Tjockistråden 3

Varje dag bestämmer jag mig för att leva nyttigt. Varje dag bryter jag det. Idag åt jag upp det lilla av lammet som var kvar. En liten ask kalvsylta jag hittade i frysen, frysta jordgubbar och nästan ett kilo tomater :meh:
 
Varje dag bestämmer jag mig för att leva nyttigt. Varje dag bryter jag det. Idag åt jag upp det lilla av lammet som var kvar. En liten ask kalvsylta jag hittade i frysen, frysta jordgubbar och nästan ett kilo tomater :meh:

Jobbigt!
Kan du inte väga allt du äter och föra dagbok? Jag har en enkel smidig köksvåg och använder den till allt. Då är det lättare att få en uppfattning liksom. Sen förstår jag att det är svårt att stå emot förstås.
 
Jobbigt!
Kan du inte väga allt du äter och föra dagbok? Jag har en enkel smidig köksvåg och använder den till allt. Då är det lättare att få en uppfattning liksom. Sen förstår jag att det är svårt att stå emot förstås.

Jag är en rastlös/uttråkad ätare. Jag brukar väga, tex kyckling, lamm osv. Men det är allt runt. Försöker trösta mig med att tomater och jordgubbar inte är så dåligt. Ett kilo tomater är bara 180 kalorier. Kanske bara äta två kilo tomater och en skål jordgubbar?
 
Kanske bara äta två kilo tomater och en skål jordgubbar?

Tomater inehåller förvisso en del nyttigheter, men de är näringsfattiga och består av ca 94% vatten så att överäta dem ger inte kroppen speciellt mycket näring = sug efter annat minskar inte av att äta ohemula mängder av dem.
 
Varje dag bestämmer jag mig för att leva nyttigt. Varje dag bryter jag det. Idag åt jag upp det lilla av lammet som var kvar. En liten ask kalvsylta jag hittade i frysen, frysta jordgubbar och nästan ett kilo tomater :meh:
Fast det låter ju inte alls särskilt dåligt?
Det är ju skillnad på att sätta i sig ett kilo tomater och en påse chips.
 
Tråkigt du inte upplevde nån skillnad, frågan är ju då vad du hade för förväntningar innan behandlingen?

Själv gick jag ner en "halv skostorlek" i skillnad före och efter behandlingen. Sandalerna jag hade på mig, som satt åt som fan innan var helt plötsligt för stora när jag skulle gå hem :rofl:
Jag gick i lymfterapi inom vården i flera år. Gick ner 2-3 kg dagarna efter. Fast det var viktigt att jag höll efter själv, med andning etc.
 
Jag misstänker att mitt blod socker går upp när jag ätit och att det är en del av sötsuget. Det finns en korrelation mellan högt blodsocker och sötsug. Spekulerar bara, men för de som har diabetes 2 och har höga värden så gör det att man äter ännu mer sött. Vilket förstärker spiralen.

Jag försöker undvika kolhydrater eftersom även långsamma upplever jag gör det svårare att kontrollera.
Misstänker? Du har väl Libre och kan kolla exakt?
 
Jag har ätit godis, och ostbågar. Onödigt eftersom det kommer bli massa mat och fika nästa vecka så dumt att börja i förväg. Men det är tråkigt att vara sjuk, äta gör allt lite bättre gör stunden.
 
Jag tjuvvägde mig nu. 0,5 ner sen i söndags. Hoppas att det inte börjar sakta ner nu..
Tog prover på sköldkörteln tidigare i veckan, ska bli intressant att se vad de säger.
 
Varje dag bestämmer jag mig för att leva nyttigt. Varje dag bryter jag det. Idag åt jag upp det lilla av lammet som var kvar. En liten ask kalvsylta jag hittade i frysen, frysta jordgubbar och nästan ett kilo tomater :meh:
Det känns ju som att du behöver ta hjälp av vården i detta? Det är ju ett återkommande mönster för dig att du överäter menar jag.
Sen är väl inte det du ätit nu hela världen - men du verkar ju inte kunna lösa det själv?
 
Ligger lite efter med träningen, den här veckan blir det ingen alls utöver ridlektionerna.
Förhoppningsvis får jag in ett pass på lördag morgon, även om min favvo PT är ledig så det är vikarie :(
Samtidigt har jag sjukt ont i kroppen idag och sovit dåligt i går för värk. Skyller på att jag släpade en oehemult mängd tvätt till och från tvättstugan. För vägrar erkänna att det kan varit ridlektionen som orsakat det.
Orkade inte laga mat i går så blev korv, stekt potatis och coleslow. Inte värdens nyttigaste middag.
 
Jag prioriterar inte vikten nu, men det är jäkligt tufft att ständigt bli påmind om hur mycket man väger.. och att det dessutom skrivs in i journalen vid var och vartannat besök att jag är för fet.
Vet du, det är fullt tillåtet att låta bli att väga sig. Man behöver bara göra de undersökningar som man själv vill.
Enda gångerna jag väger mig i vårdsammanhang är när det har ett direkt samband med den undersökning eller behandling som ska göras. Det är väldigt sällan det är nödvändigt att känna till den exakta vikten.
 
Vet du, det är fullt tillåtet att låta bli att väga sig. Man behöver bara göra de undersökningar som man själv vill.
Enda gångerna jag väger mig i vårdsammanhang är när det har ett direkt samband med den undersökning eller behandling som ska göras. Det är väldigt sällan det är nödvändigt att känna till den exakta vikten.
Ja, jag vet. Jag behöver inte komma blodprov heller om jag inte vill (sprutfobi). Men jag har gjort det ändå.
Nu är det bara ett besök kvar hos barnmorskan, så nu kan det kvitta.
 
Har hängt i den här tråden ett tag men tror inte jag skrivit i den 😅
Tänker att det kanske ger lite mer pepp att skriva också.

Har som mest vägt 95 kg, gick i somras ner till 72 och sen under vintern har jag gått upp :angel: väger för tillfället 76-77 kg och vill ner till ca 60-65 kg. Har egentligen inget bestämt viktmål utan vill ner till där jag själv känner mig bekväm, stark och smidig. Har för tillfället ett bmi på 29.

Tränar högst sporadiskt så där vill jag få in mer rutin på att det SKA göras utan krav på hur mycket/tungt egentligen. Har iaf ett ganska aktivt jobb (stall) så har ett stegsnitt på ungefär 15 000/dag och då är jag rätt lat på helgen så det drar ju ner det lite :angel: Tanken är väl att få till mer steg på helgen än vad jag får nu.

Jogga älskar jag. Egentligen 😅 går inte fort men klarar utan problem 5-6 km just nu.

Mitt största problem är definitivt maten/snacks/fika. Och att jag lätt har en "allt eller inget" mentalitet. Gillar verkligen tänket där man får äta allt man gillar, men i mindre mängd och lägger till saker som mättar samtidigt så det känns mer tillfredsställande.

Jag känner att det är skönast att variera underskottet beroende på var i menscykeln jag är. Blir helt sjukt hungrig veckan innan :crazy:

Om jag orkar så tänkte jag ligga i ett rätt stort underskott i början som morot och sen gå ner lite långsammare.
 
Försöker minska på maten och drabbas direkt av kramp. Jag äter magnesium men det verkar inte hjälpa mot krampen. Dricker mycket vatten. Jag har aldrig kramp när jag äter normalt, men så fort jag minskar ner intaget så kommer krampen. Och det är så himla plågsamt. Körde en pulverkur på några veckor för många år sen och det som var värst var just att vakna på nätterna av kramp.
 
Försökte träna. Totalt kraftlös. Kört att minska ner maten. Kände mig svimfärdig. I bastun fick jag gå ut efter någon minut och i duschen fick jag stödja mig på väggarna. Trodde att jag skulle svimma. Och om jag äter som vanligt ökar jag i vikt. Jippie jippie yay liksom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 900
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 950
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 168
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp