Tips på att slussa in mer grönsaker i matlagningen?

Ok!
Min man gillar inte köttsubstitut. En köttfärssås ska smaka som köttfärssås, dvs med nötfärs. Min vegetariska färssås med quorn gillar han således inte !

Däremot, om jag gör en "pasta med tomatsås" (och linser), så äter han och gillar det.
Samma sak med lasagne, om jag skulle göra en lasagne med quornfärs så skulle han inte gilla det. Men när jag gör lasagne med linser, citron och fetaost -dvs helt andra smaker, så går det utmärkt att äta.
Jag som älskar lasagne med quornfärs, men det ersätter inte en långkokt sås på nötfärs - det är två olika riktigt bra rätter tycker jag.

En quornfärssås ska smaka quornfärssås - i det håller jag med din man:)
 
Jag tänker mig att "grönsaker" är ett väldigt brett spann och rymmer så galet många olika sorters vegetabilier och smaker :)

Äter han inga vegetabilier alls? Potatis, morötter ..? Thaimat ?

Eller är han bara anti "vegetarian-mat"?
 
röda linser kokar sönder snabbt så det blir mer eller mindre endast som en redning av det den är med i snarare än en ingrediens. Kokar man linser i en burk tomater och vatten tror många att det bara är tomater. Andra baljväxter håller ihop bättre och måste kanske krossas tex för att gömmas.

Jag tycker dock att sådant som quinoa osv är jättegott att blanda med lite av i andra rätter bara för att förstärka proteinet lite. Det ger ett litet tuggmotstånd som många gillar ”för det blir inte slemmigt”.
Quinoa äter vi ibland! Vad för rätter blandar du i det i till exempel?
 
Ingen aning faktiskt. Barnet smakar oftast men spottar ut. Den vuxna säger att han inte är så förtjust i grönsaker.

Linser och bönor äter vi inte så ofta, det är jag ovan att laga.

Bönor torde ju vara lätt att komma runt om de gillar idéen om cowboy mat. En korv med bruna bönor smakar ju för all del inte mycket men en matsked ättika och socker eller två får till den där sur/söta smaken och gott om knaperstekt fläsk till, alternativt fläsk i bit som tärnas och steks och blandas ner i bönorna (med socker och ättika) tillsammans med stekfettet. Äts gärna med mjukt vitt bröd till.

Tärnad salt bogfläsk som får puttra med i ärtsoppa korven (spedes ut med 2-3 dl vatten pr. 500 grams korv för att få soppa känslan, och inte "gröten" man får på restaurant) någon halvtimme fungerar också bra, då får man den riktiga smaken av fläsk i soppan, Skippa senapen och tillsätt i stället lite färsk timjan samt finmalen svart eller vitpeppar.
 
Jag kanske är helt fel person att svara som ätit plantbaserat osv, men min första tanke är att göra helmixade röror av ugnsbakade, stekta eller kokta grönsaker eventuellt blandade i en valfri sås. Tex låt lite lök och blomkål gå med i köttet/fiskens panna (rejält tillagade ger bäst konsistens efter mixning) mixa med valfria kryddor och använd en liten klutt i en grädd- eller crème fraîche-sås. Till en början mest sås och alltefter kan det bli mer puré. Riktigt välstekta/välbakade grönsaker får en väldigt djup och inte så ”grönsakig” ton. Liksom att använda typ istället för
Buljongtärning i såsen, så tänk att de ska vara lika smockade med smak. Puréer jag tycker är suveräna är rostad blomkål och lök/vitlök, välstekt zucchini och ev Likaledes välstekt tomat, rostad jordärtskocka.
 
Quinoa äter vi ibland! Vad för rätter blandar du i det i till exempel?
Allt som är möjligt, jag har kört med quinoa som panering på fisk, quinoa i lasagne i köttfärsen, även i kalla såser är det gott, blir lite som den hackade gurkan i hamburgerdressing fast inte slemmigt som sagt.

Det är också en sak, testa att ha i inlagda grönsaker i tex kalv i dillsås. En burk syltlök, och finhackade cornichons passar utmärkt istället för ättikan (Kolla bara mängden inläggningsvätska som är med så det inte blir för mycket ättikasmak).

En gryta med nötkött tex kalops kan du göra samma, i med finmixad zucchini i såsen ihop med lite mindre redning och voilà!
 
...till personer som inte tycker om grönsaker, sallad, linser och bönor.

Jag vill ha in mer grönsaker, linser och bönor i maten, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Det enda jag kan komma på är att gömma morötter och linser i köttfärssås. Grönsaker och sallad som serveras vid sidan av maten äts inte, därför blir det inte att jag gör så mycket grönsaker, gillar inte att slänga mat.
Till barnet kan det vara en ide att medan man väntar på maten ställa fram ett fat med skurna grönsaker och en god dip. Utan några som helst krav att äta, men de brukar bli nyfikna och prova.
 
Jag tänker mig att "grönsaker" är ett väldigt brett spann och rymmer så galet många olika sorters vegetabilier och smaker :)

Äter han inga vegetabilier alls? Potatis, morötter ..? Thaimat ?

Eller är han bara anti "vegetarian-mat"?
Jag tänker mig att "grönsaker" är ett väldigt brett spann och rymmer så galet många olika sorters vegetabilier och smaker :)

Äter han inga vegetabilier alls? Potatis, morötter ..? Thaimat ?

Eller är han bara anti "vegetarian-mat"?
Jodå, lite grann går ner! Potatis äter han, men barnet äter inte kokt potatis. Ris äter de båda. Han äter morötter i mat, men det gör inte barnet, om det inte är finhackat i köttfärssås. Ingen av dem äter råa morötter. Han äter svamp i maträtter, det gör inte barnet. Barnet äter innandömet på gurka. Ingen av dem gillar tomater i sallad eller salladsblad.

Grönsaker brukar jag mest wooka eller ugnsrosta, där tar min fantasi slut. Det är inte så kul att lägga pengar och tid på att experimentera med grönsaker när ingen äter.
 
Bönor torde ju vara lätt att komma runt om de gillar idéen om cowboy mat. En korv med bruna bönor smakar ju för all del inte mycket men en matsked ättika och socker eller två får till den där sur/söta smaken och gott om knaperstekt fläsk till, alternativt fläsk i bit som tärnas och steks och blandas ner i bönorna (med socker och ättika) tillsammans med stekfettet. Äts gärna med mjukt vitt bröd till.

Tärnad salt bogfläsk som får puttra med i ärtsoppa korven (spedes ut med 2-3 dl vatten pr. 500 grams korv för att få soppa känslan, och inte "gröten" man får på restaurant) någon halvtimme fungerar också bra, då får man den riktiga smaken av fläsk i soppan, Skippa senapen och tillsätt i stället lite färsk timjan samt finmalen svart eller vitpeppar.
Bruna bönor och ärtsoppa är hans favoritmat. Och dessvärre bland de få maträtter jag absolut inte tycker om 😆
 
Jag kanske är helt fel person att svara som ätit plantbaserat osv, men min första tanke är att göra helmixade röror av ugnsbakade, stekta eller kokta grönsaker eventuellt blandade i en valfri sås. Tex låt lite lök och blomkål gå med i köttet/fiskens panna (rejält tillagade ger bäst konsistens efter mixning) mixa med valfria kryddor och använd en liten klutt i en grädd- eller crème fraîche-sås. Till en början mest sås och alltefter kan det bli mer puré. Riktigt välstekta/välbakade grönsaker får en väldigt djup och inte så ”grönsakig” ton. Liksom att använda typ istället för
Buljongtärning i såsen, så tänk att de ska vara lika smockade med smak. Puréer jag tycker är suveräna är rostad blomkål och lök/vitlök, välstekt zucchini och ev Likaledes välstekt tomat, rostad jordärtskocka.
Bra idé! Går det bra med fryst blomkål? Ska den kokas först?
 
Allt som är möjligt, jag har kört med quinoa som panering på fisk, quinoa i lasagne i köttfärsen, även i kalla såser är det gott, blir lite som den hackade gurkan i hamburgerdressing fast inte slemmigt som sagt.

Det är också en sak, testa att ha i inlagda grönsaker i tex kalv i dillsås. En burk syltlök, och finhackade cornichons passar utmärkt istället för ättikan (Kolla bara mängden inläggningsvätska som är med så det inte blir för mycket ättikasmak).

En gryta med nötkött tex kalops kan du göra samma, i med finmixad zucchini i såsen ihop med lite mindre redning och voilà!
Jag ber om ursäkt för den låga nivån, men du menar kokt quinoa va?
 
Till barnet kan det vara en ide att medan man väntar på maten ställa fram ett fat med skurna grönsaker och en god dip. Utan några som helst krav att äta, men de brukar bli nyfikna och prova.
Barnet smakar gärna! Är alltid med och lagar mat. Men än så länge har jag inte serverat någon grönsak som går hem. Förutom innanmätet på gurka. Även kräsen när det gäller frukt.
 
Det lät gott! Det hade kanske gått hem hos barnet som gillar fetaost!
De stora vita bönorna blir bäst här, gärna en skvätt fett i som gör det ännu enklare att mixa bönorna helt släta. Jag stod en gång och skalade dem, mixade med den mjuka fetaosten som är i ”tetrapack” och färska kryddor. Ingen, absolut ingen, trodde det var annat än feta, creme fraishe och kryddor….
 
Bruna bönor och ärtsoppa är hans favoritmat. Och dessvärre bland de få maträtter jag absolut inte tycker om 😆

Gillar han ärtsoppa så kan kanske vanliga ärtor också fungera? Bruna bönor kan kanske utvidgas med andra bönor, vita bönor i tomatsås t.ex? Är det skalet på gurkan som ogillas så servera den skalad och prova om det är annat som funkar skalat.

Tänker också på olika röror och såser. Hummus, ajvar relish, baba ganush, tapenad. Allihop är grönsaksbaserade men inte uppenbart "grönsakiga".
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 546
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 133
Senast: Whoever
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 245
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 890
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp