Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med en liten klick smör, blev konsistensen utmärkt. Med allt det fett som de numerärt dominerande lchf-recepten föreskriver (jag överdrev inte förut), så måste det bli blomkålssås av alltsammans. Undrar om det är där den ymninga mängden ost kommer in, för att reda ihop det hela igen?
Räckte en tesked smör alltså? Jag har varit sugen på att göra blomkålsmos, en av mina lunchkamrater äter det ofta. Men hon äter LCHF så det blänker lite för mycket för mig.
 
Räckte en tesked smör alltså? Jag har varit sugen på att göra blomkålsmos, en av mina lunchkamrater äter det ofta. Men hon äter LCHF så det blänker lite för mycket för mig.
Ja, det räckte utan vidare, både för konsistensen och för den lite rundare smaken. Jag kryddade bara med salt och peppar. Parmesan eller tex västerbottenost i, hade säkert höjt smakupplevelsen avsevärt, men nu pratar vi ju vardagslunch.
 
I fredags blev det som sagt färska räkor. Och frasig, trevlig baguette, och så bestämde jag mig för att det skulle vara gott med lite crudités på bordet, sagt och gjort - morot / gurka / stjälkselleri stavades upp och så gjorde boyfriend aka Köksmästarn en dipp på turkisk yoghurt, diverse trevliga smaksättningar och lite Stilton. Funkade även till chipsen senare på kvällen, sa de som provade.

I lördags, restfest på buljong och annat som blev över från tisdagens phò tillsammans med överblivna räkor från fredagen i en alldeles ny phò. Jag vill äta phò till alla måltider nu, såsom jag brukar vilja äta sushi till alla måltider så fort jag kommer över en god sådan. This too shall pass, men jag smider redan planer på mer phò. Hihi.

Igår, spaghettini och köttfärssås. Är det söndag så är det!
 
Med en liten klick smör, blev konsistensen utmärkt. Med allt det fett som de numerärt dominerande lchf-recepten föreskriver (jag överdrev inte förut), så måste det bli blomkålssås av alltsammans. Undrar om det är där den ymninga mängden ost kommer in, för att reda ihop det hela igen?
Jag höftar när jag gör blomkålsmos, en rejäl klick smör(eller en rejäl skiva kanske, ingen aning om gram) och någon dl grädde. Om jag råkar slänga i för mycket grädde så blir den lite lös, men definitivt inte sås. Jag gör typ 4-6 portioner på en gång, men jag använder absolut inte flera dl per portion. Brukar aldrig ha ost i, kanske något att prova!

Och ja, jag äter lchf-inspirerat. :)

Tips: det går utmärkt att slänga i broccoli också.
 
Räckte en tesked smör alltså? Jag har varit sugen på att göra blomkålsmos, en av mina lunchkamrater äter det ofta. Men hon äter LCHF så det blänker lite för mycket för mig.

Blomkålsmos är min nya älsklingsrätt till t.ex fisk. Jag använder inget smör alls. Mixar bara med en grönsaksbuljongtärning och 1 msk turkyoughurt. Låter även det fina på blasten koka med plus lite broccoli för finare färg. Supergott. 😊
 
Jag höftar när jag gör blomkålsmos, en rejäl klick smör(eller en rejäl skiva kanske, ingen aning om gram) och någon dl grädde. Om jag råkar slänga i för mycket grädde så blir den lite lös, men definitivt inte sås. Jag gör typ 4-6 portioner på en gång, men jag använder absolut inte flera dl per portion. Brukar aldrig ha ost i, kanske något att prova!

Och ja, jag äter lchf-inspirerat. :)

Tips: det går utmärkt att slänga i broccoli också.
Jag detaljstuderade inte mängderna i lchf-recepten. Och jag höftar allt jag lagar. Men för mig är det helt orimligt med de mängder smör och grädde som lchf-recepten föreskriver.
 
Blomkålsmos är min nya älsklingsrätt till t.ex fisk. Jag använder inget smör alls. Mixar bara med en grönsaksbuljongtärning och 1 msk turkyoughurt. Låter även det fina på blasten koka med plus lite broccoli för finare färg. Supergott. 😊
En ny älsklingsrätt blir det inte, men det var helt ok gott. Grekisk/turkisk yogurt hade säkert funkat, jag tror inte att jag hade märkt skillnad mot smöret jag nu klickade i. Jag funderade på att låta all blast koka med, men kom fram till att jag ville ha något med lite tuggmotstånd och stekte den därför istället.
 
Jag detaljstuderade inte mängderna i lchf-recepten. Och jag höftar allt jag lagar. Men för mig är det helt orimligt med de mängder smör och grädde som lchf-recepten föreskriver.
Äter man inte LCHF så blir det ju orimligt, såklart! Men det är ju tur att det smakar bra ändå! Jag brukar göra fiskgratäng med blomkålsmos också, supergott!
 
Gårdagen gav mig en ny utmaning. Stycka dovhjort!
Men det gick bra. Maken fick skära rent och mala till färs, ben och slamsor gick till hundarna och det torra ytspäcket till småfåglarna. Inget gick till spillo och vi har nu 9 kg hjortkött i frysen :)
Bogen ska lämnas till sonens far som ska röka den åt oss.

IMG_20190120_230943_221.jpg
 
Maken kom hem med grytbitar på fläskkött i fredags. Han hade varit och fyndat på kort datum i en butik som säljer närproducerat. Jag är inget fan av fläskkött i grytor men är ett fan av billigt och närproducerat så det var bara att laga till det. Så idag blev det gryta med lök, vitlök, morot, plommon, äpple, kalvfond, dijonsenap och lite grädde. Smaken blev riktigt god. Men köttet trist. Men make och son älskade den.

Nu bakar jag surdegsbröd med valnötter och honung. Jag suger på brödbak. Det brukar bli kompakta stenhårda saker som kan nyttjas som vapen :meh:
 
Gårdagen gav mig en ny utmaning. Stycka dovhjort!
Men det gick bra. Maken fick skära rent och mala till färs, ben och slamsor gick till hundarna och det torra ytspäcket till småfåglarna. Inget gick till spillo och vi har nu 9 kg hjortkött i frysen :)
Bogen ska lämnas till sonens far som ska röka den åt oss.
Jag tänker att alla kanske inte uppskattar att se styckade djur i den här tråden, iom att alla inte äter kött, så kanske vettigt att lägga bilden i en spoiler? :)
 
Gårdagen gav mig en ny utmaning. Stycka dovhjort!
Men det gick bra. Maken fick skära rent och mala till färs, ben och slamsor gick till hundarna och det torra ytspäcket till småfåglarna. Inget gick till spillo och vi har nu 9 kg hjortkött i frysen :)
Bogen ska lämnas till sonens far som ska röka den åt oss.

Visa bifogad fil 24312
Alltså, wow! Vilken konst att kunna stycka själv! Och mums med hjort, det har jag faktiskt aldrig ätit!
 
Alltså, wow! Vilken konst att kunna stycka själv! Och mums med hjort, det har jag faktiskt aldrig ätit!

Allt finns på Youtube :up:
Vi lärde oss grunderna när jag gick hotell och restauranglinjen men det var över 25 år sen. Hadde pappas ord "följ musklernas fibrer" inprentat i skallen. :)

Jag har själv inget minne av att jag ätit hjort så det här ska bli spännande. Var nära att köpa med ett halvt vildsvin hem också men insåg min tid och frysens begränsning :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 678
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 543
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp