Bukefalos 28 år!

Tips på kokböcker?

R

Raderad medlem 6459

Jag sitter och funderar över kokböcker och har ingen som helst koll själv på vad som är bra.

Varken jag eller min kille gillar att laga mat, vi är inte bra på det och inte så förtjusta i det. Tillsammans är det dock roligare och nu när vi blir sambos har börjat fundera på ett litet projekt: att ett par gånger i månaden testa nån ny rolig, lite mer avancerad (dvs inte bara göra en spansk omelett) mat tillsammans och se om det blir lite roligare när vi experimenterar lite mer. Vi tänkte oss att vi kunde köpa nån schysst kokbok då vi båda tycker att det är mer inspirerande än att sitta och googla.

Vi letar efter en inspirerande kokbok med mat från hela världen, inget särskilt tema eller så. Vi äter typ allt, förutom stark mat.

Någon matnörd som vill rekommendera sin favoritmatguru? :D Pleaaaaase?
 
Sv: Tips på kokböcker?

Kanske framkallar ögonrullningar bara med detta svaret, men ändå :p jag har inget särskilt tips på just den och den boken, men ett tips är iaf att gå till biblioteket och kolla :) Massa, massa kokböcker! Så behöver man ju inte köpa en som visar sig va kass.


//r
 
Sv: Tips på kokböcker?

Haha :p

Jooo, i värsta fall så får vi göra det. Vore kul att få nåt rekommenderat dock.
 
Sv: Tips på kokböcker?

Whisky & Mat av Jan Groth och Arne Adler har vi och den är jätteinspirerande och det blir väldigt god mat. Kan se avancerat ut, men det ser värre ut än det är. Finns en helt fantastisk dessert med lime sorbet och whiskyskum. Det finns även ett helt magiskt recept på barbecue-sås.
 
Sv: Tips på kokböcker?

Då ska jag kika på den! :) Är det nåt särskilt tema?

Eller vänta. Är typ whisky temat? För min pojkvän dricker inte så det kan bli lite av ett problem (om det är mat som liksom passar bäst till whisky eller nåt).
 
Sv: Tips på kokböcker?

Det enda temat är whisky i maten. Där kan man ju välja att avstå whiskyn. Rökighet kan man ju ersätta med liquid smoke eller liknande. Sedan ges förslag till whisky som passar att dricka till rätten, men den behöver man ju inte dricka.
 
Sv: Tips på kokböcker?

Jag är förtjust i Anna Bergenströms kokböcker. De är lite pratiga och ger lite praktiska kommentarer och förslag på hur man kan variera ett recept. Mycket grönsaker, fisk, fågel och kyckling, alltså väldigt sund mat, och lättlagat. Finns olika teman, t ex Kärlek, oliver och timjan, Annas medelhavsmat, Annas pajer m fl.
 
Sv: Tips på kokböcker?

Tack för tipset! Det ska jag absolut titta på!

Och sol, tack till dig med! Ska se om det finns nåt ex att bläddra i så kan jag se om det är nåt för oss.
 
Sv: Tips på kokböcker?

Jag gillar den helt vanliga kokboken "Vår kokbok". Lätta och goda recept, blandat med mer avancerat, festligt och husmanskost.

Även om ni inte gillar att googla, så finns det en klubb på nätet som är suverän med recept. Antar att man inte får länka, men sök på mat och klubb;)
 
Sv: Tips på kokböcker?

Jag tror också på Anna Bergenström! Nya Annas mat, är som en upphottad Vår Kokbok, och de andra böckerna har lite varierade teman. Mycket återkommer dock, så det finns ingen anledning att samla på sig alla.

Jag gillar att hon inte frossar i kött och grädde, utan ser de ingredienserna som två bland andra, men inte som det gör maten till mat. Om du förstår hur jag menar.
 
Sv: Tips på kokböcker?

Jag är förtjust i Anna Bergenströms kokböcker. De är lite pratiga och ger lite praktiska kommentarer och förslag på hur man kan variera ett recept. Mycket grönsaker, fisk, fågel och kyckling, alltså väldigt sund mat, och lättlagat. Finns olika teman, t ex Kärlek, oliver och timjan, Annas medelhavsmat, Annas pajer m fl.

Ja! "Kärlek, oliver och timjan" har jag. Gillar!
 
Sv: Tips på kokböcker?

Jag tycker också att Annas kokböcker är relativt bra och användbara, framförallt "kärlek, oliver och timjan"

En annan bok som jag mest har bläddrat i, men som verkar vettig, är "om jag var din hemmafru" av Lotta Lundgren.
 
Sv: Tips på kokböcker?

Stort tack för tipsen allihop! Ska definitivt kika på den där Annas böcker!
 
Sv: Tips på kokböcker?

Under valnötsträdet av samma författare är också att rekommendera! Det är lite av en en tegelsten med väldigt mycket bilder och fina texter, så jag gillar liksom själva känslan i boken (om det nu kan finnas en känsla i en bok)... Innehåller bland annat recept på världens godaste tomatsoppa resp. piroger! :)
 
Sv: Tips på kokböcker?

"Asiatiskt" av Mridula Baljekar, en mycket omväxlande bok med olika recept. Skulle hetat "Curry" enligt mig då det är vad den handlar om.
Dock varierande styrka på maten, men det vegetariska:d
 
Sv: Tips på kokböcker?

Jamie Oliver. Just sayin'.

Jag lagar sällan mat efter recept men kokböcker har jag alldeles för många av ändå - som bara står och samlar damm. Jamie Olivers böcker har dock blivit välbläddrade då inspirationslustan funnits.

Bergenströms böcker har jag tre av, vet inte hur många hon gett ut, kan bara konstatera att det var ehh...flera år sedan jag alls tittade i nån av dem..jag tycker de är tråkiga. Jag använder icaförlagets stora kokbok som uppslagsverk, söker inspiration i jamies böcker och på nätet. 'Sju sorters kakor' är ett annat obligatoriskt uppslagsverk ;) att ha i kokbokshyllan. :D
 
Sv: Tips på kokböcker?

Mina föräldrar har Jamie Olivers så där kan jag tjuvkika lite! Tack för tipset!

Min kokbokshylla är alltså helt tom :D så vi får väl fylla på lite allt eftersom antar jag med alla must haves :)
 
Sv: Tips på kokböcker?

'Middag på 15 minuter' är väl bland de senaste han gett ut, jag fick ett personligt ex :D:
6b48bab5-000f-496e-af32-94c0ae20eea1_zps3ab678aa.jpg

:love:
 
Sv: Tips på kokböcker?

Gillar också Jamie Olivers böcker. Mycket mycket recept med allt från "lätt" till avancerat med massor av ingredienser. Inspiration får man iallafall :)
 
Sv: Tips på kokböcker?

Åh DET låter som en kokbok för mig!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 109
Senast: AraSlei
·
Äldre För första gången i mitt liv (30+) ska jag inte fira jul hos mina föräldrar utan i år ska vi fira hemma med vår lilla son och min familj...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 389
Senast: Kanintant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp