inne egentligen nog visste vad jag ville göra.

Nej jag vill inte ha en klapp på axeln, jag ville helt enkelt höra vad andra hade gjort och ville ha en åsikt från någon annan. Är det så fel?

Sockerbit: Nej nej, han ska inte utsättas för någon fysisk påfrestning alls! Jag ska inte göra ridhäst av honom, eller sätta honom i något träningsprogram eller dylikt. Det enda jag vill göra är att försöka göra en lyckligare häst av honom för att jag tycker att han är värd en chans att få se en ljusare sida av livet innan han vandrar vidare.

Och han har under sitt liv stött på snälla människor någon gång, bara aldrig någon som faktiskt velat ge honom en chans.
Och mig är han inte rädd för, senast jag såg honom gick jag in till honom i hagen och borstade lite på honom medan han åt. Han fortsatte äta och gäspade till och med ett par gånger, helt avslappnad. Som jag skrivit tidigare så är han nästan som en annan häst med mig, och det är den enda anledningen till att jag vill ge honom chansen att få vara en gladare häst.
Det är inte mkt som kommer att förändras för honom, han kommer gå med samma hagkompis som han funkar bra med. Det enda som kommer förändras är att han kommer få mindre stress i vardagen och enbart bli hanterad av mig som han känner sig lugn med istället för massa människor som är antingen rädd för honom, eller arg och irriterad på honom.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag uppskattar alla svar, tips, råd och åsikter ni delar med er av, och även om jag vet precis vad jag VILL göra, så ska jag tänka igenom det hela ytterligare en gång på vad jag borde göra.

Vad som händer i framtiden delar jag nog inte med mig av senare om ingen nu vill veta och frågar. Jag är superkass på att formulera mig över internet och tack vare det har jag gjort mig missförstådd redan ett antal gånger i tråden för att jag uttrycker mig klumpigt.
För att undvika fler missförstånd så är det bäst att jag inte diskuterar detta vidare. Jag vill inte göra någon arg för att jag säger något som uppfattas helt tvärtemot vad jag menade, något som tyvärr lätt händer över internet eller sms eller dylikt.

Jag skulle tänkt till innan jag postade tråden eftersom jag inte är så bra på att göra mig förstådd rätt! Om någon vill veta något mer får ni PM:a.
Men som jag sa, jag tackar för alla svar och jag hoppas ni förstår att jag inte är en envis jag-är-en-hästviskare tonåring som tror att jag kan utföra mirakel, förstår att det kanske är så jag ser ut just nu men det är inte min mening, återigen så är det mina stora problem att uttrycka mig rätt som kommer iväg, ber om ursäkt! :)
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Ett tips för då du i framtiden skriver trådar är att vara tydlig. Du säger emot dig själv i varannat inlägg. Hästen var en ridhäst, sa du, men nu har den stått hos elaka travtränare. Man blir förvirrad, och det är lätt hänt att du inte blir tagen som speciellt seriös.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Låt hästen gå i hagen och skrota och ha ett gott pensionärsliv. Din tanke är fin men jag tror inte hästen kommer må bättre av att den ska börja ridas på nu.
Den är gammal.
Vill du ha något att rida på så ta dig an ett något yngre projekt!
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag förstår din tanke och det är klart att man känner att man vill hjälpa hästen. Men tänk så fel det kan bli. Är det värt att riskera sin hälsa eller kanske en anhörigs? Vill tex en hovslagare fortsätta att verka eller sko hästen. Vill man ha det på sitt samvete att utsätta en annan person för fara!? Det är lite den tankegången också. Det finns så många hästar där ute. Riskera inte livet för en häst skull.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Så, den praktiska situationen är denna:

Du äger fyra hästar, om jag förstår dig rätt? Du vill ta dig an en femte häst, och denna femte häst är 20 år gammal och ska inte behöva skrota i hagen utan du vill ge honom kärlek, tålamod och stimulans. Eventuell inridning. Hästen betraktas inte som pålitlig.

Rent praktiskt sett så undrar jag hur du hinner med fem hästar utan att någon blir "skrotandes i hagen"? Jobbar du heltid eller halvtid? Vad har du för inkomst? Har du medryttare?

Du måste räkna med att det kan bli mer veterinärkostnader om du ska börja hantera en gamling. De akrobatiska normala "sadelbockningar" som unghästar kan utföra när man vänjer dem vid sadel, kan mycket väl resultera till en sträckning eller stukning om en äldre häst gör samma sadelbockningar. Hovarna kan vara av sämre kvalitet och spricka vid högre belastning. Muskler och senor behöver säkert dubbla tiden på sig att vänja sig vid den nya uppgiften så du kan inte gå framåt lika snabbt, som med en unghäst. Den får lättare låsningar och det är inte omöjligt att den äldre hästen kan behöva både kiropraktik, massage, stretchning och långa avsuttna skrittpromenader för att hantera sin nya uppgift som ridhäst. Man kan också behöva mer regelbundna foderanalyser och tänka till när man kompletterar hästens näringsintag när den är gammal och ska börja motionera.

Nej, då skulle jag nog hellre låta den gamle köra sitt eget race, sina egna rutiner, fortsätta fly från kråkorna i hagen, och bara vara den han är... Eventuellt med inslag av pyssel, kärlek och lite enklare trickträning.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

em-pirre: Ja, jag vet, jag har sagt förlåt och medgett att jag borde ha tänkt till en gång till innan jag skrev tråden.

Oh_really: Har skrivit ett antal gånger redan att hästen INTE ska ridas in på nytt eller bli ridhäst igen.
Jag har också redan skrivit att inte mycket kommer förändras för honom, enda skillnaden för honom kommer vara att hans tillvaro kommer bli lyckligare och mindre stressig för honom.

Jag äger 1 unghäst och 3 problemhästar som inte är i arbete pga ålder. De är visserligen inte extremfall som varmblodet i fråga, men fortfarande sådana hästar som ofta får se samma öde som honom för att ingen vill ge dom chansen.
Jag äger dom just för att jag kan erbjuda de det liv de behöver i det stadie dom är i livet just nu, och just eftersom jag faktiskt har resurserna att göra det så gör jag det, jag tycker om det och jag är 100% dedikerad till att göra livskvalitén för dessa hästar det bästa den kan vara.

Jag vet inte vad jag ska säga för att ge dig svaret du vill ha. Men ja, jag har pengarna att ta hand om dessa hästar, jag har tiden att ta hand om de också.
Jag har hjälp när det behövs, mycket av mina föräldrar som också arbetar med hästar, mycket unghästar och "special needs" hästar, som också sagts tidigare i tråden.
Jag har skrivit att jag vet att jag säkert framstår som en spoiled brat med fyra hästar, men jag äger inga toppstammade tävlingshästar som jag bara fått, jag äger hästar med problem som behöver särskild tillsyn, för att jag vill ge dom det. Jag arbetar arslet av mig med dom här hästarna och är i kontakt med deras tidigare ägare som alla är otroligt nöjda med vad jag lyckats göra för deras gamla krakar som de trodde att det var ute för.

Jag försöker att inte vara alltför defensiv, men nu är det så att jag har resurserna att göra det jag gör, min ålder till trots. Vad ska jag säga? Jag har arbetat hårt och med en gnutta tur också har jag fått en jäkligt bra start på livet som har gett mig chansen att göra det jag gör.
Jag vågar säga att det är en bra sak jag gör och jag är stolt som har hjälpt dessa hästar, så är det bara. :)
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jag tycker du gjorde rätt i att starta denna tråden! Du har nu gett dig själv det bästa pepp-talket någon kan ge! Fortsätt att ha en positiv inställning till dig själv o dina kunskaper, men glöm aldrig att vara kritisk till dig själv emellanåt, det får en oxå att växa oerhört.
Lycka till med ditt beslut.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Tack så mycket. :) Självklart är jag också kritisk mot mig själv, blev erbjuden en jättefin 7 åring förra året, då jag bara hade 3 hästar hemma, som var otroligt lockande, men jag var tvungen att säga nej då hästen helt enkelt var mer än jag klarade av, han behövde mycket mer än jag kunde erbjuda. :)
Så det är inte så att jag tar mig an vad som helst och tror mig kunna utföra mirakel. Jag tar aldrig an mig en häst om jag inte känner mig säker på att det är något jag klarar av, såklart. :)
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Har själv tagit mig an en 18åring som vart oriden. Hon levde verkligen upp och tyckte att livet var urkul.
Så jag hade nog gjort ett försök. Lycka till!
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Var den hästen också "galen" och farlig för människor?:grin:
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jaha. Så hästen i ts fall är elak mot hovslagare och veterinär för att vetten och hovslagaren är elaka?

Ibland måste man tänka lite längre än vad näsan räcker. Man måste se till hästens och övriga inblandade människors behov också.

för exempelvis veterinärer eller hovslagare är det ren livsfara att hålla på med honom
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jaha. Så hästen i ts fall är elak mot hovslagare och veterinär för att vetten och hovslagaren är elaka?

Ja?
Inte alla såklart, men de som hanterat honom. Han är inte en elak häst av naturen, bara för att han är så. Det är människor som har gjort honom till den osäkra individ som han är idag! Han har ett ärr på rumpan från en hovslagare som slagit honom med raspen, exempelvis.
Han är inte en elak häst som är aggressiv bara för att, det är trots allt människors fel.

Var ute igår och tvättade honom, som normalt sett är rädd för vatten och slangar och allt som hör till. Tog visserligen tre, nästan fyra, timmar, men istället för att spänna upp honom och tvinga honom till något, så gjorde jag det i en liten utehage, lät honom springa iväg om han ville osv.
Allt som krävdes var tålamod och massa kramar och kärlek, gick hur bra som helst till slut. :)
Poängen med vad jag just sa var att han är rädd för att bli hanterad av människor annat än att bli ledd ut och in från hagen, det är det enda han accepterar utan att bli hispig. Men om man har tålamod, ger honom tid att inse att man bara vill honom väl och inte kommer göra illa honom, då går det, och då släpper den där rädslan och ångesten.
Ska lägga upp en video på youtube på honom så fort den är klar, kan länka här när den är uppe, bör vara någon dag snart, så att folk faktiskt får se honom, och att han kan vara världens goaste när man ger honom en chans. :)
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Jaha. Så hästen i ts fall är elak mot hovslagare och veterinär för att vetten och hovslagaren är elaka?

Ibland måste man tänka lite längre än vad näsan räcker. Man måste se till hästens och övriga inblandade människors behov också.
men jisses! Ge människan och hästen en chans. Ts har ju resurserna och intresset. Har hästen möjlighet att få ett liv med lugn och ro med människor han trivs med (som tydligen är fallet med ts) så why not? Jag känner till flera exempel på "livsfarliga, elaka" hästar som blivit hur bra som helst bara genom att byta miljö/ägare. Och snabbt har det gått också. Det har gällt både yngre och äldre hästar.
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Men varför? Varför mår den dåligt av att gå i hagen, som den gjort i en massa år? Varför är det att ge hästen en chans att sätta i gång den?
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

Men varför? Varför mår den dåligt av att gå i hagen, som den gjort i en massa år? Varför är det att ge hästen en chans att sätta i gång den?
För att den är missförstådd och trivs tydligen i ts sällskap....
 
Sv: Ta sig an en "galning"? Jag är så vilsen, råd tack!!

hästen skulle väl inte sättas igång, bara hanteras mer???

lycka till med hästen men var försiktig!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 564
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp