Tjocklek utetäcke vs ulltäcke?

the_connemara

Trådstartare
Mor min är på jakt efter ett utetäcke att lägga på stoet vid behov under vintern. Tex om hon ska ut efter middagen (då ute ca 18.30-20-30) om unghästen ska i väg o träna då stoet bara ställer sig utanför stallet och står på samma fläck tills unghästen kommer hem med släpet igen. Hon är 18 i år och inte den rörligaste individen (hög muskel tonus eller nåt fint som de kallar det) samt haft släng av korsförlamning tidigare. Stoet är aldrig klippt och är aldrig täckad regelbundet fryser lätt vid nederbörd men berörs inte av kyla (täckas inte ens de kallaste dagana "bara för att"), har snarare lätt för att bli för varm (vid stressmoment främst).

Efter ridning har hon ett tjockt ulltäcke ute i hagen om hon släpps ut innan nästa fodrig (då ute 0.5-1 h max), ett regntäcke över det om nederbörd. Torkar, blir inte varm och fryser inte.

Nu mäts ju alla täcken i gram - det gjordes inte ens på min ponnytid, jag är 23 :eek: och eftersom ingen sedan sista ponny gått täckad jag har jag väldigt dåligt hum om hur varma dessa gram är. Visst känner man ju skillnad om man hanterar andras täcken men just hur de påverkar hästen har jag mindre uppfattning om.

Nu söker vi ett täcke som i princip motsvarar ulltäcket. Minuset med det är ju om det är nederbörd och att det "fastnar" i pälsen. Det används ju just bara för att lägga på lite varm/svettig häst efter arbete. Och kanske att detta täcka längre fram får bli mer och mer använt beroende på hur pållan åldras. Storsta frågan är eg om 200 gram är för mycket? 100 mer lämpligt? Täcket ska ju helst kunna användas lite fler gånger än de stormigaste gångerna om man säger så. Men ändå främst kvällstid - inget att stå i gassande sol med som om det läggs på på morgon och tas av på kvällen vilket aldrig kommer hända pga deras rutiner (mor hemma dagtid och tar in o fodrar 2 ggr i den dagliga hagvistelsen).

Kan man göra någon sådan här ungefärlig jämförelse med ett ulltäcke vad gäller värme?

Täcket vi funderar på just nu är rhino wug http://www.horseware.com/turnouts/rhino/turnoutswug.asp och de verkar bara finnas i 200 g?
 
Sv: Tjocklek utetäcke vs ulltäcke?

Jag tror att det blir utmärkt med ett 200g. Som jag har lärt mig så har hästar ett ganska stort spann (20? grader) på sin komfortzon, så det spelar nog ingen större roll om det blir ett 100 eller 200 gramstäcke.
 
Sv: Tjocklek utetäcke vs ulltäcke?

Jo det har jag ju med hört. Jag är mest oroad över att de där 200 gram ska vara i värmande sort liknande mitt vintertäcke (som det hette då :o) som den helklippta ponnyn höll sig varm med. För så är ju def inte fallet med detta sto. Men det kanske är typ 300 gram som är i den tjockleken till klippta hästar?
 
Sv: Tjocklek utetäcke vs ulltäcke?

Hittar du ett 100 grams som verkar bra så räcker det bra långt tycker jag. Förra året hade min halvklippta häst 200 gram på sig när han var nybehandlad av et, annars var det endast 100g, hästen har inte varit kall och verkar nöjd. Jag har en shireskopia + 2 likadana märkeslösa inhandlade i Ullared.
 
Sv: Tjocklek utetäcke vs ulltäcke?

Poängen är ju just att det vi hittat inte finns i 100 gram :angel: Vill gärna ha HW och Wug modell.
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det några andra lösningar liknande ex Rhinos Wugtäcken med v-front (http://www.horseware.com/turnouts/rhino/turnoutswug.asp)...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 629
Hästvård Nu när det pendlar mellan 5 på natten till 15 på dagen har hästen ett 150 g fodrat regntäcke på sig, går ute dygnet runt fortfarande...
2
Svar
31
· Visningar
2 800
Senast: Equi
·
Utrustning Jag vet inte hur jag ska göra. Ska helklippa min häst snart och mitt stall byter inte pyjamas, de lägger bara på täcke på morgonen...
Svar
10
· Visningar
1 228
Senast: CallMeAce
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 766
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp