Tjockistråden 3

Fair enough om du känner det, det var fel uttryckt av mig. Jag tänkte mest att det finns annat att prioritera när kroppen förändras så, men det är väl lätt för mig att säga.
Jag prioriterar inte vikten nu, men det är jäkligt tufft att ständigt bli påmind om hur mycket man väger.. och att det dessutom skrivs in i journalen vid var och vartannat besök att jag är för fet.
 
Jag är förkyld, snorig, huvudvärk och ont i halsen. Måste försöka ta det lugnt, ska iväg på kurs på måndag. Men jag är orolig vad all mat kommer göra med vikten när jag inte kan röra mig. I det stora hela blir det väl som det blir, men stressar mig ändå.
 
Jag prioriterar inte vikten nu, men det är jäkligt tufft att ständigt bli påmind om hur mycket man väger.. och att det dessutom skrivs in i journalen vid var och vartannat besök att jag är för fet.

Ja det är lite "in your face"! Mitt mål är att få bort diagnosen. Ser det som en morot till att fortsätta minska i vikt!
Jag har så många diagnoser jag aldrig kan bli av med, men just denna är ju något som jag kan ändra på. Det känns ändå peppande på ngt sätt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Ja det är lite "in your face"! Mitt mål är att få bort diagnosen. Ser det som en morot till att fortsätta minska i vikt!
Jag har så många diagnoser jag aldrig kan bli av med, men just denna är ju något som jag kan ändra på. Det känns ändå peppande på ngt sätt!
Ja jag kan ju inte göra så mycket åt vikten tyvärr, den påverkas massor av mediciner.. men så fort ungen är ute skall jag försöka igen.
 
Ja jag kan ju inte göra så mycket åt vikten tyvärr, den påverkas massor av mediciner.. men så fort ungen är ute skall jag försöka igen.

Det är jobbigt, jag vet. Jag har gått på höga doser kortison under två års tid. Fick pga det Cushings. Symtom på cushings är fetma (speciellt bukfetma) högt blodtryck och diabetes typ 2. Risk för stroke och hjärtproblem. Jag trappar ner kortison nu men man kan inte gå för snabbt ner i dos då det kan skada binjurarna. Samt att man måste möta upp med annan medicin så att jag inte blir för sjuk.
Utöver det så har min sköldkörtel lagt av och jag svarar dåligt på levaxin. Sköldkörteln behövs för att ämnesomsättningen ska funka. Detta verkar kanske börja räta ut sig nu men ska väl inte ropa hej än ;)

Jag tror alltid att det går att påverka vikten, men har man medicinska problem så kanske man måste kämpa ännu lite mer. Vilket kan kännas rätt orättvist!
Efter att ungen kommit och du landat lite osv kanske det kan vara värt att kolla av lite hur din kropp mår och hur tex hormonnivåerna ser ut?
 
Det har gjorts när jag gick upp 30 kg på ett halvår. Allt helt normalt.

Var det vc som tog proverna eller blev du remitterad till endokrinolog? Upplever att vc oftast tar ett par standardprover. I ditt fall borde en sådan viktuppgång utretts ordentligt kan jag tycka. Speciellt om den inte hade att göra med hetsätning/stort kaloriintag.
 
Var det vc som tog proverna eller blev du remitterad till endokrinolog? Upplever att vc oftast tar ett par standardprover. I ditt fall borde en sådan viktuppgång utretts ordentligt kan jag tycka. Speciellt om den inte hade att göra med hetsätning/stort kaloriintag.
Psyk beställde. Minns inte exakt vad det var, men allt det vanliga. Endo har jag aldrig varit hos.
 
Sköldkörtel bland annat minns jag. Det var som sagt ett par år sen

Ok det finns massa prover relaterat till sköldkörteln. Min erfarenhet är att VC ofta bara tar TSH.
Om jag helt oförklarligt gått upp 30 kilo utan att överäta så hade jag begärt en utökad utredning.
 
Ok det finns massa prover relaterat till sköldkörteln. Min erfarenhet är att VC ofta bara tar TSH.
Om jag helt oförklarligt gått upp 30 kilo utan att överäta så hade jag begärt en utökad utredning.
Tja, vc hänvisar till psyk som hänvisar till medicineringen. Det är liksom svårt att komma ur den spiralen..
 
Jag mår mkt bättre idag!
Frukost blev som vanligt knäcke med ett ägg. Vågade mig på lite kaffe till.
Äter inte lunch men nu har jag ätit en liten råbiff. Blev så vansinnigt sugen så jag köpte med mig en på vägen hem från en restaurang i krokarna. Tog inga tillbehör så måste nog äta ngt litet senare ikväll. Kanske löjrom :angel:
 
Mycket. Man kommer liksom inte längre tyvärr, när man käkar psykofarmaka och har en diagnos från psyk..

Jag har aldrig haft ngn kontakt med psyk, kanske "fördelen" med att "bara" ha fysiska diagnoser.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 899
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 168
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp