Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Jag skulle snarare påstå att det beror på ryttaren (hur snabbt den väljer/kan få hästen i bra ridmässigt skick)

Två år är ganska lång tid..


Det tycker jag är fel att säga ändå, man måste ju anpassa ridningen efter hästen, krånglar det i t.ex. ett visst moment i ridningen så kan man inte ta en genväg genom det problemet. Utan då måste man lösa det först, vilket kan ta tid. Jag vet själv att det kan ta lång tid att få en travare att kunna galoppera på rätt sätt, vissa klarar aldrig av det. Så att säga att en häst SKA kunna galoppera på rätt sätt på två år är helt fel, och även att säga att det beror på ryttaren. Problem kan ta lång tid!

//Diana
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Det tycker jag är fel att säga ändå, man måste ju anpassa ridningen efter hästen, krånglar det i t.ex. ett visst moment i ridningen så kan man inte ta en genväg genom det problemet. Utan då måste man lösa det först, vilket kan ta tid. Jag vet själv att det kan ta lång tid att få en travare att kunna galoppera på rätt sätt, vissa klarar aldrig av det. Så att säga att en häst SKA kunna galoppera på rätt sätt på två år är helt fel, och även att säga att det beror på ryttaren. Problem kan ta lång tid!

//Diana


Jag håller helt med dig
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

ca 2år... De ända hon är jobbad från märken är när hon kördes in.. Får heltänkel inte för mamma för att hon vet vad maja kan göra när hon blir sur.. De äe ju barar de att hon kan om hon vill o ite blir sur över att de inte är någon fart i de hella.. Hon går i form i skriten nu.. Galoppera kan hon men inte i fom.. Hmmm Tror jag ska tästa din metod... DEn kan nog funka här med.. Om jag barar duckar för sparkar

Snälla, snälla du!
Försök dig inte på att "tukta" den hästen vad du gör! :eek:

Som det låter på det du skrivit så kan det ha två orsaker (grovt) antingen ett av dom eller båda i kombination;
*Hästen ÄR himla ouppfostrad och du kan inte uppfostra den utan att riskera att göra det värre. Man ska inte ta sig an hästar som är kaxiga om man inte har stor erfarenhet av problemlösning, och denna visar det ju redan från marken!?
*Hästen gör det av obehag/rädsla (de två går ju i regel hand i hand). Oftast det som triggar det hela om inte annat. Om hästen fortsätter även om en skicklig beridare försöker korrigera hästen så kan man vara hyfsat säker på att något är fel, en bra sak att prova mao men då rätt person givetvis som gör hästen ridbar även för andra. Och som inte skulle envisas med sin grej även om hästen fortsätter med sin motvilja under hela utbildningen = dags att kolla en extra gång vilken typ av obehag som ställer till det för hästen.

Fast mitt största råd, hur hårt det än låter, skulle vara att göra dig av med hästen.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Snälla, snälla du!
Försök dig inte på att "tukta" den hästen vad du gör! :eek:

Som det låter på det du skrivit så kan det ha två orsaker (grovt) antingen ett av dom eller båda i kombination;
*Hästen ÄR himla ouppfostrad och du kan inte uppfostra den utan att riskera att göra det värre. Man ska inte ta sig an hästar som är kaxiga om man inte har stor erfarenhet av problemlösning, och denna visar det ju redan från marken!?
*Hästen gör det av obehag/rädsla (de två går ju i regel hand i hand). Oftast det som triggar det hela om inte annat. Om hästen fortsätter även om en skicklig beridare försöker korrigera hästen så kan man vara hyfsat säker på att något är fel, en bra sak att prova mao men då rätt person givetvis som gör hästen ridbar även för andra. Och som inte skulle envisas med sin grej även om hästen fortsätter med sin motvilja under hela utbildningen = dags att kolla en extra gång vilken typ av obehag som ställer till det för hästen.

Fast mitt största råd, hur hårt det än låter, skulle vara att göra dig av med hästen.

Ewes mamma är en kunnig och nogrann person som inte lägger på utrustning som inte passar och hon kollar upp sina hästar om dom har ont. Jag själv frågar ibland henne om råd. Skrev Hayah.. De handlar inte om obehag eller rädsla.. Bra envishet.. otroligt ENVIS! Skrev också hayah..

De är barar ett problem.. Hästen är inte min utan mammas..

En tjej kompis till min kille berätade om en kille som håller på med NH-Träning o att han är SKIT bra.. Berätade de för mamma men vi får väll se..

I nu läget har hon sparkat ner 3 personer ( o jag lär väll bli näst).. Sist vet inte mamma om hon blev rädd eller vad som hände för min lille bror höl på att väsnas ute på gårdsplanen. O hästen skulle starta några dagar senare så hon hade fåt lite mer havrö så skulle bli lite tagad.. Men nu har mamma sakt att sparkar hon 1 till inan vi hunit göra nåt åt om de så är själva eller med hjälp av någon så avlivas hon.. Tycker facktist själv att hon borde åkt redan vid 3.. Ja mennar alla hästar kan sparka o de fins säkert många som har kvar sina hästar bara för att dom sparkat 2 gånger.. Men nästa gång kanske de är min 6 åriga lillebror som blir sparkad o hans huvud är ju typ i sparkhöjd för henne.. Vist nu har mamma sakt att han inte får va nära henne. Tycker vi säljer henne till någon som har erfarenheter av problemhästar eller avlivar henne o satsar på fölet vi kommer få i sommar
 
Sv: Tip till omskolning av Mycke bråkit varmblod

De kan gå att få hjälp från andra som inte träfat hästen.. Har nämligen fåt de tidigare.. Du själv värkar ju inte vet vad du snackar om

Du behöver inte bli så upprörd bara för att jag säger som det är.

Om du har fått hjälp av andra; Varför har då itne problemen löst sig?
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Om du läst alla min inläg i den här tråden så skulle du läst att de står att hon tränas för travet o har tidigare barar ridit lite dressyr för att hålla i gång men sen i sommras när jag började lite mer så ramlade jag av henne o jorde mig ganska illa.. man kan inte välja hur fort man vill ha hästen i ridmässigt skick de beror ju helt på ibividen.. Käns som du på pekar att jag värkar va en dålig ryttare..

Om du har berättat det där tidigare i tråden så är det väldigt luddigt skrivet, då du berättat att du ridit hästen i 2 år.

Jag har sagt att jag itne har en aning om hur du rider, men att du uppenbarligen inte har tillräcklig kunskap för att rida denna häst.
Hade du haft det hade du som sagt inte fått så stora problem, även om du blivit osäker och rädd.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Som Hayah skrev att hon är stor o hon vet desutom om att hon är stor o stark o hon utnytjar de om hon kan...

Och då gäller det att ryttaren är tillräckligt stor och stark och rutinerad för att klara av hästen när den blir "stor och stark".
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Det tycker jag är fel att säga ändå, man måste ju anpassa ridningen efter hästen, krånglar det i t.ex. ett visst moment i ridningen så kan man inte ta en genväg genom det problemet. Utan då måste man lösa det först, vilket kan ta tid. Jag vet själv att det kan ta lång tid att få en travare att kunna galoppera på rätt sätt, vissa klarar aldrig av det. Så att säga att en häst SKA kunna galoppera på rätt sätt på två år är helt fel, och även att säga att det beror på ryttaren. Problem kan ta lång tid!

//Diana

För det första skrev jag BÖR, det är stor skillnad :p

För det andra så tycker jag ändå hur som helst att hästen bör kunna galoppera på ett bra sätt (då menar jag inte samlat på Msv nivå direkt) efter 2 år.
Den bör åtminstonde kunna galoppera rakt fram utan att den håller på att ramla omkull.

Jag vet att det inte finns några genvägar och att travare kan vara svåra att skola om, men i slutänden så beror det ju ändå på vad ryttaren väljer eller kan göra för att få hästen i ett bra ridmässigt skick.
Jag tror mycket väl att alla hästar klarar av att galoppera bra inom två år om ryttaren ger den chansen.
Sen om man nu väljer att skritta ett år och bara trava året efter är det ju upp till var och en.
 
Senast ändrad:
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Och då gäller det att ryttaren är tillräckligt stor och stark och rutinerad för att klara av hästen när den blir "stor och stark".


Jag kan fort farande inte bli störe o starkare än hästen o de vet hon mycke väll om o DÄRFÖR måste de taklas på ett annat sät
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Tycker vi säljer henne till någon som har erfarenheter av problemhästar eller avlivar henne o satsar på fölet vi kommer få i sommar

Ja, faktiskt. Hur elakt det än må låta.
Man kan ju först skicka på träning (hos skicklig NH-tränare t ex) och därefter sälja för att kunna ha bättre samvete vid ev. försäljning och slippa avliva om man inte vill det.

Herr Parelli själv har väl sagt att aggressiva hästar inte är något för nybörjare utan endast erfarna tränare. Inget som man som lekman (även om man i övrigt är duktig hästmänniska!) förväntas ska kunna lösa. Försöker man uppfostra en sån häst utan att verkligen veta vad man gör, då riskerar man bara att skada sig.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ja, faktiskt. Hur elakt det än må låta.
Man kan ju först skicka på träning (hos skicklig NH-tränare t ex) och därefter sälja för att kunna ha bättre samvete vid ev. försäljning och slippa avliva om man inte vill det.

Herr Parelli själv har väl sagt att aggressiva hästar inte är något för nybörjare utan endast erfarna tränare. Inget som man som lekman (även om man i övrigt är duktig hästmänniska!) förväntas ska kunna lösa. Försöker man uppfostra en sån häst utan att verkligen veta vad man gör, då riskerar man bara att skada sig.

Håller med.

Efter det jag läst av tråden så verkar det vara en otroligt opålitlig häst. Det är med livet i insats du hanterar henne och så ska det inte behöva vara!
Man kan inte klara av allt själv. Varken med massor av råd och tips eller med hjälp av duktiga hästmänniskor runt omkring.
Ibland måste man ta hjälp av ett riktigt PROFFS.
Fungerar inte ens det så finns tyvärr bara en utväg. :crazy:
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ja, faktiskt. Hur elakt det än må låta.
Man kan ju först skicka på träning (hos skicklig NH-tränare t ex) och därefter sälja för att kunna ha bättre samvete vid ev. försäljning och slippa avliva om man inte vill det.

Herr Parelli själv har väl sagt att aggressiva hästar inte är något för nybörjare utan endast erfarna tränare. Inget som man som lekman (även om man i övrigt är duktig hästmänniska!) förväntas ska kunna lösa. Försöker man uppfostra en sån häst utan att verkligen veta vad man gör, då riskerar man bara att skada sig.


Har jätt de förslaget.. De är barar att vi har lite tajt med pengar just nu.. jag förstår vad du menar men varken mamma eller jag är nybörjare..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Jag trodde jag var övertydlig i mitt inlägg! :p
Att vara duktig på att forma om en hästs inställning och beteende mot människor är inte samma sak som att "inte vara nybörjare".
Jag ser inte mig själv som nybörjare, ändå var jag helt ställd när en kuse började visa aggressiva tendenser. Visst kunde jag ha koll på situationen och försöka se till att inte bli skadad, men få bort beteendet/attityden - nej.
Det är ju liksom inte en attityd som försvinner bara för att det hamnar en ryttare på ryggen istället för att någon står på marken och försöker få hästen springa. Man KAN ofta hitta knep för att få bort det oönskade beteendet enbart vid ridning. Men oftast finns inställningen/attityden hos hästen ändå där, att den lär sig plocka fram det på andra sätt. Det är därför attityden mot människor är viktig att jobba på med såna hästar. Men även farligt om man inte har stor erfarenhet av just DET.

Ställ av hästen tills ni blir rikare (alt. skicka till slakt)?
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

För det första skrev jag BÖR, det är stor skillnad :p

För det andra så tycker jag ändå hur som helst att hästen bör kunna galoppera på ett bra sätt (då menar jag inte samlat på Msv nivå direkt) efter 2 år.
Den bör åtminstonde kunna galoppera rakt fram utan att den håller på att ramla omkull.

Jag vet att det inte finns några genvägar och att travare kan vara svåra att skola om, men i slutänden så beror det ju ändå på vad ryttaren väljer eller kan göra för att få hästen i ett bra ridmässigt skick.
Jag tror mycket väl att alla hästar klarar av att galoppera bra inom två år om ryttaren ger den chansen.
Sen om man nu väljer att skritta ett år och bara trava året efter är det ju upp till var och en.

Men att kunna galoppera rakt fram utan att ramla omkull är ju inte ett bra sätt att galoppera på, speciellt inte för en travare, då de bara springer utan att ha koll alls på sina ben. Galopp på rätt sätt är enligt mig att hästen ska gå i en stadig form och bära sig.

//Diana
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Går hästen på travet? Är hon snäll då? Ska hon bli ridhäst? Fattar hästen att hon är rid häst ibland o trav häst ibland?? Jag förstår inte, är hon även argsint iboxen?
Tror inte ni är dåliga häst folk, men man kommer in i att förebygga det man vet tror hästen ska göra. Man spänner sig, höjjer rösten, viftar me spöt, håller lite extra i grimmskaftet, tyglarna. Tycker inte ni ska avliva utan ge hästen en chans. Tror ej att man kan ge ett bra tipps utan att ha upplevt eran häst!
Måste va någon me PRAKTISKA kunskaper. Alla hästar är inte bara att läsa sig till hur man gör med i en bok.
Behöver inte va dyrt att ta hjälp, el be någon att titta va man ska börja med.
Har själv fd "mördar maskiner".
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Går hästen på travet? Är hon snäll då? Ska hon bli ridhäst? Fattar hästen att hon är rid häst ibland o trav häst ibland?? Jag förstår inte, är hon även argsint iboxen?
Tror inte ni är dåliga häst folk, men man kommer in i att förebygga det man vet tror hästen ska göra. Man spänner sig, höjjer rösten, viftar me spöt, håller lite extra i grimmskaftet, tyglarna. Tycker inte ni ska avliva utan ge hästen en chans. Tror ej att man kan ge ett bra tipps utan att ha upplevt eran häst!
Måste va någon me PRAKTISKA kunskaper. Alla hästar är inte bara att läsa sig till hur man gör med i en bok.
Behöver inte va dyrt att ta hjälp, el be någon att titta va man ska börja med. Måste ta en sak i taget. Om det är som du skriver.
ME LITE TUR FÅR ALLA NÅGON GÅNG SIN ÖVERMAN O INNSER SÅ LITE MAN KAN O FÖR HOPPNINGS VIS BLIR MAN ÖDMJUK MOT BÅDE MÄNNISKOR O DJUR!
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Jag trodde jag var övertydlig i mitt inlägg! :p
Att vara duktig på att forma om en hästs inställning och beteende mot människor är inte samma sak som att "inte vara nybörjare".
Jag ser inte mig själv som nybörjare, ändå var jag helt ställd när en kuse började visa aggressiva tendenser. Visst kunde jag ha koll på situationen och försöka se till att inte bli skadad, men få bort beteendet/attityden - nej.
Det är ju liksom inte en attityd som försvinner bara för att det hamnar en ryttare på ryggen istället för att någon står på marken och försöker få hästen springa. Man KAN ofta hitta knep för att få bort det oönskade beteendet enbart vid ridning. Men oftast finns inställningen/attityden hos hästen ändå där, att den lär sig plocka fram det på andra sätt. Det är därför attityden mot människor är viktig att jobba på med såna hästar. Men även farligt om man inte har stor erfarenhet av just DET.

Ställ av hästen tills ni blir rikare (alt. skicka till slakt)?


Jag skulle skika iväg henne på "uppfostring" men efter som att de inte är min häst kan jag inte avgöra vad vi ska göra med den..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Går hästen på travet? Är hon snäll då? Ska hon bli ridhäst? Fattar hästen att hon är rid häst ibland o trav häst ibland?? Jag förstår inte, är hon även argsint iboxen?
Tror inte ni är dåliga häst folk, men man kommer in i att förebygga det man vet tror hästen ska göra. Man spänner sig, höjjer rösten, viftar me spöt, håller lite extra i grimmskaftet, tyglarna. Tycker inte ni ska avliva utan ge hästen en chans. Tror ej att man kan ge ett bra tipps utan att ha upplevt eran häst!
Måste va någon me PRAKTISKA kunskaper. Alla hästar är inte bara att läsa sig till hur man gör med i en bok.
Behöver inte va dyrt att ta hjälp, el be någon att titta va man ska börja med.
Har själv fd "mördar maskiner".

Jag hon går på travet o hon är snäll där ine.. Ska väll ha henne till både och. När hon slutat på travet sdå ska hon väll bli rid häst. Ja de tror jag hon gör.. Är bgar att hon kan få för sig att stäla si på bakenen så man tappar balansen så hon kan sticka i väg i sit tempo. Fast hon är jätte snäll att köra stark men snäll. Ibland är hon sur i boxen kommer man in o ska lägga på täcket så kan hon strycka öronen bakot, då beukar jag mora lite åt henne så är hon snäll sen.. Fick ett tips av en kompis att jag skulle börja med tjedja träns o pisk.. Tränset så jag har lite mer kontrol tjedjan att makera med o pisken i " försvar" om hon skulle kikka när jag går med henne o sen trapa ner till barar grima o tjedja.. För någon dag sen när jag skulle binda upp henne när jag skulle mocka var jag mycke noga med att hon inte gick framot fören jag sa att hon fick de med mera.. Mamma sa att hon vart sur för att jag bestämt över henne dagen före... Hon blev helt paf helt chokad över att jag sa till henne att nu lyssnar du på MIG..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Det är jätte många duktiga här på buke. Problemet är att det inte alltid är så lätt i praktiken. Träns, kedja o spö hum hum måste jag säga om det. Eran häst är en travare i nu läge o jag tycker hon ska få vara det. Ska du rida får du rida utan krav att hon ska va dressyr häst. Det får du ta sen. Att hon ställer sig på baken kan va att många spänner på sulkyn o sen iväg. Kräver du att hon ska stå still osv när du ska rida förstår hon nog inte. Eller när hon körs blir hon straffad för något du i ridningen vill. Vi som människor tycker kanske det inte är så märkvärdigt men .. Är ju svårt att i skrift få fram vad man menar, för vi tyder ofta vad vi själva vill.. Sparkas hon bara när ni kräver något kan det va att hon ej förstår. När hon står o blir ompysslad kan du flytta henne åt sidan, ge henne chansen att förstå vad du vill. Börja träna att hon ska stå still. Gå stanna stå still osv. Har du träns så sätt grimmskaftet även i nosgrimman el ha grimma på. Alltså i bett o något mer så du ej rycker henne i mun. Longer ej i början o håll dig typ på stall plan. Där ni båda är trygga. Slår hon även m fram hovarna? Drar hon iväg m dig så vänder du tvärt o går tillbaka o börjar om. Håll inte på för länge , bättre att avsluta efter 1min om hon sköter. Varför jag ej tycker ni ska rygga är för att man lätt fastnar i det o hästen sen ryggar i tid o otid. Blir sen ett problem i sig o ska sen jobbas bort. Hon reser sig o det är ENLIGT MIG ej bra att rygga m dessa. Är jätte svårt att ge tipps när man ej vet allt om er. Men en sak ni bara måste är att ändra inställning till henne (hästen).
Vet ej din ålder men tycker du verkar ung. Varva m saker hon har lätt för att göra tycker om. O du, mycke ros o lite ris.
Kanske ändrar mig i vissa råd om det tillkommer mer fakta.;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 263
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp