Bukefalos 28 år!

Tänt eller släckt i lösdriften?

snurpe

Trådstartare
Hej på er!

Min situation är att jag har ett stall som nu är inrett med 2 storhästboxar och 2 ponnyboxar. Min tanke är nu att gå till att ha lösdrift istället och inreda stallet som ligghall. Jag kommer att riva ut mina mellanväggar och på så vis skapa en öppen yta. Jag kommer att behålla en hästbox (3x3 m) och en shetlandsponnybox för att kunna stalla in vid behov (sjukdom tex). Resterande yta kommer att bli ligghall. Nu har jag lite funderingar.

1. Stallet har gjutet golv och jag har tidigare använt spån som stallströ. Vad skulle ni rekommendera i ligghallen?

2. Stallet har en fin belysning. Att springa ut och tända och släcka, vet jag inte om det är en smidig lösning. Vad skulle ni föredra - att ha tänt dygnet runt i lösdriften eller släckt dygnet runt och bara tända vid hantering där inne? (inga tokstarka lampor men ändå riktig belysning). Vad tror ni hästarna föredrar?

3. Jag kommer nog att ordna en liten yta (typ box fast i ministorlek) där jag på ett säkert sätt kan förvara grepar etc. Finns det något mer utrymme av detta slag som jag borde ha i åtanke?

Jag kommer säkert på mer allt eftersom. Kom gärna med lite goda tips och råd!

:laugh:

/snurpe
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Jag ser ju ingen anledning att ha tänt dygnet runt, men det är ju upp till dig egentligen.

Sen är det viktigt att lösdriften är tillräckligt stor i förhållande till det hästantal du tänker dig, i de fall du inte har väldigt stora biutrymmen i ditt stall så låter det som om ytan kan bli för liten i förhållande till om du tänker dig att ha samma antal hästar i lösdriften som i nuvarande stall. Men som sagt, det hänger ju på hur stora utrymmen förutom boxarna det finns.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Det är stora ytor. Jag hade bland annat en stallgång som upptog ca halva stallet. Jag kommer dessutom att sälja av en häst, så det kommer endast att finnas en stor häst och två shetlandsponnyer där.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Ang tänt eller släckt kan jag iaf säga att min häst gick inte in i ligghallen nattetid om den var tänd. Vet inte om det är något vanligt, men så funkade han iallafall :P
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Sedan funderar jag över detta med fodret. Jag har i dagsläget en foderhäck utomhus med fri tillgång på ensilage. Runt om denna blir det dock ganska upptrampat. Därför funderar jag på att bygga en anordning inomhus och fodra där istället. Slippa allt kladd runt om och då också mindre spill. Då kan de dessutom stå under tak och äta. Finns det några fördelar/nackdelar med att ha det i ligghallen? Finns risken att de bara står där hela tiden och "aldrig går ut" tror ni? Foderhäcken är välbesökt ute många av dagens timmar.

/snurpe
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Går det inte att sätta timer på belysningen? Då kan du ha tänt och släck när du vill och slipper springa ut och ändra själv.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

1) Jag har gjutet golv och halm. Tror inte att det finns ngn anledning att byta från spån om du tycker att det funkar bra i nuläget, men ngn annan kanske har en annan åsikt?

2) Jag skulle lämna det släckt när man inte är där och behöver belysning själv. Kanske ha en liten lampa att tända om du bara ska ut en snabbis så att du inte behöver slå på hela belysningen och blända hästarna i onödan?

3) Beroende på hur hästarna funkar ihop och hur stor ligghallen blir kanske det kan löna sig att lämna en avdelare eller ett par. Om tex en häst är osäker i gruppen kan den känna sig lite säkrare med en väggdel mellan honom och 'översittaren'.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Angående fodra inne eller ute skulle jag hellre göra det ute. Dels måste väl ligghallen vara större om man fodrar där, men även om det platsmässigt inte är ngt problem blir det ju mer att mocka och mer innetid för hästarna. Du kanske kan göra ngt åt underlaget runt/under foderhäcken?
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

1.Vi har halm i ligghallen, har låtit det bli en bädd och så har vi ganska mycket halm över. Hästarna tycker det är skönt att ligga där, men det är ju upp till var och en :)

2. Hellre släckt dygnet runt och endast tända vid hantering osv.
Och som någon annan skrev, en liten lampa någonstans kanske.

Ang. fodringen så skulle jag nog fortsätta ha foderhäcken ute.
Vi fodrade ett tag inne i ligghallen och det resulterade i att det blev väldigt mycket att mocka. Dom stod hellre inne och bajsade än ute.
Satte ut foderhäckar och nu är det rent och fint i ligghallen, oftast ;)

Är ju väldigt praktiskt med lösdrift =)
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Förstår det där med att det blir onödigt grisigt i lösdriften. Synd, hade varit mysigt att ha allt där inne. Får nog ha kvar fodret ute och ska framöver försöka fixa underlaget där runt så att det inte blir så kladdigt.

/snurpe
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Jag vet till kor använder man en sorts matta som hindrar det från bli så kladdigt, kanske något att testa? tror det finns på nordpost?
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Jag brukar tända på eftermiddagen och släcka vid 21 när jag går ut med hunden på kvällskissning. En av hästarna brukar stå eller ligga där inne när det är tänt, den andra står mest och äter för jämnan.

Fodrar inte inne i lösdriften, dels för att jag har försökt när det varit "dåligt väder" (i mina ögon) och de går ändå ut till foderbordet, dels för att det blir så mkt bajs där de äter.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Ja, det är nog betydligt bättre att slänga ut ett lager makadam eller lösa lerproblemet på annat vis än att ta in fodret. Jag skulle absolut ha släckt på natten, hästarna sover ju i mörkret ute och har säkerligen inga problem att göra det inne heller. Om du fodrar med kraftfoder kan ett utrymme att förvara det vara bra, om du inte redan har det.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Angående belysning så är min erfarenhet att hästar verkar föredra att det är släckt (finns såklart undantag). Ska du bara in och göra något litet ärende i stallet så rekommenderar jag att du använder pannlampa. Suveränt smidigt även när man ska ut och hämta hästar i mörker m.m.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Kan berätta hur jag har i min lösdrift.
Min ligghall är i samma byggnad som stallet men i ena hörnet av gamla logen så det är en dörr in till själva stallet,och så är ungefär halva logen lösdrift och den andra används som förvaring för halm, ensilage m,m.

Jag tänder bara medans jag är där. Har dels några lite svagare lampor i logdelen och så en skarpare halogen lampa i själva ligghallen så jag ser ordentligt att mocka.

Till skillnad från de andra i tråden föredrar jag att fodra inne då jag dels tycker det verkar skönare för hästarna att stå inne i lugn och ro att äta och så tycker jag att hästarna är oftare i lösdriften om de vet att det är där maten serveras. Lite extra mockning gör mig inget.

Jag strör med halm men spån borde ju också gå bra, jag har halm eftersom det är grus/sand i botten på min ligghall och då tycker jag halm funkar bäst.

Och eftersom lösdriften är ganska stor och jag bara har två hästar där, så har jag bara halmat upp halva ungefär och så får de äta i den andra delen.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Klarar dina shettisar fri tillgång på foder?

Jag har en lösdrift på 40Kvm här hemma där jag nu har min unghäst (3-årigt halvblod) med fri tillgång på hö och två a-ponnyer. Jag måste vara försiktig med fodret till en av ponnyerna som har lätt att få fång.

Jag fodrar inne i lösdriften (ja,det blir en del att mocka) men har byggt en stor krubba i trä (kanten ca 1m upp och botten ca 0,4 från golvet, den rymmer uppemot 6 kg hö. Den fyller jag med hö till 3-åringen medans de andra får äta från golvet. Det gör att de inte får i sig hur mycket som helst. Tyvärr brukar 3-åringen bjuda lite då hon tar lite hö och drar det med sig till öppningen (endast 1 meter ifrån krubban) och står där och mumsar och tittar ut. Då passar den ena shettisen på :D

Jag har även vattenbalja i lösdriften, fryser inte lika lätt där.

Anledningen till att jag väljer att fodra inne i lösdriften är att vi bor i ett riktigt blåshål och det finns inte mycket skydd i hagarna utom runt garaget som fungerar som lösdrift. Har 2 rejäla öppningar så att ingen blir klämd och har även skärmat av ca 10 kvm så att shettisarna kan smita under och vara ifred från huliganen som vill leka hela tiden. Finns en separat öppning i ponnydelen och jag kan stänga med en grind till resten av lösdriften. (detta för att kunna sätta ponnyerna i mindre hage med magert bete på sommaren men ändå med tillgång till lösdriften)

Jag har ett tjockt lager spån i botten (grus under men med vira, typ markduk emellan för att det inte ska damma) och sedan halm ovanpå. Har även monterat en krubba så högt att shettisarna inte når den för att kunna ge krafftfoder åt stor häst.

Jag har en timer till beysningen. Tänt en stund på morgonen när de kommer ut och står äter (6-8) och en stund på em när de fått foder. De har dock fri tillgång på halm som de små gillar att mumsa på.

Jag upplever att min lösdrift används mest på sommaren för att slippa insekterna och få skugga. Min unghäst låg mycket där och vilade i somras.

När man är hemifrån många timmar varje dag så är det skönt att veta att hästarna alltid har tillgång till skydd, foder och vatten.

Av praktiska skäl är mina hästar i stallet i box på nätterna nu. De går helt på lösdrift från ca 1-april t.o.m november.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Jag har tänt, dygnet runt, dock inte alla lampor.
Har halm på gjutet golv.
Fodrar ute.
Vi hade från början bara boxar, men har gjort på så vis att vi kan sätta upp mellanväggar vid behov (typ TRAVA system), har boxdörrarna kvar ut mot stallgången.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

Jag har även vattenbalja i lösdriften, fryser inte lika lätt där.

Jag har en timer till belysningen. Tänt en stund på morgonen när de kommer ut och står äter (6-8) och en stund på em när de fått foder. De har dock fri tillgång på halm som de små gillar att mumsa på.
Så har jag det till mina hästar också, fast eftermiddagslampan lyser tills de går in på kvällen vid 21,30.

Jag har i min ligghall ett tjockt lager spån i botten på en dränerad sandbotten och sedan halmbädd ovanpå det. Även jag har noterat att hästarna inte nyttjat hallen lika mkt på vintern som på sommaren.

Ingen fodring sker inne i min hall, maten ges utanför.
 
Sv: Tänt eller släckt i lösdriften?

När våra snälla "stallbyggargubbar" hade monterat upp en extra lite svagare belysning mellan boxarna till våra pållar, ( har lösdrift direkt in i stallet från baksidan ), o lämnat lyset på tills jag kom på kvällen, så möttes jag av 2 livrädda, frustande hästar som vägrade gå in !! Jag fick släcka den fina lampan, tvinga in dom, o sen tända den när de stod i en varsin box så de fick vänja sej med "faran"..... otroligt. Nää, våra hästar ville ha det som de var vana med, mörkt därinne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 390
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 289
Senast: Angel
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 538
Senast: åke
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 697
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp