Bukefalos 28 år!

Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Är en vit boxer defekt?
Eller en Rhodesian Ridgeback utan ridge (virveln)?

Om man vill ha långhåriga katter så är de korthåriga ju inte vad man önskar.
Helsyskon av hästar kostar olika beroende på både färg och andra egenskaper.
Att det blir likadant med katter är helt naturligt.
Det är ju bra att marknaden styr så att de mer populära katterna blir mer värda än de mindre populära.

Varför skall annars raskatter kosta mer än huskatter och vissa raskatter mer än andra och rätt färg mer än fel färg?

En vit boxer är defekt så till vida att den inte följer rasstandarden eftersom vitt inte är en godkänd färg. Likaså en RR utan ridge, den följer inte rasstandarden.

En korthårig huskatt är inte defekt. Om en huskattuppfödare endast önskar föda upp långhåriga katter kan vederbörande dra en googling och på ingefära 10 sekunder lära sig att man bara får långhåriga avkommor om man parar två långhåriga katter med varandra. Så slipper hen få oönskat korthår, men det är att begära lite för mycket.

Att raskatter kostar mer än huskatter beror på många faktorer, delvis för att man arbetar efter en given rasstandard. Prisskillnader inom en ras kan också bero på många saker, men ofta pga. att man har olika utgifter. En del importerar mer, andra hälsotestar mer och sedan finns en kvalitetsskillnad både i stam och exteriör. Något som man i princip aldrig tar hänsyn till gällande huskatter.
 
Hur mycket brukar det skilja i pris för en bra häst med en speciell färg och en bra häst i en alldaglig färg?
Det kan vara allt från inget till att den med alldaglig färg inte ens går att sälja.

Långhåriga katter (eller katter med "rasinslag") har väl vissa människor tagit mer pengar för i många år nu. Det låter ju bra i teorin men har inte upplevt att det skulle göra någon skillnad i praktiken.
Det gör massor av skillnad.
Det är därför som även de korthåriga katterna nu har börjat att kosta pengar på riktigt.
 
En vit boxer är defekt så till vida att den inte följer rasstandarden eftersom vitt inte är en godkänd färg. Likaså en RR utan ridge, den följer inte rasstandarden.
Ja men det är fortfarande friska hundar.
Om man vill ha en långhårig katt så är ju en korthårig lika defekt som en vit boxer.
 
och sedan finns en kvalitetsskillnad både i stam och exteriör. Något som man i princip aldrig tar hänsyn till gällande huskatter.
Jo men det är ju skillnaden som kostar.
I detta fall den mer önskade långhåriga varianten.

Olika populärt = olika betalningsvilja hos köparen = olika pris.
 
Jo men det är ju skillnaden som kostar.
I detta fall den mer önskade långhåriga varianten.

Olika populärt = olika betalningsvilja hos köparen = olika pris.

Och jag menar att man kan styra köparens önskan genom att framhålla positiva egenskaper hos båda hårlag. När man eftersöker en långhårig katt är det nästan alltid för att man tycker att det är finast. Många som kommer till oss med toviga huskatter säger att de hade köpt en korthårig om de hade vetat vad pälsvård innebär.

Det vore en win-win om både säljare och köpare kunde inse detta. Säljare får mer betalt även för oönskat korthår (även fast man inte behöver få korthåriga katter om man inte önskar), köpare kan få en katt som passar dem bättre och färre långhåriga katter drabbas av misskötta pälsar.

Men jag fattar grejen med tillgång och efterfrågan. Jag menar bara att många huskattköpare gör oinformerade köp vilket kan bli väldigt fel.

Och fortfarande... eftersom det inte finns någon rasstandard kan en korthårig huskatt inte vara defekt pga. sitt korthår.;)
 
Många som kommer till oss med toviga huskatter säger att de hade köpt en korthårig om de hade vetat vad pälsvård innebär.
Ja att informera om sådant som den besvärliga pälsvården på långhåriga katter är ju alltid rätt.
Ju mer kunnig köpare desto bättre för alla, särskilt för katten.

Och fortfarande... eftersom det inte finns någon rasstandard kan en korthårig huskatt inte vara defekt pga. sitt korthår.;)
Och jag anser att inga friska djur är defekta.
De är bara mer eller mindre önskade.
 
Är en vit boxer defekt?
Eller en Rhodesian Ridgeback utan ridge (virveln)?

Om man vill ha långhåriga katter så är de korthåriga ju inte vad man önskar.
Helsyskon av hästar kostar olika beroende på både färg och andra egenskaper.
Att det blir likadant med katter är helt naturligt.
Det är ju bra att marknaden styr så att de mer populära katterna blir mer värda än de mindre populära.

Varför skall annars raskatter kosta mer än huskatter och vissa raskatter mer än andra och rätt färg mer än fel färg?

Vill man ha långhåriga kattungar så är det väl bara att para så att det blir det? Inom min ras gör vi inte skillnad på färg, bara defekter tack och lov. Att raskatter kostar mer är väl inte så konstigt?
 
Nej inte konstigare än att långhåriga huskatter kostar mer än korthåriga.
Vilket inte heller är konstigt.

Jag tycker inte det är jämförbart? En islandskorsning utan stam kostar alltså lika mycket som en renrasig islänning med bra stam? Trodde inte det. Och på raskattsidan kostar inte långhår mer än korthår. Fast vi tar å andra sidan inte betalt efter efterfrågan, vilket jag gillar med raskatter.
 
Fast vi tar å andra sidan inte betalt efter efterfrågan, vilket jag gillar med raskatter.

Fast på sätt och vis så gör ni ju det. De pengar som läggs ner på raskattsuppfödning hade ju inte varit möjlig om man inte kan ta de priser man man tar för kattungarna. Och hade efterfrågan efter raskatter inte varit som den är idag så hade uppfödarna inte kunnat kunnat ta ut sådana priser. Så nog anpassas priset efter efterfrågan.

Sedan på tal om defekt som togs upp tidigare, så finns det ju faktiskt raser som har välkända problem som påverkar kattens livskvalité som iaf jag skulle kalla defekt oavsett om det är enligt rasstandard. Men dessa tar man lika mycket betalt för som vilken annan raskatt.
 
Var gör en raskattuppfödare som inte får sina katter sålda då?

Behåller dem. Prisdumpning ses inte med blida ögon mellan kattuppfödare eftersom det hänger ihop med kattens redan låga status. Ingen seriös kattuppfödare vill vara med och bidra till den låga statusen genom att dumpa priserna på sina katter.

Sedan blir det ju på ett sätt självreglerande, man kan inte fortsätta föda upp när huset är fullt med katter och när man föder upp färre katter minskar tillgången på rasen. På så sätt jämnas tillgång och efterfrågan ut. Men vi tar sällan överpriser (även när vi kan) och dumpar priser gör vi inte heller.
 
Men vi tar sällan överpriser (även när vi kan) och dumpar priser gör vi inte heller.
Då så förstår jag om det blir bökigt när den Världen möter Marknadsekonomi.
Det blir nog svårt att fösa in Huskattmarknaden i den fållan.
Den är ju tämligen oreglerad och okontrollerad.
 
Behåller dem. Prisdumpning ses inte med blida ögon mellan kattuppfödare eftersom det hänger ihop med kattens redan låga status. Ingen seriös kattuppfödare vill vara med och bidra till den låga statusen genom att dumpa priserna på sina katter.
Jag kan tänka mig att det finns idealister som tänker på kattens status men blir förvånad om de är fler än de som tänker på sin egen plånbok. Den som tänker på kattens status borde snarare låta bli att föda upp någon katt alls. Ju färre katter dess mer värdefulla blir resten.

Ingen vågar dumpa priserna skulle jag tro, grupptryck och oligopol/priskarteller. Det är olagligt i många sammanhang.
 
Jag kan tänka mig att det finns idealister som tänker på kattens status men blir förvånad om de är fler än de som tänker på sin egen plånbok. Den som tänker på kattens status borde snarare låta bli att föda upp någon katt alls. Ju färre katter dess mer värdefulla blir resten.

Ingen vågar dumpa priserna skulle jag tro, grupptryck och oligopol/priskarteller. Det är olagligt i många sammanhang.

Kartell? Vi har inte kommit överens om pris, det skiftat beroende på ras och uppfödare. Men visst kan man hojta kartell om man tycker det är bättre än katternas status.
 
Fast på sätt och vis så gör ni ju det. De pengar som läggs ner på raskattsuppfödning hade ju inte varit möjlig om man inte kan ta de priser man man tar för kattungarna. Och hade efterfrågan efter raskatter inte varit som den är idag så hade uppfödarna inte kunnat kunnat ta ut sådana priser. Så nog anpassas priset efter efterfrågan.

Sedan på tal om defekt som togs upp tidigare, så finns det ju faktiskt raser som har välkända problem som påverkar kattens livskvalité som iaf jag skulle kalla defekt oavsett om det är enligt rasstandard. Men dessa tar man lika mycket betalt för som vilken annan raskatt.

Visst kan man vända det så, det gäller ju allt. Men vi anpassar inte priser efter mode som hund och häst. Är det lågmarknad så väljer vi att avvakta hellre än sänka priserna. Vi anpassar inte heller priset för att göra vinst, vilket jag tycker är viktigt. Ingen an leva på kattuppfödning i Sverige idag, vilket jag ser som positivt.
Inom mitt förbund finns bara 2 raser som har hälsoproblem i standarden så att säga, och vi är många som inte gillar det. De andra förbunden har fler så där är jag lite nöjd. Saknar ett "mopsuppror" inom vårt förbund så vi går åt rätt håll med perserna också.
 
Jag kan tänka mig att det finns idealister som tänker på kattens status men blir förvånad om de är fler än de som tänker på sin egen plånbok. Den som tänker på kattens status borde snarare låta bli att föda upp någon katt alls. Ju färre katter dess mer värdefulla blir resten.

Ingen vågar dumpa priserna skulle jag tro, grupptryck och oligopol/priskarteller. Det är olagligt i många sammanhang.

Att verka för seriös avel och god katthållning är antagligen några av de bästa verktygen för att höja kattens status så nej, jag håller inte med om att det vore en god idé om vi raskattuppfödare slutade föda upp och lämnar fältet fritt för skitavel.

Tänker man på sin plånbok har man valt fel hobby om man väljer kattavel.:rofl:

Och att man inte vågar dumpa priserna ser jag enbart som positivt. Med låga priser är det ingen som har råd att ägna sig åt hälsoarbete. Att man kan få tillbaka ungefär vad man har lagt ut är en förutsättning för att det ska gå att bedriva seriös avel. Såvida man inte tillhör den lilla skaran människor som inte behöver tänka på sin ekonomi.
 
Det som blir lite löjligt är när man i samma kull med kort och långhåriga kattungar annonserar ut de långhåriga som 65% skog(s)katt, 12.5% main coon och 25% perser, för att inte tala om de 13.75% abby. ;) Och därav det högre priset än sina kullsyskon som är vanliga 'husisar'.

Vill man en långhårig eller korthårig husis, fine, marknaden bestämmer att just nu så är långhåringar mer populära. Själv vill jag inte ha en långhårig katt, alltför mycket pälsvård och jag älskar burmans silkeslena glans och känsla.

Plus som @Sol säger så tovar sig lätt pälsen och det behövs klippning och/eller regelbunden kamning och borstning för att tovorna inte ska göra ont, särskilt om det är en utekatt. Gillar katten pälsvård, hurra, då har man tur, annars kan det lätt bli annons på Blocket om en billig matte/husse som bortskänks gratis :meh:
 
Det är just precis det här jag menar, att så många tror att huskatter har ett behov av att få gå ut.

I många fall när det handlar om huskatter är det dessutom ungar som tagits tidigt från mamman (innan 12 v), det tror jag också kan påverka. Säkert även om man har en ensamkatt, då blir den lätt uttråkad och kräver mer av sin ägare.
Och som jag skrev innan: katter är nyfikna, det är klart dom vill se vad som finns på andra sidan dörren - men det är ju oavsett om det gäller en garderobsdörr, dörr till rum där dom inte får vara eller ytterdörr. Min ena är också snabb på att försöka komma genom ytterdörren, men väl där vill hon mest in igen.
Jag personligen tycker att det är bra om man kan miljöberika med koppelpromenader för innekatter, samt att det är en fördel om katten skulle komma ut på egen tass eftersom den då vet lite hur området ser ut och kan hitta hem igen. Men då ska det så klart vara en lämplig miljö man tar ut den i. Menar alltså inte att man ska låsa in katten och aldrig låta den känna något annat än anlagt golv under tassarna.

Jakten är en medfödd instinkt, den lär inte avlas bort i första taget och behöver inte läras in.

I mitt liv har ett helt gäng innehuskatter passerat (hemma hade vi huskatter inne på heltid redan för över 20 år sedan, jag har varit jourhem åt ett gäng samt haft några egna), jag kan ärligt talat inte komma på en enda som inte klarat av att vara innekatt. På rak arm kan jag komma på minst 17 olika individer, och jag kan inte tänka mig att alla dom är några slags extrema undantag.

Lånar lite, tog hem en kattunge från grannbonden, en riktigt bonnkatt. Enda svartvita i en kull med röda. Det lustiga var att det inte ens var bondens katter där. De flyttade bara dit och förökade sig hej vilt. han sköt av dem ibland, men de var så vilda så fånga in och kastrera var inte att tänka på. Nåja denne lille var hälften så stor som resten av kullen, hade ögoninfektion och näringsbrist. Bonden tyckte inte det var nåt att spara på men han fick följa med hem.
Världens goaste innekatt blev det. Och stor blev han, bonden trodde inte på mig när jag visade katten för honom nåt år senare. Men den katten hade inget behov av att gå ut, de rastades i sele ibland, men var lika gärna inne. Samma med honan jag hade, föddes av en stallkatt hos veterinären jag jobbade hos, men hon blev innekatt och var lika glad för det. Levde dock sina sista år hos mamma och pappa och kunde gå ut där.
Jag vet också en ragdoll som då marknadsförs som innekatter som totalvägrade inne. Du fick nästan inte in henne för att äta. Så jag anser att det är katten som avgör det, inte rasen :)
 
Citat ur en annons:
"en 24 juni föddes fyra ungar.mamman don sphynx.pappan cornish rexhar bägge föräldrarna hemma..väldigt busiga o intresserade av allt som sphynx o rexen är.en hona har något lockig päls."
Att en katt ur den korsningen skulle får lockig päls är en genetisk omöjlighet

Annan annons:
"Dessa 4 sötnosar föddes 2-3 aug och är leveransklara om 5 v (26 okt då är de 12v) Det går att tinga redan nu (500kr) återfås ej vid ånger. Vid hämtning kommer dom vara Vet besiktade, vaccinerade och avmaskade. Dom är helt rumsrena och sociala. Det är 3 vackra pojkar (en långhårig ) och en vacker flicka (helvit) . Blandning av perser och norsk skogkatt."
I en sån blandning blir alla 100% långhåriga

"Vår lilla Grace, 20 veckor, behöver finna ett nytt kärleksfullt hem. Hon är blandning mellan Maine Coon, Ragdoll och Turkisk Van. Hon är busig, kelig och social. Hör gärna av dig vid intresse eller frågor. Hon är vaccinerad o avmaskad."
Och så en bild på en korthårig katt. Korthår är en omöjlighet i den blandningen.

osv.
det stämmer var min kull en unge hade hår som crx inget konstigt med det
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 009
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 879
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 675
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 472
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp