Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väger plötsligt nästan ett kilo mindre än senast jag vägde mig, dvs 100g till ny första siffra. Underligt, trots att jag ätit revbensspjäll, massor av äpplen och sorbet :idea: Även förra veckan blev det en hel del onyttigt så det kan inte bero på fördröjningen. Jaja, får väl bara vara tacksam för vikten.

Intressant det här. Körsbärs/babyplommontomater är nu inte på extrapris och relativt dyra i jämförelse. Jag drar automatiskt ner konsumtionen, tex idag åt jag ca 250 g. Äpplen är däremot fortfarande billiga så köper fortsatt mycket. Inget protein på extrapris = jag köper inte det.

Däremot fortsätter jag att hamstra tandkräm, mjukmedel, toapapper osv när det är på extrapris. Just nu äter jag på ett revbensspjäll. Det blir ca 6 dagar för ett (stort) spjäll. Nästa ut är lammstek. Sedan såg jag att nästa vecka är det fryst kyckling till extrapris och då kommer jag köpa det.

Och några dagar efter att jag skrev det här var det körsbärstomater på extrapris
:meh: Trösten är att de är kalorisnåla och kommer att räcka en längre tid. Iaf slängs det ingenting hemma här. Jag och katten äter upp allt vi köper i princip.

Ja men asså proteinrik kost är ju magi för att slippa sötsuget jag varit slav under, underbart! 🙌. Inte lika underbart att det ökar risken för förstoppning om man inte alltid dricker tillräckligt med vatten vilket jag inte alltid gör och det är fasen obehagligt att känna trycket uppåt och känna sig ansträngd på andningen. Så bad sambon köpa ett par - tre påsar katrinplommon, haha kan ju tro jag tänkt vara förstoppad för evigt 😂, vad då överdrift är mitt mellannamn 😆. Han köpte även med en annan typ av magnesiumtillskott från ICA istället för magnesiumbruset; kan verka lite avstressande samt laxerande så ska väl bli bra igen 😅.

Testade airfryerfunktionen i mikron första gången ikväll 😊. Men nu är det strax sovtajm 😴.

Ja men asså proteinrik kost är ju magi för att slippa sötsuget jag varit slav under, underbart! 🙌. Inte lika underbart att det ökar risken för förstoppning om man inte alltid dricker tillräckligt med vatten vilket jag inte alltid gör och det är fasen obehagligt att känna trycket uppåt och känna sig ansträngd på andningen. Så bad sambon köpa ett par - tre påsar katrinplommon, haha kan ju tro jag tänkt vara förstoppad för evigt 😂, vad då överdrift är mitt mellannamn 😆. Han köpte även med en annan typ av magnesiumtillskott från ICA istället för magnesiumbruset; kan verka lite avstressande samt laxerande så ska väl bli bra igen 😅.

Testade airfryerfunktionen i mikron första gången ikväll 😊. Men nu är det strax sovtajm 😴.
Jaha det hamna här med aja, okidok 😆

Jag äter öht inga snabba kolhydrater, pasta, bröd, ris eller liknande. Inte ens potatis. Jag äter protein (just igår kyckling i ugn), tomater, rödlök och äpplen. Det var antagligen Göteborg som satte fart på suget igen när jag åt bröd och potatis. Sedan var jag riktigt nere och då blir det lätt 'comfort food' eller drömmen om comfort food snarare.
Inga snabba kolhydrater??
Det är ju inte sant alls.
Du har precis berättat att du ätit en massa godis. Och du hade en period med nektariner.

All frukt innehåller en mängd kolhydrrater. Ska jag äta frukter så behöver jag ta nån enhet insulin. Och ett kilo äpplen - det skulle jag inte klara utan att behöva hålla björnkoll i några timmar.

Jag vet att vi allafunkar olika men lura inte dig själv.

Inga snabba kolhydrater??
Det är ju inte sant alls.
Du har precis berättat att du ätit en massa godis. Och du hade en period med nektariner.

All frukt innehåller en mängd kolhydrrater. Ska jag äta frukter så behöver jag ta nån enhet insulin. Och ett kilo äpplen - det skulle jag inte klara utan att behöva hålla björnkoll i några timmar.

Jag vet att vi allafunkar olika men lura inte dig själv.

Nja, fruktosen gör att bs går upp och sedan ner mycket snabbare. Så lättare att parera. Äter jag pasta tex är det hopplöst att få ner det utan att krascha. Nu har jag ju slutat med nektariner och citrusfrukter öht för ett bra tag sedan. Det jag äter är äpplen.

Och jag åt godis i två, möjligtvis tre dagar beroende på hur man räknar. Sedan dess är det inget godis tills jul. Jul och nyår får jag äta vad jag vill, och så länge jag tänker det så äter jag inget onyttigt förutom äpplen då. Det är lite lördagsgodis psykologi.

Jag längtar, får sug att äta saker jag inte borde. Jag går dock sällan från ord till handling. Ett tag hade jag pippi på Burger King, av alla ställen. Men jag köpte de facto aldrig något från BK eftersom jag näppeligen skulle klä på mig och åka iväg på kvällen när det drabbar mig och jag är för snål för Foodora och liknande (tur där).

Alltså Nu är jag allt lite sur :mad:

Håller koll på kaloreierna. Lite över nån gång men ligger ändå i ett underskott. Ändrat lite i maten så det blir mer matigt och nyttigt fokuserat på proteiner.

Varför har jag då gått upp nästan 1,5 kg??

Kan det vara muskler? Orkar ju träna mer och kläderna sitter precis samma. Känner mig inte uppblåst/vätskefylld.

Får hålla lite koll och extra koll på matintag så jag vet vad det är.

Håller koll på kaloreierna. Lite över nån gång men ligger ändå i ett underskott. Ändrat lite i maten så det blir mer matigt och nyttigt fokuserat på proteiner.

Kan det vara muskler? Orkar ju träna mer och kläderna sitter precis samma. Känner mig inte uppblåst/vätskefylld.

För mig är det ofta relaterat till mens när sånt händer. Men väger mig ofta, det varierar vilt även om trenden är nedåt sett till vecka så kan det hoppa under veckan.

Förstår precis vad du menar. Man kan veta att det beror på mensen eller något annat men oavsett så är det SJUKT frustrerande när det händer

Vågar inte väga mig, frossade i lammstek med sallad och sås igår och kommer göra det några dagar. Dock med sås redd på maizena, inget fett och med minimjölk. Sallad utan dressing. Försöker hålla igen med lammsteken och skära bort fettet. Men ja, mer än vanligt och dessutom fortsatt med äpplen. Ack. Annars pendlar jag ca 1 kg, ner och upp varje gång jag väger mig. Jaja, iaf går jag inte upp.

För mig är det ofta relaterat till mens när sånt händer. Men väger mig ofta, det varierar vilt även om trenden är nedåt sett till vecka så kan det hoppa under veckan.

Ja lite samma här. Väger som mest precis innan mens för att sen tappa men ändå liksom :mad:

Väger mig varje morgon sitter i sen dialysen :D
Inte för att vara sån, men...
Jag kan meddela att just den cykeln, med att kroppen tar upp mer vatten runt mens, slutar inte bara för att man (jag) inte har mens längre eftersom jag är i (är förbi?) klimakteriet - varje månad följs det slaviskt ändå :mad:
Mvh/glädjedödaren

Fortfarande lite less på den här lifesum/kaloriräkningen. När man äter nyttigt BORDE det inte innehålla så mycket kalorier. Mina måltider hamnar lätt på mer trots nyttiga och mättande saker.

Någon som har tips på sida med kalorifattiga måltider? Känner att jag vill kunna äta normal lunch/middag

Igår åt jag bara en rejäl lunch och en lättare middag men kom ändå upp exakt under kaloriintaget. En liten bit Göta ost på 30g blev kvällens godis då låg det precis.

Måste fundera lite på hur jag får till roliga enkla mättande middagar.

Idag blir det kyckling, sallad och till det lite fetaost vilket hamnar på ca 500 kalorier.

Igår vart det tonfisksallad med ägg varav majsen drog upp kaloriintaget till över 500

Hmm måste fundera lite över hur jag får ihop det så jag inte tröttnar

Jag skriver listor i mobilen (eftersom jag glömmer papperslistorna hemma/tappade bort dem) och försöker att inte handla så ofta, och att ha en budget att hålla sig till. Den här månaden har den gått på tok över. Tycker att det hjälper att kolla av hur mycket man har kvar. Men, när jag står där så står inte allt på extrapriser i reklambladen utan det är saker med kort datum och liknande och då blir det att det får följa med hem. Nu fryser jag ner det mesta som kommer hem, och frysen är proppfull, kanske lite tack och lov?

Nu slänger jag ytterst lite eftersom jag avskyr att slänga vad jag köpt. Det enda, just nu, som jag kanske kommer behöva slänga är kålhuvudet jag köpte på extrapris och hade för avsikt att göra kryddigt vitkålsfräs. Det ligger på balkongen men har redan fått fula ytterblad. Förhoppningsvis är det fortfarande ok innanför bladen. Plus en påse morötter, också extrapris.

Och vad jag köper är, godiset undantaget, inte onyttiga saker i sig men eftersom de är på extrapris för stora mängder. Protein och sedan tex alldeles för mycket tomater och äpplen. Intressant nog är, nu när det inte längre är extrapris på tomater utan de är förbaskat dyra så köper jag inte alls mycket. Däremot när jag har dem hemma, då äter jag mängder. Jag kan liksom inte motstå vad jag har, och att jag måste äta upp allt. Att lämna mat är ett stort nono.
Känns som om du behöver ändra hela ditt tänk en del. Man kan ju inte hålla på att handla sådant som man inte behöver bara för att de är på extrapris. Då blir det ju ändå en större/onödig kostnad och inget man tjänar på. Jag inser att du egentligen förstår det och menar inte alls att raljera över det. Men jag tror att det liksom är grundtänket du behöver ändra på och inte "symptomen", om du förstår hur jag menar. :)

Inte för att vara sån, men...
Jag kan meddela att just den cykeln, med att kroppen tar upp mer vatten runt mens, slutar inte bara för att man (jag) inte har mens längre eftersom jag är i (är förbi?) klimakteriet - varje månad följs det slaviskt ändå :mad:
Mvh/glädjedödaren
😂Exakt! Jag som alltid kunnat äta vad som helst -fast till mitt försvar ändå hållit en rätt strikt kost på protein och fett och mycket försiktig med kolhydrater i alla dess former, så minsta avsteg så biter det sig fast på magen. Jag har aldrig tänkt på sug eller känt av humörsvängningar när jag hade mens. Däremot när den upphörde upptäckte jag att någon vecka i månaden blev det extra svårt att stå emot gosaker. Jag och min dotter pratar rätt mycket kring hormoner och hon skrattade och sa -Ja du mamma du har blivit mer medveten om din hormonella kurva i klimakteriet än när du menstruerade.....

Fortfarande lite less på den här lifesum/kaloriräkningen. När man äter nyttigt BORDE det inte innehålla så mycket kalorier. Mina måltider hamnar lätt på mer trots nyttiga och mättande saker.

Någon som har tips på sida med kalorifattiga måltider? Känner att jag vill kunna äta normal lunch/middag

Igår åt jag bara en rejäl lunch och en lättare middag men kom ändå upp exakt under kaloriintaget. En liten bit Göta ost på 30g blev kvällens godis då låg det precis.

Måste fundera lite på hur jag får till roliga enkla mättande middagar.

Idag blir det kyckling, sallad och till det lite fetaost vilket hamnar på ca 500 kalorier.

Igår vart det tonfisksallad med ägg varav majsen drog upp kaloriintaget till över 500

Hmm måste fundera lite över hur jag får ihop det så jag inte tröttnar

Fyller ut med grönsaker och rotfrukter.. Gör sås på yoghurt eller krossade tomater. Gör grytor och soppor där det fylls ut med vätska också.

Gör ofta äggröra på ett ägg och resten äggvita. Har bytt ut allt bröd mot knäckebröd, ibland fullkorn mjukt bröd men ytterst sällan.

Idag ska vi äta kålpudding, där blir det ju mycket vitkål, milda 4%, färs och så potatis.

Enkla rätter som inte drar iväg så mycket är:
Vit fisk, stuvad spenat (på lite mjölk) och potatis.
Ugnsrostade rotfrukter, kycklingbröst och yoghurt sås med vitlök
Lammfilé, potatis och tomatbaserad sås med timjan

Saker jag slänger i som utfyllnad som inte ger så mycket kalorier är champinjoner, morot, vitkål, spenat m.m.

Stapelvaror här hemma är: mini keso, kvarg, yoghurt, ägg, äggvita, tonfisk, morötter, vitkål mm.

Jag tyckte också det var svårt i början men nu när jag kommit in i det så lyckas jag utan problem hålla kalorierna. Jag blir dock extremt hungrig/sugen av snabba kolhydrater har jag märkt så jag försöker undvika pasta, vitt bröd mm utan äter bara fullkornsprodukter så blir jag också mindre hungrig och äter numera inte alls lika stora portioner och blir nöjd ändå.

Fyller ut med grönsaker och rotfrukter.. Gör sås på yoghurt eller krossade tomater. Gör grytor och soppor där det fylls ut med vätska också.

Gör ofta äggröra på ett ägg och resten äggvita. Har bytt ut allt bröd mot knäckebröd, ibland fullkorn mjukt bröd men ytterst sällan.

Idag ska vi äta kålpudding, där blir det ju mycket vitkål, milda 4%, färs och så potatis.

Enkla rätter som inte drar iväg så mycket är:
Vit fisk, stuvad spenat (på lite mjölk) och potatis.
Ugnsrostade rotfrukter, kycklingbröst och yoghurt sås med vitlök
Lammfilé, potatis och tomatbaserad sås med timjan

Saker jag slänger i som utfyllnad som inte ger så mycket kalorier är champinjoner, morot, vitkål, spenat m.m.

Stapelvaror här hemma är: mini keso, kvarg, yoghurt, ägg, äggvita, tonfisk, morötter, vitkål mm.

Jag tyckte också det var svårt i början men nu när jag kommit in i det så lyckas jag utan problem hålla kalorierna. Jag blir dock extremt hungrig/sugen av snabba kolhydrater har jag märkt så jag försöker undvika pasta, vitt bröd mm utan äter bara fullkornsprodukter så blir jag också mindre hungrig och äter numera inte alls lika stora portioner och blir nöjd ändå.

Problemet är ju att jag redan undviker snabba kolhydrater som pasta, ris vitt bröd osv. Egentligen är min diet helt ok, det är mängderna, ffa av frukt jag måste få bukt med. @Sirap jag äter alltså upp allt jag köper och slänger inget/mycket lite. Därav status på min frys. och kylskåp. Sedan hamstrar jag ju även saker som toappaper, tandkräm och liknande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka