Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mycket kcal är det i en knäckebrödsmacka med bregott (tunt lager, fast sen är det ju hål i knäckebröd...) och två skivor ost på?

Jag gillar Viktväktarna, men jag har faktiskt inte provat något annat heller. 😅 Har dock haft appen/medlemskapet ett tag och det var inte riktigt förrän jag tog en tvåveckorskurs hos Ulrika Davidsson (online) och samtidigt fyllde i VV-appen som jag fick lite aha-upplevelse.

Runt 150kcal beroende på knäckesort, tjocklek på ostskivorna och vad som menas med tunt lager Bregott. 🙂

Tunt är tunt 🙂 Dvs man skrapar med smörkniven över brödet så att det blir ett tunt lager kvar. Och ostskivor hyvlade med snålhyvel och inte dansk hyvel.

Men det var mycket 😔 Försöker minska ned vad jag äter på kvällarna, men om två knäckebrödmackor innebär 300 kcal och det inte ger mycket mättnad så var det inte någon bra middag ikväll. Synd, tänkte annars att det kunde varit något att ha oftare...

Tunt är tunt 🙂 Dvs man skrapar med smörkniven över brödet så att det blir ett tunt lager kvar. Och ostskivor hyvlade med snålhyvel och inte dansk hyvel.

Men det var mycket 😔 Försöker minska ned vad jag äter på kvällarna, men om två knäckebrödmackor innebär 300 kcal och det inte ger mycket mättnad så var det inte någon bra middag ikväll. Synd, tänkte annars att det kunde varit något att ha oftare...
Är det så den heter med "snaran" dansk hyvel?

Hur mycket kcal är det i en knäckebrödsmacka med bregott (tunt lager, fast sen är det ju hål i knäckebröd...) och två skivor ost på?

Cirka 35 kcal brukar man räkna på för smöret. 50 kcal för en mager ostskiva, fetare ost kan vara upp till 100 kcal.

Man gör ju såklart som man vill men jag vande mig vid att antingen ha smör eller pålägg på mackor. Mackor var ändå inte vad jag skulle leva på ;) så det kändes som en okej kompromiss för mig.
T ex Philadelphia Light är en sån kompromiss för mig (istället för smör), med lite skivad paprika på 🤤

Jag trippar fortsatt nedåt, känner mig enormt nöjd. God middag, kallrökt lax, pepparrot och stekt brysselkål samt hackad rödlök. Försöker motionera och vara konsekvent i mitt promenerande. Måste fortfarande köpa byxor men drar mig för det, har lite mage kvar jag är djupt obekväm med, och den typ av byxor jag gillar kostar en del så jag vill ner så nära målvikt som möjligt innan jag shoppar.

Jul innebär ju mycket fokus på mat och godsaker - och så ska det ju vara. Målet för december är att ligga stabilt i vikt, inte öka. Men borde ju trevligt om det gick nedåt också, men jag förväntar mig det inte. Än så länge går det bra.

Och med det sagt tror jag att jag hoppar ur den här tråden, den var inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Lycka till ni andra!

Kan du inte stanna och bidra med det du vill?

Uppnådde mitt mål, 6000 steg. Jag vet att det är ingenting, men för mig är det ändå något positivt. Åt upp revbenen, imorgon blir det kyckling som jag kan leva på i några dagar.

Jag ser både fram emot jul/nyår och fasar. Jo, jag vill ha mitt julbord! Sedan får jag blunda när jag ställer mig på vågen igen.

Uppnådde mitt mål, 6000 steg. Jag vet att det är ingenting, men för mig är det ändå något positivt
Det är ju jättebra! Jag snittar på kanske 3000 steg om dagen nuförtiden. Fitbit var en glädjemätare utan dess like så sen jag byta klocka har stegen minskat. Och jag har varit lite mindre rörlig också i och för sig.

Bara jag som känner mig rätt orkeslös? Måste ta tag i den sabla träningen, jag har tappat lika mycket muskler som fett känns det som. Börjar bli sladdrig på nåt vis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka