Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag älskar semester men det ska bli skönt att jobba också:D långlunch, kaffepaus, lite roliga möten och ac. Och de rara små avkommorna på statliga institutioner där de roas och stimuleras på det mest pedagogiska vis.
Om de ändå vore statliga! ;) Jag har en vecka kvar innan jag ska tillbaks till den (sorgligt nog) kommunala verksamheten. Känns ovanligt ojobbigt i år faktiskt. Vet inte om det är bra eller dåligt.

Har varit på utflykt med stallägaren och krattat upp spillet från helgens baltillverkning. Fick ihop sex säckar finfin extraföda till de små djuren. Den här ständiga foderångesten kommer förr eller senare knäcka mig :mad: Men de säger att vi har så vi klarar oss så jag hoppas på det. Glad att ha en nordsvensk iaf. Hon är inte så svårfödd :D

När jag kom hem fick jag en kall pannkaka och en Melleruds paradpilsner. Minsann. Funderar på att toppa med lite kex och getost. Så sjukt glad att jag inte är rädd för kolhydrater!
 
Om de ändå vore statliga! ;) Jag har en vecka kvar innan jag ska tillbaks till den (sorgligt nog) kommunala verksamheten. Känns ovanligt ojobbigt i år faktiskt. Vet inte om det är bra eller dåligt.

Har varit på utflykt med stallägaren och krattat upp spillet från helgens baltillverkning. Fick ihop sex säckar finfin extraföda till de små djuren. Den här ständiga foderångesten kommer förr eller senare knäcka mig :mad: Men de säger att vi har så vi klarar oss så jag hoppas på det. Glad att ha en nordsvensk iaf. Hon är inte så svårfödd :D

När jag kom hem fick jag en kall pannkaka och en Melleruds paradpilsner. Minsann. Funderar på att toppa med lite kex och getost. Så sjukt glad att jag inte är rädd för kolhydrater!

Äsch:D

Stat kommun och kapital-ish.

Att vi har föräldrakooperativ kan vi tala tyst om.
 
Igår skulle jag planera middag för partner och mig. Vi har inte setts på 2,5 veckor tack vare osynkroniserade semestrar, och han har spenderat sista tiden på fjällvandring med frystorkad mat. Tyvärr började alla mina matförslag i huvudet involvera mig själv på silverfat och liknande, så jag beslöt att låta honom välja när han väl var här. Det blev halloumitacos med mango och koriander och en snabb enkel coleslaw pimpad med dijon och srirachamayo. Mig till dessert.
 
Igår skulle jag planera middag för partner och mig. Vi har inte setts på 2,5 veckor tack vare osynkroniserade semestrar, och han har spenderat sista tiden på fjällvandring med frystorkad mat. Tyvärr började alla mina matförslag i huvudet involvera mig själv på silverfat och liknande, så jag beslöt att låta honom välja när han väl var här. Det blev halloumitacos med mango och koriander och en snabb enkel coleslaw pimpad med dijon och srirachamayo. Mig till dessert.

Menar du att han INTE valde dig på silverfat???:confused::crazy:

DUMPA!!!

Eller, du kanske ägnade dig åt att vara dessert?

Nu ska jag lägga in smörgåsgurka.

Skördade just sju rejäla squashar, men lutar åt att göra en kycklingsallad idag.
 
Nu är frågan. Jag vill göra lammbitar i pottan. I receptet står inget om kål eller potatis men det vill jag ha. Krossade tomater + tomatpuré tänker jag är ett acceptabelt substitut istället för tomatjuice. Men receptet kräver 200 cl rosévin. Den minsta volymen man kan köpa är 375. Alltså måste 1.75 slängas vilket går mig emot. Andra recept med rosévin är drinkar/glass/sorbet/mer drinkar Har ingen lust att gå till ICA för att inhandla kål och potatis. Dessutom väl sent att sätta på pottan nu.

Varför är det alltid så att en eller två ingredienser saknas när man vill laga någonting? :arghh:

Snabbmakaroner, Felix ketchup och varmkorv istället?
 
Nu är frågan. Jag vill göra lammbitar i pottan. I receptet står inget om kål eller potatis men det vill jag ha. Krossade tomater + tomatpuré tänker jag är ett acceptabelt substitut istället för tomatjuice. Men receptet kräver 200 cl rosévin. Den minsta volymen man kan köpa är 375. Alltså måste 1.75 slängas vilket går mig emot. Andra recept med rosévin är drinkar/glass/sorbet/mer drinkar Har ingen lust att gå till ICA för att inhandla kål och potatis. Dessutom väl sent att sätta på pottan nu.

Varför är det alltid så att en eller två ingredienser saknas när man vill laga någonting? :arghh:

Snabbmakaroner, Felix ketchup och varmkorv istället?

Kör på vitt istället för rosé? Eller frys in resten av vinet till annat passande tillfälle.
 
Nu är frågan. Jag vill göra lammbitar i pottan. I receptet står inget om kål eller potatis men det vill jag ha. Krossade tomater + tomatpuré tänker jag är ett acceptabelt substitut istället för tomatjuice. Men receptet kräver 200 cl rosévin. Den minsta volymen man kan köpa är 375. Alltså måste 1.75 slängas vilket går mig emot. Andra recept med rosévin är drinkar/glass/sorbet/mer drinkar Har ingen lust att gå till ICA för att inhandla kål och potatis. Dessutom väl sent att sätta på pottan nu.

Varför är det alltid så att en eller två ingredienser saknas när man vill laga någonting? :arghh:

Snabbmakaroner, Felix ketchup och varmkorv istället?

Frys in vinet, gärna som iskuber. Då är det lätt att ta fram litegrann till matlagning.
 
Duktig idag. Matlagning för 3 dagar framåt.
Ikväll kycklingpaj med paprika, purjolök & mozzarella
Imorgon pannkakor med någon stuvning till (inte bestämt vad än)
Onsdag värma kycklingpaj med fetaost och soltorkade tomater.

Första pajen blev riktigt god.

20180806_211618.jpg
 
Riktigt lyckad överraskningsmiddag idag för föräldrarna!

Började med bubbel och små snittar gjorda på gurka, toppade med en wasabi- och limekryddad röra samt räkor.

Därefter inkokt lax med lättkokta morötter och bönor, potatis och en variant på såsen @Hyacinth delade med sig av tidigare i tråden (hällde i rom och rödlök). Lite knäckebröd, sallad bestående av gröna blad och söta tomater samt en smörig chardonnay till och så var lyckan total :love: Alltså jättebra tips verkligen med laxen och såsen :bow:

Efterrätt blev lite otippat smördegsbakelser med smak av kanel och muskot som sen fylldes med vaniljkräm, toppades med m karamell och åts med vaniljglass. Väldigt annorlunda men roliga att göra och väldigt goda.
06D2D1D6-DD22-4D0A-ABD5-33AF0F9F37EF.jpeg

På vägen till föräldrarna stannade vi för att komplettera med tomater till salladen och råkade då spontanköpa en mangomarmelad med habanero, samt två ostar, så det avrundade vi kvällen med.

Jag är mycket nöjd men vill nog inte äta mer mat den här veckan. Så mätt!
 
Riktigt lyckad överraskningsmiddag idag för föräldrarna!

Började med bubbel och små snittar gjorda på gurka, toppade med en wasabi- och limekryddad röra samt räkor.

Därefter inkokt lax med lättkokta morötter och bönor, potatis och en variant på såsen @Hyacinth delade med sig av tidigare i tråden (hällde i rom och rödlök). Lite knäckebröd, sallad bestående av gröna blad och söta tomater samt en smörig chardonnay till och så var lyckan total :love: Alltså jättebra tips verkligen med laxen och såsen :bow:

Efterrätt blev lite otippat smördegsbakelser med smak av kanel och muskot som sen fylldes med vaniljkräm, toppades med m karamell och åts med vaniljglass. Väldigt annorlunda men roliga att göra och väldigt goda.
Visa bifogad fil 17973

På vägen till föräldrarna stannade vi för att komplettera med tomater till salladen och råkade då spontanköpa en mangomarmelad med habanero, samt två ostar, så det avrundade vi kvällen med.

Jag är mycket nöjd men vill nog inte äta mer mat den här veckan. Så mätt!

Kul! Den såsen är en toppenbas till all fisk, sen pimpar man efter humör:)
 
Kan fota av receptet imorgon? :)
Eller så skippar en Jamie Olivers version ocv gör typ något mer original-recept. Tydligen heter bakverket Pastel de Nata/Pasteis de Nata och det lär säkert finnas bättre recept än Jamies (även om karamellen inte verkar autentisk så var den väldigt trevlig till) :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 148
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 883
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 376
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp