Bukefalos 28 år!

Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Ringde på en annons i veckan där katten kostade 3000kr.

Vaccinerad, idmärkt, van utekatt, van vid barn samt kastrerad. Tyvärr krävde säljare att vi skaffade kattlucka till huset vilket inte är möjligt då vi ska hyra huset. Samt att vi vill ha koll på vad katterna erbjuder oss för mat :grin: Förklarade att katterna får tillgång till ombonat katthus i maskinhallen när vi inte är hemma men nej hon krävde kattlucka. Så vi avstod och letar vidare.
 
Naturligtvis inte men har man raskatter är det lite svårare att bortförklara sina intäkter om skatteverket kommer och frågar eftersom de måste vara registrerade. Huskatter är frivilligt att registrera och det är oftast den som köper eller får katten som gör det, inte uppfödaren.
Ärligt talat förstår jag det inte alls, du förutsätter fortfarande fusk. Nu lär det vara svårare att bortförklara 6x8.000 än 6 gånger 2.000 eller så.
 
Nja, de stora kostnaderna såsom hanens kostnad, registrering och viss del av försäkringen har inte huskattavlare. Inga tester görs innan kull heller. Sen är det ju tyvärr så att många huskattungar säljs utan att vara vaccinerade och så.
Sen anser jag att även huskatter ska kosta pengar, några tusen allraminst! Men dom ska också säljas vaccinerade, idmärkta osv.
Men om man nu inte kan får ekonomi i uppfödning av katter där man tar 9.000 per kattunge hur ska man då få pengar åter för kostnaderna eller inte gå på allt för stor förlust?

Ja man har högre kostnader med raskatter, men merparten som räknas upp är knappast unikt för raskatter som jag påpekat.

Varför det försäkringskostnader du syftar på här? Vilka tester? Det du beskrev med 1000 kronor per kull kan liksom inte förklara skillnaden direkt.
 
Raskatterna på din gata används antagligen inte i aveln, och gör det det så är det emot SVERAKS regler att låta dom gå ut i friheten. Kolla med SVERAK själv om du inte tror på det. Norska skogkatter klarar sig utmärkt som utekatter. Perser har en päls som väldigt lätt tovar sig då den blir fuktig och full i småboss... Rag doll katter rekomenderar man inte ska gå ut pga man har avlat bort deras normala försvarsinstinkt - det är därför dom kallas rag doll! Dom kämpar inte om man håller fast dom utan hänger som en trasdocka. Cornix rex och vissa andra har för tunn päls för kylan, men kan självklart gå ut då det inte är kallt...

De är väl fortfarande en del utav rasen dock? De finns raskatter som har varit i aveln men blivit kastrerade och nu går fritt och jagar möss, som flera jag känner. Ja, man får inte ha fertila katter ute eftersom det leder till huskattsavel, och det kan få en utesluten ur SVERAK, vare sig du har en raskatt eller en huskatt.

Känner en perserkatt som är utekatt och jagar möss på gården, det är inga problem. Man får helt enkelt borsta och kamma dom så ofta som det krävs. Tror det är svårt att avla ur instinkter som sitter så djupt i ett djur på några år/decennier.
 
Nja, de stora kostnaderna såsom hanens kostnad, registrering och viss del av försäkringen har inte huskattavlare. Sen är det ju tyvärr så att många huskattungar säljs utan att vara vaccinerade och så.
Men om man nu inte kan får ekonomi i uppfödning av katter där man tar 9.000 per kattunge hur ska man då få pengar åter för kostnaderna eller inte gå på allt för stor förlust?

Ja man har högre kostnader med raskatter, men merparten som räknas upp är knappast unikt för raskatter som jag påpekat.

Varför det försäkringskostnader du syftar på här? Vilka tester? Det du beskrev med 1000 kronor per kull kan liksom inte förklara skillnaden direkt.

Man scannar hjärtat t.ex, nått alla raser och ickeraser borde göra. Se till att man tar parasittest på hona och hane innan parning. Kostar 750 kr/katt och knappast nått huskatter kostas på sådär.
Jag tror ingen av oss gör detta för att tjäna några pengar på det. Och jag är kluven till om jag vill att det ska gå att tjäna pengar på det heller. Försäkringskostnader för oss är en avelsdel, nått man inte kan få på huskatt. Och som hjälper oss vid ev dolda fel, nått få huskattavlare vet att dom är skyldiga att stå för i 3 år efter försäljning. Vi har oftast livförsäkring på våra katter, nått man inte kan få lika hög (förstås) på huskatter.
 
Så vitt jag kan tolka Agrias villor så är avelsförsäkring inte begränsad till raskatter.

Hankattens kostnader är rimligen antingen registrering eller parningskostnaderna inte både och.

Livförsäkring på mammakatten har man rimligen för att täcka värdeförlusten för katten, inte för kattungarnas skull.

Källa på att huskatter inte kostas på parasittest inför var kull medan raskatterna gör det?
-----------

Alltså jag är inte så förtjust i ogenomtänkt avel eller reproduktion när det gäller husdjur, men jag emotsätter mig att det skulle vara så stora skillnader i kostnaderna som att det är ett överpris med 2-3000 för en huskattunge medan det inte går ihop med ett pris på 9000 för dito raskatt som det påstås i tråden. Det går liksom inte ihop.

Det är säkert möjligt att det inte går med vinst när man föder upp raskatter men i så fall borde det inte bli någon vinst när det gäller huskatter heller.
 
Men om man nu inte kan får ekonomi i uppfödning av katter där man tar 9.000 per kattunge hur ska man då få pengar åter för kostnaderna eller inte gå på allt för stor förlust?

Ja man har högre kostnader med raskatter, men merparten som räknas upp är knappast unikt för raskatter som jag påpekat.

Varför det försäkringskostnader du syftar på här? Vilka tester? Det du beskrev med 1000 kronor per kull kan liksom inte förklara skillnaden direkt.

HD-röntgen plus avläsning drygt 3500 kr (görs två gånger då jag gör en prel.bedömning före 24 månaders ålder och en definitiv efter 24 månaders ålder). Minst 3 HCM-tester under avelskattens liv=4500 kr. Blodgruppering 300 kr, PKD1-test 300 kr och CMS-test för 300 kr.

För en katt blir det hälsotester för drygt 9000 kr och då har jag inte räknat in tester för FIV, FeLV, herpes, calici, klamydios, T. foetus eller giardia eftersom jag försöker hålla mitt katteri stängt och endast byter parningar med uppfödare jag känner som har fritestat.

Jag lovar dig att det inte finns en enda huskattuppfödare som lägger ner så mycket pengar på hälsotester på sin avelskatt. Av nämnda tester är endast ett "rasspecifikt". Övriga tester är egentligen lika relevanta för alla raser, även huskatter. Så visst, kostnaderna är desamma om man testar en huskatt. Skillnaden är att huskatter inte testas. Därför kan 4000 kr för en avmaskad huskattunge bli vinst men 7000 kr för en raskattunge kan fortfarande innebära att uppfödaren landar på minus.
 
Så vitt jag kan tolka Agrias villor så är avelsförsäkring inte begränsad till raskatter.

Hankattens kostnader är rimligen antingen registrering eller parningskostnaderna inte både och.

Livförsäkring på mammakatten har man rimligen för att täcka värdeförlusten för katten, inte för kattungarnas skull.

Källa på att huskatter inte kostas på parasittest inför var kull medan raskatterna gör det?
-----------

Alltså jag är inte så förtjust i ogenomtänkt avel eller reproduktion när det gäller husdjur, men jag emotsätter mig att det skulle vara så stora skillnader i kostnaderna som att det är ett överpris med 2-3000 för en huskattunge medan det inte går ihop med ett pris på 9000 för dito raskatt som det påstås i tråden. Det går liksom inte ihop.

Det är säkert möjligt att det inte går med vinst när man föder upp raskatter men i så fall borde det inte bli någon vinst när det gäller huskatter heller.

Hos Agria får du inte livförsäkra en huskatt för högre belopp än 1000 kr. Sedan tror jag att avelsförsäkringen i praktiken bara är tillgänglig för stambokförda katter.

Och huskatter kan inte avelsförsäkras:

För huskatter eller oregistrerade raskatter som inte kan teckna Agria Avel, eller för honkatter som inte har det av någon annan anledning, kan uppfödaren teckna en separat Agria Dolda fel-försäkring för kattungarna. Du ska alltid begära att få köpeavtal och veterinärbesiktningsintyg som inte är äldre än sju dagar, när du köper en kattunge.

http://www.agria.se/katt/kattforsakring/vanliga-fragor-och-svar-om-kattforsakring/

Jag har varit tvungen att lämna in registreringsnummer på katterna innan avelsförsäkringen har trätt i kraft.
 
Raskatterna på din gata används antagligen inte i aveln, och gör det det så är det emot SVERAKS regler att låta dom gå ut i friheten. Kolla med SVERAK själv om du inte tror på det. Norska skogkatter klarar sig utmärkt som utekatter. Perser har en päls som väldigt lätt tovar sig då den blir fuktig och full i småboss... Rag doll katter rekomenderar man inte ska gå ut pga man har avlat bort deras normala försvarsinstinkt - det är därför dom kallas rag doll! Dom kämpar inte om man håller fast dom utan hänger som en trasdocka. Cornix rex och vissa andra har för tunn päls för kylan, men kan självklart gå ut då det inte är kallt...
Fast du sa faktiskt att raskatter inte klarar av ute-liv vilket jag ställde mig emot.
 
Hos Agria får du inte livförsäkra en huskatt för högre belopp än 1000 kr. Sedan tror jag att avelsförsäkringen i praktiken bara är tillgänglig för stambokförda katter.

Och huskatter kan inte avelsförsäkras:

För huskatter eller oregistrerade raskatter som inte kan teckna Agria Avel, eller för honkatter som inte har det av någon annan anledning, kan uppfödaren teckna en separat Agria Dolda fel-försäkring för kattungarna. Du ska alltid begära att få köpeavtal och veterinärbesiktningsintyg som inte är äldre än sju dagar, när du köper en kattunge.

http://www.agria.se/katt/kattforsakring/vanliga-fragor-och-svar-om-kattforsakring/

Jag har varit tvungen att lämna in registreringsnummer på katterna innan avelsförsäkringen har trätt i kraft.
Fel av mig där, men det visar om något att det är högre kostnader för att i det avseendet avla på huskatter. Det är dock inte poängen med mitt inlägg utan att påtala det orimliga att det är lönsamt att alla på huskatter där man i bästa fall kan få några tusenlappar men olönsamt att avla på raskatter som säljs för runt 10.000 kr.
 
Fel av mig där, men det visar om något att det är högre kostnader för att i det avseendet avla på huskatter. Det är dock inte poängen med mitt inlägg utan att påtala det orimliga att det är lönsamt att alla på huskatter där man i bästa fall kan få några tusenlappar men olönsamt att avla på raskatter som säljs för runt 10.000 kr.

Högre kostnad? Om något går fel, ja. Om inget går fel, nej. Jag har haft alla mina avelskatter försäkrade och aldrig behövt använda den. Jag vill påstå att det ger mig en högre kostnad än vid samma omständigheter med huskatt.

Men du förstår väl varför huskattuppfödare som bara avmaskar men ändå tar 5000 kr tjänar pengar, men inte vi som föder upp katter seriöst? Självklart skulle huskattuppfödare gå back om de arbetade som raskattuppfödare. Saken är ju dock att de inte gör det.
 
Tänk att det kostar att äga en katt som ändå äger dig,runt 5000-6000kr. snålt räknat oftast mer.

Alla djur kostar. När jag hade katter så kostade de mig i snitt kanske 1000 kr i månaden. Men då hade jag också 6 stycken.
Just nu har jag hamstrar. Det är inte heller direkt billigt. Den med mest otur har bara de senaste två månaderna kostat mig ca 350 Euro. Då räknar jag inte ens in normalt foder osv utan rena extra kostnader.
 
Högre kostnad? Om något går fel, ja. Om inget går fel, nej. Jag har haft alla mina avelskatter försäkrade och aldrig behövt använda den. Jag vill påstå att det ger mig en högre kostnad än vid samma omständigheter med huskatt.

Men du förstår väl varför huskattuppfödare som bara avmaskar men ändå tar 5000 kr tjänar pengar, men inte vi som föder upp katter seriöst? Självklart skulle huskattuppfödare gå back om de arbetade som raskattuppfödare. Saken är ju dock att de inte gör det.
Det är rimligen större kostnad med individuella försäkringar för varje katt än en avelsförsäkring, det var det jag syftade på.

Hur vanligt är det att folk får 5000 kr för en huskattunge? De med priser runt 5000 kr verkar vara diverse raskattskorsningar och en liten minoritet. De flesta annonseras ut för småsummor runt 1000-lappen.
 
Det är rimligen större kostnad med individuella försäkringar för varje katt än en avelsförsäkring, det var det jag syftade på.

Hur vanligt är det att folk får 5000 kr för en huskattunge? De med priser runt 5000 kr verkar vara diverse raskattskorsningar och en liten minoritet. De flesta annonseras ut för småsummor runt 1000-lappen.

Avelsförsäkringen är ju en individuell tilläggsförsäkring. Katten måste ha både veterinärvårds- och livförsäkring först och främst.

Och oreggade blandraser är huskatter. Alla oreggade katter är huskatter.

Men även gamla hederliga bondkatter säljs till ockerpriser. Särskilt om de har någon defekt som tex. polydaktyli. Eller så drar man till med att de är skogisar. Typ 50% av alla långhåriga bondkatter påstås vara iaf "halvskogisar".
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 109
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 930
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 738
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 492
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp