Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Matsnobben som misslyckades med att koka kronärtskockor.

Nåväl, jag hade fylld pasta också. Jättegod, fylld med kronärtskocka, så jag missade inte tistlarna helt. På Det Enda Rätta Viset, en slatt vitt vin i pannan efter stekningen. Två pistagepraliner till kaffet och kanske blir det en liten kvällssupé på grappa, päron och parmesan sen. Vitt vin, lokalt och ekologiskt.

Jag köper efter bästa förmåga lokala livsmedel. Känns bra. Men med tanke på att maffian också är lokal, är det kanske helt feltänkt och jag borde enbart köpa importerade produkter?
 
Total energibrist resulterade i mycket enkel matlagning; jag mixade en burk såssås och en burk svarta bönor med lite sriracha och åt med nachochips och guacamole. Nu funderar jag på om jag behöver en portion kladdkaka ikväll igen, eller om jag borde sova istället.
 
Jag har hundrelaterad semester. Så gött att ha en jobbfri vecka i november! Till lunch fräste jag dumpstrad grönkål med en rest blomkål och vitlök. I med sesam, solros och-pumpafrön, granatäppelkärnor (oxå dumpstrad) samt belugalinser. Perfekt!
Helt otippat ställde jag mig och bakade dinkelbröd med riven morot och rotselleri. Blev tungt och gott. Under timmen i ugnen gjorde jag två olika linsröror att ha på mackan, en med soltorkade tomater och en med garam masala. Som om detta inte vore nog snodde jag ihop en tomatsås till en zuckerhut-lasagne jag ska göra imorgon. :D Älskar att vara ledig. Nu små vassa paprikor med färskost, och rödvin.
 
Idag gjorde jag ungsrostade rödbetor med lite olivolja, vitlök, örter och fetaost. Jag gjorde också folieknyte med lila blomkål, smör, salt, peppar. Till det hade vi rostas med kryddsmör gjort på Garlic & Pepper och wiskey.
Gott och vackert med alla färger!
 
Alltså, nu MÅSTE jag fråga, vilket är det här fabulösa, bukefalistiska sättet att tillaga fylld pasta/tortellini?
Läst om det flera gånger men missat exakt hur det ska utföras?
Enlighten me please, ta mig på nya kulinariska äventyr 😆
 
Alltså, nu MÅSTE jag fråga, vilket är det här fabulösa, bukefalistiska sättet att tillaga fylld pasta/tortellini?
Läst om det flera gånger men missat exakt hur det ska utföras?
Enlighten me please, ta mig på nya kulinariska äventyr 😆
Det innebär att du istället för att slänga din fyllda färska pasta i vatten steker den i olja eller smör tills den får färg, för att sedan hälla på en minimal mängd vatten (och vin, eller nåt annat flytande, om så önskas) som får koka in tills pastan har önskad konsistens.
 
Åt middag med min ena middagsklubb igår. Vi åt på Mutantur. Det var väldigt svårt att välja bland alla rätter så jag försökte blanda lite. Åt en variant på falafelbollar smaksatta med hösttryffel, sedan råbiff med krasse, svampkräm, äggula, puffat bovete och picklad shimejisvamp. Samt den godaste rätten av de alla: Kokta, tillplattade jordärtskockor som friterats med dill. Dessa doppade man i (nåja, gröpte/slevade) en skål varvad med rödlök, gräslök, fast, syrad grädde och löjrom :d:d Vi drack rött till och hela kalaset var väldigt prisvärt. Orkade absolut inte efterrätt men bli itrugad en gaffel av andra i sällskapet: bovetepannkaka med eldad gräddglass, hallon och allt täckt med brynt smör. Jag och min mage somnade gott sedan.
 
Åt middag med min ena middagsklubb igår. Vi åt på Mutantur. Det var väldigt svårt att välja bland alla rätter så jag försökte blanda lite. Åt en variant på falafelbollar smaksatta med hösttryffel, sedan råbiff med krasse, svampkräm, äggula, puffat bovete och picklad shimejisvamp. Samt den godaste rätten av de alla: Kokta, tillplattade jordärtskockor som friterats med dill. Dessa doppade man i (nåja, gröpte/slevade) en skål varvad med rödlök, gräslök, fast, syrad grädde och löjrom :d:d Vi drack rött till och hela kalaset var väldigt prisvärt. Orkade absolut inte efterrätt men bli itrugad en gaffel av andra i sällskapet: bovetepannkaka med eldad gräddglass, hallon och allt täckt med brynt smör. Jag och min mage somnade gott sedan.
Det låter underbart! Var finns denna restaurang, i Skåne?
 
Skrev jag förresten att partner hade med sig ikaffe när hen var här och hälsade på mig? Två paket! Det räcker min vistelse ut, som det ser ut nu. Kompisen som var på besök dessförinnan hade drabbats av Oatlys produktionskris och hade därför med sig vanlig havremjölk. Ett paket. Det var ju inte detsamma. (Men jag slapp på så vis magknip, så jag klagar verkligen inte.)
 
Det innebär att du istället för att slänga din fyllda färska pasta i vatten steker den i olja eller smör tills den får färg, för att sedan hälla på en minimal mängd vatten (och vin, eller nåt annat flytande, om så önskas) som får koka in tills pastan har önskad konsistens.
Jag skulle gärna vilja testa det här, men äter tyvärr inte ost eller mjölkprodukter. Är det någon som har sett fylld pasta utan det?
 
Provade Coops ärtbiffar med smak av soltorkad tomat och chayennepeppar till middag. Så himla goda! :d
Kan mycket varmt rekommenderas!

45875607_1747063798750278_1035711688185217024_n.jpg
 
Lasagne! Älskar lasagne so much, det är nog den ultimata rätten. Experimenterar f.n. med trögflytande butternutsoppa iställer för bechamel, det är verkligen löjligt gott. Tomatsås med rödvin, ett lager vitlöksfräst spenat + zuckerhut-sallad och så butternutkrämen (med näringsjäst i) ovanpå. Löjligt gott. Är inte så förtjust i vegansk ost, och en gång råkade jag få till en sån ostig, knaprig yta på lasagnen, men jag minns inte hur! Cashewnötter kanske.

Ikväll blir det nog pizza, hela kollektivet är hemma. Popcornmaskinen kom igår så den ska väl också provköras. :D
 
Igår blev det färdigköpt skagenröra pimpad med extra räkor på butiksbakat bröd (vi var ute i sista sekunden så brödet var på halva priset). Mackan byggdes med maché, ruccola och kumatotomater som var riktigt goda. Sedan lusseglass med mina romrussin :d

Idag ska jag göra :love: glad med sushi :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
301
· Visningar
12 202
Senast: sjoberga
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 671
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 345
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp