Tjockistråden 3

Jo självklart. Men man ser ju också ett tydligt mönster som utomstående på en situation som upprepas om och om igen.

Jag hänger inte riktigt med, menar du att du ser ett mönster hos någon i tråden? Så bra koll har jag inte på personer här får jag erkänna.
 
Jag hänger inte riktigt med, menar du att du ser ett mönster hos någon i tråden? Så bra koll har jag inte på personer här får jag erkänna.
Jag har bara hängt här några månader men det är en del som går ut hårt och faller lika hårt, igen och igen.
Jag tror inte iheller att de flesta i tråden har fel på sin ämnesomsättning, utan att det just är att vi ätit för mycket.

Jag vill också förtydliga att det är "ingen särskild" jag har i tankarna för då hade jag taggat den, utan att det är ett mönster jag generellt sett hos fler i tråden.
 
Jag har bara hängt här några månader men det är en del som går ut hårt och faller lika hårt, igen och igen.
Jag tror inte iheller att de flesta i tråden har fel på sin ämnesomsättning, utan att det just är att vi ätit för mycket.

Ja det är väl det vanligaste felet folk gör när de bantar, antar jag.
 
Min kropp har förändrats helt med cushings. Tidigare hade jag en tydlig timglasform (oavsett vikt) nu har jag mkt farligt bukfett. Tycker dock att ansiktet är mindre runt nu när mitt kortisolvärde har gått ner ngt. Dock känns bukfettet fortsatt som en stor riskfaktor. Positivt är dock att min blodtryck gått ner rejält sista veckorna!
 
Jo självklart. Men man ser ju också ett tydligt mönster som utomstående på en situation som upprepas om och om igen.
Det har ett namn...jo-jo effekten. Man kämpar med att ha koll på allt och går ner. Sen slutar man ha kollen och kilona kommer tillbaka. Ytterst få lyckas behålla sin lägre vikt.
 
Jag har ingen aning om hur många kalorier jag äter per dag, jag försöker att äta så vettigt jag kan när jag kan. 1-2 ggr i veckan har jag kurs/konferans och då äter jag det som bjuds inklusive fika. Sen äter jag ibland godis, bulle eller pizza tillsammans med sambon.

Försöker att inte överdriva, jag är en allt eller inget människa. Endera äter jag inget eller så äter jag allt. Är rädd att trigga det beteendet ännu mer om jag börjar räkna saker. Räddningen är att jag rör mig mycket med hundarna. Men det svåraste har inte varit att gå ner i vikt utan att hålla den. Det problemet har jag inte löst.
 
Jag har ingen aning om hur många kalorier jag äter per dag, jag försöker att äta så vettigt jag kan när jag kan. 1-2 ggr i veckan har jag kurs/konferans och då äter jag det som bjuds inklusive fika. Sen äter jag ibland godis, bulle eller pizza tillsammans med sambon.

Försöker att inte överdriva, jag är en allt eller inget människa. Endera äter jag inget eller så äter jag allt. Är rädd att trigga det beteendet ännu mer om jag börjar räkna saker. Räddningen är att jag rör mig mycket med hundarna. Men det svåraste har inte varit att gå ner i vikt utan att hålla den. Det problemet har jag inte löst.
Jag räknar inte heller. Har ätstörning både i bagaget och pågående så jag knatar på och försöker göra kloka val bara. Tar dock med eget fika om jag ska iväg någonstans. :)
 
Jag håller med @Pilot i både det hon skriver och att det även finns mönster hos användare i tråden. Men jag har ju också följt och även deltagit i Tjockistråden i flera år!

Jag har bara hängt här några månader men det är en del som går ut hårt och faller lika hårt, igen och igen.
Jag tror inte iheller att de flesta i tråden har fel på sin ämnesomsättning, utan att det just är att vi ätit för mycket.

Jag vill också förtydliga att det är "ingen särskild" jag har i tankarna för då hade jag taggat den, utan att det är ett mönster jag generellt sett hos fler i tråden.

Jag har funderat några timmar nu på om jag skulle svara på detta eller inte men kände ändå att jag ville det för jag tycker att det känns olustigt. För visst är ingen specifik som nämns men det är ändå en väldigt liten grupp som hänger i tråden (till skillnad från om man sagt att man sett ett mönster i folk i ens omgivning, dvs folk vi här troligen inte har en aning om vilka det är). Det är ju svårt att inte notera mönster ibland och det är såklart helt okej. Men att uttryckligen skriva och diskutera att man noterat folk i trådens mönster (dvs när folk misslyckas med sina mål/planer) tycker jag som sagt känns olustigt.

Jag tänker att tråden väl är till för att dela sin resa, pepp och kanske råd när det önskas. Nu tycker jag att det känns ganska jobbigt och känner mig inte så välkommen att diskutera min resa nu när jag vet att folk sitter och noterar mönstret i mina misslyckanden och sen dessutom diskuterar det i tråden, och eftersom man inte nämner någon specifik användare så är det okej?

Jag hoppas att det inte är såhär ni menar och jag kanske är ensam om att känna såhär men jag var tvungen att påpeka det. Man kan notera mönster av misslyckanden hos andra och om man inte har något konstruktivt att säga om det kan man hålla det för sig själv.
 
Jag har funderat några timmar nu på om jag skulle svara på detta eller inte men kände ändå att jag ville det för jag tycker att det känns olustigt. För visst är ingen specifik som nämns men det är ändå en väldigt liten grupp som hänger i tråden (till skillnad från om man sagt att man sett ett mönster i folk i ens omgivning, dvs folk vi här troligen inte har en aning om vilka det är). Det är ju svårt att inte notera mönster ibland och det är såklart helt okej. Men att uttryckligen skriva och diskutera att man noterat folk i trådens mönster (dvs när folk misslyckas med sina mål/planer) tycker jag som sagt känns olustigt.

Jag tänker att tråden väl är till för att dela sin resa, pepp och kanske råd när det önskas. Nu tycker jag att det känns ganska jobbigt och känner mig inte så välkommen att diskutera min resa nu när jag vet att folk sitter och noterar mönstret i mina misslyckanden och sen dessutom diskuterar det i tråden, och eftersom man inte nämner någon specifik användare så är det okej?

Jag hoppas att det inte är såhär ni menar och jag kanske är ensam om att känna såhär men jag var tvungen att påpeka det. Man kan notera mönster av misslyckanden hos andra och om man inte har något konstruktivt att säga om det kan man hålla det för sig själv.
Enda anledningen till att jag skriver om det är för att jag hoppas att det kan vara konstruktivt. Jag vill inte peka ut "någon" för att det är ett generellt mönster, något jag själv har varit bidragit till ibland.

Jag tycker det ibland är jobbigt med hur saker beskrivs här i tråden med tex dålig mat (som jag vill kunna äta utan dåligt samvete) eller hur lite man kan äta under en dag (vilket för mig är sjukt triggande).

Men jag väljer ju själv att hänga här och vet att jag får äga att jag tycker det är jobbigt och är det extra jobbigt någon dag så får jag hoppa att läsa och att skriva.
Det handlar inte om att inte få misslyckas eller att jag dömer, men ibland står man så nära att man inte ser träden för skogen.

Sen är ju detta en tråd som mer kan likna en dagbokstråd, väldigt lite diskussion utan man skriver av sig och får pepp vilket är nog så viktigt.

Jag hade mer tänkt att inlägget jag skrev skulle bli en blip i en annars lång tråd, där man själv valde om man kände sig träffad eller bara scrollade sig förbi.

Edit: helt ärligt så handlade det om att jag tycker man ska vara snällare mot sig själv.
 
Senast ändrad:
Enda anledningen till att jag skriver om det är för att jag hoppas att det kan vara konstruktivt. Jag vill inte peka ut "någon" för att det är ett generellt mönster, något jag själv har varit bidragit till ibland.

Jag tycker det ibland är jobbigt med hur saker beskrivs här i tråden med tex dålig mat (som jag vill kunna äta utan dåligt samvete) eller hur lite man kan äta under en dag (vilket för mig är sjukt triggande).

Men jag väljer ju själv att hänga här och vet att jag får äga att jag tycker det är jobbigt och är det extra jobbigt någon dag så får jag hoppa att läsa och att skriva.
Det handlar inte om att inte få misslyckas eller att jag dömer, men ibland står man så nära att man inte ser träden för skogen.

Sen är ju detta en tråd som mer kan likna en dagbokstråd, väldigt lite diskussion utan man skriver av sig och får pepp vilket är nog så viktigt.

Jag hade mer tänkt att inlägget jag skrev skulle bli en blip i en annars lång tråd, där man själv valde om man kände sig träffad eller bara scrollade sig förbi.

Edit: helt ärligt så handlade det om att jag tycker man ska vara snällare mot sig själv.
Jag har läst igen och jag förstår faktiskt fortfarande inte hur det är konstruktivt att notera och påpeka (negativa) mönster man ser hos andra i tråden. Visst kan man stå för nära ibland, men jag tror inte att någon som följer mönstret du påpekar (fungerande ämnesomsättning, går ut hårt, faller hårt) funderar på varför de inte går ner i vikt. Problemet är ju inte att vi inte fattar varför vi inte går ner i vikt, problemet är ju att det är svårt att leva som vi vet att vi bör.

Jag kan hålla med om att man får vara beredd på vissa saker i en vikttråd och veta sina egna triggers såsom kalorier, ”dålig mat” etc eftersom det ändå på något sätt hör till en viktnedgång för många. Men jag tycker det är skillnad på att undvika sina egna triggers och att faktiskt diskutera andras vanor och misslyckanden, även om man gör det om ”generella användare i tråden”. Och jag förstår inte alls hur detta skulle handla om att man ska vara snällare mot sig själv (men kommunikation i text är ju svårt, någon annan kanske uppfattade dig precis som du tänkte).

Jag vill påminna om det som står i trådstarten:

Här peppar, pushar och stöttar vi varandra utan att folk ska komma med en pekpinne om vad vi äter, klagar på ev baksteg vi tar osv
 
Efter klimakteriet så är min ämnesomsättning kass. Det är något jag får acceptera och att min kroppsform har förändrats, och inte till det bättre. Jag är en av de som trillar av vagnen med jämna mellanrum men skillnaden från tidigare är att jag klättrar upp igen. Det är vad den här tråden är betyder för mig. Att få klaga av sig, att få pepp och stöd så jag orkar.

Sedan har jag beskyllts många gånger för att ha ätstörningar och det är kanske så det framstår. Men det är väl priset jag får betala för att få pepp och stöd. Även om det inte alltid känns sådär jättekul.
 
Jag tänker att om de flesta av oss inte hade mönster som är onyttiga eller upprepas vore vi inte här i tråden. Det pratas om allt möjligt här och det betyder inte att någon dömer eller överanalyserar, vi måste ju kunna prata om problematik också även om tråden är rätt hjärtlig och lättsam i stort.
 
Jag känner för övrigt igen åldersförändringar @MJLee. Jag kom undan med två pizzor om dagen och mord i bakfickan fram tills jag nådde typ trettiofem. Då jobbade jag visserligen i stall också, men nu spelar det ingen roll hur fysisk jag är, jag MÅSTE tänka på vad jag äter också. Metabolismen hänger helt enkelt inte med på samma sätt... och så är jag kanske tröttare också, när jag väl kommer hem efter ett fysiskt arbetspass sitter jag eventuellt mer? Jag vet inte, men kroppen behöver absolut en anpassning i näringsintaget.
 
Efter klimakteriet så är min ämnesomsättning kass. Det är något jag får acceptera och att min kroppsform har förändrats, och inte till det bättre. Jag är en av de som trillar av vagnen med jämna mellanrum men skillnaden från tidigare är att jag klättrar upp igen. Det är vad den här tråden är betyder för mig. Att få klaga av sig, att få pepp och stöd så jag orkar.

Sedan har jag beskyllts många gånger för att ha ätstörningar och det är kanske så det framstår. Men det är väl priset jag får betala för att få pepp och stöd. Även om det inte alltid känns sådär jättekul.

Jag tänker också på och märker av en förändring i ämnesomsättningen.

Men precis som @Sel är inne på tror jag att en stor del är för mig (än så länge) med att jag inte är lika aktivt naturligt som jag var innan.

För mig är det en morot, det lär inte bli lättare när jag väl passerat 40 så behöver påbörja min förändring nu. Det är också en sån sak som gör att jag vill komma igång att träna (igen 🙃) för motståndet kommer bara bli större.

Sen tycker jag det är sjukt svårt att vara nöjd med sig själv och samtidigt vilja göra en förändring.
Det är svårt att vara nöjd med sig själv som det är.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 930
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 091
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 198
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp