Tjockistråden 3

Tänker inte väga mig nästa vecka. Idag blev det lamm med sallad. Extrema mängder. Försöker trösta mig med att även om jag åt otroligt mycket mer än jag borde så finns det sämre saker att äta än lamm, sallad utan dressing och brunsås gjord av maizena, istället för roux, med lättmjölk.
Klart det finns bättre och sämre saker att hetsäta, men hetsätningen är ju fortfarande ett problem. Ta hand om dig. :heart
 
Jag har handlat snacks idag. Jag tänkte ha en bricka i kylen och en i skafferiet där jag kan plocka lite olika saker. Jag har lätt för att gå för länge mellan måltiderna och sen bli vansinnigt hungrig.
Det blev fröknäcke, rågcrisps, mini mozzarella, små tomater, hummus, morötter, nötter och oliver. Ångrar att jag inte köpte paprika att snacksa på också men det får bli nästa gång. Tyckte det var jobbigt att köpa vissa varor som jag kan göra billigare hemma. Däremot tänker jag att jag handlar det nu så kan jag göra eget allt eftersom det behövs istället.
 
Just detta är varför jag inte tagit tag i att gå ner I vikt tidigare, det liksom ganska stor sannolikhet att man går upp igen. Bara kolla statistiken, de flesta som går ner i vikt går sen upp alltihopa igen. Även folk som gjort gbp har det problemet om än inte i samma omfattning och där finns der ändå en fysiskt ingrepp som hjälper en.

Själv har jag gjort två större viktnedgångar tidigare, första gången gick jag upp när jag blev gravid fast efter graviditeten gick jag upp ännu mer och vägde 17 kg mer än som tjockast innan.
Efter nåt år tog jag tag i det och gick ner nästan 30kg som jag sen sakta smög upp igen. Dock så var det ett medvetet val att inte bry mig om vikten då jag tävlade kraftsport och en del var säkert muskler. Problemet var när jag fick skadeproblematik och sen när jag sabbade knät, att vikten gick upp ytterligare fast jag inte tränade och dessutom säkerligen tappade muskelmassa.
Så nu viktresa nummer 3 där jag nått rekordvikten 122 kg vilket är +27kg från första viktnedgången. Så nu har jag kämpat mig ner i den vikt jag hade innan min första stora viktnedgång för 25 år sen 🙄🙄🙄.

Det är svårt att gå ner I vikt men det jag ser som den största utmaningen är att hålla vikten sen. Har accepterat att jag kommer få kämpa varje dag med maten och att jag alltid kommer få ha koll hela tiden om jag inte ska gå upp igen.
Folk frågar när jag ska sluta med dieten men jag ser inget slut, det svårt att förklara för folk som inte haft problem av det här slaget att man inte kan sluta för utgångsläget är att både kroppen och huvudet arbetar mot att man ska tillbaka till sin "vanliga" vikt som är alldeles för hög.
Jag har bättre dagar då saker flyter på av sig självt men jag har många dagar som känns som en ständig kamp mot både hunger och tankar om att äta. Sen jag klev upp för två och en halv timme sen så har jag fått kämpa mot impulsen att äta mer, för idag påstår kroppen att jag är jättehungrig trots frukost.. Det kommer bli en lång dag idag... 😬

@Dimmoln jag förstår att det är jobbigt, du har verkligen gjort ett jättejobb bara för att det ska försvinna på tre månader. Själv hyser jag en riktig rädsla för att hamna precis där jag också, man är ju trots allt bara människa.. Jag har numera ingen större hetsätnings problematik men skulle lätt kunna äta upp mig till tidigare vikt ändå, med hetsätning ovanpå det så skulle det vara otroligt mycket svårare att inte gå upp igen.
Ge inte upp, du har gjort det tidigare och du kan göra det igen! Har du sökt nån hjälp för hetsätningen? Får du den under kontroll blir det kanske lättare?
Ska själv söka hjälp för strategier kring de få gånger jag hamnat i hetsätnings- tillstånd för det är nåt som verkligen kan stjälpa mig om det inte tas tag i.
Tack för att du delade med dig :heart Ibland känns det som att ingen annan i hela världen har gått ner i vikt och sedan gått upp allt igen 😅 Men när hjärnan är mer inkopplad så förstår man ju att så inte är fallet

Min nuvarande region erbjuder bara behandling till patienter med anorexia nervosa. Jag har kört två vändor med KBT-E i andra regioner men fått avbryta när jag inte lyckats vända på ytterligare försämring och inte kunnat vårdas inneliggande i annan region etc.

Det är nog lite så att om jag mår okej fysiskt och psykiskt och med livet överlag så behövs nästan inte hetsätningen. Det är bara så svårt att nå en sådan punkt.

Stort och bra kliv av dig att söka hjälp för strategier för hetsätningar :heart
 
Jag har handlat snacks idag. Jag tänkte ha en bricka i kylen och en i skafferiet där jag kan plocka lite olika saker. Jag har lätt för att gå för länge mellan måltiderna och sen bli vansinnigt hungrig.
Det blev fröknäcke, rågcrisps, mini mozzarella, små tomater, hummus, morötter, nötter och oliver. Ångrar att jag inte köpte paprika att snacksa på också men det får bli nästa gång. Tyckte det var jobbigt att köpa vissa varor som jag kan göra billigare hemma. Däremot tänker jag att jag handlar det nu så kan jag göra eget allt eftersom det behövs istället.
Det blev 3 snacks perioder idag.

Måltidsportionerna blev mindre så det ska bli intressant att se hur det står sig i längden, om det går på ett ut jämnt (säger man så?) eller om det kan funka för att inte överäta, som är mitt stora problem.
 
Underliga saker jag stoppar i mig. Vörtbröd med lätta margarin, hårt bröd med inlagd sill, kallt lamm, körsbärstomater och rödlök. Och på det citronsorbet. Förutom sorbeten inte heller direkt onyttigt.
 
Nu har jag ätit exakt likadan middag i typ en vecka 😅
Imorgon måste jag testa ngt annat.. Har köpt räkor så funderar kanske på ngn grönsakswok med räkor till.
 
Tack för att du delade med dig :heart Ibland känns det som att ingen annan i hela världen har gått ner i vikt och sedan gått upp allt igen 😅 Men när hjärnan är mer inkopplad så förstår man ju att så inte är fallet

Min nuvarande region erbjuder bara behandling till patienter med anorexia nervosa. Jag har kört två vändor med KBT-E i andra regioner men fått avbryta när jag inte lyckats vända på ytterligare försämring och inte kunnat vårdas inneliggande i annan region etc.

Det är nog lite så att om jag mår okej fysiskt och psykiskt och med livet överlag så behövs nästan inte hetsätningen. Det är bara så svårt att nå en sådan punkt.

Stort och bra kliv av dig att söka hjälp för strategier för hetsätningar :heart

KBT-E? KBT vet jag om men E? :)
 
Med sparris! Jag vet inte varför, men jag är för tillfället besatt av sparris och selleri så jag kan lika gärna sprida inspirationen.

Ja jag har sparris som behöver ätas upp så det är ett bra förslag!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I förrgår åt jag chips och lite onyttigt, förstår inte att man ska självsabotera när det ändå går bra..
Igår åt jag bra och hade till och med utrymme kvar när jag la mig, har haft nån fix idé om att äta om jag har utrymme kvar att äta fast jag egentligen är nöjd.

Nu ska jag jobba tre nätter igen och har varit duktig och lagat grönsakssoppa jag kan ta med och äta på jobbet om jag blir hungrig.

Har ju varit duktig på att träna MEN på nya (gamla) gymmet är jag inte så peppad att komma iväg.. Missförstå mig rätt, jag ÄLSKAR att träna på "riktigt " och jag kommer iväg men det tar emot.. Det är alltid så mycket folk där, spelar liksom ingen roll vilken tid man tränar så känns det knökfullt. Åkte dit i fredags på kvällen och då från tidigare erfarenhet genom åren brukar det vara precis öde, men nope man skulle kunna tro att man var på krogen 🙄.
Sen kan det bero en del på att jag tidigare innan skadan kört främst med fria vikter och tunga baslyft och den utrustningen är i princip jämt ledig. Hade man huggit ett rack med skivstång så kunde det vara hur fullt som helst för jag körde hela mitt pass där. Nu påverkar det ju mer när man kör främst i maskiner att det kanske är upptaget så det blir inte samma flyt i träningen.

Nu när jag gnällt så ska jag väl släpa ut ett gäng hundar och åka och träna 😝..
 
I förrgår åt jag chips och lite onyttigt, förstår inte att man ska självsabotera när det ändå går bra..
Igår åt jag bra och hade till och med utrymme kvar när jag la mig, har haft nån fix idé om att äta om jag har utrymme kvar att äta fast jag egentligen är nöjd.

Nu ska jag jobba tre nätter igen och har varit duktig och lagat grönsakssoppa jag kan ta med och äta på jobbet om jag blir hungrig.

Har ju varit duktig på att träna MEN på nya (gamla) gymmet är jag inte så peppad att komma iväg.. Missförstå mig rätt, jag ÄLSKAR att träna på "riktigt " och jag kommer iväg men det tar emot.. Det är alltid så mycket folk där, spelar liksom ingen roll vilken tid man tränar så känns det knökfullt. Åkte dit i fredags på kvällen och då från tidigare erfarenhet genom åren brukar det vara precis öde, men nope man skulle kunna tro att man var på krogen 🙄.
Sen kan det bero en del på att jag tidigare innan skadan kört främst med fria vikter och tunga baslyft och den utrustningen är i princip jämt ledig. Hade man huggit ett rack med skivstång så kunde det vara hur fullt som helst för jag körde hela mitt pass där. Nu påverkar det ju mer när man kör främst i maskiner att det kanske är upptaget så det blir inte samma flyt i träningen.

Nu när jag gnällt så ska jag väl släpa ut ett gäng hundar och åka och träna 😝..
Det kan verkligen få en att komma ur "rytmen" om man tänkt något särskilt med träningen och maskinen man fokuserat på är upptagen. Jag fattar ju att det är livet men det kan ändå förstöra känslan man hade just då... jag är hemskt glad över att mitt gym för det mesta är ganska stendött. :D
 
Jag känner mig inte det minsta sugen på att väga mig imorgon. Jag är trött och gnällig och mensig och svullen. Träningen var skön i morse men sedan har jag misskött mig ikväll och det känns lite allmänt meh med maten.
 
Jag har varit helt ur fas med ätandet här (och resten av livet, då blir maten också ”enkel” = onyttig). Men skam den som ger sig, nyttig mat finns i kylskåpet iallafall. Har invägning imorgon och tror inte det blir kul. Känner att kläder sitter tightare och jag känner verkligen inte igen mig själv eller min kropp. Var är tjejen som sprang 5 km 3 gånger i veckan och styrketränade där emellan för 8 år sen? 🙈
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 898
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 168
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp