Tåg eller bil

Tåg + resa längre än två timmar + tyst kupé + fönsterplats + wifi + en massa trevligt att läsa + avslappnat filosoferande medan man blickar ut över landskapet + en liten tupplur när man känner för det + godis och mat/fika. :love::love::love: Det finns inte en bilresa som kan matcha de förutsättningarna, enligt min åsikt! Att det dessutom är klart bättre för miljön är en icke obetydlig men ändå bonus.
 
Jag tycker det är urmysigt att åka både tåg och bil. Fördelen med bil är väl att man är ensam, nackdelen är att jag alltid får så j*kla ont i rumpan :cry::cry::o

Jag gillar tåg pga komforten, att man kan halvsova/sova med musik i öronen och ha fri tillgång till toaletten. :D
 
För att förtydliga mitt förra litet negativa svar - jag gillar tåg. :up:
Jag tycker att tåg är ett fantastiskt bra persontransportsätt på alla möjliga sätt, och tycker att det är djupt tragiskt att järnvägsnätet, spårfordonen som används och trafiken som bedrivs är på den nivå som den är idag.

Men till syvende og sist transporterar jag mig som regel av en anledning och själva transporten är, hur mysigt motsatsen än skulle vara, sällan huvudsyftet med mitt resande. (Utom möjligen när jag kör mc.) Jag önskar att förflytta mig från en plats till en annan och anlända till destinationen på en förhållandevis förutsägbar tid, och då ser jag mer och mer sällan tåg som ett möjligt alternativ. Hur smärtsamt det än känns. :(
Den synen baserar jag inte på hörsägen, medias rapportering eller bekantas upplevelser, utan uteslutande på mina egna erfarenheter.
 
Men hur ofta är det tåget inte är i tid? Har åkt tåg en hel del och har väldigt sällan varit sen, om man inte räknar fem minuters förseningarna.
 
Men hur ofta är det tåget inte är i tid? Har åkt tåg en hel del och har väldigt sällan varit sen, om man inte räknar fem minuters förseningarna.

De är i regel i tid. I juli var punktligheten 90% (5 minuters förseningstolerans). Och då är det mycket banarbeten just under sommaren. Det är alltså inte så illa ställt som det kan låta, men visst är det en hel del förseningar. Obehöriga i spåren är ett av de större problemen.
 
För att förtydliga mitt förra litet negativa svar - jag gillar tåg. :up:
Jag tycker att tåg är ett fantastiskt bra persontransportsätt på alla möjliga sätt, och tycker att det är djupt tragiskt att järnvägsnätet, spårfordonen som används och trafiken som bedrivs är på den nivå som den är idag.

Men till syvende og sist transporterar jag mig som regel av en anledning och själva transporten är, hur mysigt motsatsen än skulle vara, sällan huvudsyftet med mitt resande. (Utom möjligen när jag kör mc.) Jag önskar att förflytta mig från en plats till en annan och anlända till destinationen på en förhållandevis förutsägbar tid, och då ser jag mer och mer sällan tåg som ett möjligt alternativ. Hur smärtsamt det än känns. :(
Den synen baserar jag inte på hörsägen, medias rapportering eller bekantas upplevelser, utan uteslutande på mina egna erfarenheter.

Så är det sannerligen! Jag har tågpendlat sedan 2003 och de senaste åren har det bara blivit värre och värre. Att resa med 30-45 minuters marginal när man behöver vara framme räcker inte. Man måste alltid planera för långa förseningar. Har man ingen tid att passa så är det väl okej. Men det är mindre kul när man vet att det sitter ett antal studenter i en sal och väntar på en. Det senare hände idag. Orsaken var ett misstänkt rälsbrott mellan Flemingsberg och Södertälje så det fanns bare ett spår som fjärrtåg och pendeltåg från både norr och söder skulle samsas om. Lägger man till att det är nästan dubbelt så dyrt att åka tåg jämfört med vad det skulle kosta med en snål bil samma sträcka så börjar det ligga nära till hands att skippa tåget då och då. Det är synd och skam för jag gillar att åka tåg och jag gillar att kunna jobba medan jag transporterar mig. Men så som det har varit det senaste året så är det för uselt för att kunna väga fördelen att vara på jobbet i tid. Någon eller några personer borde rullas i tjära och fjädrar (eller åtminstone se till att det fattas beslut om att renovera och bygga ut järnvägen på strategiska ställen).
 
Jag jobbar på tåg och älskar att åka tåg! Är jätteglad att så många väljer att ta tåget, det ät toppen!

Men, åker jag själv så tar jag faktiskt bilen. Dels för att det många gånger är billigare, dels för att jag vill komma fram i tid och dels för att jag är en osocial, tjurig jävel när jag inte jobbar :D

Men jag tycker absolut att du ska ta tåget, det är trevligt och personalen kommer hjälpa dig med bytet. Var inte orolig.
 
Jag jobbar på tåg och älskar att åka tåg! Är jätteglad att så många väljer att ta tåget, det ät toppen!

Men, åker jag själv så tar jag faktiskt bilen. Dels för att det många gånger är billigare, dels för att jag vill komma fram i tid och dels för att jag är en osocial, tjurig jävel när jag inte jobbar :D

Men jag tycker absolut att du ska ta tåget, det är trevligt och personalen kommer hjälpa dig med bytet. Var inte orolig.

Jag är verkligen imponerad över er som arbetar som tågvärdar - hur ni verkar lyckas upprätthålla ett lugn även när förseningarna är stora och resenärerna blir stressade och ibland även otrevliga trots att det inte är ert fel att tåget är sent.
 
Men hur ofta är det tåget inte är i tid? Har åkt tåg en hel del och har väldigt sällan varit sen, om man inte räknar fem minuters förseningarna.
Jag föreställer mig att de 90% punktlighet är ett riksgenomsnitt, och att det finns sträckor som är mer respektive mindre drabbade. Ser jag till mitt eget tågresande så handlar det om Öresundståg mellan Halland och Göteborg, och/eller SJ mellan Göteborg och Stockholm. Öresundstågen har blivit oerhört mycket bättre på punktlighet de senaste åren, däremot känns själva fordonen rejält nedgångna och lider av eftersatt yttre och inre underhåll såväl som eftersatt städning. Dessutom är de olämpliga för att resa med större kollin än handbagage. Möjligen är jag värre drabbad än andra, men under en period med uppskattningsvis 50 enkelresor Halland-Sthlm har jag blivit mer än en halvtimme försenad ungefär en tredjedel av resorna (3-4 timmar försenad en handfull gånger).
Även X2-tågen (X2000) börjar bli ordentligt nedgångna, och åkkomforten är bara en skugga av när de var nya. Skakningar och krängningar gör att jag tycker att det inte är självklart att arbeta eller ens läsa bekvämt på tåget längre.

I helgen åkte jag tåg i Bayern - både regiontåg motsvarande Öresundståg, och fjärrtåg. Resupplevelsen var inte jämförbar med svenska förhållanden. Tågen var välstädade, i gott yttre och inre skick, och framför allt rullade de avsevärt jämnare och tystare.
 
Jag har åkt sträckan Uppsala-Göteborg (Uddevalla) och tvärt om i fem års tid. Sällan förseningar de senaste tre åren och jag föredrar de tågen alla gånger framför bilen. Ett byte (Stockholm C till Uppsala C) är inget att tjaffsa om (däremot åker jag inte via Enköping, Hallsberg, Herrljunga eller andra småorter med tusen byten).

Ta med dator/platta/portabel dvd, köp typ Hobbiten eller Sagan om Ringer eller någon annan lång film och vakna förvånat upp i Stockholm istället för Fylke när filmen är slut. Behövs det kan man kissa och fika också :up:
 
Jag jobbar på tåg och älskar att åka tåg! Är jätteglad att så många väljer att ta tåget, det ät toppen!

Men, åker jag själv så tar jag faktiskt bilen. Dels för att det många gånger är billigare, dels för att jag vill komma fram i tid och dels för att jag är en osocial, tjurig jävel när jag inte jobbar :D

Men jag tycker absolut att du ska ta tåget, det är trevligt och personalen kommer hjälpa dig med bytet. Var inte orolig.
Jag är också en osocial tjurig jävel när jag inte jobbar
jag är rädd för att hamna bredvid någon som är jobbig och luktar svett. (såg tidigare i tråden att det kan hända :yuck:)
 
Jag kan inte bestämma mig för vilket som är bäst
Jag ska göra en resa på 6-7 timmar
Det är långt att köra själv på en dag
Tågresan tar ca 1 timme längre med två byten, jag åker aldrig tåg och är lite rädd att jag ska springa vilse på Stockholm station...:o

Hur hade ni gjort bil eller tåg?
Tror det är väldigt personligt vad man föredrar. Jag kör mycket hellre bil än åker tåg. Är lat och vill ta mig från dörr till dörr och slippa ta mig till och från stationer och vänta på tåg och trängas med folk. Dessutom brukar tåg otroligt nog ofta vara dyrare..
 
Kör 1:a klass biljett och se till att åka tidigt på morgonen i X2000 för då får man en god frukost :)
X2000 renoverades för 10 år sedan, de premiärvisade dem i Göteborg när jag skulle åka hem efter min pappa gick bort, enda anledningen till att jag kommer ihåg vilket år
Glöm inte bort att bilen kostar inte bara bränsle utan 40-50 kronor milen med allt inräknat
 
Kör 1:a klass biljett och se till att åka tidigt på morgonen i X2000 för då får man en god frukost :)
X2000 renoverades för 10 år sedan, de premiärvisade dem i Göteborg när jag skulle åka hem efter min pappa gick bort, enda anledningen till att jag kommer ihåg vilket år
Glöm inte bort att bilen kostar inte bara bränsle utan 40-50 kronor milen med allt inräknat
Åhh vad gott med frukost
Jag kollade på 1:a klass och dom är inte mycket dyrare. Är sätena bättre? Är 1:a klass längst fram?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 962
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 084
Senast: kolblakkur
·
Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 491
Senast: AraSlei
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 799
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp