Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade ingen inspiration att laga mat idag, har en massa slattar och nästan tomma påsar. Efter lite om och men så blev det kokt potatis och panerad halloumi, panerad i mandelmjöl. Saknade rårörda lingon som hade suttit fint till.
 
Jajemen! Ett ungefärligt åtminstone!
Skiva sellerin i typ 0,5 cm tjocka skivor, koka en kort stund så de är lite mjuka. Vi brukar panera veganskt med typ vetemjölsredning eller olja men det går nog lika bra med ägg om en gillar det bättre. :) Och så steka i panna bara. Funkar även med kålrot eller aubergine!

Tackar, det ska testas! :)
 
Igår var jag på en pub som jag åker förbi ofta men aldrig har klivit in på, som låg lägligt till för ett biobesök på en gammal anrik teater på Hisingen. Det serverades öl/vin/alkoholfritt med buffé för 39:- och sådant kan jag ingalunda motstå veckan före lön ;) Nädå, så illa är det inte, men vi valde det alternativet i alla fall och det var helt ok! Tjocka pommes frites à la England (hade önskat maltvinäger men annars så), köttbullar, små goda korvar, coleslaw, pastasallad, bönsallad och lite annat. För priset var det ju oslagbart.

Sedan tog vi en kaffe på bion för en tjuga och själva biobiljetten kostade 85:-. Det är alltså på Hisingen man ska vara om man vill ha en helkväll för en billig penning :D
 
Ett litet avsteg från veganismen ikväll, var på lokal med min dressyrtränare för avskedsmiddag (min). Jag åt en sån däringa vit pizza med getost, rosmarin, rosépeppar och honung, den var verkligen hurra-god! Okej merlot till. Mitt sällskap beställde tomatsoppa och carpaccio. Jag fick feeling och beställde en espresso till efterrätt, skall bli spännande att se när jag får igen ögonen i natt... Men jag är arbetslös nu så det spelar väl ingen roll! :D :up:
 
Jag tänkte vara HÄLSOSAM och KLIMATMEDVETEN och äta upp en snart utgången kesoburk till lunch. Den fick omvandlas till fluffiga kesoplättar, med blåbär, jordnötssmör och lönnsirap till. :d

Till middag pulvermiso med morot och lök i. Rostat bröd med stekt ägg och grön sriracha till.
 
Pga kom hem sent så blev det snabbmiddag. Stekte köttfärs, kryddade med massvis av rökt paprika, spiskummin och örtsalt. Rostade ett tortillabröd och strösslade lite lagrad ost som fick smälta ner. Fyllde brödet med köttfärsen, lite tzatsikirester, grönsallad och massa färsk koriander. Gött! Lite rödvin slank ner också!
 
Helt vanliga, anspråkslösa pannbiffar med kokt potatis till middag. Hade en gräddsås över i kylen från en annan dag, tillsatte lite trattisar så blev det som en ny sås.
Marinerade lite lök och gjorde en lök och tomatsallad.
 
Igår var jag på en pub som jag åker förbi ofta men aldrig har klivit in på, som låg lägligt till för ett biobesök på en gammal anrik teater på Hisingen. Det serverades öl/vin/alkoholfritt med buffé för 39:- och sådant kan jag ingalunda motstå veckan före lön ;) Nädå, så illa är det inte, men vi valde det alternativet i alla fall och det var helt ok! Tjocka pommes frites à la England (hade önskat maltvinäger men annars så), köttbullar, små goda korvar, coleslaw, pastasallad, bönsallad och lite annat. För priset var det ju oslagbart.

Sedan tog vi en kaffe på bion för en tjuga och själva biobiljetten kostade 85:-. Det är alltså på Hisingen man ska vara om man vill ha en helkväll för en billig penning :D
Vad var det för pub?
 
Blev sisådär 375 år efter alla andra sugen på att testa göra egen sushi hemma! Men hur gör man, köper ett sånt där sushikit, lax och japansk soya? Något mer? Gurka, sesamfrön?Någon som brukar göra det som hsr tips? :)
 
Blev sisådär 375 år efter alla andra sugen på att testa göra egen sushi hemma! Men hur gör man, köper ett sånt där sushikit, lax och japansk soya? Något mer? Gurka, sesamfrön?Någon som brukar göra det som hsr tips? :)

Det kan du göra, så blir det lätt att börja. Ha det du gillar. Lax, tonfisk, avokado, picklad lök, sriracha, citron, räkor, furikake... du kan göra det hur enkelt eller komplicerat som helst:)
 
Jag träffade en kompis för att fika igår efter jobbet, hon tog en sallad och då gjorde jag det också. Skönt att slippa fixa middag sen, liksom. Räksalladen var hyfsat oinspirerad, väldigt mycket isbergssallad, men omgivningarna var så mysiga att det liksom inte gjorde något. Har gått förbi detta kafé miljoner gånger (Frid och Fröjd heter det, på hörnet Linnégatan / Tredje Lång) men aldrig gått in, nu vet jag hur det ser ut i alla fall ;)

Nu ska jag strax åka över vattnet och äta sushilunch med en av mina äldsta vänner (i vänskapstid, inte ålder) på Stenpiren. Det är en perfekt dag för att vara ute och promenera och åka färja alltså, vilken vårdag det blev.
 
Jag träffade en kompis för att fika igår efter jobbet, hon tog en sallad och då gjorde jag det också. Skönt att slippa fixa middag sen, liksom. Räksalladen var hyfsat oinspirerad, väldigt mycket isbergssallad, men omgivningarna var så mysiga att det liksom inte gjorde något. Har gått förbi detta kafé miljoner gånger (Frid och Fröjd heter det, på hörnet Linnégatan / Tredje Lång) men aldrig gått in, nu vet jag hur det ser ut i alla fall ;)

Nu ska jag strax åka över vattnet och äta sushilunch med en av mina äldsta vänner (i vänskapstid, inte ålder) på Stenpiren. Det är en perfekt dag för att vara ute och promenera och åka färja alltså, vilken vårdag det blev.
Jag tycker att det är trevligt att äta frukost där ibland. Det är en avspänd stämning, folk är inte så himla snajdiga, och de har blåbärsscones.
 
Vi skulle laga mat igår men ingen orkade handla. I frysen hittade vi ett par hundra gram fryst nötfärs och fryst ramslök. I kylen rödbetor och fetaost. I skåpet pasta. Så det blev färs- och rödbetsbiffar fyllda med fetaost, rödlök och ramslök, kokt spagetti till, och anrättningen toppades med kapris och strimlade soltorkade tomater.
 
Sonen fick som han ville. Panengcurrysoppa med kyckling och nudlar. Passade bra då jag hade en del tomater och andra grönsaker i kylen samt en ensam kycklingfilé i frysen. :)
IOYohsJ.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 112
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 192
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp