Bukefalos 28 år!

Tips när man ska tömköra in en häst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Baldihanna

Trådstartare
Jag har tömkört mycket i yngre dagar men då var det med en gammal ponnytravare som var van.
Jag ska nu tömköra in min egen häst, en d-ponny på 8 år. Enligt tidigare ägare hade hon svårt att förstå när man tömkörde på långsidan och vände då. På volt var det inga störra problem. Jag ska nu försöka mig på att lära henne att bli tömkörd på långsidan som sagt och nu ber jag om massa tips! :)
 
Sv: Tips när man ska tömköra in en häst

Det jag gjorde med en ponny som hade svårt med att förstå tömkörningen var att jag gick precis bredvid henne. Allså, jag gick vid skänkelläget och använde tyglarna till att börja med. På så vis kunde hon inte vända inåt och jag kunde "putta" på huvudet för att hjälpa till när hon inte förstod för att visa vägen. Efterhand flyttade jag mig bakåt. Och så fort hon blev lite osäker gick jag fram till henne igen.

Alt 2 e att ta hjälp av en som kan gå framme vid huvudet medan du går bakom. Som sen sakta flyttar sig längre ifrån huvudet.
 
Sv: Tips när man ska tömköra in en häst

Tack jättemycket för att du svarade men jag lste det hela genom att läggan yttertömmen runt rumpan för att rama in henne och som du sa gå nära skäkelläget :) Det tog ett tag för henne att fatta men tillslut så ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp