Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår gjorde jag någon sorts linsgryta med grillad kyckling och rostade chashewnötter.

Det var helt okej! Det var väldigt gott att rosta nötter och inte speciellt svårt så det kommer jag att göra igen. Hade aldrig gjort det tidigare.

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/wPL74d/lyxig-linsgryta-med-kyckling-och-cashewnotter

Det här receptet. Jag valde kycklingbuljong istället för grönsak och creme fraiche istället för kokosmjölk. Skippade äpplet då jag hatar frukt i mat.

Jag kryddade på med extra salt, peppar och rökt paprikapulver eftersom då jag tyckte det behövdes. Gör jag det igen så använder jag nog en hel chili med då det inte var någon hetta alls i detta.
 
Sambon har i födelsedagspresent från sig till sig importerat en elektrisk pizzaugn från Italien som värmer upp till 500 grader och därmed kan göra riktig napolitansk pizza. Efter lååång väntan levererades den igår och jag sitter just nu och väntar på premiärpizzan. Jag har hört några "fuck" och "shit" från köket men på det stora hela verkar det stabilt :laugh:
 
Latmaskmiddag blev färdig potatissallad, rostbiff, sallad och vinägrett. Kändes lagom med typ 2 minuters prepp innan ätande. 👍
Mmm, Rydbergs färdiga potatissallad är en sådan där sak som jag bara älskar utan att riktigt kunna förklara det. En bit varmrökt lax med en klick sådan vid sidan av är en underbar och löjligt enkel sommarmiddag för mig :love:
 
Mmm, Rydbergs färdiga potatissallad är en sådan där sak som jag bara älskar utan att riktigt kunna förklara det. En bit varmrökt lax med en klick sådan vid sidan av är en underbar och löjligt enkel sommarmiddag för mig :love:

Samma här! Jag köpte Gourmet-modellen och pimpade lite med extra kryddor.
Skönt med något som går fort, är kallt etc på sommaren.
 
Sambon har i födelsedagspresent från sig till sig importerat en elektrisk pizzaugn från Italien som värmer upp till 500 grader och därmed kan göra riktig napolitansk pizza. Efter lååång väntan levererades den igår och jag sitter just nu och väntar på premiärpizzan. Jag har hört några "fuck" och "shit" från köket men på det stora hela verkar det stabilt :laugh:
Ok, jag kan uppdatera med att svärandet var helt befogat, att premiären gick käpprätt åt helskotta och att det blev köttgryta från frysen till middag i torsdags. Men vi blev varse om att brandlarmet fortfarande fungerar och fick något att skratta åt i alla fall :laugh:

Stackars sambon har nu felsökt varenda steg i processen och identifierat exakt vad som gick fel var, så ikväll blir det ett nytt försök! Förhoppningsvis utan rökutveckling :angel:
 
Ok, jag kan uppdatera med att svärandet var helt befogat, att premiären gick käpprätt åt helskotta och att det blev köttgryta från frysen till middag i torsdags. Men vi blev varse om att brandlarmet fortfarande fungerar och fick något att skratta åt i alla fall :laugh:

Stackars sambon har nu felsökt varenda steg i processen och identifierat exakt vad som gick fel var, så ikväll blir det ett nytt försök! Förhoppningsvis utan rökutveckling :angel:
Rapport från köket:

IMG-20200613-WA0006.jpg


:d
 
Själva middagen i kväll var inte så spännande. Men till kvällssnacks blev det smörstekt löjromstoast med champagne (för min del, sambon hävdar att det enda sanna är öl och snaps).
 
Idag gjorde jag snabbt en skaldjurssallad med ägg i. Har varit sugen på räkor ett tag nu och hällde i mängder av det. Har också någon grönsakscraving som behövde stillas.
Gjorde lite krutonger av surdegsbröd också och hade på.
 
Mitt bidrag till kvällen är rabarberglass som jag läste om här på Buke för ett tag sedan. Och för att safea om den inte blir bra gör jag även en ananaspaj som en av gästerna är barnsligt förtjust i.
Vännerna tar med sig sill med diverse och så blir det ekologiskt kött från mina veterinärer av nöt och gris på grillen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 521
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 963
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp