Fortfarande lite less på den här lifesum/kaloriräkningen. När man äter nyttigt BORDE det inte innehålla så mycket kalorier. Mina måltider hamnar lätt på mer trots nyttiga och mättande saker.
Någon som har tips på sida med kalorifattiga måltider? Känner att jag vill kunna äta normal lunch/middag
Igår åt jag bara en rejäl lunch och en lättare middag men kom ändå upp exakt under kaloriintaget. En liten bit Göta ost på 30g blev kvällens godis då låg det precis.
Måste fundera lite på hur jag får till roliga enkla mättande middagar.
Idag blir det kyckling, sallad och till det lite fetaost vilket hamnar på ca 500 kalorier.
Igår vart det tonfisksallad med ägg varav majsen drog upp kaloriintaget till över 500
Hmm måste fundera lite över hur jag får ihop det så jag inte tröttnar
Fyller ut med grönsaker och rotfrukter.. Gör sås på yoghurt eller krossade tomater. Gör grytor och soppor där det fylls ut med vätska också.
Gör ofta äggröra på ett ägg och resten äggvita. Har bytt ut allt bröd mot knäckebröd, ibland fullkorn mjukt bröd men ytterst sällan.
Idag ska vi äta kålpudding, där blir det ju mycket vitkål, milda 4%, färs och så potatis.
Enkla rätter som inte drar iväg så mycket är:
Vit fisk, stuvad spenat (på lite mjölk) och potatis.
Ugnsrostade rotfrukter, kycklingbröst och yoghurt sås med vitlök
Lammfilé, potatis och tomatbaserad sås med timjan
Saker jag slänger i som utfyllnad som inte ger så mycket kalorier är champinjoner, morot, vitkål, spenat m.m.
Stapelvaror här hemma är: mini keso, kvarg, yoghurt, ägg, äggvita, tonfisk, morötter, vitkål mm.
Jag tyckte också det var svårt i början men nu när jag kommit in i det så lyckas jag utan problem hålla kalorierna. Jag blir dock extremt hungrig/sugen av snabba kolhydrater har jag märkt så jag försöker undvika pasta, vitt bröd mm utan äter bara fullkornsprodukter så blir jag också mindre hungrig och äter numera inte alls lika stora portioner och blir nöjd ändå.