Tips för täckes fanatiker och andra

hur gör man om en häst skakar så man ser att den lider? inte små skakiningar utan mkt. tar svansen mellan benen, höjer korset och ser ut att ej tycka livet är speciellt kul just då? ska man då slänga ut hästen i en hage, ca 10 timmar, ser hur dom toppar åt sig ännu mera? till humöret blir hästen sur och grinig. Mår den bra då?

bara undrar, för min arab MÅSTE ha täcke. hon fryser sönder.
jag har verkligen försökt få henne att klara sig utan täcke, men det går inte. det vore djurplågeri att inte värma henne när hon fryser så. Det är ju ändå en ökenhäst om man tänker efter.

Har nu ej läst hela tråden. men tycker man ska se utefter hästens behov.

Min andra häst fryser inte mkt alls. han bekymrar sig inte. han gillar ej regn, men det förstår jag.
jag har ett tunnt regntäcke på nu. men han rids en del i ridhus. så det e väl därför.

lindor. varför hata ngt som bara ska skydda?
jag förstår om man ej vill ha det. men det kan hjälpa.

på en tävling, på en framridning, var det en häst med lindade alla 4 ben. det var jäkligt tur. för hästen blev rädd, drog ut över ett fält, och fastnade i TAGGTRÅD!!
lindorna hjälpte hästen den gången. annars hade benen varit i trasor.
 
en sak till...

vi männiksor slänger ju på oss mängder av kläder varje vinter. varför? ni vet väl att vi bygger ett etxra fett/hudlager, precis som hästarna får vinterpäls.

varför täckar vi på oss själva? jo vi fryser ju.

varför använder vi oss av skydd i hockey, fotboll, inlines, slalom etc? jo för att förhindra skador.
 
Inlägget riktar sig som ett generellt svar och inte direkt till trådsskrivaren.
Jag har inte läst den där artikeln, men måste ändå säga att jag är :devil: trött på alla fanatiker som tycker att hästar ska leva så "naturligt" som möjligt.
Vaddå naturligt? :confused: Min häst skulle inte överleva en vinter som vildhäst. :o
Faktum är att han överlever knappt en betesmånad mitt i sommaren, fast han stödfodras och får sussa inne både nu och då. :D

Inget liv för ridhästar är naturligt, eftersom vi brukar dom.
Det ställer andra krav på täckning, skoning, fodring mm. Så fort vi rubbar deras liv på ett sätt så måste vi ta konsekvenserna av det fullt ut.
Svettas hästen vid ansträngning, så måste den klippas. Klipps den, så måste den täckas osv.
Dessutom är hästarna framavlade på ett sätt som gör att de inte är lika robusta som mer "naturliga" raser.

Och varför får man inte täcka hästen för att skydda den när den rullar sig i den geggiga leran? :confused:
Är man tvungen att rida enbart på ridskola då?
Får man inte ha häst bara för det?
Löjligt! :(

Varför får inte hästfolk vara det minsta bekväma av sig? Om det nu räknas till att vara bekväm. :confused:
Dessutom, hur hälsosamt är det att stå i ett moln av damm och försöka borsta en häst ren? Inte särskilt, varken för häst eller människa

Personligen tycker jag det bara är fanatiskt och okunnigt att bli extrem åt både det ena och det andra hållet.
Vintertäcke på sommaren är lika fel som att tvinga en häst att huttra sig van vid kyla och väta.
Och dessutom taskigt mot hästarna. :mad:
 
Min häst växte på sig en ordentlig björnpäls redan i september, om jag inte klipper honom orkar han inte under några omständigheter inte jobba ett ordentligt pass. Har redan klippt honom två gånger i år och han har täcken med halsar. Sen så håller jag med den som skrev om att kyla, hårda vindar o regn knappast kan främja muskulaturen och min häst har ju knappt några muskler pga fel sadel innan.
 
Vissa hästar behöver helt klart skydd när man rider, antingen för att de slår sig på föremål eller att de sparkar sig själva. MEN elastiska lindor är inte det bästa alternativet. Lindar man för ofta så kan hästens ben försvagas och får lättare belastningsskador. Det är bättre att använda skydd som man spänner på, typ strykkappor. Barfota är helt klart det bästa för hästar, det är bara då deras hovar fungerar naturligt. MEN inte alla hästar klarar att vara barfota, deras hovar är av allt för dålig kvalitet för att hålla ihop utan skor. Men det beror mycket på avel. Man ser inte så ofta till hästens hovkvalitet när man avlar. Det är mest hästens prestationer som spelar roll när vi skapar nya hästar. De flesta problem med hästar är ju sådana som vi människor har skapat...
 
Om man har en klippt tävlingshäst som fryser av att vara ute och skritta i 2 plus med mycket blåst, han fryser så han skakar, ligger det inte något i då att hästen kanske borde ha täcke på sig när det blir höst/vinter? Den där människan verkar inte precis tänka sig för på vilken sorts häst det är eller hur hästen är som individ. Alla hästar klarar ju kyla olika bra.
 
Varför är det fel inställning? Att låta hästarna leva så naturligt som möjligt ? :confused:
Jag hyllar den principen, men inser samtidigt att viss anpassning till dagens verklighet behövs.
Men ju mindre täcken och skydd och klippa osv, desto bättre. Varför skall man gå åt andra hållet?

Att täcka hästen för att "skydda den" mot leran?? Varför, varför inte? Tänk till lite i "naturliga" banor! :eek:

Naturligtvis får även hästmänniskor vara bekväma.... Så länge som det inte går ut över hästarna!

LIA
 
Självklart ska man tänka på hästens bästa! Och jag tycker absolut inte att man ska slänga på en häst 4 täcken i onödan.
Fast det är väl knappast så hälsosamt att stå och borsta en häst med intorkad lera på hela kroppen i ett stall heller?
Det blir extremt dammigt och det är varken nyttigt för mig eller hästen (eller de övriga hästarna som står i stallet).

Hur tycker du att jag ska göra t ex?
Har ett varmblod som får en EXTREM vinterpäls om han går otäckad.
Till detta hör att jag tränar dressyr 1-2 ggn/veckan och tornerspel 1 ggn/veckan. Om han då har sin "optimala" päls blir han genomblöt av svett!
Vill ej klippa honom då det kräver flera täcken.
Han har även tidigare år fått ont i ryggen av kyla/drag.

Hur skulle du göra i den här situationen? Bara nyfiken! :)
 
Jag tycker egentligen inte att det är fel att tänka naturligt, men jag tycker fanatism åt alla håll UTAN att man tänker efter är dumt.

Jag tycker att man ska tänka utifrån vad man ska använda hästen till.
Ska man skogsrida, lite lätt så behöver knappast hästen klippas och täckas.
Förutom i ihållande svinkallt regn och blåsväder, för då tycker jag att alla hästar utan skydd i hagen ska ha regntäcke.
Kanske hästen kan gå oskodd också?
Allt beror på hur känslig hästen i fråga är.

Omdömeslöst är att applicera en teori på alla hästar, utan att ha avvägt det individuella behovet. :cool:

Som sagt var, jag har gjort avvägningen att jag inte kan ha min häst oskodd och otäckad (vintertid).
Däremot försöker jag erbjuda ett så naturligt liv som möjligt i form av blandad flock i hagen, stor kuperad hage med naturliga vindskydd, i stort sett fri tillgång på hö och vatten mm.
Täcke har jag på honom bland annat för att han rullar sig JÄMT och är så känslig i skinnet när man borstar.
Jag har gjort avvägningen att han lider mindre av att jag täckar honom än att jag drar och sliter i hans päls för att få bort leran.

Hoppas du är nöjd med mitt svar och tycker att jag verkar ha gjort mitt bästa för att inte min bekvämlighet ska gå ut över min häst. :smirk:
 
Håller med dig helt, precis så tänker jag också.
att vara extrem- vilket håll det än är åt, leder aldrig till något bra.
visst ska man försöka få hästen att leva ett så naturligt liv som man kan, Men, vi har tagit borrt hästens frihet och vi rider den, vilket är allt annat än naturligt.
 
Måste vara fråg om du har hästar som du rider på eller bara hanterar?

Ja, jag vill skydda mina hästar från lera om du vill tycka att jag är lat so fine, men jag tycker faktiskt det är bättre att jag har ett täcke på så mina hästar kan vara ute hela dagen så jag har borsta och rida när jag komer och inte ta in dem och vänta i X antal timmar innan jag det ens är någon ide att gå i närheten av dem med borsten och då får rida vid midnatt, något som varken skulle uppskattas av mig, hästen, de andra hästarna eller övriga personer i stallet, alternativt är att hästarna bara får vara ute på förmiddagen och får komma in vid lunch så de hinner torka.

Jag tycker täcke är ett mycket bättre alternativ än de ovanstående.
 
vilket argument tänker du på mest?

Du får nog helt enkelt tänka om, alla håller inte med dina åsikter.
 
Bara ett litet inlägg: Dagens hästar är inte samma typ av häst som fanns för länge sen... De är framavlade för det vi använder dem för, och kan inte jämföras med vildhästen.

Hästar som inte rids kan gott och väl gå utan täcke. Och barfota. Men ska de användas till arbete håller inte hovarna, och vinterpälsen ger bara hästen problem. Den blir svett och kan få svamp/fukteksem osv. och därför klipper iaf jag mina hästar på vintern eftersom jag rider mycket och min häst lätt blir svett.
Min unghäst, ett föl, rids ju inte och ska därför gå utan skor och täcke tills hon blir i ridålder.
Men när hon blir stor kommer jag både att klippa och sko henne efter behov. Och täcka.
Hade jag en häst som bara var sällskap och som fick mycket päls, och inte verkade må dåligt av kyla skulle den få vara "naken" ute.
Men det är skillnad om hästen är i full gång och har lite underhudsfett och så.
 
:idea: Stå ute och borsta!

Svaret på din fråga kan bara bli hypotetiskt, eftersom förutsättningar, hästar, folk etc är så olika:
Som du beskriver din situation, fungerar det inte, om hästen har sin normala päls. Alltså måste antingen du avstå från ditt ridprogram, eller så gör man något åt pälsen. Vad jag skulle göra, är att klippa dom partier som blir svettigast, dvs antagligen ljumskar, bringa och underhals. Det var vad vi gjorde på vår tävlingshäst, och hon blev efter det inte direkt svettig mer, trots hård träning. Iom att resten av pälsen var kvar, behövdes inget täcke ens under kalla vinterdagar. I vårt fall fungerade den "kompromissen" alldeles ypperligt.

En sak jag iakttagit, på de större anläggningar jag har erfarenhet av, är att man "tokklipper" sina hästar. Dvs, av med allt hår!! Är det verkligen nödvändigt?? :confused:

LIA
 
Du skrev: "men måste ändå säga att jag är trött på alla fanatiker som tycker att hästar ska leva så "naturligt" som möjligt."

Det var det jag reagerade på, för där fanns inte utrymme för nyanser, utan vi som strävar efter naturlighet är fanatiker, kort och gott.
Nu kommer du med nyanserna, och då har jag lättare att hålla med dig. Fr a "Omdömeslöst är att applicera en teori på alla hästar, utan att ha avvägt det individuella behovet." Den meningen kan man applicera på de flesta hästhållningar, eller hur?

Vi har blandad kompott vad gäller skor, dvs rid/tävlingshästen har det. =Sprickor! Körhästen går barfota sedan snart 2 år, med "galoscher" vid arbete. =Kanonhovar efter att ha haft sprickor, sprickor, sprickor!
Alla går utan täcken, vägrar att vara inne (undantag unghästarna ett par nätter när dom inte fick bestämma) och mår prima. Fri tillgång på hösilage och vatten i stor hage med skogsdungar för vindskydd.
Är den hästhållningen att betrakta som extrem/fanatiskt? :confused:

Jag läser med viss förundran din beskrivning (knappt överleva en betesmånad mitt i sommaren t ex) av din häst. Vad för sort är den?

LIA
 
Du får svar om du läser mina övriga inlägg här.

En fråga till dig: Varför vill dina hästar vara leriga?

LIA
 
Dom i inlägget jag svarade på!
Du kan plussa på, det du skrev om hästen som fastnade i taggtråden också, ifall du vill.

Skall jag tänka om, för att alla inte håller med om mina åsikter??? Det var med förlov sagt, ännu osmartare!

LIA
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 136
Senast: Jerseyite
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 135
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp