Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våldsamt goda mackor på nybakt levain till middag idag. På den ena hade jag en mixad kräm på stora vita bönor och chilifyllda oliver med finhyvlad marinerad fänkål och bladspenat och på den andra bladspenat, stekt tunnhyvlad morot och ett par spillbitar kallrökt lax halstrade i pannan med moroten. Jag var dödligt hungrig och nu är jag så mätt att min mage nästan sprängs.
 
3438A04A-E248-48E7-8D86-250B37B611EE.jpeg
Matlådor. Jag fick den torftiga libanesiska. Under mandelberget finns fjällröding, den vita klumpen är torskrygg med pepparrot.
 
Till och med kålen är dyr! 49 spänn kilot för fänkål och femton för vitkål.:cry: Rotsellerin kostar som fänkålen.

Aj!
Lika dyrt upplever jag det inte här, men jag lägger nog orimligt mycket tid på att hitta prisvärda grönsaker just nu. Vägrar betala 49 kr kilot för fänkål om jag inte får köpa den av piffig bonde och ekorekodeluxe. 15 känns okej, blir så ledsen när den kostar 2kr/kilot.
 
Möllevångstorget är min grönsaksdealer just nu. Alltid bra pris och det funkar att pruta. En del grönsaker/frukt går dessutom att hitta ekologiskt, men det är olika vilka från gång till gång, och det är ofta danskt "ökologiskt". Har inte så bra koll på deras eko-lagar.
 
Igår hittade jag chili bites i frysen, veganska små "nuggets" från Garant, gjorda på kidneybönor och grejer. Har för mig att @Hyacinth har berättat att hennes BARN gillar dem och det gjorde även jag. Massor med ångkokta grönsaker till, och en tomat.

mobiluppladdning_5bec20e22a6b226b691faff6.jpg


Att jag sedan blev tvungen att äta lite kanelknäcke med Bregott innan läggdags ser jag som en bonus.

Och om bilder nu uppmuntras så är här en bild på kycklingen från i förrgår också:

mobiluppladdning_5bec20dde087c35010e3e546.jpg


Och varför inte dagens lunch, när jag ändå är i farten?

mobiluppladdning_5bec20e92a6b226b5c902513.jpg


Blev bjuden av en leverantör, jag brukar inte äta så här flott på blanka onsdagen. Cajunkryddad kycklingfilé med dragonsmör, morotscrudité och potatiskaka med Västerbottenost. Ruskigt gott. Älskar denna restaurangen, den ligger i ett hotell och har lite "mad scientist"-tema, massa gamla skojiga skrivmaskiner och flygmaskiner och molekylmodeller och sånt överallt. Vattentillbringarna är som gamla mätglas och... ja, ni fattar. Skojigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
644
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
9 142
Senast: em76
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 035
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 464
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp