Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller så skippar en Jamie Olivers version ocv gör typ något mer original-recept. Tydligen heter bakverket Pastel de Nata/Pasteis de Nata och det lär säkert finnas bättre recept än Jamies (även om karamellen inte verkar autentisk så var den väldigt trevlig till) :)

Pastel de nata är typ det godaste jag vet, så gillade du versionen tar jag gärna receptet:)
 
Hos mig gjorde vi matig sallad igår. Sköljde av en burk kikärter och stekte i olivolja, pressad vitlök och salt. Blandade ner en slatt ajvar på slutet. Matvete kokt med buljongtärning, och så sallad beståendes av alla grönsaker som finns nästan plus vattenmelon, feta, finhackad mynta och stekta pinjekärnor. Gjorde en extremt enkel kall sås av turkiskt yoghurt, sweet chilisås, salt och peppar. Ska äta rester på stranden idag.
 
På lördag har vi kalas för släkten och jag blir som vanligt nervös inför maten. Kan jag bjuda på det här? Help! :nailbiting:

- Kycklinglårfilé - stekt till stekyta i stekjärn och därefter ugnsstekt i form på låg temperatur tillsammans med färska örter, vitlök, balsamvinäger.
Efter att kycklingen kallnat tänkte jag skiva den, sjuda upp ugnsskyn till en marinad tillsammans med lite socker så att den blir karamelliserad, låta kallna och ringla över den kalla kycklingen.
- Potatissallad på färsk potatis och grekisk yoghurt, riven ingefära och honung
(eller kall bulgur med bladpersilja och såsen bredvid??)
- Grönsallad
- Sallad på avokado och små tomater

Jag vill bjuda på mat som är lätt att förbereda och som inte är för exotisk (låga krav på "exotiskt!") i smakerna. Gärna något kallt eftersom det är så varmt.
 
På lördag har vi kalas för släkten och jag blir som vanligt nervös inför maten. Kan jag bjuda på det här? Help! :nailbiting:

- Kycklinglårfilé - stekt till stekyta i stekjärn och därefter ugnsstekt i form på låg temperatur tillsammans med färska örter, vitlök, balsamvinäger.
Efter att kycklingen kallnat tänkte jag skiva den, sjuda upp ugnsskyn till en marinad tillsammans med lite socker så att den blir karamelliserad, låta kallna och ringla över den kalla kycklingen.
- Potatissallad på färsk potatis och grekisk yoghurt, riven ingefära och honung
(eller kall bulgur med bladpersilja och såsen bredvid??)
- Grönsallad
- Sallad på avokado och små tomater

Jag vill bjuda på mat som är lätt att förbereda och som inte är för exotisk (låga krav på "exotiskt!") i smakerna. Gärna något kallt eftersom det är så varmt.
Jag tycker att det låter gott och bör funka för alla åldrar! Jag hade kört på potatisalternativet givet premissen om "inte exotiskt".
 
Men gud :d:d kan man få recept??
Nu har jag redan glömt hur jag gjorde, men på ett ungefär:
Fräs lök, vitlök, chili och ris tills det precis börjar ta färg. Häll på ett paket saffran och en slatt vitt vin (jag hade ca 1,5 dl vin till 3 dl ris) . Sedan på med buljong (totalt 6 dl vätska till 3 dl ris, alltså 4,5 dl vatten och en buljongtärning..) och låt koka i ca 20 min. Sista minutrarna slängde jag på kokta blåmusslor, räkor och färska sockerärter och lät det precis bli varmt. Toppade det hela med nystekta kammusslor (steks snabbt på hög värme så att de får lite färg med inte blir sega, lite salt och cayennepeppar på dem förhöjer smaken) och persilja för utseendets skull.:D

Salta och peppra ska man förmodligen göra vid något tillfälle också. Det ser ut som att jag hade i paprika på bilden, den kan man slänga med från början eller ha i på slutet beroende på hur "lagad" man vill ha den.
 
Lyckades sätta på pottan nu, kommer vara klar ungefär 1-2 i natt :meh: Bra tänkt där. Men den blir väl ganska god imorgon också? Skulle gärna ha i lite creme fraiche och ett gott bröd till. Hmm. NK, Nya Konditoriet finns här i 'centrala' Bollnäs. Kan kanske kila in där och se vad de har för bröd. Har en stor burk yoghurt i kylen men den är från stenåldern och kommer vara grön när jag öppnar den. Bra där också.

Blir inte det här receptet gott heller då slänger jag ut den genom fönstret i vrede. Fattar inte hur alla andra lyckas med sina recept.
 
Här är receptet från Oliver :) @Hyacinth @VLMF (hoppas det går att läsa!)

985DEB4C-3956-4BFE-A9ED-4AECA13A4B1E.jpeg
 
Hämtade potatis, lök, morötter, palsternacka, vitlök och en sorts finsk rova som jag aldrig testat att odla tidigare. (den luktade lite som mild kålrot) Gjorde pyttipanna på det. Hade en stark korv som en kompis tagit med från en matmarknad som fick åka med i stekpannan. Plus lite av de soltorkade tomater med vitlök och färska örter som jag gjorde i ugnen igår.

Till detta stekt ägg + den inlagda gurkan jag gjorde igår. Alltså, det blev himla gott. :)

För att fullända måltiden drack vi vårt hemmabrygda öl som verkligen blivit fantastiskt gott efter ett halvårs lagring.
 
Har haft matgäster två dagar i rad.

Igår blev det lammfrikadeller med rosmarin, vitlök och timjan. Med nån slags pasta carbonara med extremt mycket parmesan:

frikadeller.jpg


Idag blev det sesamhalstrad tonfisk med glasnudelsallad med räkor, avokado, mango, färsk koriander och jordnötskross:

37906934_502953533498991_2626190863042084864_n.jpg
 
Jag har råkat odla tomatillo, i den felaktiga tron att de är ungefär som physalis. Det är de INTE. De är rätt äckliga, faktiskt. När jag googlar, visar det sig att man "ska" göra salsa verde av dem. Det skulle kunna funka, trots deras besynnerliga smak, eftersom det då blir en del andra kryddor.

Men! Detta är främmande terräng för mig! Vad äter man till salsa verde? Det är ju inte mycket till måltid på egen hand.
 
Men! Detta är främmande terräng för mig! Vad äter man till salsa verde? Det är ju inte mycket till måltid på egen hand.
Fisk, kyckling och lamm känns spontant som ”typiska” grejer där salsa verde äts som tillbehör.

Annars tänker jag att typ pasta, halloumi/fetaost/mozzarella och stekta grönsaker skulle kunna passa bra med salsan :)

Eller om en kan vända ner potatis, oliver och annat i salsan så det blir typ som potatissallad?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 826
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 820
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 284
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp