Tåg eller bil

Jag hade absolut åkt bil men det är ju en personlig preferens. Har man tid är det inga problem att hitta på Stockholm Central (men logisk är den inte). Men eftersom tågen allt som ofta är försenade brukar det bli en sprint i blindo. Några tågvärdar att fråga har det aldrig heller funnits.
 
Några tågvärdar att fråga har det aldrig heller funnits.

Det finns tågvärdar på alla tåg mellan Stockholm och Göteborg. Men du kanske tänker på stationsvärd eller liknande? Det kan det vara sämre med, men det går även bra att fråga tågvärden.
 
Jag hade absolut åkt bil men det är ju en personlig preferens. Har man tid är det inga problem att hitta på Stockholm Central (men logisk är den inte). Men eftersom tågen allt som ofta är försenade brukar det bli en sprint i blindo. Några tågvärdar att fråga har det aldrig heller funnits.
Då har du nog haft otur tror jag. När jag har åkt (reser med tåg 10-15 resor per år) och ska byta någonstans har tågvärdarna (de som klipper biljetten) haft dunderkoll och talat om från vilken perrong respektive anslutande tåg gått ifrån. De har också fixat alternativt tåg om det blivit förseningar (som bara har hänt någon enstaka gång).
 
Bil!!!
Hatar tåg.
Ogillar att vara uppbunden av tider. Ogillar att kånga runt på väska vid byten. Ogillar folk som sitter och snattrar i mobiler och spelar spel runt omkring mig. Ogillar att behöva flytta på mig eller själv tråckla mig förbi varje gång det ska gås på toa.
Får varken ro på tåg och jag blir uttråkad. Sist hamnade jag nära någon som luktade så mycket svett att jag verkligen fann de nära två timmarna ansträngande. Lika jobbigt är det med de som badat i parfym.

Älskar min bil. Inga tider att passa. Jag stannar när jag vill. Packar som jag vill. Ingen som stör mig. Kaffe, godispåse, ljudbok, radio, spela favoritmusiken på vilken volym jag vill.
Avkoppling. Några timmar egentid i "min bubbla". Ingen väntan. Ingen stress.
 
Bil!!!
Hatar tåg.
Ogillar att vara uppbunden av tider. Ogillar att kånga runt på väska vid byten. Ogillar folk som sitter och snattrar i mobiler och spelar spel runt omkring mig. Ogillar att behöva flytta på mig eller själv tråckla mig förbi varje gång det ska gås på toa.
Får varken ro på tåg och jag blir uttråkad. Sist hamnade jag nära någon som luktade så mycket svett att jag verkligen fann de nära två timmarna ansträngande. Lika jobbigt är det med de som badat i parfym.

Älskar min bil. Inga tider att passa. Jag stannar när jag vill. Packar som jag vill. Ingen som stör mig. Kaffe, godispåse, ljudbok, radio, spela favoritmusiken på vilken volym jag vill.
Avkoppling. Några timmar egentid i "min bubbla". Ingen väntan. Ingen stress.
Åh nej säg inte sååå!
Jag gillar ju min bil också ... Men jag är rädd att jag ska vara trött när jag kommer fram 6 timmar är lång tid

Nä....jag har bestämt mig jag ska prova tåget en gång
Tåget får det bli :)
 
Åh nej säg inte sååå!
Jag gillar ju min bil också ... Men jag är rädd att jag ska vara trött när jag kommer fram 6 timmar är lång tid

Nä....jag har bestämt mig jag ska prova tåget en gång
Tåget får det bli :)
Kör 5 tim nonstopp varje gång jag åker hem till Dalarna....love it. Blir jag trött så stannar jag och fikar och går en liten promenad.

Men det är lite beroende på bil också. När jag hade min ollonblå Ford focus blev jag rätt seg i skallen och trött i kroppen. I V70 kan jag köra hur långt som helst och ändå känna mig utvilad :)
 
Det finns tågvärdar på alla tåg mellan Stockholm och Göteborg. Men du kanske tänker på stationsvärd eller liknande? Det kan det vara sämre med, men det går även bra att fråga tågvärden.
Jag menar såklart stationsvärd. Tågvärdar finns såklart som kollar biljett sen ser man dem inte mer.
 
Jag menar såklart stationsvärd. Tågvärdar finns såklart som kollar biljett sen ser man dem inte mer.

Vad tråkigt att du upplevt det så. Visst finns det tåg med undermålig service, men det finns många tågvärdar som gör annat än bara biljettvisering och som gärna hjälper till med information och vägvisning, du har nog haft otur.
 
Jag tar nästan alltid bilen av en enda anledning som är väldigt tråkig, nämligen priset. En enkel resa kostar lika mycket med tåg som tur och retur med bilen så jag har tyvärr inte råd att ta tåget :(

Annars gillar jag att åka tåg. Sitta och halvsova mellan bytena och vara utvilad när man kommer fram :)
 
Jag tar nästan alltid bilen av en enda anledning som är väldigt tråkig, nämligen priset. En enkel resa kostar lika mycket med tåg som tur och retur med bilen så jag har tyvärr inte råd att ta tåget :(

Annars gillar jag att åka tåg. Sitta och halvsova mellan bytena och vara utvilad när man kommer fram :)
Är det så?
Om jag reser med bil är det ungefär 120 mil fram och tillbaka
Tar jag tåget kostar det ungefär 1600 kr fram och tillbaka
Jag har inte räknat på kostnad för bil... Vi har en diesel 0,7 mil ungefär
 
Jag kollar först och främst på priset och VAR jag ska åka. Är det nånstans där jag kommer passera flera ställen där jag skulle vilja stanna till så tar jag hellre bilen, så att jag kan göra det. Är det en tråkig sträcka tar jag hellre tåg och kan roa mig med annat medans jag kommer dit jag ska. Göteborg - Uppsala, då hade jag valt tåg :angel:

Fast sen beror det på hur skillnaden är i tid, om jag har mycket bagage att släpa på (då föredrar jag bil) och vad jag ska göra dit jag ska. Kommer jag ändå vilja ha bil där så kör jag dit också, istället för att ta tåg och sen hyra bil.

Jag tycker både tåg och bil har sina fördelar och nackdelar. Nu såg jag att du valt tåg, det blir nog skönt! Stockholm C är lätt att hitta tycker jag, det är bra skyltat och lätt att se var man ska. Har aldrig haft några problem med tågbyten där. Och som någon skrev, skulle det bli förseningar så att du missar tåget till Uppsala är det inga problem alls. Det går tåg mellan de två städerna hela tiden och tar inte speciellt lång tid.
 
Jag kollar först och främst på priset och VAR jag ska åka. Är det nånstans där jag kommer passera flera ställen där jag skulle vilja stanna till så tar jag hellre bilen, så att jag kan göra det. Är det en tråkig sträcka tar jag hellre tåg och kan roa mig med annat medans jag kommer dit jag ska. Göteborg - Uppsala, då hade jag valt tåg :angel:

Fast sen beror det på hur skillnaden är i tid, om jag har mycket bagage att släpa på (då föredrar jag bil) och vad jag ska göra dit jag ska. Kommer jag ändå vilja ha bil där så kör jag dit också, istället för att ta tåg och sen hyra bil.

Jag tycker både tåg och bil har sina fördelar och nackdelar. Nu såg jag att du valt tåg, det blir nog skönt! Stockholm C är lätt att hitta tycker jag, det är bra skyltat och lätt att se var man ska. Har aldrig haft några problem med tågbyten där. Och som någon skrev, skulle det bli förseningar så att du missar tåget till Uppsala är det inga problem alls. Det går tåg mellan de två städerna hela tiden och tar inte speciellt lång tid.
Javisst har det för och nackdelar med bil- tåg
Om jag hade kört, skulle jag kört E4 upp, det är en lätt och trevlig väg, jag gillar att köra bil, bilen är go att köra och det ger en härlig frihetskänsla att vara på väg
Å andra sidan vill jag vara pigg när jag är där, jag ska dit på lördagen och hem på söndagen, jag behöver inte bilen i Uppsala, jag har lite packning.

Om jag tar tåg går det fortare, jag är säkert mer utvilad när jag är där, det ska bli kul att åka snabbtåg :) * barnslig
Å andra sidan är jag rädd att jag ska bli uttråkad på den långa resan, jag vill inte hamna bredvid någon svettluktande jobbig människa...
Kan man byta plats om det finns eller sitta i restaurangen?
 
Vad tråkigt att du upplevt det så. Visst finns det tåg med undermålig service, men det finns många tågvärdar som gör annat än bara biljettvisering och som gärna hjälper till med information och vägvisning, du har nog haft otur.
De tågvärdar jag stött på har alla varit väldigt hjälpsamma, inte så. Det brukar bara vara väldigt svårt att få tag på dem.
 
Är det så?
Om jag reser med bil är det ungefär 120 mil fram och tillbaka
Tar jag tåget kostar det ungefär 1600 kr fram och tillbaka
Jag har inte räknat på kostnad för bil... Vi har en diesel 0,7 mil ungefär

Beroende på dielselpriset så sparar du nog en lite slant på att köra. Sen sliter det ju såklart på däck och sånt...
Men om dieseln kostar 12.80 sparar du ca 500 på att ta bilen.

Dock är tåg jäkligt skönt när man reser själv tycker jag.
 
Är det så?
Om jag reser med bil är det ungefär 120 mil fram och tillbaka
Tar jag tåget kostar det ungefär 1600 kr fram och tillbaka
Jag har inte räknat på kostnad för bil... Vi har en diesel 0,7 mil ungefär

Jag bor i en by i västra jämtland med stor turism så det trissar nog upp priset härifrån.
Jag åker 48 mil enkel resa och en tank i min bil räcker fram och tillbaka och brukar kosta 8-900 kr att tanka. Har man extrem tur går det att hitta tågbiljetter för 6-700 kr enkel resa men oftast ligger de på runt 900 kr.
Med tåg tar det 7-9 timmar att åka och är 1-4 byten med bil brukar det ta 6 timmar...

Så tyvärr är det inte ekonomiskt för mig att ta tåget. Tycker det är fruktansvärt illa att det är dyrare att ta tåget ensam än att åka bil :(
 
En icke obetydlig nackdel med tåg, som jag inte sett någon beröra i tråden, är att väldigt få tågresor går från dörr till dörr på den tänkta resa som resenären tänkt sig. Så glöm inte med att räkna in både tid och kostnad för att ta dig till tågstationen, samt från tågstationen - om du ska jämföra bilresa.
 
Jag kan inte bestämma mig för vilket som är bäst
Jag ska göra en resa på 6-7 timmar
Det är långt att köra själv på en dag
Tågresan tar ca 1 timme längre med två byten, jag åker aldrig tåg och är lite rädd att jag ska springa vilse på Stockholm station...:o

Hur hade ni gjort bil eller tåg?
6-7 h är inte mkt o tåg är förjävligt enligt mig så defintivt bil!!
 
Jag hade valt tåg och troligen betalt det där extra för att få åka 1:a klass och om man får bestämma platserna hade jag valt att hamna i den "tysta avdelningen" så jag kan koppla av.
Fördelen med tåget är att ofta kan man både handla mat och gå på toa utan att behöva stanna upp resan, resan fortsätter trots att du går på toan eller köper mat. Det ser jag som en bra fördel och att man inte behöver oroa sig för trafiken på vägarna, dvs mottrafikanterna, man kan koppla av på ett annat sätt, kanske sova lite eller bara va. :)
 
Om resan hade ett mål som på något sätt var styrt i tiden så skulle jag inte välja tåg. Helt ärligt.
Om jag skulle resa så långt som 6-7 timmar skulle min prioritet tveklöst vara flyg, både av komfortskäl och med tanke på punktlighet. Därefter bil. Tåg... ja, som sagt om resan vore så gott som helt oberoende av tidsaspekter, eller om jag hade möjlighet att åka en dag i förväg.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: ufot
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 487
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 962
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 084
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp