Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

1000018643.webp

Äntligen blommar astern 🥰

Hej, kom och hjälp mig! 🙈

Jag beställde hem ett par sticklingar av palettblad, men jag kan ingenting om växter och sticklingar. Har försökt kika på några olika videos men får olika tips från vardera utav dem.

De jag fick hem var mycket större än jag trodde att de skulle vara! Går det bra att jag planterar dem i varsin lite större kruka (10 cm i diameter)?

IMG_20260903_151208.webp

Hoppas att det är okej med inneväxter här också, annars får jag försöka hitta en annan tråd!

Mina höstsådda Magnus har tittat upp. Det trodde jag aldrig med 60% grobarhet och lite hejsan-hoppsan-sådd. Nu är de iaf här och frågan är hur långt de hinner i år och vad fasiken jag ska göra med dem i vinter? Har ungefär samma problem med Blå gräsfibbla. De växer sjukt långsamt så jag sådde en omgång ungefär samtidigt som jag sådde Magnus-fröna.
20260906_133024.webp

Igår tog jag sista kilona gurka, egenodlad lök och paprika och kokade Bostongurka. Tyckte det var ganska osmakligt, jag vet ju att den ska stå och mogna, men jag hivade i lite syltsocker. Och grön vart den ju inte. Undras hur Felix får sin så grön.

Bifogade filer

• 17886989165582697673176834771737.webp
    17886989165582697673176834771737.webp
    49,5 KB · Visningar: 20
Igår tog jag sista kilona gurka, egenodlad lök och paprika och kokade Bostongurka. Tyckte det var ganska osmakligt, jag vet ju att den ska stå och mogna, men jag hivade i lite syltsocker. Och grön vart den ju inte. Undras hur Felix får sin så grön.
Färgämne, E141.

Om du ska göra jättemycket bostongurka kan du köpa en hink här:
https://www.fastcolours.com/e141-ii-cu-chlorophyllin-10-pws-natural-green-5-ci-75815-39609-p.asp

Men när man vet att det är 100% artificiellt så är din finare.

Min brukar typ bli allt annat än grön den med. Sambon har flera gånger påtalat att Boston skall vara grön. Jag får vell ha i karamellfärg om det är så sa jag.

Varning för banalt inlägg, men alltså: potatis! Jag går omkring och är barnsligt fascinerad över hur man bara petar ner lite groddiga knölar i jorden på våren, och sen kan man ba sticka ner handen och hiva upp middag i september! Va! (Har också hört rykten om att den kan bli chips, sprit och en massa annat, men här tar jag en sak i taget.)

Varning för banalt inlägg, men alltså: potatis! Jag går omkring och är barnsligt fascinerad över hur man bara petar ner lite groddiga knölar i jorden på våren, och sen kan man ba sticka ner handen och hiva upp middag i september! Va! (Har också hört rykten om att den kan bli chips, sprit och en massa annat, men här tar jag en sak i taget.)
IMG_8284.jpeg.webp

Hittad någonstans...

Jag är lite sugen på att sätta någon daglilja för att äta, men hur vet jag vilka sorter som är ätliga? :confused:

Vill ha en som är åt det lägre hållet eftersom den ska växa i en pallkrage och helst hålla sig inom nätet.

Jag är lite sugen på att sätta någon daglilja för att äta, men hur vet jag vilka sorter som är ätliga? :confused:

Vill ha en som är åt det lägre hållet eftersom den ska växa i en pallkrage och helst hålla sig inom nätet.
Alla dagliljor är ätliga (men skulle inte äta befintliga knoppar på nyinköp), så välj en snygg. Vill du äta blommorna eller knölarna? Såg någon bloggpost någonstans ( :angel: ) om vilka sorter som har kralliga rhizomer. Mina frösvidal (som är grönt kulturarv och dessutom väldigt snygg) samt en okänd gul, är båda goda. Har bara ätit blommor.

Kanske @sthu som har många sorter vet mer om deras smakvariation?

Trädgårdstrollet (som är en av författarna till Odla ätbart överallt) har bloggat bra om dem, men det har du säkert redan hittat: https://www.tradgardstrollet.se/2023/12/23/lucka-23-daglilja/

Nu slog jag till och gjorde en liten beställning från Runåberg, för att känna att våren kommer. Jag ska sansa mig även kommande odlingsår, dvs. odla rimligt många grejor - men det jag verkligen saknat denna säsong är sockerärter som jag helt missade att plantera, så nu beställde jag två olika sorter. Beställde också två för mig nya tomatsorter, Sibirjak och Stupice. Förutom det ska jag bara odla mina favoritsorter: Taxi, Taiga och Polaris, som jag tar egna frön ifrån. (Just ja, jag har ju fått frön av 100/1000 också, men vi får se om jag pallar ampeltomat, det brukar inte bli så bra tycker jag.)

I övrigt ska jag komma ihåg att så luktärter i tid och så ska, ska, ska jag hägna in jordgubbslandet.

Jag äter inte mina dagliljor :D jag bara samlar på dem

Vilka är dina favoriter? Har du mer eller mindre härdiga sorter, eller köper du alla i Sverige?

Hittade några fina på eurohosta :angel:, annars tror jag att någon rätt vanlig, tex Mauna Loa eller Pardon Me blir bra. Ska bara ha blommorna som tillbehör i maten så mer än hälften kommer ju stå kvar i pallkragen åt insekterna. Men jösses vad sorter det finns, ser verkligen hur man kan skapa en sagorabatt av mystiska former. :love:

Vilka är dina favoriter? Har du mer eller mindre härdiga sorter, eller köper du alla i Sverige?

Hittade några fina på eurohosta :angel:, annars tror jag att någon rätt vanlig, tex Mauna Loa eller Pardon Me blir bra. Ska bara ha blommorna som tillbehör i maten så mer än hälften kommer ju stå kvar i pallkragen åt insekterna. Men jösses vad sorter det finns, ser verkligen hur man kan skapa en sagorabatt av mystiska former. :love:
Köpt på eurohosta :D två "överraskningpaket" med blandade ej namnmärkta sorter.

Min absoluta favorit är Bandolero. Knallorange!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka