Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser jättefint ut! Men slås över hur olika synsätt man kan ha på "omständigt". När jag inte har ork är det liksom gränsfall om jag orkar tömma pommes och fiskpinnar på en plåt och stoppa i ugnen typ :D

Det tog max(!) 5 minuter fixande innan in i ugnen. Det tycker jag är helt ok! Hade iof färdig-hackad knipplök. Så jag slapp hacka det. 😊
 
Vi åt varmrökt lax med nypotatis, sparris och gräddfil till middag igår och jag har just satt i mig resterna till sen lunch. Mums! :d

Ikväll blir det vegoburgare med sötpotatispommes, det är också mums!
 
Ett knäckebröd till frukost, en banan till fikat, ett knäckebröd till lunch. Sedan hämtade mamma mig och vi åkte till Nydala Café & Restaurang och hann beställa före kl 18 (vi hade tur vid vägarbetet).
Quornburgare och pommes frites.
 
Men du har ju lagt upp det jättefint, tom GARNERING. Alltså sådär fint orkar jag inte ens göra när jag anstränger mig.

Mvh äter allt som tillåter det med enbart en sked.

Det händer nog oss alla ibland.

Ikväll orkade jag tex inte och lade bara upp fetaost, tomat, kronärtskockor och tryffelsalami på en tallrik och åt.
 
Igår blandade jag skivad nypotatis, soltorkade tomater i olja, babyspenat, belugalinser, fetaost och små tomater och hällde över en vinaigrett. En ostkorv till, tror det var från Ica.

Ikväll blir det paj med små tomater som först fått ugnsbakas en timme eller så för att få bort vätska, och pesto. Babyspenat till.
 
Igår gjorde vi sallad med vinmarinerad rostbiff. Vi gjorde också ungsrostade mackor på surdegsbröd med olivolja, basilika, vitlök, tomat och mozzarella.

Idag gjorde vi en paellaliknande sak med risoni kokt i saffran och hackade och fräste upp tomater, rödlök, salladslök, vitlök, paprika, majs, kryddor och blandade i stekta kycklinglår, bläckfiskringar, räkor och lite tomatsås och citronolja. Älskart! ❤️
 
Ikväll blir det tandoorikyckling med lökris, raita, kachumber och naanbröd. Marinaden och kycklingen satt igår, raitan förberedd, kachumbern i lag och såblir det fusk med naanbröd från Santa Maria (lite penslat smör och vitlök på så blir de hyfsat bra till).

Typ såhär ska det bli (receptbild), fast såklart utan diskmedelskvastar på.
tandoori-kyckling-6.jpg
 
Ikväll värmde jag på rester av kyckling- och skaldjurs-paella. Gjorde också sallad med granatäpple, fetaost, kronärtskockor etc och strösslade över en massa honungsrostade valnötter. Serverades med vinägrett med dijonsenap, honung etc.
Jättegott!
 
Det blev rester här också. Jag hade en halv burk ricotta samt en halv burk polpa i kylen efter helgens pizzabak. Hackade ett par tomater och en courgette som började se lite ledsna ut och rörde ihop allt till en sås som fick koka i några minuter. Åts med rigatoni, parmesan och färsk basilika.
 
Har gjort en av mina favoriträtter från en kokbok av Jamie Oliver , Fem ingredienser. Man delar 800 gram potatis och 800 gram blomkålshuvud i mindre bitar, lägger på en ugnsplåt och så har man färsk hackad koriander, salt, peppar, olivolja och rödvinsväger på och rör runt. Den ska in i ugnen och precis ovanför plåten sätter man ett ugnsgaller, där lägger man en hel kyckling som man har smörjt in med chicken tikka masala pasta (tunna platshandskar rekommenderas :D). Blir supergott, nyttigt och flera matlådor när man som vi bara är två personer i hushållet. :d Det som tar lite tid är att dela potatis och blomkål men man behöver inte vara så noggrann så det går att fixa rätt snabbt.

Under den timmen som det ska stå i ugnen på 180 grader så rinner safterna ner från kycklingen på blomkåls- och potatisblandningen sedan tar man ut det och låter kycklingen vila en stund ovanpå blandningen och sen skär man upp kycklingen och blandar runt potatisen och blomkålen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
8 338
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
565
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 127
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp