Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

För det första så har hon själv skribit om alla problem.

För det andra. Du är inte ensam om att ha jobbat hos proffs.

För det tredje. Inte är det HÄSTENS fel

För det fjärde. Vilken två åring?
 
Sv: Tips till omskolning av Mycke bråkit varmblod

Okay! Jag förstår inte hur ni kan hacka så mycke på Ewe! Ni har varken träffat henne eller deras hästar! Det är skillnad i praktiken o teorin!

Det är skillnad på hacka och fakta.
Om hon itne har ljugit om allt hon gjort (och inte gjort, minns inte allt) så är det inte så svårt att veta vilke (o)kunskap hon sitter på.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

1 Ja hon har skrivit alla problemen om hästen

2 Klart att jag inte e ensam om att ha jobbat i ett proffs stall! Har ju arbetskamrater me ju! :D Ne men ärligt jag har inte skrivit att jag är ensam i hela universum me o jobba i ett proffisonellt travstall!! De kan du inte anklaga mig för.. Jag skrev så för det cirkulerar mycke fler hästar i proffs stallarna än i `hobby´ stallarna..

3 Nej det är inte hästens fel. Det är människans men det behöver inte vara Ewes fel för det angående deras häst.. De kan mycke väl vara någon annan människa som har haft hästen innan som har haft okunskap o gjort fel!

4 Den som de lämnade iväg proffsträning kanske..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Så orsaken till att ni hade hanteringsproblem var att den inte höll. Intressant teori....

Hästar som har blivit daltade med när dom var föl/unghästar blir som henne när dom kommer upp i ålder.. Trode jag du viste
 
Sv: Tips till omskolning av Mycke bråkit varmblod

Okay! Jag förstår inte hur ni kan hacka så mycke på Ewe! Ni har varken träffat henne eller deras hästar! Det är skillnad i praktiken o teorin! Jag har jobbat mycke i proffs stall! Många hästar kommer o går.. Men en sak har jag lärt mig under tiden, de e tar väldigt lång tid o lära av hästarna deras olater! De e roliga de små 2 åringarna, de har sina ideér! Har själv ett två årig sto.. Vem är er 2 åring efter??

Hmmm ja du en bra fråga ska gå o söka på de.. Hon är efter COMETS TAIL (US).. Hon har ett jävla humö hoppas de siter i om vi har kvar henne så hon viner lopp.. Ett tag var de barar jag som körde henne testade med alt för att få henne att sluta slå men fan vilket humör fattar barar inte att hon årkade fortsäta.. Kunde hålla på i flera km.. Dom funderar på att sälja henne o en bart föda upp.. Fick ett hingst föl i går =D.. Han är så söt ^^..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

1 De kan mycke väl vara någon annan människa som har haft hästen innan som har haft okunskap o gjort fel!

BINGO.. Du är smart du måste jag erkäna.. Mins jag inte fel så köpte vi henne av uppfödaren som dalatat med henne fick vi höra på annat håll.. O hästar som blivit daltade med i unga år får/kan få bakslag vid 6års ålden o de var EXAKT de hon fick
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hästar som har blivit daltade med när dom var föl/unghästar blir som henne när dom kommer upp i ålder.. Trode jag du viste

Det är därför man aldrig skaffar en sådan häst om man itne är helt säker på att man klarar av det.
Borde du väl veta?!

(Btw, vår bebis är väldigt daltad men också väluppfostrad så det behöver inte alls bli så..)
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

O hästar som blivit daltade med i unga år får/kan få bakslag vid 6års ålden o de var EXAKT de hon fick

FElfelfel.
Hästen får inte "bakslag" utan det måste ni ha vetat redan när ni skaffade den.
Får den "bakslag" beror det på det NI har gjort.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

BINGO.. Du är smart du måste jag erkäna.. Mins jag inte fel så köpte vi henne av uppfödaren som dalatat med henne fick vi höra på annat håll.. O hästar som blivit daltade med i unga år får/kan få bakslag vid 6års ålden o de var EXAKT de hon fick

Helt fel.
6 åringar börjar plötsligt inte flippa ur.
Antingen har den varit sådan hela tiden eller så har ni fått den sådan.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Det är därför man aldrig skaffar en sådan häst om man itne är helt säker på att man klarar av det.
Borde du väl veta?!

(Btw, vår bebis är väldigt daltad men också väluppfostrad så det behöver inte alls bli så..)

Ursäka men är du trög? DE ÄR INTE MIN HÄST!!!!!!!! Aså inte jag som valde att köpa.. Jag hade inte köpt henne men nu har de inte häller jag som jorde de!!!!!!!!!
 
Sv: Tips till omskolning av Mycke bråkit varmblod

Hmmm ja du en bra fråga ska gå o söka på de.. Hon är efter COMETS TAIL (US).. Hon har ett jävla humö hoppas de siter i om vi har kvar henne så hon viner lopp.. Ett tag var de barar jag som körde henne testade med alt för att få henne att sluta slå men fan vilket humör fattar barar inte att hon årkade fortsäta.. Kunde hålla på i flera km.. Dom funderar på att sälja henne o en bart föda upp.. Fick ett hingst föl i går =D.. Han är så söt ^^..

Slår hästen i flera km är kusken tydlien inte kapabel.

Visst kan de börja slå, men då får man dem att sluta.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

FElfelfel.
Hästen får inte "bakslag" utan det måste ni ha vetat redan när ni skaffade den.
Får den "bakslag" beror det på det NI har gjort.

Hästen får bakslag när dom nya köparan inte daltar på de sätet hon är van vid o då blir hon sur...!!!!!!!!!!!
 
Sv: Tips till omskolning av Mycke bråkit varmblod

Slår hästen i flera km är kusken tydlien inte kapabel.

Visst kan de börja slå, men då får man dem att sluta.

Har fåt tips av proffstränare o annat häst fålk o de hjälpte inte.. Fler Km kanske var lite överdivet men hon gör de Långa sträkor.. Kvitar vad man gör om man slår till med pisken eller om man tar tag i henne.. När vi hade henne hema drog hon av flera käkar...
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Käk, ja. Hur var det med slaggjord?

De hade vi med.. Vet inte om vi gjorde fel när vi sate tid den för när hon sparkat tillräkligt mycke så sat den mycke löst..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Har bara skummat igenom tråden lite snabbt så det kan hända att jag upprepar nått som någon annan sagt.

Någonstans har det blivit ett glapp i utbildningstegen

En häst som beter sig på detta vis kan bli riktigt farlig om man tar den på fel sätt.

Som det verkar så är det hanteringsproblem körproblem och även ridproblem.
Ska man få en sån här häst att fungera måste man gå till grunden med problemet.Och då får man börja på marken.Hästen är svår att leda?Då får man jobba med det tills det fungerar utan några som helst problem.Gå promenader och dyl och få hästen lyhörd.
Sedan får man ta nästa steg.En sådan här häst kan man inte skynda på.Det har någonstans blivit galet i hästens utbildning och man måste då fylla igen de luckorna.

Sånna här hästar är det viktigt att man kan läsa av.Det finns alltid en anledning till varför hästen beter sig som den gör.Det är aldrig en häst med problem utan en människa med hästproblem.

Man får lov att köra med uteslutningsmetoden.Och ta sig en ordentlig funderare om man verkligen är kapabel att lösa hästens problematik med människan.

Att hästar är "envisa" "dumma" "Elaka" av sig själva tror jag inte på Hästar är inte uträknade på det viset.

Vill man kämpa på med en sån här häst får man räkna med att det tar tid.Och att det kanske inte blir någon ridning eller körning på väldigt länge .Utan man får helt enkelt ta hästen för vad den är.Att kräva att hästen ska funka som ridhäst+travhäst samtidigt är en skör balansgång.Ofta tror man att det är hårdbarkade hästar som är på det viset som beskrivs i tråden men faktum är att ofta är de de känsliga otrygga och interligenta hästarna som är så här och då är det viktigt att man tar det i beakande.

Vill man ha en fullt fungerade häst som är positivt inställd till människan och allt som denne lägger i hästens väg går det inte att ta några genvägar.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Har bara skummat igenom tråden lite snabbt så det kan hända att jag upprepar nått som någon annan sagt.

Någonstans har det blivit ett glapp i utbildningstegen

En häst som beter sig på detta vis kan bli riktigt farlig om man tar den på fel sätt.

Som det verkar så är det hanteringsproblem körproblem och även ridproblem.
Ska man få en sån här häst att fungera måste man gå till grunden med problemet.Och då får man börja på marken.Hästen är svår att leda?Då får man jobba med det tills det fungerar utan några som helst problem.Gå promenader och dyl och få hästen lyhörd.
Sedan får man ta nästa steg.En sådan här häst kan man inte skynda på.Det har någonstans blivit galet i hästens utbildning och man måste då fylla igen de luckorna.

Sånna här hästar är det viktigt att man kan läsa av.Det finns alltid en anledning till varför hästen beter sig som den gör.Det är aldrig en häst med problem utan en människa med hästproblem.

Man får lov att köra med uteslutningsmetoden.Och ta sig en ordentlig funderare om man verkligen är kapabel att lösa hästens problematik med människan.

Att hästar är "envisa" "dumma" "Elaka" av sig själva tror jag inte på Hästar är inte uträknade på det viset.

Vill man kämpa på med en sån här häst får man räkna med att det tar tid.Och att det kanske inte blir någon ridning eller körning på väldigt länge .Utan man får helt enkelt ta hästen för vad den är.Att kräva att hästen ska funka som ridhäst+travhäst samtidigt är en skör balansgång.Ofta tror man att det är hårdbarkade hästar som är på det viset som beskrivs i tråden men faktum är att ofta är de de känsliga otrygga och interligenta hästarna som är så här och då är det viktigt att man tar det i beakande.

Vill man ha en fullt fungerade häst som är positivt inställd till människan och allt som denne lägger i hästens väg går det inte att ta några genvägar.

De var just därför vi valde att skika iväg henne tillslut.. De var tvåringen som de var problem med att köar.. Den hästen som den störe delen av tråde handlar om.. hade vi hateringsproblem med o ridnings problem.. dåk inte länge.. fast ridningen vet jag inte hur de är med.. har inte vågat velat hoppa upp på henne.. Jupp hon var svår att leda.. De jorde vi o de funka inte.. Hon blev barar förbamad o spårakade med farmbenen.. Vi hade henne på uppfostarn i 3veckr o nu är hon hanterbar.. Blivit dalatd med o tror att hon kan ta över.. Tror att hästar kan va dumma/ elaka.. Ser ju hästran mobba varna i hagen med mera.. Tror att hästrna är smartare än vi tror..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

jag kanske har fel hästar kanske inte är elka, dumma o allt de där men jag kan med ha rätt.. Vi vet inte till 100% vad som rör sig i hästarnas huve.. Hästar kan ju va snäll varför kan dom inte va dumma o elaka då?
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hästen tänker inte som vi.PUNKT.De gör inte saker för att jävlas eller för att vara elaka.Det du kanske ser som elakt kanske för hästen betyder nått som du inte ser.Den kan känna otrygghet tex eller den klättrar i rang alt redan är över dig i rang.Dessa tre saker kan ge utspel i saker som att hästen stegrar sparkar bits eller dyl.

Det oönskade beteendet ligger dock alltid i människans händer.Det är aldrig hästens fel..Hästen är inte dum.Det är människan som inte förstår.

Du skrev att hästen blev arg om man inte daltade med den.Och det är väl inte så konstigt?Om man fått göra lite som man vill tidigare är det ju inte så konstigt om hästen börjar ifrågasätta när kraven väl kommer. eller hur? det är väl inget elakt i det?Det är en naturlig sak för hästen att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 467
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
908
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp