Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog en inte så värst lång promenad, men en som innefattade stora höjdskillnader. Åt lunch när jag var framme. Mycket god saffransrisotto med skaldjur. Tittade ut över Etna från terrassen där jag satt. Det regnade över Etna, men regnet verkade inte vara på väg åt mitt håll.

Jag börjar bli allvarligt oroad över dig och din situation. Hur ska du klara av att existera bland novemberslaskmörker och flintastekar framöver??? Misstänker en ganska kraftig abstinens. Eller ska du ansluta dig till maffian och stanna? Kanske köpa ett litet hak och börja fritera grönkål?
 
Jag börjar bli allvarligt oroad över dig och din situation. Hur ska du klara av att existera bland novemberslaskmörker och flintastekar framöver??? Misstänker en ganska kraftig abstinens. Eller ska du ansluta dig till maffian och stanna? Kanske köpa ett litet hak och börja fritera grönkål?
Liknande oro har uttryckts från fler håll. Men jag har lugnat alla med att jag är fullt på det klara med att det nu lackar mot SENsommar. :)

Nu gick jag precis ut och satte mig på en uteservering och bad om bläckfisksallad och rött vin. Så jag klarar mig ganska bra ändå.

Men tack för omtanken! 😍
 
Jag börjar bli allvarligt oroad över dig och din situation. Hur ska du klara av att existera bland novemberslaskmörker och flintastekar framöver??? Misstänker en ganska kraftig abstinens. Eller ska du ansluta dig till maffian och stanna? Kanske köpa ett litet hak och börja fritera grönkål?
Och jag har långärmad tröja så här på kvällskvisten. :)
 
Jag gjorde korvsoppa igår. Sådan där från barndomen, med potatis, morötter, kålrot, lagerblad, persilja. Hoppade dock falukorven och tog Chörizo (vegetarisk chorizo) som jag hittade i frysen. Köpte i somras, sedan blev det grillförbud och då hamnade den i frysen i väntan på bättre tider. Det blev gott och trösterikt.
 
Igår kväll, efter en lång och stressig dag, ställde jag mig i mitt övertrötta tillstånd och började terapilaga mat. Jag gjorde en massa små biffar på vita bönor, morötter, fetaost och rökt chili, picklad rödlök, en grönsaksbulgur och en mixad rotfruktssoppa med butternut och ingefära. Biffar, picklad lök och bulgur åt vi av sent på kvällen med en het yoghurtsås, när mitt överambitiösa projekt äntligen var klart. Resten av biffarna, bulgurn och soppan blir backup inför en tidssnäv vecka.
 
Den här bjuder jag på...

I lördags glad i hågen kom jag på något verkligt smarrigt att göra, Väldigt lättlagat men lite lyxigt.

Strimlad lövbiff med gorgonzola, chili och pasta.

Tog ca 20 min att tillaga och vart jättelyxigt. Tills jag provsmakade och insåg hur mycket jag ogillar gorgonzola....

Sambon åt 3 stora portioner och verkligen njöt. Jag värmde gårdagens köpta pizza i micron.

Hur i helskotta tänkte jag där??
 
I torsdags åt jag för första gången auberginesoppa. Oväntat gott! Min moder lagade den, så jag vet inte riktigt vad som ingick i den, mer än att auberginen marinerades, rostades och sen kokades med buljong, timjan och vitt vin, och lite CF. Det smakade nästan svampsoppa. Sen fick jag digerdödspest igen och har sen dess levt på plättar och små goda knäckebröd med frön på, samt ost med dill och fänkål och paprikaringar. Och honungsvatten.

Igår lagade partner råstekt brysselkål, lök och sparris med lite bacon i, samt kokade potatis och gjorde gorgonzolasås. Jag behöver stora mängder gorgonzolasås för att bli frisk, tror jag.
 
Den här bjuder jag på...

I lördags glad i hågen kom jag på något verkligt smarrigt att göra, Väldigt lättlagat men lite lyxigt.

Strimlad lövbiff med gorgonzola, chili och pasta.

Tog ca 20 min att tillaga och vart jättelyxigt. Tills jag provsmakade och insåg hur mycket jag ogillar gorgonzola....

Sambon åt 3 stora portioner och verkligen njöt. Jag värmde gårdagens köpta pizza i micron.

Hur i helskotta tänkte jag där??

Jag förstår din sambo!
 
Dina föräldrar är så fantastiskt pålitliga med sina söndagar:D Hur länge har de ätit samma sak varje söndag, är det alltsedan du var barn?

Hihi, det är nog inte så att det gäller varje söndag, men säkert sju av tio åtminstone! Vi pratade faktiskt om det igår och mamma sa att det liksom uppstod som en käck rätt att laga när de kommit från fritidshuset på söndag eftermiddag och sådär när de fortfarande jobbade, plus att det blir bra matlåda, och de köpte väl loss huset tidigt 2000-tal, så traditionen kom nog när jag bodde utomlands. De har dessutom väldigt fint Kaprifolkött i butiken i Hunnebo, så de brukar liksom handla där och laga vid hemkomst.

Nu brukar det vara just söndagar jag kommer dit på besök och när jag får frågan vad jag vill äta så är det ju sällan något att diskutera ;)
 
En socialt intensiv helg, i lördags fjällröding med tillbehör, sen mandelkaka med Konserverade Mandariner på. Ohemult gott.
Igår spontaninviterade jag grannar på middag, slängde ihop en libanesisk måltid med massa smårätter, de tog med en halloncheesecake och sen var jag proppmätt. Vi har haft visning av lägenhet och nu letar vi efter sånt vi gömt undan, typ alla mina kläder och skor.
 
Hihi, det är nog inte så att det gäller varje söndag, men säkert sju av tio åtminstone! Vi pratade faktiskt om det igår och mamma sa att det liksom uppstod som en käck rätt att laga när de kommit från fritidshuset på söndag eftermiddag och sådär när de fortfarande jobbade, plus att det blir bra matlåda, och de köpte väl loss huset tidigt 2000-tal, så traditionen kom nog när jag bodde utomlands. De har dessutom väldigt fint Kaprifolkött i butiken i Hunnebo, så de brukar liksom handla där och laga vid hemkomst.

Nu brukar det vara just söndagar jag kommer dit på besök och när jag får frågan vad jag vill äta så är det ju sällan något att diskutera ;)
När jag var barn, bestämde min syrra och jag att det skulle vara spagetti och köttfärssås varje lördag. Vilket det sedan var i många år, tills samma systrar hade diverse vegetariska och andra matrelaterade faser som slog ut den ena traditionella rätten efter den andra. Men ändå. Jag var liten, min mamma jobbade ofta på lördagarna och jag satt i min pappas knä medan han satt framför spisen och lagade mat. Och jag fick krydda köttfärssåsen efter eget kynne. Och det gjorde jag! Som jag minns det blev det alltid jättegott, men jag undrar. Själv skulle jag aldrig offra smaken på lördagslunch efter lördagslunch bara för att en unge ska få låtsas att hon kan krydda maten.
 
När jag var barn, bestämde min syrra och jag att det skulle vara spagetti och köttfärssås varje lördag. Vilket det sedan var i många år, tills samma systrar hade diverse vegetariska och andra matrelaterade faser som slog ut den ena traditionella rätten efter den andra. Men ändå. Jag var liten, min mamma jobbade ofta på lördagarna och jag satt i min pappas knä medan han satt framför spisen och lagade mat. Och jag fick krydda köttfärssåsen efter eget kynne. Och det gjorde jag! Som jag minns det blev det alltid jättegott, men jag undrar. Själv skulle jag aldrig offra smaken på lördagslunch efter lördagslunch bara för att en unge ska få låtsas att hon kan krydda maten.

Någon vuxen kanske korrigerade kryddningen när sagda unge var och tvättade tassarna innan måltiden? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
9 051
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 024
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 448
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp