Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
_20181114_143826.JPG


Lunch :up:



Nä, ok då. SÅ illa var det väl inte (fast inte så långt ifrån...) men det är inte den smidigaste dagen jag varit med om... :cautious: Men jag la in en bild iaf :D
 
Aj!
Lika dyrt upplever jag det inte här, men jag lägger nog orimligt mycket tid på att hitta prisvärda grönsaker just nu. Vägrar betala 49 kr kilot för fänkål om jag inte får köpa den av piffig bonde och ekorekodeluxe. 15 känns okej, blir så ledsen när den kostar 2kr/kilot.
Möllevångstorget är min grönsaksdealer just nu. Alltid bra pris och det funkar att pruta. En del grönsaker/frukt går dessutom att hitta ekologiskt, men det är olika vilka från gång till gång, och det är ofta danskt "ökologiskt". Har inte så bra koll på deras eko-lagar.
Min lokale grönsaksdealer stänger redan klockan 19 och jag hinner i princip aldrig dit innan dess för tillfället:( Så jag äter det som för tillfället är lite billigare på Ica. Väldigt mycket morötter blir det... Jag längtar hett efter rotselleri, men kan inte med att betala 45 kronor per kilo. Om hösten! Jag förstår att det finns goda skäl till att det är dyrt, men det sviiiider.
 
Möllevångstorget är min grönsaksdealer just nu. Alltid bra pris och det funkar att pruta. En del grönsaker/frukt går dessutom att hitta ekologiskt, men det är olika vilka från gång till gång, och det är ofta danskt "ökologiskt". Har inte så bra koll på deras eko-lagar.
Jag tror inte att det är så stor skillnad när det gäller ekologiskt. Alltså om du jämför ekologiskt med ekologiskt, inte ekologiskt med tex Krav. Det finns ju en EU-standard för ekologiskt, som dock inte är imponerande när det kommer till animalieprodukter.
 
Min lokale grönsaksdealer stänger redan klockan 19 och jag hinner i princip aldrig dit innan dess för tillfället:( Så jag äter det som för tillfället är lite billigare på Ica. Väldigt mycket morötter blir det... Jag längtar hett efter rotselleri, men kan inte med att betala 45 kronor per kilo. Om hösten! Jag förstår att det finns goda skäl till att det är dyrt, men det sviiiider.
Jag är ju lite off från den svenska maten just nu, men det är alltså dyra grönsaker i år och vi tror att det har att göra med bristen på vatten i somras? Jag köper liksom färska, lokala persimoner och persikor för betydligt lägre kilopris, och då är det här ändå en dyr del av Sicilien! (Tex dyrare att äta ute än i Rom, vid samma standard på maten.)
 
Igår hittade jag chili bites i frysen, veganska små "nuggets" från Garant, gjorda på kidneybönor och grejer. Har för mig att @Hyacinth har berättat att hennes BARN gillar dem och det gjorde även jag. Massor med ångkokta grönsaker till, och en tomat.

mobiluppladdning_5bec20e22a6b226b691faff6.jpg


Att jag sedan blev tvungen att äta lite kanelknäcke med Bregott innan läggdags ser jag som en bonus.

Och om bilder nu uppmuntras så är här en bild på kycklingen från i förrgår också:

mobiluppladdning_5bec20dde087c35010e3e546.jpg


Och varför inte dagens lunch, när jag ändå är i farten?

mobiluppladdning_5bec20e92a6b226b5c902513.jpg


Blev bjuden av en leverantör, jag brukar inte äta så här flott på blanka onsdagen. Cajunkryddad kycklingfilé med dragonsmör, morotscrudité och potatiskaka med Västerbottenost. Ruskigt gott. Älskar denna restaurangen, den ligger i ett hotell och har lite "mad scientist"-tema, massa gamla skojiga skrivmaskiner och flygmaskiner och molekylmodeller och sånt överallt. Vattentillbringarna är som gamla mätglas och... ja, ni fattar. Skojigt!
Var? Restaurangen, alltså?
 
Jag är ju lite off från den svenska maten just nu, men det är alltså dyra grönsaker i år och vi tror att det har att göra med bristen på vatten i somras? Jag köper liksom färska, lokala persimoner och persikor för betydligt lägre kilopris, och då är det här ändå en dyr del av Sicilien! (Tex dyrare att äta ute än i Rom, vid samma standard på maten.)
Kan inte riktigt trycka gilla på tillgång till lokala persimoner och persikor. Jag är alldeles för avundsjuk!

De dyra grönsakerna tycks vara en konsekvens av torkan, ja.
 
Kan inte riktigt trycka gilla på tillgång till lokala persimoner och persikor. Jag är alldeles för avundsjuk!

De dyra grönsakerna tycks vara en konsekvens av torkan, ja.
Fast allra bäst är att jag har haft tillfälle att plocka en och annan av dessa frukter direkt från träden, plus ett flertal mer eller mindre odefinierade citrusfrukter, plus granatäpplen! Inte så mycket för att det blir gratis, som för just nöjet att plocka själv. Jag har även plockat kaktusfikon, men då straffade gud somliga genast.
 
Fast allra bäst är att jag har haft tillfälle att plocka en och annan av dessa frukter direkt från träden, plus ett flertal mer eller mindre odefinierade citrusfrukter, plus granatäpplen! Inte så mycket för att det blir gratis, som för just nöjet att plocka själv. Jag har även plockat kaktusfikon, men då straffade gud somliga genast.
Det är verkligen ett nöje att plocka själv! Tillfredsställande på ett ur-vis.
 
Nu blev jag jättehungrig. Ska strax gå ut och äta middag. Jag VET att jag lever ett drönarliv i lyx här med orimligt många måltider på lokal, men jag fick ett stipendium. Det är därför jag har råd.

Nåväl, dagens lunch på en terrass där jag tittade ut över Medelhavet.

Ravioli fylld med aubergine, i en sås som kallades parmesanfondue, och med pistagenötter strödda på. Mycket gott och mycket närande, men nu ska jag äta middag. Byn börjar avfolkas för säsongen, så det blir successivt svårare att hitta trevliga ställen att äta på. Livet stängs liksom.
 

Bifogade filer

  • mat.jpg
    mat.jpg
    75,3 KB · Visningar: 16
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 529
Senast: em76
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 789
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 239
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp