Tjockistråden del 2

Värt att nämna är att extremt få som medverkat i Biggest Looser har klarat hålla vikten under längre tid. Finns massor att läsa om det.
biggest är ju väldigt extremt
jag misstänker att det är de som fortsatt träna, som livsstil, är de som lyckas.
 
biggest är ju väldigt extremt
jag misstänker att det är de som fortsatt träna, som livsstil, är de som lyckas.

Överlag är det ju tyvärr så att statistiken talar emot oss. Bara några få procent som går ner i vikt håller den under längre period, oavsett tillvägagångssätt (om jag minns rätt). Det har att göra med fettcellernas struktur.
 
Överlag är det ju tyvärr så att statistiken talar emot oss. Bara några få procent som går ner i vikt håller den under längre period, oavsett tillvägagångssätt (om jag minns rätt). Det har att göra med fettcellernas struktur.
Ja tyvärr är det så att har man väl blivit fet krävs det mindre att bli fet igen när man väl gått ned. Men just magsäckskirurgi har lite bättre resultat, annars skulle man nog inte fortsätta att operera. Det bästa är att aldrig bli fet vilket tyvärr är för sent för oss i tråden, men jag brukar bli ledsen när man ser kurvorna för barnfetma.
 
Idag hade jag bakat en smaskig kladdkaka till jobbet och jag tog bara en liten halv bit. Sen har jag kört ett riktigt tungt gympass idag också. Ska logga in allt käk nu i min app och får se vad det landar på idag .
 
Värt att nämna är att extremt få som medverkat i Biggest Looser har klarat hålla vikten under längre tid. Finns massor att läsa om det.
Ja jag tror också det har att göra med varför man blev tjock. Jag tror att de som "bara" behöver ändra rutiner eller behöver göra information om ad maten innehåller har det lättare.
För de som äter för att lindra ångest, är känsloätare eller har ätstörningar tror jag det är tuffare helt enkelt för att jag tror inte att några veckor där är tillräckligt för att reda ut ens problematik. För vissa tex mig tror jag det hade varit en katastrof att vara med i biggest loser :o Jag hade ju blivit besatt av att gå ned i vikt, slutat äta, tränat dygnet runt.
Så ibland undrar jag över de deltagare de har valt. Det är säkert bra för vissa men jag blir lite tveksam när folk sitter och säger att de är matmissbrukare, "mat är min drog" etc.
 
Såg nyss lite av Biggest Loser. Och jag blev ärligt lite ledsen.
De hade en "frestelsetävling". Dvs de fick pizza och då kunde de välja att äta eller att avstå. Men den som åt mest skulle få en immunitet i nästa tävling.
Nu åt två killar sammanlagt 5000 kalorier dvs fyra pizzor för att vinna.
Visst kommer deltagarna ha utmaningar sen efteråt med att göra rätt val. Men jag tycker inte det är rätt att ha den typen av tävlingar för människor som själva säger att de har ett matmissbruk. Nu vet jag att jag kanske är färgad av mitt matmissbruk/ ätstörningar men
jag tycker det är bättre att ge dem en kost där de kan äta en bit pizza ibland. Utan att må dåligt över det och utan skuldbeläggande.
 
Senast ändrad:
Såg nyss lite av Biggest Loser. Och jag blev ärligt lite ledsen.
De hade en "frestelsetävling". Dvs de fick pizza och då kunde de välja att äta eller att avstå. Men den som åt mest skulle få en immunitet i nästa tävling.
Nu åt två killar sammanlagt 5000 kalorier dvs fyra pizzor för att vinna.
Visst kommer deltagarna ha utmaningar sen efteråt med att göra rätt val. Men jag tycker inte det är rätt att ha den typen av tävlingar för människor som själva säger att de har ett matmissbruk. Nu vet jag att jag kanske är färgad av mitt matmissbruk/ ätstörningar men
jag tycker det är bättre att ge dem en kost där de kan äta en bit pizza ibland. Utan att må dåligt över det och utan skuldbeläggande.
Jag har stora problem med det programmet!
 
Jag har stora problem med det programmet!
Ja jag med. Även om jag respekterar att jag sett folk som medverkat som är jättenöjda med det.
Men jag tror att det många behöver är balans och hitta en "normal kost" utan skuldbeläggande och hjälp att hantera sitt matmissbruk eller det som har gjort en tjock.
En tjej berättar i programmet att hon äter för att hantera sin ångest efter bla en våldtäkt. En annan berättar att han började äta efter att han tidigare haft ett alkoholmissbruk. Han sa att han bara bytte ut alkoholen mot mat.
Jag undrar om dessa får tillräcklig hjälp under programmet med tex ångest? Eller kommer de börja äta igen efter programmet.

Se tycker jag ibland att vissa övningar känns nästan upplagda för "att man ska skratta åt tjockisarna." Ibland gillar jag inte det som de sänder ut.
 
Ja jag med. Även om jag respekterar att jag sett folk som medverkat som är jättenöjda med det.
Men jag tror att det många behöver är balans och hitta en "normal kost" utan skuldbeläggande och hjälp att hantera sitt matmissbruk eller det som har gjort en tjock.
En tjej berättar i programmet att hon äter för att hantera sin ångest efter bla en våldtäkt. En annan berättar att han började äta efter att han tidigare haft ett alkoholmissbruk. Han sa att han bara bytte ut alkoholen mot mat.
Jag undrar om dessa får tillräcklig hjälp under programmet med tex ångest? Eller kommer de börja äta igen efter programmet.

Se tycker jag ibland att vissa övningar känns nästan upplagda för "att man ska skratta åt tjockisarna." Ibland gillar jag inte det som de sänder ut.
tycker hela uppläget är "tjockosar är lata!, nu ska vi sätta fart på fläsket! se hur roliga de är!"
 
tycker hela uppläget är "tjockosar är lata!, nu ska vi sätta fart på fläsket! se hur roliga de är!"
Ja och lite korkade som inte fattar själva.
Sen när alla pratar och typ alla har en historia som präglas av missbruk, ångest, övergrepp.... Jag tror ju inte att tjocka saknar disciplin... det kanske är tvärtom... Man äter för att kunna hantera sitt liv och klara saker.... Ibland kanske vi tjocka snarare borde ha sämre disciplin? Och skrika rakt ut och kräva hjälp för vår ångest och liknande... Istället för att äta för att kunna prestera, jobba och allt annat...
 
Ja och lite korkade som inte fattar själva.
Sen när alla pratar och typ alla har en historia som präglas av missbruk, ångest, övergrepp.... Jag tror ju inte att tjocka saknar disciplin... det kanske är tvärtom... Man äter för att kunna hantera sitt liv och klara saker.... Ibland kanske vi tjocka snarare borde ha sämre disciplin? Och skrika rakt ut och kräva hjälp för vår ångest och liknande... Istället för att äta för att kunna prestera, jobba och allt annat...
så bra du utrycker dig! :heart
 
Såg nyss lite av Biggest Loser. Och jag blev ärligt lite ledsen.
De hade en "frestelsetävling". Dvs de fick pizza och då kunde de välja att äta eller att avstå. Men den som åt mest skulle få en immunitet i nästa tävling.
Nu åt två killar sammanlagt 5000 kalorier dvs fyra pizzor för att vinna.
Visst kommer deltagarna ha utmaningar sen efteråt med att göra rätt val. Men jag tycker inte det är rätt att ha den typen av tävlingar för människor som själva säger att de har ett matmissbruk. Nu vet jag att jag kanske är färgad av mitt matmissbruk/ ätstörningar men
jag tycker det är bättre att ge dem en kost där de kan äta en bit pizza ibland. Utan att må dåligt över det och utan skuldbeläggande.
Frestelsetävlingarna har ju alltid funnits med i programmet och finns där för att belysa att de kommer mötas av frestelser varje dag när de lämnat slottets trygga väggar.
Jag håller med om att det är ett trist upplägg, samtidigt som jag förstår tanken. Och Biggest är ju inte ett rent hälso- och viktnedgångsprogram utan faktiskt en tävling som deltagarna är medvetna om att de gett sig in i.
I år var första gången som ingen av deltagarna valde att äta i den första frestelsetävlingen. Det visar ju nånstans att de ändå har koll.

Sen är det mycket man inte får se, deltagarna har - såvitt jag förstått - tillgång till terapeuter som hjälper dem med den mentala biten under programmets gång.

Jag önskar ibland att jag hade möjlighet att delta i ett viktminskingsprogram - inte på tv, utan till funktionen - som liknar biggest men utan tävlingsbiten, som bara skapar intriger i gruppen. Jag hade verkligen velat ha dietisthjälpen (egentligen kanske mest för att få hjälp att hitta goda recept med få kalorier i) och träningsmöjligheterna.
Det finns säkert såna, men då lär det ju kosta plenty med pengar som jag inte har.
 
Inget godis igår.
Inget godis idag.

Åt godis och kakor varenda dag innan.

Börjar dock redan nu fundera på vad jag ska äta i helgen, ”unna” mig alltså. Jag vill inte unna mig! Behöver tips på något gott att äta istället för godis och chips. Funderar på jordnötter. Även om det är mycket kalorier i det, så är det iallafall sockerfritt.
 
Inget godis igår.
Inget godis idag.

Åt godis och kakor varenda dag innan.

Börjar dock redan nu fundera på vad jag ska äta i helgen, ”unna” mig alltså. Jag vill inte unna mig! Behöver tips på något gott att äta istället för godis och chips. Funderar på jordnötter. Även om det är mycket kalorier i det, så är det iallafall sockerfritt.
Popcorn? Vattenmelon?
Det är mina go to när jag vill vara mindre onyttig.
 
Ooops igår var det en dålig dag matmässigt, smällde i mig på tok för mycket. Idag har det varit mycket bättre. Jag blir så jäkla hungrig av att träna så mycket som jag gör, så nu har jag ökat på protein, snart kommer jag börja kackla så mycket kyckling som jag äter.
 
Tenta i morgon, men på torsdag ska jag försöka ta tag i det här på allvar! Det svåraste blir panikkänslorna som kommer när jag försöker avstå att äta vid känslodippar. Att tröstäta har ger ju helt fel signaler, men där och då ångestdämpande liksom... ni vet. Det måste bort!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
87 88 89
Svar
1 773
· Visningar
145 933
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
920
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 811
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp