Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beställde indiskt (korma med cashewnötter, ris och peshwari-naan) igår och det blev i vanlig ordning rester så att det räckte till en rejäl lunch. Kan dock meddela att en sådan rejäl lunch gör väldigt lite för arbetsmotivationen. Tur att jag är inne i en ganska lugn jobbperiod... :angel:

Ikväll blir det vegetarisk lasagne och soffläge.
 
Lite som om jag vore en människa med människovärde, egna tankar, och ett eget liv, liksom. Du tycker inte att jag ska hoppas på det?
Jodå, det borde såklart inte vara omöjligt. För min del kom det nog ärligt talat ganska sent och först vid kanske 24 var jag redo att börja ta in att min mamma också var en människa, men det kom ju! Numera ringer min mor mig för att berätta vad som händer i hennes liv och det är minst lika ofta om henne som om mig vi pratar när vi ses (så är åtminstone min subjektiva upplevelse). Håll ut!
 
För-födelsedagsmiddag igår (på Ubiquitous Chip, @Killaloe!). Hjort-haggis till förrätt - det var en sådan där sak som jag såg på menyn och kände att jag bara var tvungen att prova. Är inte alls förtjust i haggis annars, men när det nu gjordes från scratch på ett riktigt bra ställe och med mitt favoritkött ville jag testa. SÅ gott! Serverades med kålrotspuré och morotschips.

Varmrätt blev hälleflundra med kantareller, favabönor, pancetta och potatispuré. Det påminde så mycket om ett recept som min farmor brukar göra att jag blev lite blödig :angel: (champagnen som jag drack till kan ha spelat in här också)

Oooch för den stora finalen valde jag citronparfait med karamelliserad smördeg, rostade pistaschnötter och maräng. Rullade hem sen - utan taxi.
Wow alltså! Det var lika bra som det såg fint ut med andra ord :D
 
Skulle ha ätit födelsedagslunch på Stigs Pelikanen men p g a trasig kyl hade de inga sallader, så vi åkte till McDonalds i stället.
Veggie BBQ and Pickled Onions, Pommes Frites och Coca-Cola. Jag blev mätt.
 
Bokmässan är över och livet går vidare. Igår kväll var jag så dödstrött att jag beställde hem en Calzone från lite ”finare” hak, med tillagda färska champinjoner och gorgonzola.

Idag har det som så ofta sker efter några intensiva dagar skett - min kropp skriker efter grönsaker och tuggmotstånd och sånt. Visserligen var jag på en stor middag på Pinchos i fredags och fick en jättegod kvällsmåltid på rökt makrill med diverse tillbehör av boyfriend och hans inneboende bästis i lördags - men annars har det varit mycket smörgås och sånt. Gazpacho och nån halv Bounty och... ja.

Men nu blev det ett helt rostat broccolistånd med lite citronolja och ädelost. Babychampinjoner frästa med vitlök och tre nävar spenat. Några skivor rökt kalkon, och en näve körsbärstomater. Så gott!

6C55DC9A-1EBE-4F1F-863E-691B9B4D5F29.jpeg


Mycket möjligt att det blir turkisk yoghurt och hallon till kvällsfika sen.
 
Jag hade en basilikaplanta som var i akut behov av att beskäras OCH partner snubblade över humant prissatta pinjenötter. Så det blev pesto. Och pasta. Och en stor hög nästan för gamla småtomater som jag stekte hett och snabbt och skvätte kulturtantsketchup över. Plus flingsalt och svartpeppar. Massor av riven parmesan över alltsammans.
 
Hela dagen igår gick i resternas tecken. Spenat-, tomat- och fetapaj med quinoaskal och tomatsallad till lunch och till panikmiddag uppvärmd ugnsbakad spetskål, morot och en halloumistump från middagen kvällen före. Till och med den starka yoghurtsåsen fanns det kvar av och så grävde jag fram ett par bönbiffar ur frysen för att fylla ut lite.
 
Jag var på den vegetariska bufférestaurangen Andrum igår igen, efter en riktigt tuff eftermiddag. Så gott och så mysigt, lite lagom 90-talsslitet med svampmålade väggar och allting. Gårdagens varma rätter var dels en vegetarisk (kanske vegansk) kålpudding, och en het grön grönsakscurry. Annars, underbara råkostsallader och röror och... den där lime picklen, alltså!



Vi åt redan vid 16-tiden för boyfriend skulle iväg och jobba natt och jag höll mig mätt hela kvällen, det hör inte till vanligheterna!
 
HJälp!

Måste hitta på en middag med nötfärs och kastanjcahmpionjoner och jag har typ nada grädde hemma, ingen creme fraiche eller liknande. Vill INTE stanna till och handla.

Total idetorka. Vill inte göra tacos, köttfärsås utan något annat roligt.

Någon som har lite tips? Har det mesta hemma
 
Jag var på den vegetariska bufférestaurangen Andrum igår igen, efter en riktigt tuff eftermiddag. Så gott och så mysigt, lite lagom 90-talsslitet med svampmålade väggar och allting. Gårdagens varma rätter var dels en vegetarisk (kanske vegansk) kålpudding, och en het grön grönsakscurry. Annars, underbara råkostsallader och röror och... den där lime picklen, alltså!



Vi åt redan vid 16-tiden för boyfriend skulle iväg och jobba natt och jag höll mig mätt hela kvällen, det hör inte till vanligheterna!
Är inte de där svampade väggarna en antroposofgrej? (Förutom förlegad trend.)
 
HJälp!

Måste hitta på en middag med nötfärs och kastanjcahmpionjoner och jag har typ nada grädde hemma, ingen creme fraiche eller liknande. Vill INTE stanna till och handla.

Total idetorka. Vill inte göra tacos, köttfärsås utan något annat roligt.

Någon som har lite tips? Har det mesta hemma
Köttfärsbiffar (med örtkryddor och tomatpuré i) som du steker tillsammans med skivad svamp och hackad lök. Häll på en liten skvätt vitt vin. Kanske en burk tomatkross. Krydda och låt puttra. Servera mef broccoli, bulgur, potatis, pasta eller vad du har?
 
Köttfärsbiffar (med örtkryddor och tomatpuré i) som du steker tillsammans med skivad svamp och hackad lök. Häll på en liten skvätt vitt vin. Kanske en burk tomatkross. Krydda och låt puttra. Servera mef broccoli, bulgur, potatis, pasta eller vad du har?

Efter närmare inspektion saknar jag både lök och tog sista broccolin igår annars lät detta riktigt smaskigt :d Lök kan ordnas på vägen hem.
Tack!

Funderade själv på hamburgare med kanel och fetaost i. med tillhörande tzatsikidressing och grönsaker. Nu har jag 2 alternativ Tjoho!
 
Efter närmare inspektion saknar jag både lök och tog sista broccolin igår annars lät detta riktigt smaskigt :d Lök kan ordnas på vägen hem.
Tack!

Funderade själv på hamburgare med kanel och fetaost i. med tillhörande tzatsikidressing och grönsaker. Nu har jag 2 alternativ Tjoho!
Utan lök GÅR det inte. Utan broccoli bör du kunna överleva en dag. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
11 904
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 626
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 291
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp