Bukefalos 28 år!

Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Jag tror att många huskatter har ett medfött behov att gå ut samt ha en hög jaktinstikt.

Tex ; min senaste huskatt flyttade in när hon var väldigt liten kattunge, kastrerades vid drygt 1 år och ville enbart ut, ut. Var ett fönster öppet så hoppade hon ut , från andra våning. Hade inte tak på min innätade balkong då hyresvärden inte ville det men dock högt nät. Det tog hon sig alltid över om balkongen var öppen, och hoppade ner. Glömde sonen att stänga ytterdörren så sprang hon ner till entredörren, om den var öppen så gick hon ut annars satt hon där och skrek. Hon fick flytta till landet, och det dröjde inte länge förrän hon kom med sitt första jaktbyte. Trots att hon då flyttade in till mig som kattunge, och inte blivit lärd i jakt då hon bor som ensam katt. Hos mig aktiverades hon dagligen både med klätterträd, lekvippa, bollar o dylikt. Så man kan inte skriva att det är allt som krävs, för det är individuellt hos katten :)
Det är just precis det här jag menar, att så många tror att huskatter har ett behov av att få gå ut.

I många fall när det handlar om huskatter är det dessutom ungar som tagits tidigt från mamman (innan 12 v), det tror jag också kan påverka. Säkert även om man har en ensamkatt, då blir den lätt uttråkad och kräver mer av sin ägare.
Och som jag skrev innan: katter är nyfikna, det är klart dom vill se vad som finns på andra sidan dörren - men det är ju oavsett om det gäller en garderobsdörr, dörr till rum där dom inte får vara eller ytterdörr. Min ena är också snabb på att försöka komma genom ytterdörren, men väl där vill hon mest in igen.
Jag personligen tycker att det är bra om man kan miljöberika med koppelpromenader för innekatter, samt att det är en fördel om katten skulle komma ut på egen tass eftersom den då vet lite hur området ser ut och kan hitta hem igen. Men då ska det så klart vara en lämplig miljö man tar ut den i. Menar alltså inte att man ska låsa in katten och aldrig låta den känna något annat än anlagt golv under tassarna.

Jakten är en medfödd instinkt, den lär inte avlas bort i första taget och behöver inte läras in.

I mitt liv har ett helt gäng innehuskatter passerat (hemma hade vi huskatter inne på heltid redan för över 20 år sedan, jag har varit jourhem åt ett gäng samt haft några egna), jag kan ärligt talat inte komma på en enda som inte klarat av att vara innekatt. På rak arm kan jag komma på minst 17 olika individer, och jag kan inte tänka mig att alla dom är några slags extrema undantag.
 
Glömde sonen att stänga ytterdörren så sprang hon ner till entredörren, om den var öppen så gick hon ut annars satt hon där och skrek.
Min ena kan frenetiskt försöka få upp sopskåpet, och då även uttrycka en hel del verbalt. Det är inte alltid synonymt med att dom absolut måste få komma igenom den dörren för att må bra. När hon väl öppnat skåpet, gått in där (trots att hon inte får) och gått ut igen så är det ett fullkomligt ointressant skåp, tills jag stänger nästa gång ;) Och ju mer jag gör klart att det är förbjudet, ju mer envis är hon på att hon ska in där.

Min andra ska till varje pris in i badrummet om jag går in där och stänger dörren. Lämnar jag dörren öppen kommer hon inte in. Går jag in i duschen så ska hon absolut vara i badrummet, även fast hon är rädd för vattnet så hon mest sitter och ser jättenervös ut. Hon kan då även sitta utanför duschdraperiet och yla (själv är jag tyst, så hon svarar inte på något jag säger/sjunger). Det är inte alltid logiskt ;)
 
men jag har brunnit för siamesen som ras sen ung, och finner att den inte bara passar den ihop med en burma (en riktig mobbarkatt ibland! Inte lätt att hitta en kattkompis åt en sådan), men också mig som individ och min livsstil. Absolut inte en katt som passar alla, då de är väldigt intensiva katter som drar de flesta kattmänniskor jag känner till vansinne..

Som burmägd så ja, burmor kan vara riktigt rasistiska :meh: + mycket, mycket katt som du så riktigt säger inte passar alla. Inte direkt en soffpotatis som bara behöver lite gos och mat varje dag. Nikita kräver uppmärksamhet och aktivering i betydligt högre grad än de flesta andra katter jag träffat. Nu hatar hon alla katter men tror nog bara en annan tuff alfaorientalisk katt skulle kunna klara av henne. Å andra sidan omplacerades hon från sin uppfödare eftersom hon slogs med sin mormor (alfahonan) konstant och började köra bort alla andra katter från mattes säng och allmänt bete sig som ett monster. :devil:

Men just burman brukar man allmänt (inte bara uppfödare) rekommendera att inte ha som utekatt eftersom de är så förbannat nyfikna och sociala. Finns alltför många historier om burmor som smitit in i bilar och åkt en bit. Som råkat illa ut eftersom, människor yay! Du är min bästa vän någonsin. Jaktinstinkten är det inte något fel på, men utan underull (kommer från betydligt varmare breddgrader än Sverige) och med självbevarelsedriften mer eller mindre noll så är burman definitivt inte lämpad som utekatt i Sverige.
 
Som burmägd så ja, burmor kan vara riktigt rasistiska :meh: + mycket, mycket katt som du så riktigt säger inte passar alla. Inte direkt en soffpotatis som bara behöver lite gos och mat varje dag. Nikita kräver uppmärksamhet och aktivering i betydligt högre grad än de flesta andra katter jag träffat. Nu hatar hon alla katter men tror nog bara en annan tuff alfaorientalisk katt skulle kunna klara av henne. Å andra sidan omplacerades hon från sin uppfödare eftersom hon slogs med sin mormor (alfahonan) konstant och började köra bort alla andra katter från mattes säng och allmänt bete sig som ett monster. :devil:

Men just burman brukar man allmänt (inte bara uppfödare) rekommendera att inte ha som utekatt eftersom de är så förbannat nyfikna och sociala. Finns alltför många historier om burmor som smitit in i bilar och åkt en bit. Som råkat illa ut eftersom, människor yay! Du är min bästa vän någonsin. Jaktinstinkten är det inte något fel på, men utan underull (kommer från betydligt varmare breddgrader än Sverige) och med självbevarelsedriften mer eller mindre noll så är burman definitivt inte lämpad som utekatt i Sverige.

Det sista, skulle jag ha katterna ute lösa, så skulle jag lita bra mycket mer på britterna som är svårfångade och inte så sociala, än på Seven som älskar allt och alla.
 
Det sista, skulle jag ha katterna ute lösa, så skulle jag lita bra mycket mer på britterna som är svårfångade och inte så sociala, än på Seven som älskar allt och alla.

Det finns ett par skäl till att jag anser att mina korater är lite sämre lämpade att gå ut;
-de är fullständigt orädda och älskar alla (människor)
-de är väldigt revirhävdande och backar sällan
-de är kan ta sig precis vart som helst
-de är väldigt dåligt rustade för kyla om de kommer vilse.

En lite lojare och mindre "på" katt har betydligt lägre risk att sätta sig i trubbel.
 
Det finns ett par skäl till att jag anser att mina korater är lite sämre lämpade att gå ut;
-de är fullständigt orädda och älskar alla (människor)
-de är väldigt revirhävdande och backar sällan
-de är kan ta sig precis vart som helst
-de är väldigt dåligt rustade för kyla om de kommer vilse.

En lite lojare och mindre "på" katt har betydligt lägre risk att sätta sig i trubbel.

Jag vet inte hur koraten är, men Seven tänker inte. Hon är alldeles för impulsiv och det sprätter för mycket i kroppen på henne för att hon ska klara sig länge. Individuellt förstås, men ändå.
 
Jag tycker högre priset på katter överlag är bra. De behöver verkligen höja i värde med tanke på vilket överskott det finns (men sen sänka antalet katter som uppstår genom buskavel) och personligen skulle jag gärna betala extra om jag gör kattens värde ett tjänst överlag. Gäller alla djur. :) (speciellt kaniner, folk tycker jag är tokig som betalar 1000kr för en kanin när folk säljer för 50kr..Men det gynnar arten i det långa loppet, något att tänka på bara)
Håller med. För att inte tala om att det dessutom alltid finns en risk att väldigt oseriösa människor handlar djur om de är billiga.
För några år sedan kom det ut en varning i vår ort att inte sälja mindre djur billigt eller oaktsamt då mängder av katter, kaniner och andra mindre husdjur funnits i påsar lr bara dumpade runt om i skog och mark. En del brända och en del strypta men alla torterade.
Jag vet inte om en höjning av priset skrämmer bort en så sjuk människa men kanske :-/
 
Håller med. För att inte tala om att det dessutom alltid finns en risk att väldigt oseriösa människor handlar djur om de är billiga.
För några år sedan kom det ut en varning i vår ort att inte sälja mindre djur billigt eller oaktsamt då mängder av katter, kaniner och andra mindre husdjur funnits i påsar lr bara dumpade runt om i skog och mark. En del brända och en del strypta men alla torterade.
Jag vet inte om en höjning av priset skrämmer bort en så sjuk människa men kanske :-/


Fast det tror jag att det gör. Inte helt, det finns inga fullständiga garantier. Men att djur kostar lite mer och är "krångligare" att köpa gör helt klart att risken för spontanköp minskar. En människa som du beskriver behöver ju psykiatrisk vård, så där kanske det inte räcker, men för den generelle köparen.

Kan jag gå rakt in och köpa ett marsvin för 200 spänn på zoo-butiken så ökar risken att någon bara köper utan att tänka sig för. Jämfört med om du måste kontakta en uppfödare, presentera dig, förklara vad du är ute efter, vad du kan erbjuda marsvinet... etc etc.

Samma med katter, hundar, hästar. Det kommer alltid att finnas oseriösa köpare men dyrare djur kräver mer planering vid inköp, liksom att du som köpare måste kontakta en uppfödare/säljare och svara på frågor.

Det SKA kräva någon sorts insats att köpa djur, med det köpet får du ju ansvar för en egen självständig individ - det är inte som att köpa smågodis på ica.
 
Sedan är jag överlag väldigt anti de som tar nästan dubbelt så mycket betalt för ett långhårigt kullsyskon jämfört med de korthåriga i samma kull,
Men att ta mer betalt för de katter som är mer populära är väl alldeles rätt.
Det gör man ju med korrekta valpar jämfört med defekta också.
Och då så kan defekten vara fel färg eller en saknad virvel.
(Typ vit eller sakna ridgen.)
 
Men att ta mer betalt för de katter som är mer populära är väl alldeles rätt.
Det gör man ju med korrekta valpar jämfört med defekta också.
Och då så kan defekten vara fel färg eller en saknad virvel.
(Typ vit eller sakna ridgen.)

Fast en korthårig huskatt är inte defekt. Sedan är det iofs inte konstigt att man tar mer betalt för mer populära katter, men det blir en märklig jämförelse. En rasren individ som inte uppnår rasstandarden är "defekt", en huskatt har ingen rasstandard att följa och kan inte vara utseendemässigt defekt. Vi får in väldigt många huskatter med hoptovad päls på jobbet så jag ser korthår som något helt klart positivt. Lång päls (och med huskatter vet man inte vilken kvalité man får på pälsen) kräver jobb så en korthårig katt är helt klart enklare att sköta vilket borde framhållas som något positivt, men jag har aldrig sett någon formulera det i en huskattannons.
 
Fast en korthårig huskatt är inte defekt. Sedan är det iofs inte konstigt att man tar mer betalt för mer populära katter, men det blir en märklig jämförelse. En rasren individ som inte uppnår rasstandarden är "defekt", en huskatt har ingen rasstandard att följa och kan inte vara utseendemässigt defekt. Vi får in väldigt många huskatter med hoptovad päls på jobbet så jag ser korthår som något helt klart positivt. Lång päls (och med huskatter vet man inte vilken kvalité man får på pälsen) kräver jobb så en korthårig katt är helt klart enklare att sköta vilket borde framhållas som något positivt, men jag har aldrig sett någon formulera det i en huskattannons.
Oavsett vad du tycker är bäst och korrekt så innebär det inte att marknaden anser så. TS beklagade sig dessutom över att hon inte hittade en långhårig katt till billigt pris.

Jag har många gånger sett olika pris beroende på färg, kön och andra egenskaper när det gäller raskatter, även där så finns samma effekt.
 
Men att ta mer betalt för de katter som är mer populära är väl alldeles rätt.
Det gör man ju med korrekta valpar jämfört med defekta också.
Och då så kan defekten vara fel färg eller en saknad virvel.
(Typ vit eller sakna ridgen.)
Nu har jag redan skrivit min åsikt gällande detta ämne upprepade gånger i tråden men nej JAG anser inte att det är rätt att göra skillnad på korthåriga huskatter vs. långhåriga huskatter oavsett vad marknaden säger och vad som är populärt och inte. I mina ögon är alla huskatter lika mycket värda oavsett hårlag och därför är jag emot prisskillnader bara för att längden på pälsen skiljer dom åt (nu pratar jag främst om kullar där det har fötts både långhåriga och korthåriga i samma) och enligt min åsikt så gagnar det inte huskattens status genom att göra skillnad på korthåriga och långhåriga.
 
Fast en korthårig huskatt är inte defekt.
Är en vit boxer defekt?
Eller en Rhodesian Ridgeback utan ridge (virveln)?

Om man vill ha långhåriga katter så är de korthåriga ju inte vad man önskar.
Helsyskon av hästar kostar olika beroende på både färg och andra egenskaper.
Att det blir likadant med katter är helt naturligt.
Det är ju bra att marknaden styr så att de mer populära katterna blir mer värda än de mindre populära.

Varför skall annars raskatter kosta mer än huskatter och vissa raskatter mer än andra och rätt färg mer än fel färg?
 
Hur höjer det en svart korthårig katt status att den kostar mycket mindre än sitt långhåriga syskon?
Det höjer alla katters status om några katter börjar att kosta pengar.
Om det blir dyrt med de långhåriga så kommer de korthåriga att också bli värda pengar som ett billigare men ändå lika fullgott alternativ.
Om bra hästar kostar massor så kan man ta mer pengar för de alldagliga.
 
Det höjer alla katters status om några katter börjar att kosta pengar.
Om det blir dyrt med de långhåriga så kommer de korthåriga att också bli värda pengar som ett billigare men ändå lika fullgott alternativ.
Om bra hästar kostar massor så kan man ta mer pengar för de alldagliga.
Långhåriga katter (eller katter med "rasinslag") har väl vissa människor tagit mer pengar för i många år nu. Det låter ju bra i teorin men har inte upplevt att det skulle göra någon skillnad i praktiken.

Hur mycket brukar det skilja i pris för en bra häst med en speciell färg och en bra häst i en alldaglig färg?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 091
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 920
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 715
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 487
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp