Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kanske undkom det (med panering) som vegetariskt alternativ till allt från pannbiff till rådjurssadel i dina känsliga tonår?

Ja, jag har upptäckt det i vuxen ålder och tycker smaken är grym. Innan använde jag det i gryta och liknande, men nu som stekta skivor och många andra former - och det är njutning i hög klass.
 
Åh. I måndags klev jag ut på flygplatsen i Lyon i 31 grader och starkt solsken , rena plågan. Men senare på kvällen efter timmar av körande, på uteservering i ljummen kväll, var det underbart. Med ost av drömsk kvalitet. Och extremt bra vin.

Briard och Santenay är en kombination som är tokigt bra.

De kallade det indiansommar , typ brittsommar. En sista suck av sommaren. Onödigt lyckat val av vecka för projektets leverans. Tre timmars lunch och fyra rätter med inkluderat vin och filosoferande diskussioner om livets betingelser på fransk-engelska är lite svårt att tackla för lutheranskt skolade nordbor. Men ack så gynnsamt för själen. Fast nu är jag hemma igen och väl rustad för höst och vinter.
 
I dag vrakte jag i mig en STOR portion "garlic fries" pa "fair" som bara var sa gott att jag inte kunde sluta ata. Sedan har vi tagit husbussen till en lodge, associerad till var, dar det ar regionalt mote ... kvallen's middag blev "fish & chips", gin & tonic, och en hel massa trevligt umgange.
Jag bestamde mig nagonstans mellan mina "garlic fries" och "fish & chips" for att jag nog far tanka om. Jag har nu bestamt mig att jag tanker bli en liten rund gammal kvinna. So there.
 
De kallade det indiansommar , typ brittsommar. En sista suck av sommaren. Onödigt lyckat val av vecka för projektets leverans. Tre timmars lunch och fyra rätter med inkluderat vin och filosoferande diskussioner om livets betingelser på fransk-engelska är lite svårt att tackla för lutheranskt skolade nordbor. Men ack så gynnsamt för själen. Fast nu är jag hemma igen och väl rustad för höst och vinter.
Jag är uppvuxen med ordet indiansommar. Det känns ju minst sagt otidsenligt. Hur kommer ursprungsbefolkningar in i det hela - dvs, hur kommer det sig att brittsommar kallas så?

Jag associerade till att indiankrassen blommar, som barn. Men det är ju bara en upprepning av frågan, egentligen.
 
Jag är uppvuxen med ordet indiansommar. Det känns ju minst sagt otidsenligt. Hur kommer ursprungsbefolkningar in i det hela - dvs, hur kommer det sig att brittsommar kallas så?

Jag associerade till att indiankrassen blommar, som barn. Men det är ju bara en upprepning av frågan, egentligen.

Det är väl engelska, indisk sommar.
 
Jag är uppvuxen med ordet indiansommar. Det känns ju minst sagt otidsenligt. Hur kommer ursprungsbefolkningar in i det hela - dvs, hur kommer det sig att brittsommar kallas så?

Jag associerade till att indiankrassen blommar, som barn. Men det är ju bara en upprepning av frågan, egentligen.

Brittsommar vet jag faktiskt etymologin på! Det sägs att Heliga Birgitta bad till högre makter om varmare väder i kalla norden och att herren belönade henne med några extra varma dagar kring just Heliga Birgittas dag som visst är 7 oktober (det fick jag slå upp). Så britterna är oskyldiga ;)
 
Vad äter man med en rödvinsmarinerad lammstek? Känner inte för något tungt som potatisgratäng och sås.
 
Vad äter man med en rödvinsmarinerad lammstek? Känner inte för något tungt som potatisgratäng och sås.

En vanlig grönsallad och vinägrett, tillsammans med en enkel rödvinssky gjord på stekens sky tycker jag är bästa alternativet. Ofta är potatisgratäng lite väl tungt.

Rostade rotsaker i liten mängd med fänkål/fänkålsfrö kan också fungera bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 809
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 023
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp