Tips på mat till påskbuffe

Kviga

Trådstartare
Jag har nog råkat lova mer än jag kan hålla... På lördag ska jag bjuda 9 personer på påskbuffe! Jag har kommit fram till att jag kan bjuda på laxpaj, buffalowings, coleslaw, melon med lufttorkad skinka runt, sallad och hembakat bröd men jag skulle vilja ha lite mer småpill så det känns buffeigt liksom.
Någon som har förslag på vad jag kan bjuda på? Något med ägg kanske? Det är ju påskigt
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Lite mer påsktema kanske? Inkokt lax och ägghalvor, t ex. Och en spenatpaj. Påsk tycker jag framförallt är en vårhögtid, så lax, lamm, kyckling, och en massa grönsaker, gärna åt primörhållet även om det är för tidigt för det egentligen. En god sallad med typ avokado, romansco, gul paprika och sallad i olika färger, t ex.

Coleslaw och buffalowings känns kanske inte så mycket påsk, rent spontant.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Jag håller helt med dig om buffalowingsen, det är min sambo som prompt vill grilla något enkelt. Vad tror du om helgrillad kyckling. Känns det vårigare? Salladen är given. Funderade på fetagratinerade rödbetor men det är kanske höstigt?
Jag är helt lost på det här med mat känner jag.

Just ja, gubbröra på kavring blir det också
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Min standard påsksmörgåstårta
9 landgångsbröd
SKAGENFYLLNING:
3 ägg
1 burk räkor i lake (360 g)
1 burk kräftstjärtar i lake (360 g)
1 dl majonnäs
1 dl crème fraiche
50 g löjrom eller
röd stenbitsrom
1 dl hackad dill
1?2–1 msk saft av pressad citron
1?2 tsk salt
1 krm peppar

GARNERINGSKRÄM:
2 dl creme fraiche
1?2 dl majonnäs
GARNERING:
200 g rökt lax
100 g räkor med skal
25–50 g löjrom eller
röd stenbitsrom
1 citron
5 cm färsk gurka
Dill
GÖR SÅ HÄR:
1. Skär bort brödets kanter och lägg ut dem tre och tre. Gör tre rundlar med hjälp av en form eller skär efter en mall, ca 22 cm i diameter.
2. Koka äggen ca 10 min. Låt dem kallna. Skala och hacka dem fint.
3. Låt räkor och kräftstjärtar rinna av. Blanda alla ingredienser till fyllningen i en bunke och smaka av med citronsaft, salt och peppar.
4. Fördela hälften av fyllningen på första lagret bröd. Lägg på ett nytt lager bröd och därefter resterande fyllning. Täck med ytterligare ett lager bröd.
5. Blanda crème fraiche och majonnäs till garneringskrämen. Bred ett tunt lager med krämen över och runt hela tårtan.
6. Garnera med rosor av rökt lax, skalade räkor, rom samt skivor av citron och gurka. Täck kanterna med dillkvistar.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Mmmm.... låter alldeles, alldeles underbar

:d
Och inte omöjligt svår att göra!
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Jag håller helt med dig om buffalowingsen, det är min sambo som prompt vill grilla något enkelt. Vad tror du om helgrillad kyckling. Känns det vårigare? Salladen är given. Funderade på fetagratinerade rödbetor men det är kanske höstigt?
Jag är helt lost på det här med mat känner jag.

Just ja, gubbröra på kavring blir det också

Ja, grillad kyckling känns mycket vårigare, allrahelst om man marinerar den i citron och franska örter innan.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Vi får provgrilla kyckling imorgon helt enkelt :D
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Laxrullar med sting

200 g skivad rökt lax
200 g Philadelphiaost naturell
½-1 burk pepparrot (á 45 g)
¼ tsk salt
½-1 krm cayennepeppar
1 st gul lök
Ca 50 g skalade räkor

Garnering:
Dill
Röd caviar

Finhacka den gula löken. Hacka räkorna i mindre bitar.
Blanda ost, lök, räkor, pepparrot och smaka av med salt och cayennepeppar.
Lägg plastfolie på en skärbräda, lägg därefter laxen omlott så ett det blir en rektangel på ca 15x25-30 cm. Lägg pepparrotsröran högst upp längs med ena långsidan.
Rulla ihop laxen med hjälp av plastfolien till en rulle, ställ in skärbrädan med laxrullen på i kylskåpet och låt det hela vila ett tag, 30 minuter-1 timme.
Ta ut laxrullen, skär med en riktigt vass kniv i lagom stora bitar. Lägg bitarna på högkant, klicka på caviar och stick ned en dillvippa.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Äggsallad!
Hårdkokta ägg skärs i bitar
blanda majonäs med röd rom/kaviar.
Blanda i äggen i rom-majon.

Rosta bröd och lägg äggsallad på brödet.

Beroendeframkallande.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Kl

Tack för alla jättebra förslag! Djävulsägg måste jag googla, båda dom andra verkar hyfsat enkla att göra och mycket goda :-)
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Räkrullar

Det består av kokta ägg, räkost, hackad dill som rörs ihop och läggs i tunnbröd ett dygn innan servering. Sedan skärs det i små stubbar och man garnerar med en räka och dillkvist.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Jag känner mig som världens mest konservativa påskfirare när jag läser om din buffé. Jag serverar ägghalvor med goda saker på, sillsorter, gott rågbröd, lax, försöker få till något som åtminstone liknar primörer för det är ju lite vår ändå, något med spenat (sallad eller paj), kanske lite vaktelägg för att det är roligt. Någon trevlig ölsort och nubbe, gärna Hallands fläder som känns lite vårig-somrig.

Påsklamm är ju en rätt stor grej, men de billiga lammstekarna i butikerna nu är ju vanligen från Nya Zeeland och jag försöker avstå från dem. Svenskt färskt lamm så här års, kommer från lamm som fötts upp snabbt och inte har fått vara ute, så det undviker jag helt.

Något med räkor känns trevligt, men det blir ju mer och mer omöjligt att få tag i färska räkor ju längre påsken lider, så det blir nog inga.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Vilken vansinnigt bra tråd!! Jag förtvivlar lite eftersom ingen i familjen gillar sill, någon form av kaviar eller gravad/rökt lax. Och absolut inte nubbe! (Förutom jag...) Jag har köpt en lammstek (från Nya Zealand - svärmor kommer från Auckland och hävdar att inget annat lamm är värt sitt namn, så det är för husfridens skull), ska göra ugnsrostade småpotatisar med massor av örter, och så en god sallad med allt möjligt mums i. Hoppas bara steken blir mör, jag är INTE bra på att tillaga kött så det blir mört.......

Spenatpaj låter gott! Liksom den där tunnbrödsrullen. Väntar på fler tips på småplock!

Till efterrätt blir det en Treacle Tart, eftersom mannen dessutom fyller år och det är hans favorit.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Kommer göra en löjromscheesecake :d den är ett måste hos oss, så god! förutom det traditionell påskmat

Ingredienser
4 st gelatinblad
200 gram kavring
75 gram smör, smält
1 dl crème fraiche
300 gram philadelphiaost
0,5 st rödlök(ar), finhackad
80 gram löjrom, eller stenbitsrom
1 tsk rivet citronskal
1 tsk citronsaft
salt och peppar

Garnering
32 st räkor, (ca 300 gram med skal)
1 dl gräslök, finhackad
rädis, skivade

Tillagning

Det går också bra att göra cheesecaken i en rektangulär form klädd med plastfolie. Skär sedan i rutor. Cheesecaken kan göras och räkorna skalas dagen innan och förvaras i kylskåpet. Garnera gärna med räkor, gräslök och rädisor några timmar före serveringen.

1. Klä fyra små pajformar med löstagbar kant, cirka 10 cm i diameter, med plastfolie. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
2. Mixa kavringen i matberedare och tillsätt smöret. Tryck ut smulorna i botten av formarna.
3. Rör ihop crème fraiche, philadelphiaost, rödlök, rom, citronskal och citronsaft till en kräm. Smaka av med salt och vitpeppar.
4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur dem och smält dem på svag värme med lite av vattnet. Blanda ner det smälta gelatinet i krämen. Bred ut fyllningen över kavringsbotten. Låt stå kallt i minst 3 timmar eller tills fyllningen stelnar.
5. Skala räkorna.
6. När fyllningen har stelnat, lyft försiktigt upp cheesecaken med hjälp av plastfolien. Strö gräslök över pajerna och tryck till lite lätt så att den fastnar.
7. Blöt en kniv i varmt vatten och skär upp i små tårtbitar. Garnera med räkor och rädisor.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Vilken vansinnigt bra tråd!! Jag förtvivlar lite eftersom ingen i familjen gillar sill, någon form av kaviar eller gravad/rökt lax. Och absolut inte nubbe!

Vilket elände! Påsken är ju inte direkt den enda högtiden då det passar bra med lite sill, lax och nubbe.
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Fast det är ju bra att hålla på sina traditioner. Vi har inga förutom påskägg med godis och paket så detta året har vi bestämt oss för att skapa nya. Vi brainstormade och kom fram till detta helt enkelt.
Det jag tar med mig från tråden är att fisk, räkor, rom, ägg och primörer är viktigt. Vaktelägg ska jag försöka få tag på och buffalowings är ovårigt ;)

Det ska bli kul att se hur buffen blir till slut :D
 
Sv: Tips på mat till påskbuffe

Kan man använda gelatinpulver istället? Jag har aldrig lyckats med dom där bladen...
 

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 629
Senast: Trasten
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 074
Mat Jag har fobi för att äta "ny" (för mig) mat. Listan på vad jag inte äter är låååång och jag vill försöka göra nåt åt det. Det jag äter...
2
Svar
25
· Visningar
2 247
Senast: MJLee
·
Äldre Mina pengar börjar tryta och jag är på jakt efter billiga middagstips. Det får gärna vara lättlagat, för jag avskyr att laga mat. ;)...
Svar
18
· Visningar
2 091
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp