Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Hur stort ska det vara?
Om du lägger ut två 195x45 bredvid (eller en 220x45) varandra så ska det hålla för att gå över ett normalstort dike.

Köp konstruktionsvirke (C24) så tar det mer vikt. Beroende på marken kan det vara bra för hållbarheten att lägga några sten, betongplattor e.dyl. under för att få upp de lite från backen. Exempel:
https://k-bygg.se/produkt/regel-45x195x5400-c24/7350033932445
https://k-bygg.se/produkt/regel-45x195x5400-c24/7350033932445
https://k-bygg.se/produkt/regel-45x195x5400-impregnerad-ntra-c24/7350033930489

Om det är en bra bygghandel så kan de hjälpa dig att kapa två stycken ifall du kommer när det är lite folk. Det brukar finnas en plats för att handsåga små mängder för kunder som ska få in enstaka brädor/lister i en personbil. Eller köp dig en enklare fogsvans, det lär väl inte vara krav på att kapningen i ändarna blir supersnygg?
Tack jag ska utforska och prata med lite folk på byggvaruhusen, det tänkte jag inte ens på.

Beroende på bygghandel så finns det ju ordentliga sågmöjligheter för att få brädor och skivor upp sågade. Så har jag gjort när jag skulle ha skåpdörrar i plywood, bänkskiva etc - de sågade efter måtten jag ville ha i en maskin.

På mindre bygghandlar, som Byggmax och liknande, är det som många skriver normalt sett en liten handsåg man kan använda för att kapa de brädor man köpt.

När jag körde ner i måndags var det stopp pga något underhåll(?) som gjordes som jag aldrig sett tidigare vid vägarbeten. En stor lastbil och vad det såg ut som ett moln av ånga vid vägrenen. Hela kön förflyttades i ca 10 m i taget med upprepade stopp. Någon som vet vad de sysslade med? Det ångade hela vägen.

Jag fattar inte hur personer med så uppenbart drogmissbruk kan vistas så nära POTUS utan Secret Service ser det som en säkerhetsrisk?

När jag körde ner i måndags var det stopp pga något underhåll(?) som gjordes som jag aldrig sett tidigare vid vägarbeten. En stor lastbil och vad det såg ut som ett moln av ånga vid vägrenen. Hela kön förflyttades i ca 10 m i taget med upprepade stopp. Någon som vet vad de sysslade med? Det ångade hela vägen.
Kan de har kokat ihjäl växtlighet?

Tvättade stolpar? De där vita som markerar vägkant.
De brukar de använda högtryck till. Kanske till och med hetvatten.

Tvättade stolpar? De där vita som markerar vägkant.
De brukar de använda högtryck till. Kanske till och med hetvatten.
Stolparna tror jag står på ca 50 m avstånd, tror det kanske var att de ångkokade vägrenen fast det låter inte så miljövänligt med tanke på att det dödar allt liv.

Stolparna tror jag står på ca 50 m avstånd, tror det kanske var att de ångkokade vägrenen fast det låter inte så miljövänligt med tanke på att det dödar allt liv.
Jag har aldrig hört eller sett att de kan ånga växtlighet vid vägkant.
Man lär något nytt varje dag :)

Jag har aldrig hört eller sett att de kan ånga växtlighet vid vägkant.
Man lär något nytt varje dag :)
Jag tror det används till en del bekämpning av bl.a. invasiva växter? Men vet inte närmare hur och om det finns rutinmässig skötselåtgärd. Var en tanke utifrån vad som kan vara meningen med stor mängd ånga i vägkanten.

Jättesen på bollen, men hur lång ska spången vara?
Om 120 cm räcker så släng dit en lastpall :idea:
Tack 🙂 Faktum var att jag kom på det och blev så nöjd, det kändes så enkelt. Tills jag mätte... Den behöver vara 180-200 och då behöver den ju verkligen vara stabilt byggd. Ska till Bauhaus i veckan och håller tummarna för en lösning.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad