Sv: Tips från olika yrken
Jag jobbar inom äldreomsorgen så folk sådär i "allmänhet" träffar jag inte på så jätteofta.
Boende/brukare är jag ju till för och kräver inget av förstås, men man kunde önska att anhöriga fick gå på en informationsträff och lära sig att:
- Jag är till för din gamla släkting som bor här, det är framförallt henne/honom jag ägnar min tid åt och jo, även om han/hon har en sjukdom så varken får eller vill jag prata över huvudet på personen. Så bli inte ledsna, jag ignorerar inte er utan följer bara riktlinjer och månar om er släktings välmående.
- Det bor i snitt 10 personer på varje avdelning och oftast är vi 2-3 personer som ska vårda dessa plus sköta administrativa uppgifter, städa och svara i telefon. Jag vill gärna småprata och lära känna er men jag hinner inte stå hos er hur länge som helst. Börjar jag låta stressad så finns det är bra anledning...
- Personalen är INTE lättillgängliga barnvakter. Eller betjänter.
- Undersköterska och sjuksköterska är inte samma sak. Som undersköterska kan jag säkert inte svara på vad just den tabletten är till för eller ställa en diagnos på ett konstigt andningsljud. Sånt måste jag få kontakta sjuksköterskan om och jag blir inte mer hjälpsam för att jag blir kallad inkompetent...
- Åker ni på utflykt med er släkting? SÄG TILL OSS både när ni åker och när ni kommer tillbaka! Boendet är inte ett fängelse med bevakning och vi kan inte ha stenkoll på vart alla brukare är hela tiden. Vi blir oroliga om en brukare bara försvinner och vet vi inte att han/hon kommit tillbaka så går vi ju inte och säger till om att maten är klar...
- Jag förstår att ni blir förbannade på att inget hinns med och er släkting känner sig bortglömd eller saker kommer bort etc. Men snälla, börja inte skälla på mig. Jag gör mitt allra bästa för att hinna allting och mig lyssnar inte chefen på. Jag talar gärna om hur ni kan få kontakt med chef/ansvarig och så får ni gladeligen skälla på denna istället!
- När ni kommer in på eller ringer till boendet - fråga inte hur "mamma" mår. Är det en timvikarie du pratar med så jobbar denne ofta på flera olika boenden och har inte en chans att komma ihåg alla hundratals brukare och deras anhöriga. Använd din släktings namn. Timvikarien kan heller inte hjälpa att hon/han inte har stenkoll på om din släkting ätit bra i helgen, sovit gott eller vart den röda tröjan tagit vägen. Som timvikarie kan det gå veckor mellan arbetspassen på samma avdelning, man kan inte lära sig vad som är normalt för varje brukare för man träffar dem så sällan. Jättetråkigt att det ser ut såhär men det är inte personalens fel!
Så hälsar ni på släktingar på ett boende, tänk på att vi i personalen bara är människor och vi gör vårt bästa. Det är hemskt att få en utskällning för att man inte kan redogöra för vart en schampoflaska tagit vägen när man rusat som en galning hela dagen och inte ens hunnit på toa fast man varit kissnödig dom senaste två timmarna...