Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag tänker låtsas som att jag inte alls förstår vad ni skriver, för det ger mig alltid en massa xtra jobb i ett senare skede. :idea:
Lite tomatillo kanske? Hört att dom tar sig bra.

Vi kan ha videosamtal och stötta varandra att inte köpa för mycket :laugh:

Nä fan också, jag har någon timmes dötid innan jobb imorgon, undrar vad jag ska hitta på? Öh....

Nä men alltså det här går åt fanders. Får nog bära upp ett bord till då jag har mer yta att odla på. Nä INGA fröer! Jag väntar på några påsar redan och jag har typ 600 dahliafröer, morötter, zinnia, ringblomma, säkerligen 40 olika tomater, spenat, jävla aubergine, gurka, något annat grönt långt ja zuccini, paprika, chili, blommor till gud förbannelse, smultron, gullök, rödlök, purjolök, vårlök, salladslök mm har fasen massor. Varför ska jag ha dötid för. Näe! Blir ju billigare att åka och jobba gratis.

Men man kanske skulle köpa lite tagetes och det kommer ju ändå ett år till ju, varför tänkte jag inte på det :idea:

Vad härligt att hitta en tråd fylld med andra trädgårdsintresserade här! Hoppar genast in 🙂
Öppnade nyss paket med fröbeställningar från Soil and Seeds (blommor) & Sävar Fröplant (blommor & tomater) och kan konstatera att ihop med alla fröer jag har sen innan så får jag helt enkelt hålla mig lååångt ifrån Blomsterlandets rea i år...😅 Det där med plats hörrni - attans att det ska bli så trångt så fort jämt!
Odlar typ 30/70 av blommor och grönsaker, på den odlingsytan som fylls med sånt som sås. Dock är det betydligt fler plantor av blommorna, så antalet är nog omvänt... så typ 70% av sådden är blommor sett till antal, som sen ska ner på 30% av odlingsytan 😂
Vad ser ni mest fram emot att testa i år? Jag har beställt ett gäng nya tomatsorter från "Tomatmannen" (via Sävar) som jag ser fram emot att prova, och så blir det första året med Eucalyptus, kvastrisp, blomsterkörvel, spetsblommor och Stjärnvädd bland mycket annat. Måste bara köpa lite mer belysning först 🙄🤪
Ut ur snittblomsodlingen åker Praktvädd (för lika Höstvädd som jag redan har mycket perenn), Ringkrage (inte alls så fina som förväntat) och Maryland-zinniorna (för små).
Så lääängtar jag efter att se om den Berry Berry Fine-pion jag köpte i höstas kommer att ha överlevt vintern 🌸 Så vacker!
Så ska jag också lyckas komma på var jag ska få plats med alla nya dahlior jag beställt - det var ju redan fullt med de jag redan har 😆

Jaha.... Blev lavendel, Jättevervena, Sibirisk vallmo, Borst nejlika, Rosenvial och en till som jag glömt namnet på nu.

Och köper man fröer behöver man ju givetvis fler drivhus. Kommer få smuggla in allt för min stackars karl tycker minsann att det räcker. Fattar inte vad han menar :angel:

I grönsaksväg är jag nog mest nyfiken på att testa majs, och i blomväg så kommer jag att skapa flera nya blomsterrabatter i år så det ska bli mycket nytt och väldigt spännande att se vad som vill överleva... 🤪
Vad roligt! Vad planerar du för i rabatterna? 😀
Jag anlade en massa nytt förra året efter en större omstrukturering i trädgården då vi var tvugna att ta ner 2 stora (ack så sjuka) träd. Blev fem perennrabatter då (🫣) varav en rejält stor - 1,5 x 11m - så i år ska jag nöja mig med bara någon mindre ny 😅. Och hoppas så innerligt att det mesta överlevt från förra året ✊

I grönsaksväg är jag nog mest nyfiken på att testa majs, och i blomväg så kommer jag att skapa flera nya blomsterrabatter i år så det ska bli mycket nytt och väldigt spännande att se vad som vill överleva... 🤪
Kul, jag ska också testa majs i år! Sweet nugget. Kommer förodla för att minska risken att fåglar äter upp fröna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat