Bukefalos 28 år!

Terrängläger: do's and dont's

spinxx

Trådstartare
Hej mina idoler i terrängdjungeln.

Jag fortsätter projekt-göra-ft-häst-av-hopphäst och åker på ett fyra dagar långt terrängläger imorgon.:love:

Vad får jag inte glömma att packa med mig? och finns det några typiska nybörjar-misstag att se upp för?
Vi rider två pass om dagen fördelat på terräng, hoppning och dressyr för olika tränare.
 
Om din packlista inte är minst 2 A4-sidor, så har du antagligen glömt något. ;)

Men förutom alt det "vanliga" som sadlar, träns (i flertal med olika bett o tyglar), skydd, foder, +++, så kom i håg att ta med broddar, insektmedel och kyllera. :idea:

Varför olika bett och tyglar?
 
Varför olika bett och tyglar?

Bra att ha möjlighet att byta bett om hästen blir mera taggad i terrängen än vad den är i dressyren t.ex.
Ang. tyglar så gillar iaf jag att rida med lädertyglar i dressyr, men dom är värdelösa på en terrängbana i spöregn..... Och om du endast har ett par tyglar med så är det typiskt att dom ryker första dan på lägret... ;)
 
Jag packar med mig två helt olika träns. Det som jag har i dressyren och det som jag har i hoppning. Jag får plocka delar av dem om det skulle behövas :D
 
Jag packar med mig två helt olika träns. Det som jag har i dressyren och det som jag har i hoppning. Jag får plocka delar av dem om det skulle behövas :D

Jag är mer skolad i att om man behöver betsla upp i hoppningen, då är det inte ett annat bett man behöver så mycket som mer grundträning, då är det för tidigt att hoppa några höjder. Så de hästar jag har ridit har alltid gått på samma (träns)bett i allt arbete. Men har man olika träns för olika grenar så förstår jag såklart att man tar med dem, på samma sätt som man tar med både hopp- och dressyrsadel om man både ska hoppa och rida dressyr.

Ett par reservtyglar kan förstås vara bra att ha oavsett, ifall tyglarna skulle gå sönder (det hoppas man förstås inte, men visst kan det hända).
 
Minst 2 träns, minst 4 schabrak, så du kan ha 2 en dag och låta de andra två torka ;).
Flugtäcke, 30L insektsmedel, minst 8 rid tröjor och flera tröjor att ha mellan ridpassen, tunna stövel/nylon ridstrumpor.
2-3 ridbyxor, Minst två hjälmar så att du kan ha en på tork, alternativt flera liners till hjälmen Så du kan skölja av ett och låta torka.
Vatten flaska, och såklart en lufttät påse för smutstvätt ;). Finns inget värre än en 4 dagars stinkande hög med smutstvätt i ett litet rum som delas med 3 andra (traumatiska minnen från ridläger i barndommen:yuck:)
För som alltid på vilket läger som helst så är det antingen på tok för varmt eller så ösregnar det 24/7.
 
Sen är det såklart viktigt med hink och svamp för att kunna svampa av hästen, mycket godis, höpåsar, extra grimskaft (eller ja..extra saker av allting :p), kyl lera kan vara bra också då det är hårt arbete lika så elektrolyter och ngt gott att ha i vattnet.
 
Jag är mer skolad i att om man behöver betsla upp i hoppningen, då är det inte ett annat bett man behöver så mycket som mer grundträning, då är det för tidigt att hoppa några höjder. Så de hästar jag har ridit har alltid gått på samma (träns)bett i allt arbete. Men har man olika träns för olika grenar så förstår jag såklart att man tar med dem, på samma sätt som man tar med både hopp- och dressyrsadel om man både ska hoppa och rida dressyr.

Ett par reservtyglar kan förstås vara bra att ha oavsett, ifall tyglarna skulle gå sönder (det hoppas man förstås inte, men visst kan det hända).
Det är också så att om man inte ridit terräng (eller ffa hästen inte gjort det) så vet man inte hur de reagerar och då kan man behöva ett alternativ för att lösa problem där och då.
Sen kan man åka hem och skola. :)
 
Man har alltid ett par extra tyglar i bilen ändå för man vet aldrig när typ ljuddämparen ramlar loss och man kan behöva knyta upp den för att kunna åka till verkstan... :meh:

Har den T-shirten.

Är det inte sånt man har vägassistans till, tänker jag?
 
Jag är mer skolad i att om man behöver betsla upp i hoppningen, då är det inte ett annat bett man behöver så mycket som mer grundträning, då är det för tidigt att hoppa några höjder. Så de hästar jag har ridit har alltid gått på samma (träns)bett i allt arbete. Men har man olika träns för olika grenar så förstår jag såklart att man tar med dem, på samma sätt som man tar med både hopp- och dressyrsadel om man både ska hoppa och rida dressyr.

Ett par reservtyglar kan förstås vara bra att ha oavsett, ifall tyglarna skulle gå sönder (det hoppas man förstås inte, men visst kan det hända).
Har du ridit mycket terräng? Låter helt ärligt inte som det för då hade du vetat att hästar som vanligtvis är hur lydiga som helst i dressyr och hoppning kan tagga till fullkomligt i terrängen och behöver då följdaktligen betslas upp, även om det är tillfälligt tills den värsta första glädjeyran har gått över.;)
 
Har du ridit mycket terräng? Låter helt ärligt inte som det för då hade du vetat att hästar som vanligtvis är hur lydiga som helst i dressyr och hoppning kan tagga till fullkomligt i terrängen och behöver då följdaktligen betslas upp, även om det är tillfälligt tills den värsta första glädjeyran har gått över.;)

Jag har ridit mycket i terräng, men jag har inte ridit mycket terräng. En häst som taggar till på hindren så att den blir farlig och inte går att hålla på sitt vanliga bett skulle jag nog inte våga rida terräng med, men så är jag heller inte rätta kamikazevirket för fälttävlan. :D

Men då är det alltså inte så mycket fler bett sådär i allmänhet, som något skarpt att sätta i munnen på hästen om den blir för stark när det är dags för terränghindren?
 
Jag har ridit mycket i terräng, men jag har inte ridit mycket terräng. En häst som taggar till på hindren så att den blir farlig och inte går att hålla på sitt vanliga bett skulle jag nog inte våga rida terräng med, men så är jag heller inte rätta kamikazevirket för fälttävlan. :D

Men då är det alltså inte så mycket fler bett sådär i allmänhet, som något skarpt att sätta i munnen på hästen om den blir för stark när det är dags för terränghindren?

Om hästen inte har gått särskilt mycket fälttävlan innan så kan det vara bra att ha olika bett man kan testa ut på lägret, tills man hittar ett som fungerar bra.

Vissa hästar behöver ett starkare bett första dagen i terrängen, andra blir mera taggade för varje dag man rider, så det kan vara svårt att veta i förväg vad som kommer vara lämplig betsling, därav brukar jag ta med lite olika. :idea:
 
Om hästen inte har gått särskilt mycket fälttävlan innan så kan det vara bra att ha olika bett man kan testa ut på lägret, tills man hittar ett som fungerar bra.

Vissa hästar behöver ett starkare bett första dagen i terrängen, andra blir mera taggade för varje dag man rider, så det kan vara svårt att veta i förväg vad som kommer vara lämplig betsling, därav brukar jag ta med lite olika. :idea:

Lånar du ihop ett gäng då, eller har du en egen bettsamling för såna tillfällen?
 
Har man varit med ett tag så har man en bettsamling!:D Är så himla olika från individ till individ men gemensamt är att någon gång i sitt terränghästliv taggar den till så man måste ha ett starkare bett. Babypelham är mitt favvo.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag har lite frågor till er som tävlar med islandshäst, kanske framför allt till er som tävlar på en lite högre nivå men självklart...
Svar
9
· Visningar
2 084
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 264
T
Hästmänniskan Hej! Ny på forumet, hoppas den här tråden hamnar på rätt ställe. Går i tankarna att skaffa häst, en nordis för skogsmullande...
Svar
15
· Visningar
1 548
Senast: Eme_liie
·
K
Ridning Hejsan, nu när jag skriver detta är jag rätt så desperat. Så döm mig inte ! :angel: Jag har en medryttarponny som jag rider och tar...
2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Jeenny914
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp