Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyår med släkten är inget som leder till någon omedelbar svältdöd. Kombinerad "lunch"/fika i form av kalvdans med sylt och grädde, följt av 8(!) sorters jättegoda kakor.

Eftersom middagens huvudrätt skulle vara åt det konventionella hållet med kött, krånglig potatis och sås ville jag utmana lite med förrätten och lagade därför veganskt. Rökig morotstartar med dillmajonnäs, avokado, silverlök, tångkaviar, citron och dill. Det uppskattades lyckligtvis även av de mer obligata karnivorerna i familjen.
DSC_2523.JPG


Därefter dovhjortsstek med hasselbackspotatis, 4-pepparsås, honungsslungade morötter, smörstekt karljohan, ärter, palsternacks- och potatischips och rönnbärsgelé. Rödvin till.

Sedan fruktfat med choklad.
 
Nyår. Till förrätt vankades hummer som brorsan fiskat och kokat. Jag joxade till dem så de gratinerades.
Sen följde helgrillad oxfilé med klassisk pepparsås (brorsan gör en grym sådan) och potatisbakelse med västerbottenost. Efterrätt pannacotta med hallon och pepparkakscrunch.

Redan vid förrätten fattade jag varför vi aldrig blir bjudna till Nobelmidagen och andra slående event, när brorsan kommer på att det är en JÄTTEBRA idé att peta upp ett hummeröga i näsan och blåsa ut det. Det slutade med att vi hade ögonblåsartävling. Oklart om vem som vann men kul hade vi :D
IMG_20181231_190413_394.jpg
 
Matmässigt ett lite småfattigt nyår, eftersom det var oorganiserat knytkalas och mycket jag inte kunde äta (orkade inte ta med en egen buffé och orkade absolut inte vara krånglig och ställa hundra krav på vad folk skulle ta med sig), men det fanns två olika desserter, som båda var glassbaserade, så jag svalt inte.

Idag är jag trots avsaknad av baksmälla bottenlöst hungrig.
 
Väger upp gourmet-menyerna med vår mat från igår :D

Krustader med renstekssmältost (inte särskilt gott :angel:)
Pulled chicken med fullt taco-tillbehör. Gick hem hos de vuxna, mindre hos barnen i sällskapet :o
Glass med min supergod chokladsås till efterrätt :D

Idag blev det rester, men slipper krustaderna :up:
 
Igår portabelloburgare, idag aaaaasgod vegansk paj på resterna av spaghettipumpan. Top notch. Istället för äggstanning mixade jag rostad lök-tofu med en skvätt sojamjölk och en slatt sojakvarg. I med lite riven veg-ost, andra grönsaksstumpar som t ex purjo, och nån halvtimme i ugnen. Endivsallat med granatäppelkärnor och rödlök till förrätt.

Senare ska vi nog äta B&Js dairy free för min sambo är den största B&J-junkien som finns, ska nog göra extra chokladsås till pga saknar omdöme.
IMG_20190101_201534_951.jpg
 
Om det som blev över av gårdagens tångsoppa fortfarande är ätligt, blir det den till middag. Om den smakar FÖR mycket tång, tänker jag att jag kan göra stekt risotto av risottoresten. Och så blev det lite vegfärssmet över, den som jag gjorde små korvar med smak av de nordöstra förorterna av. Jättemycket spiskummin! Jag kan steka fler små korvar.
 
Här fortsätter Projekt Övergödning hos släkten. :laugh:

Det började med frukost hos farmor. Hembakt rostat fröbröd med marmelad, knäckebröd med mina rökiga morötter och dillmajo, te. När denna var äten gick jag de hundra metrarna till faster. Där satt de och hade förmiddagsfika, kaffe och goda smörgåsar med andra goda pålägg. När detta var inmundigat knatade jag tillbaka till farmor, där skulle det precis serveras lunch i form av resten av dovhjorten. Efter lunchen åt jag faktiskt inte på säkert två timmar!

Sedan umgicks vi och plockade i oss av resterna av fruktfatet fram till middagen. Middagen i sin tur bestod av fisksoppa med saffran, räkor och diverse grönsaker. Sedan glass med kolasås på kondenserad getmjölk och hackad mandel. Alltihop jättegott. Efter middagen spelade vi spel och åt godis fram till kvällsfikat bestående av korintkakor, lussebullar och valnötskolor.
 
Idag gjorde jag musslor och bruschetta. Hade tydligen ingen fiskbuljong/fond. Så fick köra lite hummer- och grönsaks-buljong ihop m kryddor, morötter, persilja, citron, lite grädde och vitt vin. Imorgon ska vi göra torskrygg. Så jag silade av guckan och sparade till morgondagen. Den kan bli riktigt god och man spetsar den lite.
Det var iaf gott allting!
 
Igår blev det en något udda middag. Jag kom på den geniala idén att steka tärnade rödbetor i ingefär, vitlök, spiskummin och lite chiliflagor samt riven kokos. Och säker lite fler kryddor. Det blev jättegott! Till detta - - - rökt makrill. Också jättegott. Men kombinationen var väl sådär.

Idag västerbottenpaj och lammkorv, morotsstavar och rucola, till stor glädje även för plastBARNBARNET och dess MODER.
 
Köpemat här, grönsaker i jordnötssås med ris till mig, stekta nudlar till sambo. Wasabinötter till förrätt. Vårrullar till post förrätt, pre grönsaker i jordnötssås. Är egentligen mätt men det var så gott så jag ska nog kunna pressa i mig den sista resten!
 
Hämtmat från den enda koreanska restaurangen häromkring som faktiskt är koreansk, så att säga. Kimchipannkakor till förrätt, bulgogi till efterrätt.

Kan fortfarande inte riktigt komma över hur o-koreanskt ordet bulgogi låter i mitt högst okunniga huvud.
 
Idag gjorde sambon fisk-gryta/soppa med bla spadet från musslorna här om kvällen. Torskrygg, räkor och musslor med lite mer grädde och saffran trimmade till det hela. Och till det gjorde vi vitlöksbröd på något surdegsbröd.
Jäääättegott!
 
Hämtmat från den enda koreanska restaurangen häromkring som faktiskt är koreansk, så att säga. Kimchipannkakor till förrätt, bulgogi till efterrätt.

Kan fortfarande inte riktigt komma över hur o-koreanskt ordet bulgogi låter i mitt högst okunniga huvud.
Jag trodde länge (i mitt huvud, utan att googla) att bulgogi var typ boeuf bourgiugnon på italienska. :o Googlade till sist efter att @Hyacinth nämnt det så många gånger och eeeehhhh, det var det ju inte. :angel:
 
Jag känner att jag behöver en middag med pesto, soltorkade tomater och någon slags ost - vad ska jag laga? Någon slags pasta? Kanske flatbread?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 678
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 543
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp