Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Jobbade du henne från marken innan inridningen?
Hur länge är hon riden? hur långt har ni kommit i ridningen (alltså har ni börjat galoppera och dyl)?

Jag har ett 3-årigt varmblodssto som var väldigt stökig i början, så jag jobbade på varje dag från marken med henne och 3 månader har gått och hon är en HELT annan häst (redan). & då jag kände att vi fått ett förtroende för varandra och allt funkat bra från marken DÅ började jag inridningen (för ett nån vecka sen), vilket hitills har varit helt odramatisk. jag kan tänka att om jag hade börjat rida för 3 månader sedan då hon varit så stökig så hade jag nog hamnat på backen en hel del och förmodligen förstört ridningen framöver.
Vi tar det väldigt lugnt framåt och hon rids max 2 dgr/veckan och i endast skritt, och vi jobbar från marken ett par dar i veckan.

Jag tycker att det viktigaste är att man vet vad man håller på med och INTE stressar, utan låter saker ta sin tid.
Ett bra jobb från marken resulterar ofta bättre ridning.

detta är av egen åsikt.


ca 2år... De ända hon är jobbad från märken är när hon kördes in.. Får heltänkel inte för mamma för att hon vet vad maja kan göra när hon blir sur.. De äe ju barar de att hon kan om hon vill o ite blir sur över att de inte är någon fart i de hella.. Hon går i form i skriten nu.. Galoppera kan hon men inte i fom.. Hmmm Tror jag ska tästa din metod... DEn kan nog funka här med.. Om jag barar duckar för sparkar
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Var konsekvent och jobba en stund per dag INTE för långa stunder då blir h*n bara förvirrad, utan sluta då det går som bäst.

Och en bra grej som jag har gjort med lillan är att gå 4 steg, stanna (utan att rycka och slita i grimskaftet, om det inte är absolut nödvändigt), gå 4 steg, stanna osv och då det går bra i lugnt tempo så kan du börja öka tempot och göra samma sak.
Detta har fått upp uppmärksamheten på min, nu är hon alltid uppmärksam och är alltid nyfiken på om vi ska hitta på nått nytt :D
Fast man kan ju hitta på såå mycket mer också!
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Och en till sak

Om jag barar duckar för sparkar

säg till ordentligt INNAN hon hinner sparka, med röst och kroppspråket. (inte slå)
Jag tror inte att din ledarskapsroll är bra alls och det vet hon nog mycket väl.
visst ska man passa sig för att bli sparkad, men det kan du göra är att då du är ute och jobbar från marken ber henne hålla sig 1-1,5 meter snett bakom dig och förövrigt ALLTID gör det.

DU ska vara hästens ledare inte tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ouppfostrad var hon när hon kom till oss o är förtfarande.. Svårt att bryta gamla vanor.. Jag o en ridlärare red in henne.. Hur sk man kuna börja om när man knapt hunit börja? Jag har erfarenheter av hästar med humör har haft enfel såna.. Men hon är tamafan de värsta jag vart med om.. Har nu börjat få henne att gå i form... den senaste tiden har hon fåt stå då jag har vart i väg på praktik inomskolan... Sparkar gör hon när hon inte får springa så fort som hon vill.. Galopper kan hon men inte i form..

Du verkar motsäga dig själv väldigt mycket.
Hästen var ouppfostrad innan, men ni red in den.
Då kan den ju inte ha varit det innan, eller hur!
Det är stor skillnad på ouppfostring från marken och från ryggen. Börjar man med något från början och hästen är dum är det ingen gammal vana, utan en vana som NI har frambringat.

"Hur sk man kuna börja om när man knapt hunit börja?"
Om hästen var riden innan så börjar man om från början om den är felriden.
Men nu har ni hållt på i två år, och bara Ni - därmed borde ni ha märkt tydliga förbättringar om ni varit tillräckligt kunniga för att klara en oinriden häst.

"Galopper kan hon men inte i form.."
Nyss hade ni ju inte börjat galoppera?!!! :confused:

Återigen: Ta hjälp av en kunnig hästmänniska!
Innan det är för sent.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Du verkar motsäga dig själv väldigt mycket.
Hästen var ouppfostrad innan, men ni red in den.
Då kan den ju inte ha varit det innan, eller hur!
Det är stor skillnad på ouppfostring från marken och från ryggen. Börjar man med något från början och hästen är dum är det ingen gammal vana, utan en vana som NI har frambringat.

"Hur sk man kuna börja om när man knapt hunit börja?"
Om hästen var riden innan så börjar man om från början om den är felriden.
Men nu har ni hållt på i två år, och bara Ni - därmed borde ni ha märkt tydliga förbättringar om ni varit tillräckligt kunniga för att klara en oinriden häst.

"Galopper kan hon men inte i form.."
Nyss hade ni ju inte börjat galoppera?!!! :confused:

Återigen: Ta hjälp av en kunnig hästmänniska!
Innan det är för sent.


Håller med.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Och en till sak



säg till ordentligt INNAN hon hinner sparka, med röst och kroppspråket. (inte slå)
Jag tror inte att din ledarskapsroll är bra alls och det vet hon nog mycket väl.
visst ska man passa sig för att bli sparkad, men det kan du göra är att då du är ute och jobbar från marken ber henne hålla sig 1-1,5 meter snett bakom dig och förövrigt ALLTID gör det.

DU ska vara hästens ledare inte tvärtom.

Jo jag vet att jag ska va ledare för hästen men med henne har jag aldrig lyckats tråkit nog.. Får ta tag i de här när min praktik är slut så jag har lite mer tid.. O så de är just ute i fal de skulle hända nåt menar jag..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Du verkar motsäga dig själv väldigt mycket.
Hästen var ouppfostrad innan, men ni red in den.
Då kan den ju inte ha varit det innan, eller hur!
Det är stor skillnad på ouppfostring från marken och från ryggen. Börjar man med något från början och hästen är dum är det ingen gammal vana, utan en vana som NI har frambringat.

"Hur sk man kuna börja om när man knapt hunit börja?"
Om hästen var riden innan så börjar man om från början om den är felriden.
Men nu har ni hållt på i två år, och bara Ni - därmed borde ni ha märkt tydliga förbättringar om ni varit tillräckligt kunniga för att klara en oinriden häst.

"Galopper kan hon men inte i form.."
Nyss hade ni ju inte börjat galoppera?!!! :confused:

Återigen: Ta hjälp av en kunnig hästmänniska!
Innan det är för sent.

Har inte ridit så mycke dressyr med henne efter som hon mäst blivit trav tränad från ryggen.. Där med ger jag att jag skrivit fel.. Galopperat har hon men inte mycke o inte i form..

Orka med de här mer.. Ber 1 kompis om hjälp..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

DU startade tråden och DU ville ha tips och då någon säger vad du gör fel eller liknande så orkar du inte med?
Mycket kritik är inte alltid roligt, men man lär sig mycket av dom.

Ta hjälp av en KUNNIG person
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Har inte ridit så mycke dressyr med henne efter som hon mäst blivit trav tränad från ryggen.. Där med ger jag att jag skrivit fel.. Galopperat har hon men inte mycke o inte i form..
Men varför börja galoppera på en häst som uppenbarligen inte är redo för det?

Orka med de här mer.. Ber 1 kompis om hjälp..
Ja du gör som du vill, men för din hästs (och din) skull hoppas jag verkligen att du ber en väldigt väldigt ridkunnig människa om hjälp.

Det ska vara KUL att ha häst, klarar man inte av sin häst och inte kan ta emot hjälp så är det bättre att skaffa en lugnare häst..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ta hjälp av en KUNNIG person

Kan meddela att hon har ringt och bett om hjälp av en kunnig person - nämligen mig!

Jag är hennes kompis hon pratar om men nu kan även jag behöva lite tips från er!

Detta stoet är ett 8 årigt varmblodssto som går trav och rids för att hålla igång och få omväxling med körningen.
Jag var med när hon reds in som åskådare och den hästen är otroligt ENVIS!
Jag har ridit in 3-4 hästar med lyckat resultat men detta var ett sto jag vägrade sätta min fot i stigbygeln hos.

Ewes mamma är en kunnig och nogrann person som inte lägger på utrustning som inte passar och hon kollar upp sina hästar om dom har ont. Jag själv frågar ibland henne om råd.

Hästen vi talar om är ett stort varmblod och hon har hela tiden varit envis och inte velat lyssna på nån annan. Dom fick bot på detta någolunda men efter Ewe ramlat av och har blivit lite orolig för att hantera henne så har hon börjat testa gränser och nu har hon gått så långt att hon kan vara farlig, hon sliter sig och sparkas bara dom leder henne.
Dom har under sin tid bytt stall till ett lugnare där det bara är dom, från början stod dom på en ridskola.

Jag ligger och funderar lite vad man kan göra åt henne. Detta handlar varken om smärta eller rädsla utan bara TROTS - jag har sett och träffat henne.

Jag vill ha råd hur ni hade gjort i detta läget! Kom inte med ta hjälp av en kunnig person, ewe och hennes mamma ÄR kunniga och så även jag men vi börjar känna oss lite tomma på idéer och behöver få lite nya trådar att spinna vidare på. :)

(bortse från Ewes stavfel osv då hon har dyslexi :))
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Okej, nu fick jag det lite mer klart för mig :)

Hon (ewe) kan inte ta hjälp av en NH-tränare? (Säger INTE att hon/ni är okunniga nu), NH-tränare kan ju ofta hjälpa till och lösa problem som både sitter hos ägare och häst.
För hon är ju osäker på sin häst vilken den känner av och man måste ju på något sätt bryta det, så hon kan kontrollera hästen själv och vara dens ledare och inte tvärtom.
Jag tycker inte att man ska vänta så länge med såna här problem, för till slut kan ju någon komma till skada.

Ni kan ju försöka jobba lite från marken (ledarskapsövningar o dyl) och sedan börja gå promenader med mycket aktivitet i så hon får tänka på annat och kanske bli lite intresserad av ledaren.

Jag vet en häst som är ungefär som denne och JAG VET det är inte det roligaste att hantera, men hon har blivit illa behandlad och litar inte fullt ut på folk (kan det vara så att denna hästen varit med om något tidigare?).
Jag har ju inte jobbat så mycket med denna häst då det inte är min, Men då jag leder in/ut är jag väldigt konsekvent.
om hästen stegrar eller slår så säger jag till henne på skarpen och sedan står vi på plats tills hästen står lugnt eller om hon vägrar lugna sig så vänder vi och tar det från hagen/boxen igen tills hon förstått vinkeln.
Oftast brukar hon lugna ner sig ganska snabbt.


Jag hoppas verkligen att det löser sig för Ewe och hästen! :)

Isa
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Och så får jag be om ursäkt till Ewe J, för att jag kanske inte varit den trevligaste.

jag missförstod nog en hel del.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Säger som Isa__ att ni kanske skulle prova med någon form av NH? Och även jobba mkt med ledarskapsövningar.. Lycka till med hästen och hoppas att det löser sig :D:D

//Diana
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

En häst som är riden i två år bör kunna galoppera på ett bra sätt, även en travare.

Det beror ju helt på hästen, det är långt ifrån alla hästar som efter två år kan galopperas på ett bra sätt, och speciellt inte en travare. Det är ju helt upp till individen, vad den gjort innan, muskler, kropp osv..

//Diana
 
Sv: Tip till omskolning av Mycke bråkit varmblod

Jag vill ha råd hur ni hade gjort i detta läget! Kom inte med ta hjälp av en kunnig person, ewe och hennes mamma ÄR kunniga och så även jag men vi börjar känna oss lite tomma på idéer och behöver få lite nya trådar att spinna vidare på. :)

Fast alltså, de kan ju vara hur kunniga som helst - men uppenbarligen är de inte tillräckligt kunniga för just den hästen.
Hade de varit det hade de inte fått problem från början, eller hur!

Jag står fast vid det där med att skaffa kunnig hjälp, för om de inte klarar av det i nuläget så tvivlar jag på att de klarar av det genom teoretiska råd av folk som aldrig har träffat dem...
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Det beror ju helt på hästen, det är långt ifrån alla hästar som efter två år kan galopperas på ett bra sätt, och speciellt inte en travare. Det är ju helt upp till individen, vad den gjort innan, muskler, kropp osv..

Jag skulle snarare påstå att det beror på ryttaren (hur snabbt den väljer/kan få hästen i bra ridmässigt skick)

Två år är ganska lång tid..
 
Sv: Tip till omskolning av Mycke bråkit varmblod

Fast alltså, de kan ju vara hur kunniga som helst - men uppenbarligen är de inte tillräckligt kunniga för just den hästen.
Hade de varit det hade de inte fått problem från början, eller hur!

Jag står fast vid det där med att skaffa kunnig hjälp, för om de inte klarar av det i nuläget så tvivlar jag på att de klarar av det genom teoretiska råd av folk som aldrig har träffat dem...

De kan gå att få hjälp från andra som inte träfat hästen.. Har nämligen fåt de tidigare.. Du själv värkar ju inte vet vad du snackar om
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Jag skulle snarare påstå att det beror på ryttaren (hur snabbt den väljer/kan få hästen i bra ridmässigt skick)

Två år är ganska lång tid..


Om du läst alla min inläg i den här tråden så skulle du läst att de står att hon tränas för travet o har tidigare barar ridit lite dressyr för att hålla i gång men sen i sommras när jag började lite mer så ramlade jag av henne o jorde mig ganska illa.. man kan inte välja hur fort man vill ha hästen i ridmässigt skick de beror ju helt på ibividen.. Käns som du på pekar att jag värkar va en dålig ryttare.. De kan jag säja att de är jag inte o de håller nog Hayah med om då jag ridit hennes häst lite gran o tror inte hon skulle låta vem som hälst rida hennes häst o andra tycker att jag rider gör bra.. O desutom har jag utbildat 3 (1 av dom hjälpte jag bar till med) varmblod både hoppning o dressyr med hyfsad framgång..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Som Hayah skrev att hon är stor o hon vet desutom om att hon är stor o stark o hon utnytjar de om hon kan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 263
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp